[Marcom 2021] Mihai Andrei: Marea provocare este forta de munca. Tehnonogia s-a imbinat destul de mult cu publicitatea si este nevoie de oameni care sa inteleaga ecosistemele

[Marcom 2021] Mihai Andrei: Marea provocare este forta de munca. Tehnonogia s-a imbinat destul de mult cu publicitatea si este nevoie de oameni care sa inteleaga ecosistemele

Dincolo de efectele pandemiei, bugete și adaptare, piața de comunicare e legată în primul rând de specialiștii ei. Nivelul de crestere al publicitatii depinde de capacitatea oamenilor din piata de publicitate de a acomoda cererea si mai ales de skill-urile acestora, crede Mihai Andrei, Managing Partner WebDigital. O parte din agentii isi dedica atat bugete, cat si energie in a antrena oameni, spune el, dar este prea putin.

Este nevoie de investitii in educatie si formare. Nu suntem in punctul in care sa culegem roadele investitiilor trecute, ci in punctul in care este nevoie de resurse alocate pentru formarea de noi talente, arată Mihai

Despre schimbarile pietei de comunicare, trendurile si previziunile acestui an, clienti si consumatori, vorbeste Mihai Andrei dupa cum urmeaza:

 

Planurile de business pentru 2021

Daca ne referim la cifre, planul in 2021 este sa avem o crestere de 60% fata de anul 2020, dupa ce in 2020 am avut o crestere de aproape 40% fata de 2019. Daca ne referim la planurile de business, in termeni de directii de business ale WebDigital in 2021, acestea sunt de a pune la dispozitie serviciile si solutiile noastre de performance marketing si digital sales pentru cat mai multe business-uri si de a ne consolida pozitia pe piata ca furnizor profesionist de servicii de performance marketing.

Majoritatea clientilor si partenerilor nostri care activeaza in principal in sectorul de ecommerce vor sa isi creasca cota de piata si implicit investitiile in performance marketing, iar de aici izvoraste si un alt obiectiv major pe care il avem anul acesta, acela de a asigura aceasta crestere pentru partenerii nostri.

Viziunea noastra se invarte in jurul sloganului "elevated performance" si de aici deriva si obiectivele pentru clienti si echipa (scalarea performantelor clientilor si imbunatatirea capacitatilor si know-how-ului echipei).

 

Piața de comunicare în 2020

Piata de comunicare s-a confruntat cu o criza in Martie-Aprilie 2020, care a fost mai degraba o criza izvorata din teama de necunoscut. O buna parte din clienti nestiind la ce sa se astepte au oprit temporar comunicarea si investitiile in media generand un suspans in special agentiilor de media. Pentru multi a fost o decizie temporara deoarece impreuna cu agentiile sau consultantii si-au dat seama ca fenomenul numit consum nu s-a oprit, dar se transforma si urmeaza sa se transforme in continuare, iar cheia este adaptarea business-ului si mai ales a comunicarii. Surpriza placuta a fost sectorul de ecommerce, iar cea mai putin placuta a fost sectorul de HoReCa, sector care s-a adaptat mai greu migrand destul de lent spre zona de delivery.

Am constatat ca in foarte putine cazuri (evenimente, festivaluri, travel) factorii care au influentat dramatic piata au fost unii asupra carora nu s-a putut avea control, iar pur si simplu operatiunile acestor businessuri s-au oprit, dar in celelalte sectoare, factorii care au influentat negativ au fost teama si lipsa de predictibilitate, iar multe business-uri mari / multinationale au avut nevoie de o viziune antreprenoriala pentru a reusi sa se adapteze rapid din toate punctele de vedere la noile reguli ale jocului. A fost nevoie de curaj si de putin risc.

