Chiar daca pandemia a inghetat toate planurile, atat cele de business, cat si cele personale, iar cheltuielile s-au concentrat, initial, pe nevoile de baza, oamenii au cautat si in 2020 metode de a evada din conditiile impuse de criza. Ivona Gal, Team Leader Canopyst, aduce exemplu, in acest sens, cresterea achizitiilor online pe zona de Fashion.
Initial, comportamentul oamenilor a fost de a stopa orice achizitie care nu era necesara, dupa care cumparaturile online au luat o amploare foarte mare.
Cred ca o surpriza a anului 2020 a fost cresterea semnificativa a unor industrii precum Beauty, Pharma, cu trend crescut si aici pe zona de Skin Care si Hair Care.
Anul acesta, cu atat mai mult, oamenii vor simti nevoia unor noi experiente, iar brandurile - de mai multa afirmare si apropierea de consumator. Mai multe despre invataturile lui 2020 si trendurile lui 2021, schimbarile din piata si revenirea industriei, povesteste Ivona Gal in randurile de mai jos:
Planurile de business pentru 2021
Bineinteles, obiectivul principal de business este cresterea numarului de clienti, insa focusul principal as spune ca se indreapta catre retentia clientilor existenti. Acesta este unul dintre obiectivele la care ne raportam cel mai des si pe care il urmarim cu rigurozitate. Ne place sa ne pastram pozitia acolo sus, de aceea facem toate demersurile spre a spijini acest lucru.
Totodata, Canopy inseamna pentru multi dintre membrii echipei mai mult decat un job, inseamna locul in care te intalnesti cu cei mai buni prieteni, cu care razi, socialiezezi, dar pui la cale si cele mai misto campanii de Performance. De aceea, la fel ca si anul trecut, focusul va fi in mare parte spre a pastra vibe-ul pozitiv in continuare, chiar daca work from home-ul ne mai pune cateodata piedici.
Canopy a fost tot timpul despre Echipa, de aceea toate eforturile merg catre sustinerea echipei, cresterea si evolutia fiecarui specialist in parte. Acesta este un obiectiv ongoing, de la care nu cred ca ne vom abate niciodata. De aceea, continuam sa investim in continuare in educarea pietei, mai ales in a creste oameni de marketing de la 0.
Speaking of it, anul 2021 a inceput pentru noi mai prosper ca niciodata, cu 7 Juniori care s-au alaturat echipei in urma internship-ului online finalizat in Decembrie 2020.
Piața de publicitate în 2020
Pentru majoritatea business-urilor cred ca anul 2020 a fost cel mai atipic de pana acum. Nu neaparat pentru ca au existat scaderi, ci pentru ca dinamica business-urilor s-a schimbat destul de mult, fiind nevoie de adaptare continua, dar si din prisma faptului ca trendurile de vanzare si sezonalitatea la care ne raportam pana acum s-a modificat drastic.
De aceea, cred ca unul dintre factorii care au influentat dramatic piata a fost nesiguranta faptului ca nu aveai un reper dupa care sa te ghidezi. Practic vorbind, nu puteai sa prevezi daca perioada urmatoare va fi la fel de buna ca anii trecuti (bazat pe istoric) sau ca o anumita perioada care mergea de obicei mai prost va merge si acum asa.
Cred ca o surpriza a anului 2020 a fost cresterea semnificativa a unor industrii precum Beauty, Pharma, cu trend crescut si aici pe zona de Skin Care si Hair Care. Sephora, unul dintre cele mai mari branduri de beauty din Romania a batut recordul vanzarilor online anul acesta.
Initial, comportamentul oamenilor a fost de a stopa orice achizitie care nu era necesara, dupa care cumparaturile online au luat o amploare foarte mare. Ce m-a uimit sa vad a fost si o crestere a achizitiilor online pe zona de Fashion. Desi anul acesta s-a lucrat mult de acasa, romanii au investit destul de mult si in zona de apparel, mai ales in perioada de Black Friday.
Piata de advertising creste de la un an la celalalt simtitor si cu pasi repezi, de aceea sunt convinsa ca anul 2021 nu o sa fie mai prejos. Brandurile simt nevoia de mai multa afirmare, de investitia mai mare in brand awareness si apropierea de consumator.
Trendurile lui 2021
Un lucru pe care companiile sper ca l-au invatat in anul 2020 este ca trebuie sa continui sa comunici indiferent de situatie. Niciodata stoparea comunicarii sau a publicitatii nu va aduce rezultate benefice pe o perioada mai lunga de timp. Cred ca de aici vin atat provocarile, cat si oportunitatile :)
Trendurile merg foarte mult catre zona de Storytelling, de transpunere a unei idei creative in materiale cat mai catchy si dinamice. Noi, la Canopy, vedem o crestere masiva a consumului de Video pe toate platformele(Tik Tok este cel mai bun exemplu), de aceea integram acest format in strategiile de digital constant. YouTube este de asemenea un canal cu potential enorm, unde numarul userilor creste constant, iar lansarea YouTube Select a adus un nou concept de promovare prin care reclama va aparea doar in timpul vizionarii de catre utilizatorii a unui continut premium, cu numar mare de vizualizari.
Bineinteles ca un trend in continua crestere este automatizarea proceselor si digitalizarea. Scopul este sa scapam cat de mult posibil de task-urile repetitive, lasad loc creativitatii.
