Primul spot l-a făcut acum 5 ani, e vorba de un digital pentru Pizza Hut. A fost și momentul în care și-a dat seama că-i vine mai bine mănușa de regizor decât cea de asistent. Ea e Sarra Tsorakidis, parte dintr-un val de regizori care semnează spoturile ultimului deceniu de advertising autohton, pe care am decis să-i descoasem de la începuturi până în prezentul pandemic. Primul clip publicitar a fost pentru Sarra o chestiune de noroc, iar regia de reclame, contrar vibe-ului pozitiv din piață, rămâne o zonă în care e complicat de pătruns.
"E un domeniu în care se intră foarte greu și durează mulți ani până să poți să spui că-ți oferă o anumită siguranță financiară. Eu sper ca agențiile și clienții să prindă curaj și să ofere mai multe șanse regizorilor tineri, pentru că advertisingul românesc ar avea doar de câștigat de pe urma diversității stilistice."
2020 i-au adus în portofoliu spoturi pentru Altex, Dona sau OTP Bank, dar și un videoclip pentru Fraga & Nany. E happy că au început să apară mai multe femei regizoare, dar nu și de felul în care e portretizată femeia în spoturile românești sau de atmosfera mascată non stop de pe platou. Ar vrea ca reclamele să dureze mai mult, să devină mai curajoase și cinematografice, dar în același timp să țină bine în balanță brieful și amprenta personală.
Gata, mă fac regizor
Mereu mi-a făcut plăcere să mă uit la filme, încă de când eram mică și petreceam seară de seară la televizor, împreună cu familia. Ne uitam mai ales la filme de groază, nu știu exact de ce, dar senzația de frică atât de puternică pe care o simțeam îmi dădea o stare de agitație plăcută, pe care nu puteam să mi-o explic. Era entertaining. De ce niște imagini pe un ecran, niște întâmplări care nu erau reale, aveau acest efect asupra mea? Am conștientizat că există cineva care controlează totul și poate să mă facă să simt ce și-a propus el/ea. Eram în generală când am auzit prima dată termenul de "regizor". Mai târziu, la liceu, am aflat că există facultăți de film unde poți studia regia și a fost clar pentru mine că asta trebuie să fac.
Prima oară pe platou
Începutul a fost mai greu, ca pentru toată lumea, cred. Primele proiecte la care am lucrat au fost cu buget foarte mic, spre deloc, doar pentru online, sau filmulețe interne. A durat destul de mult până să fac primul TVC și acolo a fost oricum, mai mult o șansă primită pe loc, în niște circumstanțe neașteptate. Am fost la locul potrivit, la momentul potrivit.
Prima reclamă la care am lucrat vreodată a fost în calitate de 1st AD la o filmare pentru Delaco, unde regizor era Radu Jude. Nu mai făcusem 1st niciodată, cred că aveam 25 de ani.Am avut noroc că nu era nimic complicat și m-am descurcat decent. Știu că m-a surprins foarte tare diferența dintre un set de film și unul de reclame. Primul spot pe care l-am regizat eu a fost un digital pentru Pizza Hut, acum 5 ani. Mi-a plăcut foarte mult experiența și mi-am dat seama că mă simt mult mai confortabil în poziția de regizor, față de cea de asistent.
Briefuri noi și vechi
Având în vedere că nu fac asta de foarte mult timp, briefurile nu s-au schimbat așa mult. Diferențele vin din cauza pandemiei, mai ales în etapa de pre-producție. Toate ședințele s-au mutat pe Zoom, prima întâlnire pe care o ai cu agenția și cu clientul se întâmplă pe un ecran. Nu îmi dau seama dacă asta e mai bine sau mai rău, e doar ce trebuie să facem în condițiile date. Ce e sigur e că trebuie să fii pregătit bine, să știi să explici cât mai clar ce urmează să faci, cum vrei să arate etc. Nu poți să te bazezi pe energia ta ca să conturezi vibe-ul pe care vrei să îl aibă spotul la care lucrezi. Să fii carismatic e o caracteristică importantă pentru un regizor, iar în online e mai greu să simți esența unui om.
