[Marcom 2021] Ximena Cilibiu: Incepand cu 2021 vom afla de fapt ceea ce inseamna digital transformation

[Marcom 2021] Ximena Cilibiu: Incepand cu 2021 vom afla de fapt ceea ce inseamna digital transformation

Daca anul trecut, traitul online a insemnat adaptare, atat la nivel personal, cat si profesional sau de business, si o serie de forme hibride, 2021 va constitui un punct important de evolutie digitala, crede Ximena Cilibiu, Managing Partner @ Digital Wand Agency. AI va deveni un must have in toate tacticile de comunicare, atat in campanii de brand equity, cat si cele de e-commerce, spune ea, iar BTL se va dezvolta digital, definindu-și noi roluri. 

Chiar daca sunt o fire optimista cred ca 2021 va avea un rol important pentru 2022. Cei care vor rezista si anul acesta vor fi castigatorii perioadei urmatoare.

 Ximena povesteste in interviul de fata despre supravietuirea si invataturile pietei de marcom din 2020, provocarile & trendurile din 2021.

 

Planurile de business pentru 2021

2021 arata optimist pentru noi. Lectiile invatate in 2020 ne ajuta sa ne adaptam mult mai usor provocarilor care apar pe parcurs. Si suntem mai precauti decat am fost in luna iunie de exemplu.  In continuare avem ca obiectiv stabilizarea echipei, a conturilor existente si cele aduse de curand in portofoliu. Am reusit in perioada aceasta sa ne dezvoltam niste capabilitati si instrumente care sa poata fi adaptabile fiecarui tip de actiune de comunicare, fie ea online, cat si offline, dar cu o componenta digitala.

 

Piața de publicitate în 2020

2020 a fost un an de incercare pentru intreaga piata de publicitate din Romania. Din fericire noi avem in puncte cheie seniori cu experienta TTL si am reusit sa ne adaptam. Din pacate serviciile de BTL au avut cel mai mult de suferit. Din fericire am avut clienti care s-au orientat catre zona digitala, dar au fost si taieri de bugete. Cred ca a contat mult structura mentala a companiei.  Cei care au reusit sa migreze bugetele aproape complet in zona digitala au castigat, cei care au taiat bugetele de comunicare pariaza in 2021 pe schimbari majore de abordare. Va fi interesant.  

Cred ca in 2021 lipsa unei strategii de digital pe brand, indiferent de palier va produce o pierdere care nu cred a se va recupera in urmatorii ani.

 

Trendurile lui 2021

Cred ca in 2021 digital BTL va evolua. Va fi in continuare o tactica hibrid si va lua amploare. Aparitia vaccinului va atenua cumva impactul negativ pe care l-a avut pandemia in zona de interactiuni sociale offline, dar cred ca vor exista in continuare restrictii, conditii si precautii care vor pune oamenii sa se reuneasca in mod controlat.

Campaniile de loializare a consumatorilor prin platforme interesante, incluzand si strategii de CRM vor fi castigatoare. Cred ca incepand cu 2021 vom afla de fapt ceea ce inseamna digital transformation.

User generated content va fi ceea ce brandurile vor aprecia si numai cele care vor intelege bine consumatorii si vor fi responsive in real time vor fi cele care vor capitaliza increderea shopper-ului. De aceea cred ca artificial intelligence va fi un must have in toate tacticile de comunicare, atat in campanii de brand equity, cat si cele de e-commerce.

 

Provocari & oportunitati

Eficienta, creativitatea si relevanta cred ca vor sta la baza comunicarii de brand si in 2021.

Oportunitatile vor veni in principal din mixul celor trei. O campanie numai cu “sa fie frumos” sau cu “sa facem ceva” nu cred ca va avea sorti de izbanda. Insa cele care au gandire, o idee destepte in spate vor aduce rezultate. Consumer centricity nu este doar un call to action, ci cred ca va fi pariul cel mai important in anii ce urmeaza. Brandurile vor fi in competitie pentru buzunarul shopperului care a devenit din ce in ce mai mic in perioada aceasta. De ce ar alege un brand sau altul? Care ar fi propriul sau avantaj?

 

Anul pandemiei

A fost un an greu si nu cred ca 2021 va fi mai putin provocator. Ne-am adaptat de la luna la luna. Am reusit sa fim mai creativi si cred ca gandirea antreprenoriala a fost un factor care ne-a facut sa performam. Cred ca am invatat cu totii ca nevoia de a avea in totalitate resurse de un anumit specific in house este depasita si te face incorsetat si inadaptabil. Am reusit sa ne reinvetam si sa oferim servicii inovative apeland la specialisti care erau foarte buni in anumite zone pe care le-am adaptat ideilor noastre. Conteaza cum le mixezi, le adaptezi, le integrezi astfel incat sa ajungi la un produs sau instrument finit care sa-ti raspunda la nevoi si sa aduca rezultate.  

 

Clientii

Clientii B2C si in special din FMCG au fost cei mai dinamici in 2020 si au planuri interesante si in 2021. Din pacate clientii B2B au redus investitiile si continua mentenanta cel putin pentru prima jumatate a anului 2021.

 

Servicii noi

Digital Wand a dezvoltat strategii de loializare bazate pe Progressive Website Applications si corelate cu offline touch points ca redemption centers. Cred ca in aceasta directie vom creste in 2021.

In ceea ce priveste latura inovativa, ne mandrim cu colegii nostri din Senior Interactive Group care au creat o platforma de mobile delivery, PINbox care este functionala in Canada, Statele Unite, Columbia, un exemplu fiind www.fromto.ca. De asemenea am lansat o agentie full service de marketing intelligence, Data Made Human. Oricand piata din Romania va fi pregatita pentru implementarea acestui gen de servicii avem colegii potriviti pentru asta.

 

Consumatorii

Consumatorii sunt mai analitici, mai atenti cu ceea ce, cand si unde achizitioneaza. Majoritatea a devenit mai constienta de cosul propriu de cumparaturi, de nevoile reale ale familiei. Informarea cu privire la un produs sau altul a devenit fireasca. Astfel ca prezenta online a brandurilor fie si in e-commerce e importanta. Review-urile de la alti consumatori sunt uneori cruciale in decizia de cumparare. Influencing marketing este de asemenea important si de aceea selectia endorserilor va fi mai fina, in linie cu imaginea brandului. Pe langa continutul de calitate cred ca vor cantari la fel de mult in importanta transparenta (continut platit sau nu) si daca endorserul chiar este un consumator loial la randul sau.

Calitatea, rapiditatea serviciilor vor fi de asemenea puncte importante de castigat in batalia cu pretul sau cu spatiul din cosul de cumparaturi.   

Chiar daca sunt o fire optimista cred ca 2021 va avea un rol important pentru 2022. Cei care vor rezista si anul acesta vor fi castigatorii perioadei urmatoare.

 

Cea mai mare provocare pentru piata de publicitate

Cea mai mare provocare cred ca este aceea in care fiecare dintre noi si aici ma refer la fiecare dintre noi cei care lucram in MarCom sa fim deschisi la nou, sa ne bazam pe cei care sunt specialist intr-un anumit domeniu si sa lucram impreuna. Cred ca adaptarea si vine de aici. Cumva cred ca cel mai mare obstacol este in noi, oamenii din companii si agentii.

 

De ce e nevoie 

Cred ca e nevoie de mai multa creativitate rationalo-empatica. Cred ca o idee creativa are nevoie de un insight puternic care poate reiesi dintr-o cercetare complexa.

 

2021 va fi anul…

…sperantei ca vom putea sa ne imbratisam ca invingatori.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Sectiune



Branded


Related