Este foarte greu de spus ce trenduri noi se pot naste, deoarece comportamentul nostru in online este unul vast, care se schimba constant. Cand am auzit de aparitia Tik Tok l-am numit un “trend in trecere”, care nu avea sa reziste si uite ca tocmai a depasit Instagramul in Romania ca numar de utilizatori. Generatia noua este dinamica, in continua schimbare si evolutie, asa ca ma astept curand la tool-uri avansate de AI in Social Media.
Anul pandemiei
Cred ca anul pandemiei a fost unul provocator pentru oricine, dar poate din puncte diferite de vedere. Din fericire, industria noastra nu a fost afectata simtitor de evenimentele din 2020, insa pe alocuri adaptarea zilnica la un planning nou si-a facut simtita prezenta. Cred ca a fost anul in care am simtit cel mai mult apropierea echipei, dar si a clientilor, desi a fost anul cu cele mai putine intalniri live si chicoteli la birou. Faptul ca ne-am dat voie sa fim vulnerabili si am “intrat” mai mult sau mai putin in spatiile personale ale clientilor si colegilor prin call-urile avute pe Zoom ne-a apropiat foarte mult si a consolidat relationarile dintre noi.
Fiind o echipa dinamica, cu o medie de varsta destul de scazuta, suntem adeptii schimbarilor. De fapt, chiar ne face placere atunci cand suntem anuntati ca avem un challenge nou. De aceea, atunci cand cea mai mare schimbare din an s-a produs(work from home full time), ne-am adaptat rapid si am incercat sa gasim punctele forte din aceasta situatie, chiar daca ne lipseau socializarea de la birou, glumele colegilor si Nopy blanosul. Pentru a ne asigura ca ramanem conectati am inceput sa lucram mai mult in echipa, pe proiecte comune, iar Happy Friday-ul nostru saptamanal l-am mutat in online, unde nu am fi crezut ca vom reusi sa ne jucam inclusiv Mima.
Clientii
Serviciile noastre au fost necesare anul acesta pe mai toate industriile, deoarece o parte buna din business-urile exclusiv offline s-au mutat in online, fortati de imprejurari. Totusi, cred ca industriile unde a fost un demand mai mare au fost cele de Beauty, Pharma si Home&Deco.
Cred ca o nevoie unitara a brandurilor este relationarea eficienta intre agentie si acestia, bazata pe incredere si respect reciproc. Pana la urma, acestia isi incredinteaza bugete imense de marketing pe mana noastra, de aceea este important pentru noi sa insuflam acest sentiment de incredere si implicare.
Servicii noi
Cred ca anual facem un review al serviciilor oferite si incercam pe cat posibil sa mai integram unul care sa fie de ajutor clientilor. Anul trecut cea mai mare realizare din punct de vedere servicii integrate a fost achizitia studioului de productie grafica si video, Umbrela. Astfel, putem integra mai usor si rapid conceptele creative in strategia de digital. De asemenea, avem colaboratori de seama cu care lucram pe partea de development, copywriting si social media.
Cine stie ce surprize ne mai rezerva anul, poate chiar un serviciu complet integrat. :)
Consumatorii
Comportamentul de consum este in continuare in crestere, mai ales pe anumite industrii. Aici este de fapt trick-ul, sa stii unde sa plusezi. Work from home-ul a adus cu el si destul de multe economii in buzunarul oamenilor, intentionate sau nu. De exemplu, este posibil sa facem economie de combustibil mai mult sau sa gatim mai mult acasa decat sa alegem optiunea mancatului in oras. Brandurile trebuie sa fie pe pozitie pentru a intelege in timp util care sunt preferintele consumatorilor si pentru a adapta constant strategia de vanzare, astfel incat sa tina pasul cu cerintele clientilor.
De asemenea, un alt aspect pe care l-am observat la comportamentul consumatorilor anul trecut a fost faptul ca multi dintre useri au fost first time online buyers, insa cel mai probabil asa vor si ramane.
Cred si eu intr-o reintoarcere Roaring ‘20s. Anul trecut nu a facut decat sa ne deschida mai mult apetitul de business, planning si evolutie.
Provocarile industriei
Provocarea pe care o resimt intens in acest domeniu este educarea continua si constanta a pietei. Este un domeniu foarte dinamic, in care apar constant tool-uri, features noi de testat sau modalitati noi de testing. Toate acestea contribuie la adoptarea unei strategii de digital de succes.
De asemenea, cred ca un obstacol major al publicitatii este neadaptarea strategiei conform bunelor practici ale funnel-ului de marketing. De cele mai multe ori, brandurile mici si mijlocii aleg sa sara peste cei doi pasi primordiali(brand awareness si consideration) si spera sa ajunga direct in ultimul pas, cel de conversion. Realitatea este totusi alta si stim cu totii ca daca ne raportam obiectiv, nici noi nu am cumpara de la un brand de care nu am auzit.
Canopy incearca constant sa educe in acest sens, atat prin articole pe diferite teme din aceasta sfera de interes, cat si prin continut video.
De ce e nevoie
De oameni de marketing foarte bine pregatiti, care sa poata sa ia decizii eficiente si care sa ajute scalarea business-urilor. De bugete de marketing alocate inspre notorietatea brandurilor. De intelegerea conceptelor si a strategiei 360. De idei originale si out of the box. De incredere si respect :)
2021 va fi anul
Noilor inceputuri, festivalurilor, imbratisarilor care ne-au lipsit atat de mult, anul in care nu ne va mai fi frica de necunoscut, anul evolutiei si al progresului, anul in care vom fi mai deschisi si curiosi catre noi experiente.