Câte ceva de învățat
Aproape toată lumea cu care am lucrat vreodată a avut de dat un sfat. Unele sunt bune, altele nu, important e să asculți cu atenție și să iei doar ce ai nevoie de la fiecare. Cel mai mult simt că am învățat ca 1st și ca actriță. În prima poziție pentru că am văzut ce înseamnă să fii de partea producției, să organizezi o filmare, să auzi toate nemulțumirile celor din echipă, să înțelegi cum gândesc cei care sunt sub linie, să zic. Te face să vezi că toată lumea de pe set e esențială, că fiecare merită să fie respectat și că dacă vrei să îți iasă spotul bine, trebuie să faci tot posibilul să știi exact ce ai de făcut la filmare, să nu irosești timpul nimănui și să fii suficient de încrezător în tine încât și ceilalți să aibă încredere că știi ce faci și că nu muncesc degeaba. Ca actriță, în puținele și micile roluri în care am jucat, am învățat ce înseamnă să stai în fața camerei și să îți permiți să fii vulnerabil. Pentru un regizor, experiența asta e revelatoare și te ajută să comunici mult mai ușor cu actorii, să știi cum să îi ajuți dacă au un blocaj, de exemplu.
De unde te inspiri
Nu sunt genul atât de disciplinat încât să îmi aloc timp special să studiez tehnici și să mă documentez de ceva. Îmi place să mă uit la filme, să citesc, să ascult muzică, să descopăr imagini, videoclipuri, reclame, dar nu cu scopul clar să învăț ceva anume. Doar e un mod în care îmi face plăcere să-mi petrec timpul și acumulez informații fără să simt că depun vreun efort. Pentru mine, sursele online constante de inspirație sunt Vimeo, Mubi, Flickr, Youtube etc. Cele clasice, probabil. În rest îmi iau inspirația din orice fac pe moment.
Cum faci să fii un regizor de reclame bun
Să știi să descifrezi un brief. Să înțelegi că, în primul rând, reclama pe care o faci este un mijloc de a vinde un anumit produs. Mi se pare important să ai estetica ta și, în mod ideal, să ajungi în punctul în care să-ți fie simțită amprenta pe orice regizezi, însă cred că trebuie să faci mereu cumva să te adaptezi clientului cu care lucrezi, să găsești o cale de mijloc.
2020, probă de pandemie
Chiar dacă în 2020 toată realitatea s-a răsturnat, luându-ne pe toti prin surprindere, trebuie să recunosc că sunt impresionată de cât de repede ne-am redresat cu toții și am găsit soluții să continuăm să lucrăm. E adevărat că mi-aș fi dorit să lucrez mai mult, dar am avut norocul să regizez câteva campanii de care sunt muțumită. Cei de la Farmacia Dona, împreună cu Propaganda, au vrut să facem o bază de date cu imagini din care să își poată monta mai multe spoturi scurte.
Am făcut niște filmulețe online pentru OTP Bank și DDB cu niște personaje foarte interesante.
Un spot pentru străngere de fonduri cu Altex și Geometry.O campanie pentru Garanti Bank cu Cap.
Am făcut și câteva videoclipuri, printre care și acesta pentru Fraga în duet cu Nany.
Noutăți pe platou
Cum am zis și mai devreme, întâlnirile se țin toate pe Zoom, prin mailuri, la telefon. Singurele momente când te mai vezi live sunt prospecțiile tehnice și filmările propriu-zise. E ciudat să trebuiască să faci test înainte de filmare, să stai cu emoții că poate iese pozitiv și pică întregulproiect. E obositor și statul cu măști încontinuu, stresul dacă alții nu stau etc.
