Octav Ungureanu e cam ocupat in 2021. Lucreaza la noul numar al revistei "Amintiri din copilarie", la niste ilustratii pentru un lant de magazine din SUA, un set de 20 de caricaturi pentru o firma de IT, o coperta de album pentru o trupa de hip hop si pregateste si un curs online de webcomics pentru copii. Printre toate astea și-a facut timp sa raspunda si la intrebarile noastre despre arta, comics, viata si societate.
Acum cinci ani vorbeam cu el despre BD-urile din Romania, ilustratie, arta si societate, asa ca a venit vremea sa aflam ce lucruri extraordinare a mai facut intre timp, cat de creativ a fost in pandemie si cum l-a afectat, pana acum, noua normalitate.
Probabil cel mai important lucru pe care l-am invatat de-a lungul timpului e ca nu trebuie sa astepti nimic din afara, trebuie sa FACI! Trebuie sa cauti continuu inspiratie, sa te exprimi liber, sa produci chestii si sa le dai drumul in lume. Bineinteles asta inseamna nopti nedormite, munca multa si poate mai putine iesiri la bere dar cand chiar traiesti din ce iti place nu simti "munca"!
Ce ai făcut cu arta ta în ultimii 5 ani :)
Am continuat sa fac ce-mi place, adica sa desenez! Fara sa-mi dau seama cand a zburat timpul, am cumulat o experienta de mai bine de 10 ani ca ilustrator si autor de comics "profesionist" ca sa zic asa... si stiu destul de clar cum sa abordez proiectele, care ar fi etapele, cum sa comunic si sa lucrez eficient si bineinteles sa dau termene realiste si sa le si respect.
Nu ma mai bag demult la proiecte de genul "vrem ceva urgent pana maine dar te platim peste 60 de zile". Mi-am dat seama ca dincolo de "talent" (care de fapt inseamna timp investit si pasiune pentru ce faci, nu e nimic magic sau divin) mai ai nevoie de cateva ingrediente: trebuie sa stii sa te promovezi, sa negociezi, sa lasi de la tine cand e cazul, dar in acelasi timp sa nu eziti sa fii sincer si sa semnalezi probleme chiar cu riscul de a deranja pentru ca nu, clientul NU are intotdeuna dreptate. Mi-am dat seama si cat de importante sunt proiectele personale care pot creste pana se transforma chiar intr-o sursa de venit, MakeDaciaGreatAgain, de exemplu a inceput cu niste stickere cu daci calare pe dinozauri desenate for fun dar acum a devenit un adevarat brand care vinde haine, sepci si stickere. Un alt proiect fara un castig imediat, unde lucrez alaturi de Alina, creatoarea paginii, e webcomicul Auzite in RATB. Imi place pentru ca ma tine in priza si saptamanal trebuie sa fac un episod nou bazat pe replicile reale din tramvaiele si autobuzele bucurestene, indiferent de cat de ocupat as fi cu celelalte proiecte. Auzite in RATB deja a avut campanii cu vreo 3 branduri importante si sunt sigur ca vor mai urma.
De ceva ani lucrez la revista pentru copii Amintiri din copilarie si continui s-o fac cu placere pentru ca am ocazia sa fac benzi desenate si jocuri "consumate" de cateva mii bune de copii din toata tara! Inca de cand eram la gradinita, eram mare fan al jocurilor de genul "gaseste diferentele", labirinturi etc si chiar cred ca m-au ajutat mult sa-mi dezvolt imaginatia si gandirea critica iar acum, sa creez eu la randul meu asa ceva chiar pot sa spun ca e un vis devenit realitate si in acelasi timp simt si responsabilitatea pe care o am fata copii si intotdeauna sunt atent la mesajele pe care le transmit.
Un proiect recent din care sunt deosebit de bucuros ca am facut parte, atat ca autor cat si ca unul dintre coordonatori, este "Istorii din '89 in benzi desenate"! Demult aveam in cap sa fac ceva legat de decembrie 1989 iar cand s-a ivit ocazia, am propus aceasta idee Muzeului Judetean de Istorie Brasov, care alaturi de Asociatia Forums, organizeaza de 3 ani deja Festivalul de Benzi Desenate Istorice de la Brasov. "Istorii din '89 in benzi desenate" s-a concretizat intr-un album-eveniment care a comemorat 30 de ani de la Revolutie strangand la un loc nu mai putin de 39 de autori si dandu-le ocazia sa povesteasca in benzi desenate amintirile lor sau ale parintilor sau sa ilustreze momente care i-au impresionat din acele zile care ne-au marcat istoria. As putea spune ca albumul a si stabilit 2 recorduri greu de depasit in mica lume a benzilor desenate romanesti - cel mai mare album colectiv de benzi desenate - 39 de autori si cel mai voluminos - 212 pagini create special; chiar 3 recorduri, daca luam in calcul si faptul ca autorii s-au mobilizat aproape neasteptat si au trecut doar 2 luni intre lansarea apelului si iesirea albumului din tipografie, ceea ce arata interesul deosebit pentru subiect. Albumul se afla deja la al doilea tiraj, a fost tradus si in franceza si speram cat de curand sa fie tradus si in engleza.
Dincolo de munca mea ca ilustrator si autor de comics fac si pe editorul, sau cum imi place mie sa spun "editor wanna-be", cu RevistaCOMICS care, in cele 38 de numere de pana acum, a publicat peste 100 de autori romani si nu numai. Ii puteti citi pe toti gratis aici: www.revistacomics.ro. In 2019 am relansat Bucuresti ComicsFest intr-o locatie mai mare si foarte potrivita: ComicsClub si chiar a fost o editie de succes: peste 50 de autori in expozitie, Aleea Artistilor, edituri si magazine, ateliere, lansari, proiectii de animatii si premiile Bucuresti ComicsFest. Am avut atat de multe reactii pozitive incat acum TREBUIE sa-l organizez in fiecare an (nepandemic), chiar daca imi mananca 2 luni de munca pentru 2 zile pline de comics.
Probabil cel mai important lucru pe care l-am invatat de-a lungul timpului e ca nu trebuie sa astepti nimic din afara, trebuie sa FACI! Trebuie sa cauti continuu inspiratie, sa te exprimi liber, sa produci chestii si sa le dai drumul in lume. Bineinteles asta inseamna nopti nedormite, munca multa si poate mai putine iesiri la bere dar cand chiar traiesti din ce iti place nu simti "munca"!
La ce lucrez chiar acum? La noul numar al revistei "Amintiri din copilarie", la niste ilustratii pentru un lant de magazine din SUA, un set de 20 de caricaturi pentru o firma de IT, o coperta de album pentru o trupa de hip hop si pregatesc un curs online de webcomics pentru copii. Spre deosebire de alti ani, acest inceput de an este chiar aglomerat dar cumva reusesc sa jonglez cu toate.
Ce s-a schimbat in cultura benzilor desenate de la noi
Din pacate mica lume a benzilor desenate romanesti a devenit si mai mica... daca acum 5-6 ani se gaseau la chioscuri nu mai putin de 7 reviste lunare de benzi desenate (3 productii romanesti si 4 traduceri), nici macar una nu a supravietuit lipsei de public. O revista lunara distribuita in toata tara nu poate fi sustinuta de doar 1.000 de cumparatori, nici macar Spiderman sau Deadpool in limba romana nu strangeau destui cumparatori si asta spune multe despre numarul cititorilor de benzi desenate din Romania.
Se publica in schimb destul de multe albume (90% traduceri) iar editura Grafic face treaba foarte buna aducand titluri cu un public garantat: Batman, Asterix, Spongebob, Strumfii si multe altele, ba chiar s-a "riscat" sa publice si o productie romaneasca "Vacanta lui Nor" de Ileana si Maria Surducan. Si parca tot mai multe edituri testeaza apele cu diverse traduceri de banda desenata, ceea ce e un semn bun bineinteles. In schimb, benzile desenate romanesti (desenate de autori romani) aparute intr-un an poti sa le numeri poti sa le numeri pe degetele de la o mana, hai doua daca esti indulgent, editura Casa Radio de exemplu a scos de-a lungul timpului multe titluri pentru copii desenate de autori romani iar Serban Andreescu si Puiu Manu (la cei 92 de ani ai sai!) continua sa fie printre cei mai prolifici autori romani.
