Oameni cu capete mici si corpuri supradimensionate, abuz de flori si plante, babe rele si printese bune la suflet sunt o parte dintre cliseele pe care artista Anca Pop le vede in ilustratiile din jur. Nu spune ca sunt compozitii rele, insa un ilustrator ar trebui sa aiba creatii cat mai diverse.
"Am crescut cu carti Disney si Fratii Grimm, cand am crescut si m-am aflat la ananghie imi doream sa vina un print sa ma salveze. N-a venit, evident, si am avut o criza existentiala ca trebuie sa ma salvez singura. Acum, mi se pare crucial ce carti le citesc copiilor mei."
Am vorbit si despre freelancing cu Anca, si ne-a zis ca nu vine doar cu libertatea de a-ti face singur programul si de a decide ce proiecte lucrezi, ci si cu stres. Este bine macar ca oamenii nu se mai uita chiar atat de stramb la artistii pe cont propriu, cum se intampla in urma cu ceva vreme. Mai jos, Anca Pop aka Illustratora mai povesteste despre desen si ritualuri pentru mentinerea vie a creativitatii.
Despre tine
Ma numesc Anca Pop sau Illustratora, desi nu am vrut sa recunosc, artist am fost de la inceputul vremii mele si am inceput prin a folosi arta ca terapie. In copilarie ca relaxare, in adolescenta pentru vindecare, momentan o folosesc ca joy spreader.
Obisnuiam sa am subiecte deranjante precum viciile, desfraul sau moartea. Apoi am realizat ca este destul urat in lume, de ce sa ajut si eu?
Sunt Ux/Ui designer, mama a doi baieti, unul de 3 ani si unul de 7 luni si ilustrator sunt cand ei doi imi permit.
Proiectele care iti plac cel mai mult
Cele care au un mesaj clar si fain. Piata de carte pentru copii din Romania e saturata de povesti cu paduri fermecate, babe rele si printese bune la suflet. Am crescut cu carti Disney si Fratii Grimm, cand am crescut si m-am aflat la ananghie imi doream sa vina un print sa ma salveze. N-a venit, evident, si am avut o criza existentiala ca trebuie sa ma salvez singura. Acum, mi se pare crucial ce carti le citesc copiilor mei.
Procesul de creatie
Procesul de creatie e unul destul de smooth. Cuvintele cheie sunt cele care dau frau liber imaginatiei. Nu mai fac schite de ceva vreme pentru ca ma pierd in detalii si fac schita buna de prezentat, iar de teama ca in culoare n-o sa mai iasa, nu ma mai apuc. Asa ca iau ideea, o intorc pe toate partile, am imaginea finala in minte si apoi incep sa pun creionul si pensula pe hartie.
De unde vine inspiratia?
Din viata reala, cel mai des, si din carti pentru copii.. Dupa ce am terminat facultatea si am pus toti nervii, frustrarile si tristetile pe hartie am crezut ca am terminat ce am de zis asa ca timp de 6-7 ani am folosit creionul doar ca sa joc X si 0. Dupa ce s-a nascut primul baiat am inceput sa vad lumea cu ochii lui si sa observ cat de magica si simpla este. Cu ajutorul baietilor mei, citindu-le carti am deschis cutia Pandorei.
Blocajele
Blocaje…ideea ca sunt atat de multi ilustratori buni acolo, afara si eu sunt doar un tantar. Imi reamintesc deseori ce mi-a spus tatal meu cand eram mica: “daca esti de parere ca esti prea mica sa faci diferenta, incearca sa dormi intr-o camera inchisa cu un singur tantar”. Asa ca fac ce pot, cum pot si nu mai pun presiune pe mine.
Stilul tau artistic
Am inceput ca toti copiii, cu stick man, apoi adepta realismului, ulterior a inceput sa mi se para inutile skill-urile de desen realist daca nu fac apel si la imaginatie, pentru ca lucrarile realiste erau facute cu poze langa. Era ca o poezie cu rima, dar fara sens. Suna bine, dar n-avea nicio povata. La fel si in ilustratie, arata bine, dar nu trasmiteau nimic. Am continuat cu comicuri mai mult sau mai putin comice si ulterior am ajuns la ilustratii. Cu timpul am invatat ca daca pot lega doua cuvinte creative, pot sa si sa le reprezint vizual.
Invataturile desenului
Perceptia asupra lumii se schimba odata cu varsta, cu cat ai mai multe experiente. Comune sau nu. Ce poate face un illustrator este sa le transpuna in visual pentru a schimba si a intinde si alte minti.
Ce implica freelancingul in domeniul tau?
Mai multa libertate si mai multe batai de cap. Ar fi mai simplu sa lucrezi de la 8-6 si cand iesi pe usa lasi grijile acolo, mergi linistit acasa. Freelancing+arta inseamna ca merge mintea incontinuu la compozitii noi, idei noi, culori noi, contabilitate, time management si promovare. Libertatea de decizie vine cu un pret. Stres.