Cum se întrevede 2021
Am început anul cu o filmare și îmi place mult ce a ieșit. Ce să spun, mi-e și frică să fac vreun plan concret în 2021 sau să-mi creez așteptări, având în vedere situația în care ne aflăm.Până nu ne vaccinăm cu toții și nu reușim să ținem sub control nivelul de cazuri, chiar nu-mi dau seama dacă putem să știm ce urmează să se întâmple. Sper să vină mai multe proiecte, să lucrez cu oameni cu care am mai lucrat, să creez legături cu oameni noi. Parcă timpul s-a dilatat și simt că e loc pentru mult mai multe lucruri decât făceam înainte.
Ce clișee nu mai merg
Cred că la noi nu există curajul acela necesar pentru a face reclame la nivel de artă. Se mai fac, adică nu vreau să generalizez, dar foarte puține. Încă există precauția să se "înțeleagă", să fie extrem de clar mesajul și asta limitează creativitatea. Sunt sigură că ne îndreptăm și noi spre ceva mai artistic, dar cu pași mici. Îmi place că apar din ce în ce mai multe regizoare și că vechea prejudecată cum că femeile nu au ce căuta în poziții de conducere începe să se dizolve. Asta mă bucură foarte mult. Însă, nu pot să nu punctez faptul că-mi displace cum este portretizată femeia în majoritatea spoturilor românești. Aproape mereu este ori exagerat de minunată, o adevărată superwoman care le face pe toate, ori personajul negativ, care strică cheful tuturor. Cred că ar fi mișto să fie pur și simplu om, nu știu, să aibă și calități și defecte. Parcă personajele feminine există doar în extreme, pe cănd cele masculine au mai multe nuanțe.
E loc de sânge tânăr pe piață?
Sunt mulți regizori în ideea că majoritatea reclamelor se fac de aceiași câțiva consacrați și rămân foarte puține pentru restul. Apoi, mai sunt și spoturile mari la care se cheamă regizori străini. Din perspectiva clienților e și normal, într-un fel, să mergi la sigur și să vrei să lucrezi cu cineva cu mai multă experiență. Pot să înțeleg asta, dar din perspectiva noastră, a celor aflați mai la început de drum, nu e deloc plăcut. E un domeniu în care se intră foarte greu și durează mulți ani până să poți să spui că-ți oferă o anumită siguranță financiară. Eu sper ca agențiile și clienții să prindă curaj și să ofere mai multe șanse regizorilor tineri, pentru că advertisingul românesc ar avea doar de câștigat de pe urma diversității stilistice.
Video trending
Lumea reclamelor este foarte influențată de timpurile prin care trecem. Observ o înclinație spre spoturi făcute în case, într-o estetică mai DIY, filmări cu telefonul pe verticală. E destul de evident faptul că internetul, cu tot ce presupune el (vlogging, social media etc.), reprezintă o sursă majoră de inspirație. Iar la polul opus, văd această tendință spre o imagine în slowmotion, desaturată, poate chiar gri pe alocuri, cu personaje neconvenționale. Ambele funcționează, depinde de script până la urmă.
Productii mari sau de apartament?
Cred că spre amândouă în același timp, cumva. Sunt sigură că va fi mult mai mult CGI în viitor și, tocmai din acest motiv, va exista și o sete pentru modul clasic de filmare. E ca în cinema; unii oameni vor să vadă filme de acțiune cu bugete imense, alții preferă filmele de artă. Și mereu o să conteze produsul la care se face reclamă și ce se potrivește pentru brandul respectiv. Unele scripturi sunt clar mult mai bine puse în valoare dacă sunt filmate fără efecte speciale, cu oameni reali în decoruri reale. Personal, sper ca reclamele să devină mai lungi, mai cinematografice și să fie mai subtile ca script.
Văzute și plăcute în ultimul an
Clar unul din cele mai bune este cel de la Apple, probabil multă lume l-ar da ca exemplu. Este incredibil de bun și surprinde perfect stările prin care am trecut toți în timpul lockdownului. Nu simți deloc că e regizat, pare filmat cu o cameră ascunsă setată în așa fel încât totul să și arate perfect:
Acest film de la Sensodyne mi se pare din nou, extrem de reușit:
Și unul recent din ianuarie, care mi se pare spot-on ca actorie și script: