[Marcom 2021] Raluca Mihălăchioiu & Simona Dan: Zona de edu-tech a intrat într-un ritm accelerat de dezvoltare care, în absența pandemiei, s-ar fi întâmplat în cel puțin 5-7 ani

[Marcom 2021] Raluca Mihălăchioiu & Simona Dan: Zona de edu-tech a intrat într-un ritm accelerat de dezvoltare care, în absența pandemiei, s-ar fi întâmplat în cel puțin 5-7 ani

Vom începe încet să ne revenim: economic, social și emoțional, cred Raluca Mihălăchioiu & Simona Dan, Fondatoare The Public Advisors. Dar nu va fi o renaștere subită, adaugă ele: oamenii s-au schimbat, individual și colectiv, valorile sunt diferite, stilul de viață de asemenea. Piața de comunicare, asemenea altor domenii, începe să își revină, având la bază lecțiile lui 2020.

În 2021 brandurile ce vor rezista vor vorbi fluent limba consumatorului și vor avea de demonstrat permanent cum îmbunătățesc concret viețile acestora. Astfel, crucială devine valoarea pe care o oferim, indiferent dacă este vorba de produsele pe care le vindem sau de maniera în care comunicăm

 2021 va fi anul tranziției, spun Raluca & Simona. Vor câștiga și vor rămâne pe piață cei capabili să se adapteze la tranformările profunde ale acestei perioade.

 

Planurile de business pentru 2021

Ne-am propus o creștere sustenabilă, în linie cu creșterile din ultimii ani, exceptându-l pe cel recent încheiat. Pentru ca acest lucru să se întâmple, e nevoie să îmbrățisăm contextul, să ne adaptăm schimbărilor și să ne păstrăm încrederea în noi ca echipă. Este primul an în care echipa de management se mărește prin alăturarea de junior partners cu nivel de senioritate ridicat, care au contribuit la rezultatele bune ale agenției din ultimii cinci ani.  

Noi pariem în 2021 pe o strategie care a funcționat foarte bine după criza financiară din 2008, păstrându-ne statutul de one stop shop pentru clienții noștri. Majoritatea clienților pe care îi deservim privesc echipa The Public Advisors ca fiind lead agency în respectivul proiect. Obiectivul nostru este să ducem acest procent cât mai aproape de 100%. Tipurile de servicii pe care le-am prestat cel mai frecvent (strategie de comunicare sau comunicare de criză), dar și noutățile pe care le-am introdus în oferta agenției (instrumentul de măsurare a reputației companiilor, RepMeeter, sau serviciile de marketing externalizat) sunt elementele cheie care ne consolidează poziția de coordonare a unor proiecte complexe de comunicare pentru clienții agenției.

 

Piața de comunicare în 2020

Lecțiile principale ale lui 2020 au arătat importanța unei strategii de criză, a capacității de adaptare rapidă și a abilității de a gestiona prezența în mediul online. 2020, pe lângă multiplele provocări cu care ne-a pus la încercare pe fiecare dintre noi, a fost ca un wake-up call pentru multe companii care credeau că o criză este doar o teorie a eterului și că dacă e să se întâmple, cu siguranță li se va întâmpla altora. Nimeni nu se aștepta să treacă în această viață printr-o pandemie, dar ce bine le-a prins celor prevăzători, cu scenariile de criză pregătite, cu strategii de răspuns și planuri de acțiune pentru situații excepționale. De altfel, comunicarea de criză a fost serviciul vedetă anul trecut.

Cifra anului 2020 pentru noi este 7. The Public Advisors este agenția numărul 7 în topul agențiilor de PR din România, am avut 7 campanii nominalizate la cel mai prestigios festival de profil (Romanian PR Awards). Nominalizările s-au transformat în 3 premii SILVER Award for Excellence și 1 premiu GOLD Award for Excellence.

Cea mai complexă campanie la care am lucrat este cea pentru un start-up extraordinar din domeniul edu-tech: BRIO. Ce s-a întâmplat efectiv? În anul digitalizării, mai mult sau mai puțin forțate a școlii românești, ne-am concentrat să le arătăm oamenilor că se INVESTEȘTE CU BRIO și că pot pune pariu pe educație. Această campanie a avut în vedere comunicarea de sprijin pentru listarea businessului pe SeedBlink – un cunoscut Fond de Private Equity. Am generat împreună 61 de milioane de Opportunities To See General, din care (48%) în presa de educație și (53%) în presa generalistă și de business.