In rest, avem destui autori romani care publica cu succes inafara si din cand in cand proiecte romanesti interesante care reusesc sa-i mobilezeze si pe ei, asa cum sunt "Istorii din '89 in benzi desenate", Festivalul de Benzi Desenate Istorice de la Brasov (care dupa fiecare editie publica cate un catalog de benzi desenate de peste 100 de pagini, printre ele de mentionat "Romania 100 in benzi desenate") dar si alte evenimente din tara, cum ar fi Festivalul International de Benzi Desenate de la Sibiu sau Bucuresti ComicsFest, care reuseste sa stranga la un loc cele mai noi proiecte de benzi desenate romanesti. Autori sunt destui, dar lipsesc initiativele si mai ales editurile care sa investeasca in productii autohtone, desi exista un potential imens atat in banda desenata pentru copii si adolescenti cat si in romane grafice si webcomics. Am vorbit mai mult despre asta aici.
Publicul a crescut, incet-incet, dar e prea putin obisnuit cu productii romanesti... nu pot sa uit entuziasmul unui grup de fete de vreo 16-17 ani cand au descoperit un stand de benzi desenate la Gaudeamus si apoi dezamagirea lor cand au vazut ca "aaa.... sunt in romana"...
Trenduri de la ei
Nu sunt mare fan superhero comics, dar stiu ca au pierdut mult teren in fata romanelor grafice si a manga-urilor, o spun chiar cifrele din vanzari. Iar la capitolul webcomics, care ma intereseaza mai mult, trendul e sa se lase in urma site-urile dedicate unui singur webcomic in favoarea unor platforme care strang multe seriale cum ar fi Gocomics, Webtoons, Tapas si altele, dand ocazia tinerilor autori sa creeze si chiar sa castige niste bani din asta, in schimb e mult mai greu sa se diferentieze autorii si stilurile intre ele, ceea ce inseamna de fapt ca exista o oportunitate pentru continut original.
Viața pe blog
Smokingcoolcat.blogspot.com ramane locul meu de suflet si brandul sub care public (si pe facebook sau pe instagram) desenele care ma reprezinta cel mai bine ca stil si mesaj. Inca din 2006, cand l-am inceput n-am avut nici un obiectiv sau strategie inafara de a ma exprima prin desen dar s-a dovedit a fi de fapt motorul care mi-a intretinut pasiunea si a atras toate celelalte proiecte. Poate cel mai mult ma mandresc cu "fanii" blogului si ma bucur de fiecare data cand am ocazia sa-i cunosc si chiar sa colaboram, mai ales ca ei sunt cei care m-au incarcat de multe ori cu energie si m-au convins sa continui sa desenez chiar si cand eram foarte la inceput si credeam ca desenul e "doar un hobby".
Cum ai ajuns sa lucrezi la ”Banciu, detectiv animat”
Pe Toma il cunosc de foarte mult timp si ne-am intersectat de multe ori in lumea benzilor desenate (el este si cel care a pus la dispozitie Comics Club pentru Bucuresti ComicsFest, contribuind semnificativ la succesul editiei 2019) dar cel mai recent am avut ocazia sa colaboram in crearea unor animatii pentru podcastul CevaMarunt iar cand m-a abordat sa fac character design pentru Banciu, am zis DA fara ezitare.
Dincolo de faptul ca e un tip creativ, Toma e foarte pragmatic si bine organizat, reusind sa stranga o echipa de profesionisti si sa tina in fraie productia foarte complexa a unui serial de animatie si sa o faca si bine pe deasupra! Ma bucur foarte mult ca am ocazia sa lucrez alaturi de el si de Mad Animator, Tony Babboon si Ana Dobrescu (animatori), Daniel Strugariu (backgrounds) si Alin Teodorescu (sound design) si bineinteles o onoare sa-i avem in distributie pe Maria Popovici, Costel, Vio, Sorin Parcalab si ceilalti. Animatia, ca si banda desenata, e ca o mancare buna si are nevoie de toate ingredientele in masurile potrivite pentru a iesi cum trebuie, si judecand dupa cum a iesit "Banciu, detectiv animat" e o delicatesa, oricum un proiect deosebit in "industria" animatiei romanesti!
Procesul de creatie a personajelor
Intai de toate, ca sa intru in atmosfera, am revazut intro-ul si secvente din Fish Police iar in timp ce lucram ascultam soundtrack-ul de la jocul Mafia. Character design-ul mi se pare foarte important in orice proiect grafic, pentru ca personajele sunt primul lucru cu care relationeaza publicul, iar pentru Banciu am vrut sa creez un stil pe cat posibil original si reconoscibil. Un punct de plecare pot sa spun ca a fost chiar stilul dezvoltat pentru webcomicul Auzite in RATB dar adaptat pentru animatie. Pentru fiecare personaj in parte am tinut cont de descrierea facuta de Toma si intreg procesul a mers foarte bine cu schite discutate si apoi grafica finala cu atentie sporita pe pregatirea elementelor pentru animatie, unde am castigat foarte multa experienta si inca mai am de invatat.
