Multe lucruri a schimbat pandemia în relațiile oamenilor. Și la nivel profesional, dar și personal. Solidaritatea aceasta rară care s-a născut anul trecut ar fi bună de păstrat pe viitor, spun intervievații noștri, alături de care analizăm lucrurile din jurul nostru. Un fel special de solidaritate e vizibil și în relația oamenilor cu produsele pe care le cumpără, observă Mihaela Rus, CEO Vitrina Advertising. Cumpărăturile au devenit un fel de sprijin pentru afaceri mici, produse locale și oamenii din spatele lor, au un rol de a sprijini comunitatea.
Pandemia a adus în comportamentul de consum solidaritate, un transfer de focus dinspre beneficiile funcționale spre cele emoționale. Dacă a putut să facă o alegere, consumatorul a făcut-o emoțional: să salveze un business mai mic, vulnerabil. Emoția a căpătat un nou rol.
Mihaela crede că această solidaritate în fața greului se va păstra și în anii următori. Ce s-a întâmplat anul trecut cu Vitrina, care sunt efectele pandemiei și cât de optimiste sunt planurile pentru 2021, povestește ea după cum urmează.
Planurile de business pentru 2021
Cuvântul operativ pentru 2021 este, mai mult decât oricând, „calitate”. Dacă 2020 a fost un an al adaptării, 2021 va fi unul al consolidării, al calității din toate punctele de vedere – de la servicii la relaționare. Nu preconizăm creșteri cantitative, ci punem accent pe creativitate, atenție la detalii, construcție, energie bună.
Și la nivel general putem vorbi de un trend de revenire, de un tonus încurajator, odată cu începerea campaniei de vaccinare: lucrurile merg înspre bine, ne putem gândi la revenirea la biroul fizic, dar cu siguranță vom implementa și unele dintre soluțiile de lucru dezvoltate în ultimul an, în work from home.
Piața de publicitate în 2020
Luna martie cred că a fost cea mai grea la nivelul pieței – multe incertitudini, o stare generală de „nu știm ce va urma”, care s-a tradus într-o atitudine rezervată a clienților în ceea ce privește promovarea.
Cel mai complicat a fost pentru BTL, outdoor, producție – festivalurile, evenimentele mari s-au anulat unul după altul; a fost nevoie de o resetare generală a gândirii privind interacțiunea brandurilor cu consumatorii.
Al doilea semestru a adus o revenire, tradusă în recalibrarea spre alte canale, redistribuire a bugetelor, soluții creative pentru online.
Trendurile lui 2021
Focusul s-a mutat spre strategie, consultanță, colaborare cu agenții cu experiență, care știu ce fac. Datorită condițiilor specifice de lucru, mulți clienți au mers către agenții full service și echipe consolidate, ca să nu-și împartă energia. Optimizarea timpului, clarificarea gândirii și focalizarea corectă joacă acum un rol principal.
Pe de altă parte, am devenit cu toții mai empatici.
Oportunități
S-au născut multe businessuri noi; lumea a avut timp să se gândească, să-și cristalizeze ideile, să-și facă planuri și proiecții, să se lanseze în antreprenoriat ori să încerce zone noi. Am avut multe cereri pentru branding de companii, de servicii ori produse noi, dar și pentru strategie.
Agenția intră în ecuație mai devreme, joacă și rolul de sfătuitor, de consultant.
Anul pandemiei: schimbări, adaptare
Deși nu ne-am așteptat la asta, telemunca a adus o sudare a echipei, o apropiere emoțională mai mare. A însemnat și o autoreglare pentru oameni: au devenit mai atenți cu timpul lor, cumva mai riguroși; și-au asumat mai multă răspundere.
Anul pandemiei a adus și o apropiere mai mare de clienți, care au început să ne descopere și altfel de cum ne știau.
Clienții
Companiile din zona IT au comunicat mai mult pe segmentul employer branding. Chiar în condițiile lucrului de acasă, campaniile de recrutare au continuat, iar comunicarea a fost regândită și adaptată perioadei.
Serviciile financiar-bancare s-au reorientat și ele spre o altfel de comunicare: mai directă, mai personală.
Comerțul online s-a dezvoltat foarte mult; pandemia a forțat mulți producători care înainte nu puneau accent aici să meargă pe canalele de vânzare online, fie că e vorba de food, producători locali sau producție – tot ce ține de confortul de acasă și îmbunătățirea locuinței.
Servicii noi
Am dezvoltat zona de online și regândim strategic proiectele de comunicare pentru o calibrare cât mai eficientă.
Importanța strategiei a crescut, serviciile de consultanță s-au rafinat. Clienții vor mai mult decât un furnizor de servicii – vor un partener, care să-i sfătuiască, să-i atenționeze când este cazul, să mențină viziunea de ansamblu.
Consumatorii
Pandemia a adus în comportamentul de consum solidaritate, un transfer de focus dinspre beneficiile funcționale spre cele emoționale. Dacă a putut să facă o alegere, consumatorul a făcut-o emoțional: să salveze un business mai mic, vulnerabil. Emoția a căpătat un nou rol.
Când cumpărăm ceva, avem acum un instinct să mai facem ceva pe lângă cumpărătura propriu-zisă, să sprijinim afacerea respectivă și oamenii din spatele ei, să contribuim la continuitatea în business a unei firme mici. E și o solidaritate în fața greului, care cred că se va păstra și în anii următori.
Provocări
Am fost bombardați cu multă informație, iar din ea multă a fost de proastă calitate. Toată lumea a devenit comunicator, a simțit că are ceva de spus și a făcut-o. Cred că s-a ajuns la o saturație și acum se va decanta, se va sedimenta conținutul de calitate.
De ce e nevoie cel mai mult în piața de publicitate
De patru elemente: calitate, seriozitate, înțelegere, implicare.
2021 va fi anul
rescrierii modelului clasic de agenție cu echipe care se întrepătrund. Vor fi dorite echipe mature, consolidate, full service, care oferă soluții complete, de tipul one-stop shop.