Muncim mai mult, consumăm mai mult, forțăm eficiența, ne adâncim și mai mult în tenebrele consumerismului, din care vom ieși, probabil, la următoarea criză. Cam aceasta ar fi parabola întunecată a pandemiei spusă de Adrian Apostol & Adrian Ichim, Fondatori Ideologiq. Dacă în alți ani, în ianuarie, toată lumea era plecată la schi în Austria, anul acesta se bifează deja pitch-uri câștigate și campanii lansate înainte de 20 ianuarie. Progresul va avea mereu avantaje și dezavantaje.
2021 ar trebui să fie anul în care să îmbrățișăm digitalizarea și să o acceptăm. Reinventarea, adaptarea și optimizarea ar trebui să facă parte din natura noastră deja, spun fondatorii Ideologiq
Vorbim în rândurile următoare cu Adrian Apostol & Adrian Ichim despre schimbarea de paradigmă, previziunile pentru 2021 și care sunt oportunitățile și obstacolele pieței de comunicare din România, în acest moment.
Planurile de business pentru 2021
Obiectivul nostru principal pentru 2021 este consolidarea poziției în piața din România și continuarea extinderii în piața regională, în special în: Bulgaria, Grecia, Serbia, Croația, Slovenia și Ungaria. De asemenea, ne-am propus să creștem cifra de afaceri cu 30% și să depășim pragul de 1.5 milioane de euro facturați. Totodată, prioritatea noastră este echipa Ideologiq, alături de care am reușit să depășim cu succes toate obstacolele întâmpinate până acum. Bineînțeles nu vom ignora nici categoriile de servicii, nici marja de profitabilitate și nici mixul de clienți ai agenției.
Piața de publicitate în 2020
A existat, este adevărat, un moment de panică în perioada martie – mai, dar începând din luna iunie piața a revenit treptat la normal. Lipsa de predictibilitate și încrederea în zona de comunicare au influențat puternic piața de publicitate. S-a simițit nevoia de transparență și de onestitate mai mult decât oricând, atât în relațiile din cadrul echipei și/sau cu clienții, cât și în campaniile de comunicare.
Surpriza a fost să observăm o creștere peste așteptările resetate forțat în luna martie, ajungând aproape de obiectivul setat inițial, la începutul anului 2020. Ceea ce a contat extrem de mult a fost echipa alături de care lucrăm și partenerii noștri de încredere, oameni care își doresc să crească și să construiască. Ne referim aici atât la colegii din agenția Ideologiq cât și la clienți si furnizori.
Previziuni pentru 2021
Piața va crește cu siguranță, poate chiar mai mult decât în anii precedenți. Un exemplu ar fi timpul petrecut „la birou”, oamenii muncesc considerabil mai mult decât înainte. Dacă în alți ani până la sfârșitul lunii ianuarie toată lumea era plecată la schi în Austria, anul acesta avem deja pitch-uri câștigate și campanii lansate înainte de 20 ianuarie.
În plus, lumea a coștientizat, în sfârșit, că digitalizarea este prezentul, nu doar viitorul. Este o schimbare de paradigmă forțată, este adevărat, dar o schimbare ireversibilă totuși care va accelera creșterea pieței digitale la nivel global.
Trenduri
Vor avea succes cei care se adaptează cel mai bine situației curente, care vor veni cu direcții inovative de dezvoltare și care vor eficientiza cât mai mult flow-ul de lucru din cadrul companiilor.
2021 va fi în continuare un an al liderilor și totodată va continua trendul comunicării sincere. Cei ce vor avea curaj să comunice pe timp de criză, fie ea sanitară sau financiară, vor câștiga înzecit. Este posibil ca în multe industrii să vedem răsturnări de situație, noi provocări și creșteri neașteptate ale unor business-uri care până acum un an nu intrau într-un top 5 al industriei lor.
De unde vin oportunitățile
Oportunitățile vin chiar din criza în care ne aflăm.
Sumarizat într-o propoziție, va fi un an de explozie pentru cei cu spirit de antreprenor, pentru cei care își asumă riscuri, cât și pentru lideri, un an de implozie pentru modele de business rezistente la schimbare.
Din perspectiva marketingului și a comunicării, oportunitățile mari de dezvoltare vin evident în zona digitalizării, a e-commerce-ului și în zona programelor de loyalty, fie ele B2C, B2B sau B2E (business to everyone). De altfel, segmentul evenimentelor online va crește, dar doar până la normalizarea situației generate de criza sanitară. Imediat ce ne vom putea revedea „offline” credem că va fi o explozie a numărului de evenimente.
Anul pandemiei
Din fericire trecerea la „remote” a fost rapid implementată și a venit natural în cadrul agenției noastre. A fost și normal să se întâmple asa, dar nu am realizat asta de la început. Dacă nici noi, antreprenori în industria digitală nu ne-am fi adaptat crizei, atunci cine.