Campania care ne-a atins și la suflet a fost cea cu miză de implicare socială care a generat un ajutor real din partea societății civile pentru cei aflați în linia întâi în lupta cu noul coronavirus. Este vorba de campania #scutpentruspitate, dezvoltată împreună cu Melania Medeleanu și Luciana Zaharia pentru Asociația Zi de Bine, pe care au fondat-o chiar în primele zile ale pandemiei.

Campania a avut peste 21 milioane de OTS în 6 luni, a implicat pro-bono 20 de VIP-uri, printre care o campioană mondială (Simona Halep), un fost prim-ministru (Dacian Cioloș), o artistă de talie internațională (INNA) și a strâns aproape 1 milion de Euro din donații, ajutând 100 de spitale din România și creând 2 unități de suport spitalicesc.

 

O altă campanie cu twist de creativitate care a generat un coverage colosal este cea prin care am reușit, alături de partenerii de la Boomerang Agency, să introducem #ShaormaînDEX pentru Restaurantul Class din Iași. Campania a avut în centru întrebarea „Cum se scrie corect: shaorma sau șaorma?”. Mii de voturi și peste o sută de știri mai târziu, am primit asigurarea că vom avea #ShaormaînDEX.

 

Previziuni

În 2021 brandurile ce vor rezista vor vorbi fluent limba consumatorului și vor avea de demonstrat permanent cum îmbunătățesc concret viețile acestora. Astfel, crucială devine valoarea pe care o oferim, indiferent dacă este vorba de produsele pe care le vindem sau de maniera în care comunicăm. Companiile au realizat importanța unei comunicări bine făcute și totodată cum te poate ajuta o agenție de comunicare în livrarea produselor și serviciilor. Această perspectivă ne face să ne uităm încrezători la evoluția pieței și mai ales la ritmul de recuperare a pierderilor de anul trecut.

 

Trenduri

Digitalizarea a fost unul dintre cuvintele cheie ale anului 2020, ce pentru unii a însemnat singura opțiune pentru a-și putea continua activitatea, ori pentru alții a însemnat evoluție și oportunitate. Ceea ce este sigur însă este că transformarea digitală nu mai este un concept abstract și tot mai multe companii au pus pe un loc prioritar acest aspect în strategia lor, fie că vorbim despre munca la distanță pentru angajați, automatizarea unor procese sau operațiuni în relația cu clienții.

2021 va fi un an de tranziție, de descoperire de noi oportunități în ceea ce privește digitalizarea, care va combina în formă hibridă tactici din mediul offline și online, spre exemplu ne așteptăm ca industria evenimentelor să se desfășoare pentru o bună perioadă din 2021 ca un mix între cele două și la o evoluție a podcast-urilor.

Trenduri în comunicare în 2021: 

Scop dublu - Clienții de astăzi se așteaptă ca marca de la care cumpără să fie o reflexie a valorilor lor. Cu schimbările aduse de 2020, companiile își mută strategiile dincolo de simpla promovare a produselor. Acum, clienții caută informații suplimentare pe canalele de social media și pe site-ul companiei pentru a vedea dacă valorile mărcii se aliniază cu ale lor. Dezvoltarea unei strategii CSR este acum un aspect important pentru companii. Este interesant să vezi cum CEO-ul unei companii ia atitudine cu privire la diverse probleme și se folosește de platforma companiei pentru a promova o campanie. Această tendință bazată pe scopuri concrete va continua și în anii următori, atingând toate aspectele unei strategii, de la promovarea pe rețelele sociale, până la crearea de conținut autentic.

Influențatori autentici - Autenticitatea a jucat un rol important în 2020 și va rămâne un aspect esențial și anul acesta. Consumatorii au devenit foarte interesați să afle cine sunt cu adevărat influențatorii pe care îi urmăresc, dincolo de imaginea afișată pe rețelele de socializare, să afle cauzele pe care le susțin sau chiar credințele lor politice. Acest lucru înseamnă că este dezirabil ca brand-urile să fie deosebit de prudente atunci când se asociază cu creatorii de conținut și să se asigure că se potrivesc mărcii lor.

