Ca orice criză, și cea determinată de pandemie a avut un efect de conservare în piață. Clienții și agențiile s-au concentrat pe eficiență și metode sigure de a ajunge la rezultat. Prea mult jucat la sigur poate duce la inerție, însă, așa că Dan Toma, Digital Marketing Director Zitec, speră ca în 2021 să existe mai mult loc pentru experiment.
Anul trecut, am lucrat în principal cu două categorii de clienți, pe de o parte cei care au crescut cererea de servicii, venită concomitent cu o creștere a business-ului lor în mediul online, iar pe de altă parte cei care și-au construit prezența în mediul online, care până în acel moment era inexistentă, spune Dan
Cei care nu erau prezenți în online, și-au concentrat eforturile de a ajunge acolo, iar cei care erau deja acolo, s-au dezvoltat în zona zona serviciilor de User Experience, Content, Social Media, dar și Community Management. Anul acesta, mai mult ca oricând, digitalul se va regăsi în topul activității brandurilor, spune Dan Toma. Mai multe despre migrația online a companiilor, povestește el după cum urmează:
Planurile de business pentru 2021
Similar cu anul care tocmai s-a încheiat, consider că și anul 2021 va fi unul dominat de incertitudine, fiind foarte dificil de prevăzut ce se va întâmpla în continuare. Din acest motiv, ne-am îndreptat spre obiective pe termen scurt, păstrând însă viziunea pe termen lung.
Anii anteriori am înregistrat creșteri anuale ale afacerilor generate de divizia de digital marketing între 100% și 200%. În 2020, divizia noastră și-a mărit echipa la 18 specialiști cu certificări Google Ads, Google Analytics și Facebook Blueprint pentru a acoperi creșterea numărului de clienți și de proiecte. Pentru anul în curs ne propunem o creștere a veniturilor de minimum 50%, păstrând același număr de specialiști implicați.
Mizăm în continuare pe calitatea serviciilor noastre, dublată de adaptabilitate și o expunere pe o paletă full-service în zona de marketing online.
Piața de comunicare în 2020
În contextul pandemiei, am resimțit o scădere generală a bugetelor pe care le-am gestionat. Dacă în unele cazuri scăderile au fost nesemnificative, au existat și situații de reducere a bugetului la zero sau la un minimum care să permită doar o expunere de bază a brandului respectiv în mediul online. Pentru 2021, mă aștept însă la o relaxare și o menținere a bugetelor cel puțin până la nivelul anului trecut.
Totodată, împreună cu clienții noștri am mizat pe o eficientizare a bugetelor mergând doar pe tactici și canale de promovare care au confirmat rezultate, dar speranța mea este ca în acest an este să reintrăm în zona experimentală, în care să putem testa și apoi scala tactici ce livrează rezultate pozitive.
Trenduri
În primul rând, comunicarea dintre brand și consumator s-a desfășurat într-o notă mai empatică, aș putea spune chiar mai umană. Pandemia ne-a afectat pe toți într-o măsură mai mică sau mai mare, iar oamenii din spatele brandurilor au avut tendința de a lăsa deoparte comunicarea rigidă și de a se apropia de consumatorii lor. De asemenea, am observat că brandurile au început să ia din ce în ce mai mult în considerare evenimentele și contextul extern. Din punctul meu de vedere, aceste trenduri vor continua atât anul acesta, cât și în viitor.
Anul pandemiei
Mai mult ca niciodată, am încercat să le fim alături clienților noștri. Împreuna cu întreaga echipă, am simțit că este datoria noastră să fim acolo, să fim prezenți și să îi ajutăm pe cât posibil din prisma activității noastre să depășească mai ușor situațiile/ momentele dificile. Am mers pe premisa că suntem mai puternici împreună în contextul unor evenimente fără precedent pentru generația noastră, care ne-au afectat în sens negativ, atât din punct de vedere medical și social, cât și din punct de vedere business.
Clienții
Anul trecut, am lucrat în principal cu două categorii de clienți, pe de o parte cei care au crescut cererea de servicii, venită concomitent cu o creștere a business-ului lor în mediul online, iar pe de altă parte cei care și-au construit prezența în mediul online, care până în acel moment era inexistentă.
Într-una dintre aceste categorii regăsim retailerii. În urma impactului produs de context epidemiologic, aceștia au crescut ușor bugetele de media, dar atenția lor s-a îndreptat cu precădere asupra modului în care pot fi mai aproape de consumatorii lor. Iar dacă ne raportăm la acest fapt, a fost o creștere pe zona serviciilor de User Experience, Content, Social Media, dar și Community Management. De cealaltă parte, clienții care nu aveau prezență în mediul online și-au concentrat forțele spre a-și aduce business-ul în digital prin website, canale de social media etc.
În continuare, principala nevoie pentru anul 2021 va fi creșterea expunerii în mediul online, respectiv creșterea activității în acest segment. Anul acesta, mai mult ca oricând, am regăsit digitalul în topul activității brandurilor.
Servicii noi
Cred că unul dintre principalii diferențiatori ai noștri pe piață a fost gradul ridicat de adaptabilitate la cerințele și nevoile clienților. Desigur, la bază suntem o agenție de comunicare integrată digital, dar pe cât posibil am încercat să venim cu o componentă de consultanță, idei și soluții cu impact și rezultate directe în buziness și în zona operațională.
Dacă este să vorbim punctual, anul acesta ne-am propus să includem în portofoliul nostru și partea de creație / producție video. Observăm o creștere a cererii în această zonă și dorim să le oferim clienților noștri soluții complete și la același nivel de calitate precum și core-ul serviciilor noastre.
Consumatorii
Am resimțit o cerere crescută în ceea ce privește calitatea. Consumatorii sunt dispuși să plătească extra pentru calitate și comoditate. În același timp, am sesizat un răspuns mult mai dur din partea lor la lipsa de user experience adecvat și actualizat la cerințele actuale ale industriei.
Provocări
Provocările prin care trece piața de comunicare sunt multiple, dar cea care s-a accentuat anul trecut cu precădere a fost nevoia, pe alocuri chiar dorința, de a eficientiza foarte mult timpul. Și aici mă refer atât la timpul de reacție la contexte externe, cât și la timpul de livrare și adaptare la cerințele clienților.
De ce e nevoie cel mai mult în piață
Din perspectiva ultimei perioade, pot spune că este nevoie de implicarea noastră, a agențiilor, în viața și bunăstarea clienților noștri și de mai multă muncă de echipă, atât cu clienții cât și cu alte agenții alături de care să lucrăm for the greater good.