”Conversații despre eșec”, “Emoții și Sentimente” sau “Cât de bine ne cunoaștem în familie” sunt trei dintre jocurile pe care Alex Zamfir le-a creat și le-a pus într-un magazin virtual, sub umbrela unui brand creat în pandemie. Se spune că în criză apar nu doar provocările, ci și cele mai bune începuturi, iar THE FUNNY BRAND este un start-up online tocmai bun să confirme această vorbă de duh.
Pe Alex îl știm cel mai bine din social media, unde este Cel Mai Bun Tată și scrie de mulți ani cu umor și tâlc, era oarecum firesc ca o nouă direcție în antreprenoriat să fie legată neapărat de cuvinte, veselie și de brandul personal. Însă jocurile pe care le-a produs sunt și cele mai bune pretexte pentru a porni discuții interesante cu familia sau cu prietenii.
Ca target, mă adresez în principal celui comercial, adică 20-50, cu venituri medii și mari. Cu ei interacționez cel mai mult, pe ei îi găsești cel mai ușor în online, așa că mi s-a părut normal să mă adresez lor, fie că sunt părinți sau nu.
Povestim mai multe despre THE FUNNY BRAND și despre online cu Alex Zamfir.
Bio pe scurt
După ce am terminat ASE-ul, m-am angajat în publicitate, unde am activat vreo 16 ani, întâi ca angajat la Tempo și Leo Burnett și apoi ca asociat în AdVenture, devenită ulterior Funvertising.
Prin 2014 am început să scriu pe blogul celmaibuntata.ro despre aventurile mele de părinte, iar apoi de prin 2017, am devenit blogger/vlogger “profesionist”, în sensul că aceasta a devenit ocupația principală generatoare de venituri.
Am avut o emisiune la radio Itsy Bitsy, am scos o carte – “Cel Mai Bun Tată” -, am făcut un podcast – “15 minutes of failure” – iar în vara lui 2020 an început să lucrez la THE FUNNY BRAND, pentru care am creat niște jocuri foarte mișto (scuzați lipsa modestiei) de jucat în familie, cu prietenii, jocuri pe care care le-am lansat în toamna lui 2020 pe thefunnybrand.com
Învățături de pe drumul antreprenoriatului
Că nimeni n-o să poată vreodată să creadă în tine și în ideile tale cum o poți face tu. NI.ME.NI.
Că e foarte important să gândești mult și bine un proiect, oricare ar fi el, și abia apoi să îl lansezi. Japonezii spun că un proiect este 90% pregătire și 10% implementare. Am descoperit acest lucru ca fiind foarte adevărat.
Că atunci când faci ceva foarte, foarte mișto sunt șanse ca oamenilor să le placă, dar se poate și să nu le placă. Dar atunci când faci un lucru despre care și tu știi că este “așa și așa”, cu siguranță oamenilor nu o să le placă.
Că e foarte important să ceri ajutor și e la fel de important să știi să primești ajutor. Și că de multe ori oamenii nu te ajută pentru că nu-și închipuie că ai nevoie de ajutorul lor.
Că performanță fără muncă se numește “bulan” și că poți să ai parte de el, sigur, dar nu mereu.
Că trebuie să te oprești din când în când și să te bucuri de ceea ce ai realizat.
Abilitățile, competențele unui antreprenor de succes
Curaj, nebunie, îndărătnicie, capacitatea (maaaaare de tot) de a tolera eșecul, capacitatea (maaaaare de tot) de a nu lua lucrurile personal, capacitatea (maaaare de tot) de a-i asculta pe alții, încredere în sine vecină cu nebunia, autoironia, capacitatea de a recunoaște când alții sunt mai buni sau au făcut mai bine. Și toate cele de mai sus, în proporții diferite, în momente diferite.
Strategia de mix a brandului personal cu cel de business
Măi, când am început să mă gândesc la THE FUNNY BRAND, m-am gândit de la început să creez o extensie a brandului personal. Adică, mot-a-mot (aproximativ) am zis așa: “Ce aș putea face ca să îi conving pe oamenii care urmăresc Cel Mai Bun Tată să vină (și eventual să cumpere) pe thefunnybrand.com.