Evenimente Online și în 2021 - Chiar dacă evenimentele s-au mutat în mediul online începând de anul trecut, din motive evidente, organizatorii și participanții au descoperit că acest lucru vine la pachet și cu o serie de avantaje. Bilete la eveniment mai puțin costisitoare, nu este nevoie să călătorești, ai flexibilitatea de a vizualiza prezentările rapid, iar toate acestea au dus la un număr mai mare de participanți. Astfel că, începând de anul acesta, ne putem aștepta la bugete mai mari alocate pentru realizarea de evenimente online.

 

Oportunități

Oricât de mult s-a schimbat industria de relații publice de-a lungul timpului, scopul său principal, de a asigura expunerea mult râvnită în mass-media și de a ajunge la noi audiențe, a rămas neschimbat. Pe măsură ce afacerile se vor confrunta cu o adevărată luptă pentru a depăși obstacole economice din cauza pandemiei, companiile se vor orienta către atragerea publicului. Astfel că 2021 este anul ideal pentru a investi într-o agenție de comunicare, pentru crearea de content autentic pe rețelele sociale, cât și pentru întărirea prezenței în piață. 

Re-branding - Anul acesta, din ce în ce mai multe companii au realizat importanța reputației și s-au reorganizat complet pentru a reuși să se adapteze noilor condiții. Cu atât de multe schimbări, este clar că brand-urile au decis că este momentul să demonstreze cine sunt, ce fac și ce reprezintă, cu atât mai mult acum, când clienții apreciază companiile cu care împărtășesc convingeri comune. Pentru asta este nevoie de o strategie foarte bine pusă la punct.

Consumul de știri și industria mass-media - Pandemia a schimbat modul în care primeam informația și a înlocuit-o cu mai mult content video și știri relevante. În timpul pandemiei, consumul global de știri a crescut cu 33%, inclusiv prezența pe rețelele de socializare a crescut. Publicul a apelat la mass-media pentru răspunsuri iar acest lucru a dus la creșterea interesului pentru platformele relevante de știri. Lucru ce va continua și anul acesta, când vom vedea o creștere a consumului de știri online.

 

Anul pandemiei

Din fericire meseria noastră se poate practica de oriunde, cât timp ai un laptop și bineînțeles conexiune la internet. Astfel că în anul pandemiei am reușit să ne adaptăm rapid la noile reguli și ne-am dat seama, odată cu lockdown-ul, că avem o companie 100% digitalizată. Primul pas a fost să alegem o platformă de ședințe online pe care să facem schimb de informații, experiențe și povestiri fie ele profesionale sau personale. Am încercat mai multe formule: ședințe săptămânale, întâlniri zilnice, pe telefon, videocall sau Google Meet. Concluzia: interacțiunile scurte și dese ne țin conectate și ajută atât la implementarea proiectelor, cât și la cearea unui vibe pozitiv în echipă. Iată că a trecut aproape 1 an de la începutul pandemiei, iar procesul de work-from-home a devenit o normalitate.

 

Branduri care au mărit cererea de servicii

Piața de real-estate rezidențial a intrat inițial într-o pauză pe perioada celor 3 luni de lockdown, dar a crescut ulterior sănătos datorită impactului fenomenului de work from home. Deciziile de achiziție de case sau apartamente mai mari, care erau undeva latente, au fost acum urgentate. De aici și nevoia dezvoltatorilor de a crește volumul comunicării. Zona de real-estate logistic a fost și ea foarte activă mai ales pentru că deservește retailerii de e-commerce sau de food&beverage și FMCG.

Zona de edu-tech a intrat de asemenea într-un ritm accelerat de dezvoltare care, în absența pandemiei, s-ar fi întâmplat în cel puțin 5-7 ani. Comunicarea a fost esențială mai ales în contextul „crizei” domeniului educației generate de imposibilitatea de a ține orele în formatul clasic.

Jucătorii din piața de e-Commerce și furnizorii lor de servicii adiacente au explodat alături de industria de IT&C.

 

Nevoile clienților în 2021

Nevoile clienților în 2021 sunt să fie relevanți și să fie crezuți de consumatorii lor. Clienții vor să pună în lumină atributele cu care mențin sau câștigă încrederea. Mijloacele prin care transmit aceste mesaje pot fi 360 sau segmentate, depinde de ce se întâmplă în acest context pandemic. Noi, agențiile de comunicare, suntem aici ca să le recomandăm cel mai bun mix și cele mai bune instrumente într-un anumit context.