Pana acum cativa ani, daca spuneai ca esti ilustrator sau artist, oamenii se uitau la tine de parca nu ai toate tiglele pe casa. Usor, usor vad schimbare in bine, in sensul ca multi se inclina catre ilustratii ca forma de comunicare. Vedem ambalaje de iaurt cu flori pictate in acuarela, cosmetice sau vitamine care folosesc ilustratii pentru a aduce publicul mai aproape si pentru a parea mai accesibil, natural, eco.
Ajutorul online-ului
Ajuta si incurca. Fara online nu ajungeam pana aici, cu ajutor si sustinere din partea tuturor. Incurca pentru ca e mai time consuming sa te promovezi decat sa te gandesti la o compozitie noua. Mi s-a bagat in cap ideea ca trebuie sa postezi zilnic, chiar daca nu ai o lucrare gata., si uite asa ajung sa folosesc tastatura chiar daca nu am nimic de zis. Lucrurile bune vin incet.
Experientele lui 2020
La finalul lui 2020 am creat Illustratora si am inceput sa lucrez la tehnica acuarelei si la modul in care functioneaza ea. In timpul pandemiei am luat acuarelele baietelului cel mare si am inceput sa il pictez pe el. Asa am (re) inceput. Dupa nasterea celui de-al doilea baietel mi-am spus ca sunt atatea lucruri pe care o sa le uit despre ei, trebuie sa ii pictez.
Am inceput sa lucrez cu oamenii si cerintele lor. Am schimbat brieful de design cu cel de ilustratie si am realizat ca ilustratia, mai ales cea creata pentru copii, imi aduce multa satisfactie. Cand il vad pe baietelul cel mare “citind” cu degetelele grasune peste ilustratile din carti realizez ca asta e baza. De aici incepem toti. Ideile din cartile citite in copilarie raman cu noi pentru tot restul vietii, unele constient, altele inconstient.
Cele mai importante proiecte de anul trecut
Desi nu e raspunsul pe care-l cautai, cel mai important proiect de anul trecut a fost sa aduc pe lume inca un baietel si sa il ingrijesc pe cel pe care il am. Si in mare parte, sa supravietuim. Nu pot vorbi de anul trecut ca un an grandios din punct de vedere profesional. Copiii primii, ilustratiile pe locul doi.
Ritualuri pentru creativitate
Dimineata incepe devreme, pana se trezeste toata lumea am timp sa dau cateva pensule. Dimineata e timp pentru idei noi si ganduri legate de compozitii si aranjare sau palate de culori. Ma zbat intre entuziasmul de a dori sa vad o ilustratie terminata si infranarea ca acum trebuie sa ma joc cu lego, sa mai citesc o carticica sau sa ma joc avionul.
Seara, daca mai am energie sa fac ceva, ar trebui sa fie a mindless job. Las pensula sa alunece cu culorile gata stabilite sau penita sa zgarie fara sa ma gandesc la nimic. Nu de alta, dar la ore tarzii mintea isi da shut down si mana continuie sa mearga.
Breasla ilustratorilor romani
Ilustratorii romani ii gasesc prietenosi. Mai ales cei mai putin experimentati. Desi nu toti sunt dispusi sa ajute si sa dea din casa, majoritatea sunt deschisi si inteleg ca e loc pentru toata lumea, fiecare are stilul lui propriu si nu ne furam mancarea de la gura. Cand un client cauta un illustrator, stie deja ce stil cauta si indifferent cat de mult dai din coate sa te bagi in fata, poate stilul tau nu e cel dorit. Mai sunt si clientii carora nu le pasa de stil, vor doar sa fie ieftin si bun.
Trendurile in 2021
Venind din sfera designului, unde trendurile sunt musai ca sa nu ramai in urma, in ilustratie mi se pare ingredientul perfect pentru a face o lucrare efemera, la fel ca trendul. Circula vorba ca daca o ilustratie e buna, e pentru totdeauna.
De ce sa folosesc foita de aur daca ilustratia nu are mesaj? Ma intereseaza mai mult ce transmite o lucrare, decat modul in care a fost realizata.
Manierisme si clisee
Oameni cu capetele mici si corpurile supradimensionate, picturi decorative, abuz de flori si plante. Desi marea majoritate sunt foarte faine, nu mi se pare ca te poti numi illustrator daca doar asta faci.
Ce astepti de la acest an?
Mantra de ani de zile este “expectation is the root to all heartache”. Nu am asteptari, pentru ca se lasa cu dezamagire de cate ori vreau sa iasa fix intr-un fel. Visez sa ilustrez carti (bune) pentru copii, imi doresc sa ma hotarasc in ce imi place cel mai mult sa lucrez intre creion, penita sau acuarela. Sau toate, who knows. Imi doresc sa bucur multe maini mici si sa “traduc” povesti pentru micii cititori. As vrea sa gasesc echilibrul intre copii, casa, masa si lucru. Dintre toate cele enumerate, macar una sa iasa si sunt fericita.