Crearea personajului propriu-zis mi se pare aproape floare la ureche pe langa pregatirea lui pentru animatie, mai exact personajul trebuie desenat din mai multe unghiuri si trebuie sa aiba guri diferite pentru fiecare sunet (n-am vrut sa folosim acelasi set de guri pentru toate personajele, desi am fi castigat niste timp), expresii diferite si maini pentru fiecare actiune etc. Intotdeauna incep prin a desena cu creionul pe hartie, mi se pare ca e un proces mult mai direct iar mana aluneca natural, de multe ori, cand intru "in the ZONE" parca formele ma surprind si pe mine. Tableta si programele de grafica le folosesc pentru a transfera in digital, si a cizela bineinteles, ceea ce s-a nascut pe hartie. Eu unul cred ca daca nu stii sa desenezi cu creionul pe hartie, poti sa folosesti tu cate efecte si texturi vrei in photoshop ca tot nu vei reusi sa maschezi un desen slab. Bineinteles fiecare are stilul lui si modul de lucru in care creaza cel mai liber, dar atunci cand am ocazia ii incurajez pe copii sau incepatori mai intai sa invete sa deseneze traditional si de abia dupa ce au o baza cat de cat solida sa treaca in digital.
Cum iti convingi prietenii sa sustina proiectul
Cel mai tare serial de animatie de la Planeta Moldova incoace! Funny, smart, bine facut, tot ce trebuie! Nici n-ai crede ca e facut in Romania!
Am promovat episodul pe toate platformele unde activez si oamenii s-au cam uitat. Multi au apreciat ca e o animatie la un anumit nivel de calitate, cu potential de Neflix. Cu toate astea, numarul de vizualizari reflecta cultura vizuala scazuta si... umorul pe care il gustam... As fi sperat sa ajunga la mult mai multi oameni, pe de alta parte e doar primul episod si notorietatea se construieste in timp. Oricum suntem optimisti ca vom gasi finantare pentru a continua serialul si se lucreaza intens la asta iar orice ajutor e binevenit, asa ca daca aveti multi bani si n-aveti ce face cu ei dati-ne un semn ;)
Seriale care iti plac
Ma uit oricand cu placere la Family Guy si BrickleBerry, am redescoperit Duckman, Dr. Katz si The Critic iar te cate ori pot ma uit cu odrasla de aproape 5 ani la Dexter's laboratory, PowerPuff Girls sau Mickey Mouse Shorts, odrasla care, apropo, si ei ii place sa deseneze si chiar i-am facut o pagina cu creatiile ei.
Cum a fost pentru tine pandemia
Dincolo de isteria generala, inceputul anului a fost foarte ciudat, pentru ca rand pe rand mi s-au amanat sau chiar anulat mai toate proiectele in curs, si nu e tocmai ok atunci cand esti freelancer si ai si o familie de intretinut... dar asta mi-a dat ocazia sa ma ocup de proiecte personale si sa imi extind zona de colaborari pana in SUA, unde munca e apreciata altfel decat la noi. Cel mai mult mi-au lipsit evenimentele ca Street Delivery, ComicCon si Bucuresti ComicsFest iar la cum se preconizeaza lucrurile cred ca si anul asta imi vor lipsi... Alta chestie care imi lipseste foarte mult este desenatul oamenilor pe strada, acum doar ochii li se vad din spatele mastilor... si unora gleznele.
Exista totusi si o parte buna, stand mai mult in casa am desenat mai mult si parca tot mai multi artisti si-au intensificat activitatea online, s-au apucat de podcasturi, cursuri online, tutoriale si avem acces la tot mai multa informatie de calitate in orice domeniu ne interseaza, sau poate doar am avut eu mai mult timp sa descopar chestii interesante.
Ce experiente iti doresti de la 2021
Pentru 2021 imi doresc doar inspiratie si timp sa ma pot dedica proiectelor deja incepute si sper sa ma pot baga si in altele noi care se ivesc si ma atrag. Inca nu indraznesc sa ma gandesc la evenimente si plimbari nestingherite. Vrand-nevrand o sa ma concentrez pe munca, invatare si dezvoltarea skilurilor. La fel va doresc si voua!