Majoritatea business-urilor s-au adaptat deja la noile reguli ale jocului, comunicarea si campaniile de comunicare sunt din ce in ce mai bine adaptate din punct de vedere al relevantei mesajului pentru nevoile consumatorilor, asa ca 2021 cred ca va fi anul in care piata va creste. Teama a disparut, dar exista in continuare o lipsa de predictibilitate cu care antreprenorii s-au invatat si au invatat sa ia decizii in acest context. Sectorul de ecommerce a accelerat cresterea in 2020 si vad din ce in ce mai multe business-uri care isi dezvolta si lanseaza componenta de ecommerce lucru care va determina cresterea nevoilor, a bugetelor, a vanzarilor si a interesului pentru acest sector.

 

Trenduri 2021

Achizitiile online vor fi in continuare in crestere in 2021 ceea ce inseamna ca toate canalele de digital sales vor beneficia de bugete mai mari, lucru care a inceput inca din 2020. Pe langa instrumentele de lucru colaborativ care au luat amploare in 2020 si cu siguranta vor fi companii care vor inova in continuare pe sectorul acesta, vad ca se dezvolta din ce in ce mai multe instrumente connectate de sectorul de ecommerce care au ca principal scop imbunatatirea experientei consumatorului cu magazinul online.

 

Provocari & oportunitati

Provocarile sunt in continuare legate de forta de munca si mai ales de forta calificata de munca, unde agentiile, atat locale cat si internationale ar trebui sa investeasca mai mult in programe de formare si sesiuni de practica aplicata. Piata are nevoie de mai multi specialisti, iar acesti specialisti noi ar trebui sa beneficieze de know-how-ul specialistilor care activeaza deja in industrie si pot impartasi bune practici si “secrete”.

Oportunitatile vad ca se contureaza din ce in ce mai bine in jurul fenomenului mult discutat al digitalizarii. Va fi nevoie de servicii pentru a incepe digitalizarea anumitor business-uri si mai ales pentru a finaliza digitalizarea altor business-uri care au lasat acest element la coada prioritatilor.

 

Anul pandemiei

Pentru WebDigital a fost un an bun. Desi am avut parte de un trimestru 2 usor infricosator am avut un semestru 2 foarte bun in care serviciile pentru sectorul de ecommerce au fost la mare cerere, iar retetele de promovare aplicate de noi au functionat neasteptat de bine, lucru care a atras si mai mult business pentru noi, lucru pentru care suntem foarte recunoscatori.

2020 a fost un an in care a trebuit sa “put our money where our mouth is” si spun asta deoarece la WebDigital avem zile de remote work nelimitate, lucru care este sustinut de un ecosistem de instrumente care fac acest lucru posibil. Am mai avut cateva experimente in anii trecuti de full remote work pentru toata echipa, dar incepand cu 9 Martie 2020 a fost nevoie sa trecem de la experimente la realitate. Toate sistemele pe care le folosim (project management, time management, monitorizare, evaluare) au fost solicitate masiv inca din prima zi de full remote work, iar acesta a fost un lucru bun pentru ca cel mai probabil atunci am realizat cu totii multiplele beneficii ale sistemelor, a fluxului de lucru si a metodologiilor.

Am constatat o transformare in bine in ceea ce priveste relationarea cu clientii, unde meeting-urile online (de lucru, de raportare, de strategie & decizie) s-au amplificat, echipa avand mai multe intalniri punctuale tip problem solving, lucru care s-a simtit in eficienta. Practic s-au eliminat majoritatea timpilor morti, lucru simtit si apreciat in mare parte de clienti. Daca 2020 a fost anul distantarii, am constatat pe tot parcursul anului ca atat noi cat si clientii si partenerii am strans si mai bine relatiile, iar pentru noi a fost un an in care ne-am apropiat mai mult de business-urile cu care lucram.

