Privind in urma, pot sa spun ca percep destul de multe diferente intre felul in care am interactionat cu festivalul de anul acesta, in comparatie cu ceea ce s-a intamplat anul trecut. Intai de toate, mi-a fost destul de greu sa ma acreditez ca jurnalist, si n-am inteles de ce, mai ales ca statutul meu actual de redactor sef la The Marketer si coordonator al paginii de media din Adevarul era destul de solid. Ajuns la Cannes si uitandu-ma pe cele 300 de sertarase pentru corespondenta rezervate mediilor de presa din toata lumea, am observat ca Romania are ceva mai multe sertarase decat au SUA. « Sa fie interesul mass-mediei romanesti atat de mare pentru Cannes, de la un an la altul ? » m-am intrebat eu, privind nauc.
Din pacate, avalansa de etichete cu Romania de la salonul de presa nu era simetric cu prezenta la seminarii. Probabil ca tentatia de a face o plimbare pana in Monte Carlo sau Saint Tropez a fost mai mare decat aceea de a-l asculta pe Sir Marin Sorrell la o serata la Martinez, sau pe Maurice Saatchi in cadrul seminariilor.
Am apreciat foarte mult prezenta lui Felix Tataru la Cannes, venit sa faca lobby la cel mai inalt nivel cu oficialii Festivalului, in calitatea sa de presedinte IAA.
Romania are nevoie sa iasa in lume, are nevoie sa dea din coate, are nevoie de reprezentanti ambitiosi si determinati sa faca ceva, nu sa se multumesca sa tina discursuri. Or, din felul in care l-am vazut pe Felix Tataru actionand acolo, discret, la nivel inalt, dar eficient si dinamic, sunt increzator ca se vor misca niste lucruri si ca Romania va incepe sa conteze din ce in ce mai mult pe harta perceptuala a advertising-ului european.
Seminariile au fost fascinante si dezamagitoare in egala masura, si vorbesc in calitate de om care a participat cam la 90% dintre ele, ceea ce cred ca m-ar califica intr-un top 10 al reprezentantilor cu cea mai mare rata de prezenta. A fost fascinant sa pot privi in premiera desene animate, filme si reclame in 3D, sa vezi cum SF-ul devine realitate, cum efectiv « intri » in interiorul filmului sau reclamei, cand actorii se invart in jurul tau. A fost fascinant sa aflu ca aceste lucruri vor exploda. A fost interesant sa urmaresc dezbaterile si sa iau interviuri de la guru ai marketing-ului si publicitatii mondiale, sa schimb carti de vizita sau sa stau la o discutie la o cafea cu unii dintre ei. Dezamagitor a fost sa vad ca singurul seminar la care au participat 1000 de oameni nu a fost unul tinut de un CEO al unei multinationale, nici de vreo legenda a advertising-ului, ci a fost cel in care au participat vedete de la Hollywood. Martin Sheen a fost extrem de carismatic si tentatia de a fi in prezenta unei astfel de stele de cinema, sau a producatorului de la « Sex and the city » a fost foarte mare. In concluzie, putini au venit se invete la Cannes si multi au venit pentru entertainment, vizionare de spot-uri, plimbare cu yachht-ul sau poze cu Ferrarri-urile cara se gaseau la tot pasul.
Cel mai mare beneficiu al prezentei mele la Cannes nu a venit insa din calitatea mea de jurnalist acolo, fiindca invitatii de anul acesta mi s-au parut ceva mai reticenti decat cei de anul trecut in a dialoga cu presa. Trebuia sa fii foarte insistent pentru a obtine un interviu. Oamenii preferau sa spuna ceea ce aveau de spus pe scena, insa ca jurnalist vrei intotdeauna ceva in exclusivitate. Totusi, in calitate de Creative Partner la Frontier Advertising, singura agentie romaneasca de advertainment, am beneficiat enorm. Viitorul publicitatii se duce spre publicitatea de continut. Spot-urile de 30 de secunde vor ramane ceea ce sunt, dar pe masura ce se produce un shift in tehnologie si in media, se vor impune alte modalitati de comunicare cu consumatorul. De exemplu, telefonul mobil va deveni unul dintre principalele canale de comunicare cu consumatorul, mai ales odata cu explozia informatiei digitale. Dar cine se pricepe sa faca tipuri de continut, cu produse integrate, care sa nu fie niste spot-uri luate de pe TV si puse pe telefon, ci modalitati personalizate si dedicate acestui tip de mediu ? La nivel declarativ, orice agentie multinationala. La nivel concret, in afara de eforturile de pionierat pe care le face Frontier, si de proiectele demonstrative, ceea ce se vede e foarte modest.
Am luat legatura cu CEO al celei mai bune agentii de viral marketing, am luat legatura cu oameni care incearca sa se ocupe de publicitatea de continut, am fost prezent la toate seminariile care vorbeau pe tema asta si mi-am facut rost de toate prezentarile. Televiziunea digitala si informatia digitala, cu toata platforma tehnologica vor veni peste noi mai repede decat este advertising-ul clasic capabil sa creeze oferta de continut. E un alt tip de « naratiune », de gandire strategica a continutului, de reconsiderarare a interactiunii cu consumatorul si de transformare a consumatorului dintr-un privitor intr-un partener de dialog sau chiar intr-un avocat de brand.
Pentru a nu fi insa futurist, ma astept ca proiectele de product placement si dezvoltare de programe de continut sa se dezvolte pe TV la o calitate mai ridicata, odata ce voi reusi sa conving oamenii de marketing de la noi ca advertainment nu inseamna, cum a facut o agentie din top pentru o ciocolata, sa iei spot-ul standard si sa-l rejoci cu actorii unui serial TV. Inseamna sa faci continut integrat, care sa fie natural acolo, sa mearga pe valori de brand si sa construiasca alt tip de engagement.
Advertainment-ul nu inseamna « reclame reciclate », iar Cannes-ul a spus-o foarte bine acolo, punand accentul pe alte tipuri de activare a consumatorului prin continut. In plus, la anul ma astept sa vad si o prezentare romaneasca la Cannes. Nu neaparat un premiu, dar o prezentare romaneasca, niste studii de caz. Si declar public, in calitate de creative partner la Frontier, ca daca nici o agentie clasica n-o va face, voi face toate diligentele sa o facem noi. Media inovativa si inovatia la nivel de continut vor fi niste teme destul de interesante pentru oamenii care vin acolo.
Oricum, lansez aceasta provocare in piata, asa cum a lansat-o Bogdan Naumovici cu ani in urma. Provocarea mea este sa ne vedem la anul la Cannes, si unii dintre noi sa fie pe scena. Care ? Ramane de vazut. Timpul a inceput sa curga. 365 de zile, 364, 363, 362...