Cel Mai Bun Tată este deja un brand matur, sunt cunoscut pentru el și mă identific cu el. Munca cea mare, acum, este să dezvolt THE FUNNY BRAND și să îl creez ca un brand de sine stătător, care să nu aibă neapărat o legătură cu mine.
Subiectele pe care le abordezi în social media
Mie îmi place mult să râd. De mine, în mod special, de situațiile din viața mea și a altora, în general. Atenție! Că e foarte important și în legătură cu ce spuneam mai sus, vis-a-vis de a nu lua lucrurile personal: faptul că râd de tine într-o situație, nu înseamnă că râd de tine, ci de situație. Căci acea situație probabil că mi s-a întâmplat și mie, și multor altora. Din păcate, însă, oamenii, peste tot în lumea asta, iau lucrurile foarte personal și atunci, de multe ori, e greu să ai un dialog cu ei, pentru că se simt jigniți și cred că ai ceva cu ei.
Deci eu povestesc despre viața mea cu umor (cred și sper) și oamenii care mă urmăresc pot relaționa cu așa ceva. Eu râd de mine în situația dată, ei râd de mine în situația dată și e aici iese (cred eu) o comunitate foarte mișto.
Și mai e un avantaj când mai mereu faci glume: că atunci când scrii sau spui ceva serios, oamenii sunt mai atenți, pentru că nu sunt obișnuiți cu asta și e o schimbare care îi face să-și dorească să afle “de ce s-a apucat omul ăsta care face mișto mereu să fie serios acum?”.
Povestea THE FUNNY BRAND
THE FUNNY BRAND a plecat dintr-o dorință și o nevoie. Din dorința de a încerca și altceva, simțind că pot veni cu ceva nou pe piață. Și din nevoia de a face altceva care să și producă un venit, căci blogging-ul (în cazul meu, cel puțin) și toate celelalte proiecte au generat mult mai puțini bani în anul pandemiei.
Bugetul de început
Am plecat cu zero lei la drum, la propriu. Mint, am plecat pe minus, căci am făcut niște investiții/am primit creditare pentru dezvoltarea brandului, pentru producția jocurilor și alte câteva cheltuieli. Ok, bani să cumpăr un domeniu și să plătesc o adresă de mail am avut, dar cam la asta s-a rezumat investiția.
Sau altfel spus, tot ce am construit de-a lungul anilor ca și relații umane, și-a scos investiția acum, pentru că mulți oameni au fost dispuși să mă crediteze cu încredere și să creadă că nebunia mea va merge.
De aceea spuneam mai sus că trebuie să fii și nebun, și să crezi foarte tare în ideea ta, căci nimeni altcineva nu are cum s-o facă și doar tu, prin ceea ce faci și ceea ce transmiți, îi poți mobiliza și pe alții să vină alături de tine.
Strategia de promovare online
Jocurile THE FUNNY BRAND îți oferă o experiență foarte mișto atunci când le joci în familie sau cu prietenii. În același timăp în caree foarte complicat să le povestești cuiva care nu le-a văzut și care nu știe despre ce e vorba.
Așa că în aceste 2 luni am descoperit că cel mai bine funcționează endorsement-ul oamenilor, fie ei influenceri asumați sau doar oameni care știu alți oameni, în off sau online. Odată ce oamenii au început să povestească cum a fost când s-au jucat, și alții și-au dorit să aibă parte de așa ceva sau ceva asemănător, așa că au intrat pe site și au cumpărat. De aceea strategia de promovare a fost și va fi și anul acesta să lucrez cu endorsi/ambasadori de brand.
Clienții pe care îi țintești
De la început am avut în minte ca aceste jocuri să coste 59.9 lei, pentru că mi-am dorit ca oamenii care ar putea să le cumpere, să nu le cumpere din oricare alte motive, înafară de preț. Eu cred foarte tare în ele și în puterea lor de a conecta oamenii, așa că mi-am dorit ca ele să fie accesibile tuturor celor interesați.
Ca și target, mă adresez în principal celui comercial, adică 20-50, cu venituri medii și mari. Cu ei interacționez cel mai mult, pe ei îi găsești cel mai ușor în online, așa că mi s-a părut normal să mă adresez lor, fie că sunt părinți sau nu.
Sper ca retenția clientului să fie dată de experiența pe care o are cu jocurile. Și deja am avut oameni care în două luni au cumpărat și a doua, și a treia, și a patra și chiar și a cincea oară jocuri de pe site.
Jocurile și regulile lor
Am creat 10 jocuri:
- “Adevăr sau Provocare” – se adresează adulților și trebuie să alegi de pe cartonaș fie să spui un adevăr, fie să faci o provocare. Clasic.
- “Amintiri” – Cartonașele te poartă prin cele mai importante amintiri din viața unui om: de la cea mia frumoasă amintire cu bunicii la, nu știu, cea mai jenantă amintire din adolescență.
- “Cât de bine ne cunoaștem în familie” – foarte distractiv de jucat acasă sau în mașină, la drum lung, cu întrebări legate de membrii familiei care vor stârni multe hohote de râs.
- “Cel/Cea Mai…” – “Cel mai bun prieten din copilărie”, “Cea mai tare vacanță de iarnă” și tot așa, fiecare cartonaș îți dă prilejul să povestești despre diferite superlative din viața ta.
- “Conversații despre eșec” – Da, cred că e important să vorbim despre eșec, mai ales că avem cu toții parte de el. În special, cred că e bine să jucăm acest joc cu copiii.
- “Dacă aș…” – fiecare cartonaș te pune în fața unei situații ipotetice la care, poate nu te-ai gândit până acum: “Dacă m-aș întâlni cu Hitler pe o stradă pustie, aș…”, “Dacă ar trebui să renunț la telefon sau la laptop pentru o lună, aș renunța la…” șamd.
- “Emoții și Sentimente” – un joc care, cred eu, ar trebui să existe în toate casele cu copii, școlile și grădinițele din România. 50 de cartonașe cu diferite sentimente pe care copiii, mai ales, le pot învăța și pot vorbi despre ele cu părinții și prietenii lor.
- “Ghicește din trei cuvinte” – un joc pentru adolescenți și adulți în care trebuie să descrii în trei cuvinte ce scrie pe un cartonaș, iar coechipierul să ghicească. Voi cum ați descrie “Fuego” sau “Ion Iliescu” în trei cuvinte?
- “Lucruri care NU îmi plac” – wow, aici am avut mult feedback de la părinți, care au descoperit o grămadă de lucruri care nu le plac copiilor lor, pentru că au putut face asta într-o joacă. De la “Ce membru al familiei nu-ți place” până la “Ce sentiment nu-ți place?”
- “Testul Relației” – foarte distractiv de jucat în cuplu sau în mai multe cupluri, așa cum scrie pe cartonul cu instrucțiuni, nu e recomandat să-l jucați dacă sunteți certați :)
La fiecare joc, regulile sunt simple, în sensul că cei care joacă pot alege să răspundă cu toții la o întrebare sau fiecare la câte un cartonaș. Și, de fapt, ceea e mișto și veți descoperi pe măsură ce veți juca, este că aceste cartonașe/întrebări sunt doar un pretext pentru a porni niște discuții interesante pe diferite teme. Eu cred foarte tare că oamenii au nevoie să-și spună povestea și să se simtă ascultați, dar mulți facem asta doar atunci când ne simțim în siguranță, iar aceste jocuri exact asta fac: creează acest “ecosistem” în care te simți în siguranță să povestești lucruri, fără teama de a fi judecat.
Reacții ale jucătorilor
Cea mai mișto reacție este că oamenii mi-au spus că au cumpărat jocurile fără așteptări prea mari, dar că s-au distrat foarte bine cu ele, au descoperit lucruri despre copiii și prietenii lor, dar și despre ei.
Și cum spuneam, faptul că mulți au cumpărat de mai multe ori, fie ca să și le ia pe cele pe care nu le aveau, fie ca să le ofere cadou prietenilor, mi se pare cel mai frumos și mai bun feedback la care puteam spera.
2021 pentru tine și pentru brand
Pentru THE FUNNY BRAND – să ies cu el și pe alte piețe, înafara României.
Pentru mine – să pot face în continuare bani din lucrurile care îmi plac și îmi aduc bucurie. Mi se pare asta atât de important!