Tot in 2020, echipa WebDigital s-a concentrat masiv pe imbunatatirea skill-urilor de digital sales pentru sectorul de ecommerce mixand concluziile extrase din expertiza locala cu know-how-ul dobandit de la agentiile din alianta din care facem parte, CEE Digital Alliance, care intruneste top agentii de performance marketing din Europa Centrala si de Est si cu instrumente internationale de livrare si optimizare a ad-urilor pentru sectorul de ecommerce. Acest lucru s-a concretizat in mai multe premii castigate de WebDigital in competitii locale si internationale in 2020, iar aici pot sa numesc urmatoarele: Global PPC Agency of the Year la Global Digital Excellence Awards, Global Best Small Budget Campaign la Global Search Awards, Best Search Advertising Campaign la IAB Mixx Awards.

 

Clientii

Clientii din sectorul de ecommerce au avut o explozie a cererii in 2020, lucru care se contureaza si in 2021, iar aici a fost nevoie de cel mai mare efort in servicii, inovare, Research & Development, consultanta, iar necesitatile acestor clienti sunt acelea de a castiga in 2021 mai multa cota de piata. Cel mai eficient pentru ei este sa faca acest lucru prin intermediul tehnicilor de performance marketing, iar misiunea noastra este sa facem acest lucru sa se intample generand rezultatele de care ei au nevoie si oferindu-le in acelasi timp acea predictibilitate de care au nevoie pentru a isi planifica achizitiile, pentru a intelege cand trebuie sa deschida un nou depozit sau cand trebuie sa mareasca echipa.

 

Servicii noi

WebDigital este o agentie de performance marketing, iar serviciile noastre sunt strict in zona aceasta. Accelerarea sectorului de ecommerce ne determina sa dezvoltam si mai mult serviciile in aceasta directie. Un serviciu nou in portofoliul WebDigital este cel de management si optimizare a feed-urilor de produse pentru magazinele online, lucru care ii scapa pe business owneri si programatori de dificultati si costurile aferente acestui serviciu si ne permit noua sa fim mai agili in a facilita livrarea ad-urilor tip produs la un nivel destul de inalt.

 

Consumatorii

In 2020 consumul s-a mutat online si a pus presiune pe sectorul de ecommerce. Companiile au aflat ca toti consumatorii isi doresc sa poata beneficia de produse si servicii si fara interactiune offline. Furnizorii de platforme de ecommerce si serviciile de delivery au venit in intampinarea acestor nevoi, iar mare parte din consumatori au fost satisfacuti din acest punct de vedere, iar marea provocare din 2021 este digitalizarea. Daca pentru multe business-uri a fost vazuta ca un nice to have, acum este practic o necesitate. Ce cred ca este cel mai important aici este ca multe business-uri, dupa ce au lansat componenta de ecommerce, au descoperit ca ea este practic o noua linie de business care produce vanzari si mai ales profit.

 

Cum raspund agentiile la schimbarile de pe piata

Marea provocare a pietei de publicitate este forta de munca. Nevoia de servicii de publicitate creste, iar pentru ca tehnonogia s-a imbinat destul de mult cu publicitatea este nevoie de oameni care sa inteleaga fenomenul si ecosistemele. Nivelul de crestere al publicitatii e dat si de capacitatea oamenilor din piata de publicitate de a acomoda cererea si mai ales de skill-urile acestora pentru a satisface nevoile clientilor din piata si mai ales pentu a livra rezultatele asteptate. O parte din agentii isi dedica atat bugete cat si energie in a antrena oameni si in a le construi skill-urile necesare pentru a lucra in publicitate, dar este prea putin si prea lent.

 

De ce e nevoie 

Este nevoie de investitii in educatie si formare. Nu suntem in punctul in care sa culegem roadele investitiilor trecute, ci in punctul in care este nevoie de resurse alocate pentru formarea de noi talente.

 

2021 va fi anul...

2021 va fi anul in care, pentru ca ne-am acomodat deja cu noile reguli ale jocului, vom incepe sa fim mai relevanti in ceea ce priveste noul context si noile necesitati ale pietei.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related