Strategia am construit-o pe 3 piloni:
- Am făcut tot posibilul ca această pandemie să nu afecteze nedorit colegii, astfel încât anul 2021 ne-a găsit aproximativ în aceeași formulă ca la început de 2020
- Am consolidat relațiile cu clienții existenți, dovedind că suntem alături de ei în orice situație
- Am încercat să ajutăm cât putem de mult furnizorii cu care colaborăm, știind că în aceste momente mai puțin plăcute se cunosc adevărații parteneri
În cei 13 ani de când activăm în industrie am reușit să construim o echipă de nota 10, astfel încât o consecință firească a fost faptul că împreună am încheiat cu bine un an provocator și imprevizibil.
Clienții
Aproape toți clienții din portofoliul nostru au înregistrat creșteri în comunicare anul trecut, indiferent de activitățile lor interne, excepțiile fiind clienții din industria Horeca sau adiacente. Din fericire, nu am avut clienți care să stopeze comunicarea sau care sa o reducă în perioada pandemiei, ci din contră, în proporție de 90% au crescut nivelul de comunicare către clienții lor.
Nevoia cea mai mare de comunicare a venit din categoria B2B, zonă în care business-ul bazat pe talentul oamenilor de vânzări nu mai funcționează atât de bine exclusiv online.
În primul rând clienții noștri au nevoie de un partener, nu doar de un furnizor de servicii. Lucrul acesta s-a putut observa clar anul trecut când cei care au optat pentru un furnizor ales în funcție de „cel mai mic cost” nu a performat la nivelul dorit. De aici și numărul ridicat de pitch-uri înregistrat anul trecut. Nu întâmplător am reușit să ne mărim portofoliul de clienți cu nume importante din piață.
Servicii noi
Pe langă deja clasicele evenimente online am reușit să mergem mai departe și să dezvoltăm o platformă de evenimente online 3D interactivă, în care am recreat foarte multe dintre lucrurile care îi determinau pe oameni să participe la evenimentele offline.
Am dezvoltat componenta de programe de loyalty, atât programe de loyalty B2B, dar și programe de loyalty dedicate angajaților sub forma de programe EVP Loyalty Rewards.
Consumatorii
Consumatorii s-au adaptat destul de rapid contextului actual. Evident, a fost o trecere firească din offline în online, pornind de la shopping-ul offline la cel online și până la evenimente / traininguri ținute exclusiv în mediul digital.
Provocarea companiilor este aceea de a răspunde cât mai rapid nevoilor consumatorilor și de a oferi soluții concrete la problemele întâmpinate în digital. De cele mai multe ori consumatorii fidelizați în online vor rămâne clienți activi și în momentul post-pandemie.
Din această perspectivă provocarea cea mai mare în condițiile anului 2020 a fost comunicarea către clienții noi, cei care nu cunosc brand-ul sau nu au o afinitate față de el, deoarece este dificil să faci experimente în pandemie. De aceea brand-urile puternice au performat și vor performa mai bine, oamenii nu mai au (surprinzător) timp de alegeri, vor să cumpere deja cel mai bun produs. În contextul actual oamenii nu își mai permit luxul de a încerca produse noi, așa că vor opta direct pentru cel mai bun.
Schimbări pe viitor
Noi credem că nu vor fi schimbări majore, vom continua în aceleași trenduri începute în 2020. Am intrat deja într-o logică socială în care ne întrebăm de ce să aștepți până mâine să cumperi un produs, când îl poți achiziționa astăzi, chiar dacă nu ai bani. Vom vedea o creștere semnificativă în consum, ne vom adânci poate și mai tare în tenebrele consumerismului și vom vedea lumina din această paradigmă doar în urmatoarea criză financiară.
Vor suferi tocmai industriile care generează valoare pe termen lung. Deși în mod normal o astfel de criză precum cea actuală ar trebui să ducă spre un consum ponderat, este posibil ca efectul să fie tocmai invers, natura umană își va spune cuvântul și va domina rațiunea.
Provocările pieței de comunicare
Piața de publicitate din România este încă în curs de maturizare.
Criza aceasta a afectat industria publicității și implicit agențiile la fel de tare ca orice altă industrie. În acest moment cea mai mare provocare a agențiilor este să își mențină și totodată să crească business-ul în aceste condiții de criză.
Agențiile care au fost construite pe o fundație solidă și care au o cultură a eticii și a performanței se adaptează în timp real, este în natura lor și vor performa chiar mai bine, în schimb agențiile care sunt obișnuite cu alte modele de business întâmpină deja probleme din ce în ce mai mari.
De ce e nevoie
Credem că este nevoie de mai multă implicare în instruirea juniorilor intrați în industrie. Creșterea pieței nu vine doar prin prisma bugetelor investite de clienți, ci și prin calitatea serviciilor oferite de către agenții.
Într-o altă ordine de idei, o astfel de perioadă dificilă ajută piața să se echilibreze, să se întărească și să se reorganizeze.
2021 va fi anul
REINVENTĂRII.
Totodată, ar trebui să fie anul în care să îmbrățișăm digitalizarea și să o acceptăm. Reinventarea, adaptarea și optimizarea ar trebui să facă parte din natura noastră deja, sau cel puțin din viața antreprenorilor din industria de publicitate.