Business-urile care au reușit să se dezvolte sau să se mențină în pandemie, tech, pharma, retail, au nevoie să rămână în prim-plan și să aibă o comunicare constantă pentru a-și menține poziția câștigată contextual.

Business-urile care au avut probleme, cum sunt cele din turism sau HORECA, au nevoie de o revenire și, prin urmare, trebuie să găsească strategia potrivită pentru a se repoziționa și a câștiga teren cât mai repede. Până la urmă este și o oportunitate pentru aceste companii care încep, cumva, de la zero și pot renaște plusând pe imagine.

 

Servicii noi

Reputația este un activ intangibil al unei companii, care poate deveni cel mai important scut de apărare într-o situație de criză, astfel că anul trecut am reușit să lansăm RepMeeter, un instrument inovator de măsurare a reputației brandurilor. Acest instrument măsoară obiectiv valorile și identitatea brandului, în balanță cu percepția asupra acestora. Primul pas constă în realizarea unor interviuri în profunzime cu CEO-ul și alți responsabili din management sau alte departamente, în funcție de tipul de companie, prin intermediul cărora sunt analizate perspectivele și viziunea acestora despre companie, cultura organizațională și riscuri potențiale.   

 

Consumatorii

În 2020, într-o singură lună s-au scris aproape 3 milioane de articole despre Covid. Astfel că în 2021 va conta, poate mai mult decât oricând, să fii relevant și 100% autentic. De ce? Pentru că unul dintre efectele pandemiei a fost conștientizarea, iar consumatorii au devenit foarte atenți la ceea ce cumpără și totodată se orientează către produse calitative și branduri autentice. Credem că 2021 este anul în care comunicarea va trebui să pornească de la 3 cuvinte cheie: relevanță, calitate și autenticitate.

De exemplu, consumatorii nu numai că achiziționează mai multe produse legate de sănătate, cum ar fi dezinfectantul pentru mâini sau suplimente alimentare pentru creșterea imunității, dar sunt, de asemenea, mai înclinați în a achiziționa produse sau servicii de la un brand pe care îl consideră sigur și care se află în linie cu noile lor preocupări.

 

Re:Roaring '20s

Nu credem că va fi o reîntoarcere a decadei Roaring 20, dar, cu siguranță, vom începe încet să ne revenim: economic, social și emoțional. Nu credem într-o renaștere subită. Este clar că avem nevoie de timp. În plus, ne-am schimbat, individual și ca și comunitate. Valorile noastre sunt diferite. Stilul de viață este diferit. Obiectivele fiecăruia dintre noi sunt altele. Creșterea apetitului pentru artă și accelerarea evoluției tehnologice ne așteptăm să fie cele mai vizibile schimbări anul acesta.

 

Provocări

Cea mai mare provocare în piața de comunicare va fi aceeași ca în celelalte domenii. Adaptarea la munca de birou după o perioadă atât de lungă de „work from home”. Nu ne facem probleme însă, pentru ca oamenii de comunicare în marea lor majoritate sunt obișnuiți cu schimbările bruște de „strategie” sau obiective. În domeniul nostru, mai mult decât în altele, oamenii sunt ușor adaptabili, așa cum am demonstrat în anul ce a trecut. Provocările ne determină să devenim our best version.

 

De ce e nevoie cel mai mult în piața de comunicare 

De oameni ca cei din echipa noastră, profesioniști, dar mai ales empatici. Poți fi un foarte bun  profesionist și poți să livrezi  foarte bine. Este însă foarte important ca, după ce te documentezi, să poți citi printre rânduri, să îți dai seama care sunt nevoile nespuse sau poate chiar încă nedescoperite de către clienți, mai ales în acest context în care situațiile problematice într-o companie pot fi la atât de multe niveluri. Am avut cazuri în care, deși am primit un brief de comunicare corporate, clientul a acceptat recomandarea noastră de a derula o campanie de comunicare internă prin care am dezamorsat o criză care era pe cale să se nască.

Anul acesta pariem pe empatie.

 

2021 va fi anul

Anul 2021 va fi un an al tranziției, astfel, cei care sunt abili și capabili să se adapteze rapid la schimbările din piață se vor afla într-o poziție mai bună pentru a depăși obstacolele.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Festivaluri

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related