Trenduri‌ ‌în‌ ‌Digital‌ ‌Marketing‌ ‌pentru‌ ‌anul‌ ‌2021‌ ‌ ‌

Trenduri‌ ‌în‌ ‌Digital‌ ‌Marketing‌ ‌pentru‌ ‌anul‌ ‌2021‌ ‌ ‌

Agenția de Marketing Marketiu lansează Raportul de trenduri în Digital Marketing pentru anul 2021, care conține informații privind evoluția celor mai importante ramuri ale marketingului online: Social Media, Content Marketing, Influencer Marketing, PPC & Performance Marketing. 

Ținând cont atât de statisticile relevante din fiecare ramură a Marketingului Online, cât și de evenimentele anului 2020 și modul în care s-a schimbat comunicarea online, Raportul de Trenduri realizat de Marketiu identifică cele mai importante schimbări pe care le poți integra în 2021 în activitatea de marketing a brandului tău.

Multe branduri au trecut în 2020 printr-o digitalizare forțată și pe repede înainte, neavând prea mult timp la dispoziție să afle ce canale de Marketing sunt potrivite pentru activitatea lor sau să își contureze o strategie de Marketing. Acest Raport de trenduri este șansa lor să afle ce contează cu adevărat în lumea onlineului și să decidă în ce direcții ar trebui să își canalizeze energia creatoare pentru a obține cele mai bune rezultate. Indiferent dacă brandul pe care îl reprezinți este în această poziție, de nou-venit, sau poate este deja veteran în online, nu strică să arunci un ochi pe raportul de trenduri și să te pui la curent cu cele mai noi informațiii din marketing.

Cei de la Marketiu ne-au oferit și nouă câteva insighturi relevante:

 

Cele‌ ‌mai‌ ‌importante‌ ‌trenduri‌ ‌în‌ ‌Social‌ ‌Media‌ ‌Marketing‌ ‌

‌Izbucnirea‌ ‌pandemiei‌ ‌a‌ ‌reprezentat‌ ‌un‌ ‌moment‌ ‌crucial‌ ‌în‌ ‌evoluția‌ ‌multor‌ ‌business-uri,‌ ‌existând‌ ‌două‌ ‌categorii‌ ‌mari‌ ‌de‌ ‌răspunsuri‌ ‌la‌ ‌acest‌ ‌nou‌ ‌moment‌ ‌de‌ ‌criză.‌ ‌Pe‌ ‌când‌ ‌unele‌ ‌branduri‌ ‌au‌ ‌mărit‌ bugetele‌ ‌de‌ ‌Marketing‌ ‌și‌ ‌și-au‌ ‌îndreptat‌ ‌toată‌ ‌atenția‌ ‌în‌ ‌această‌ direcție,‌ ‌altele‌ ‌au‌ ‌reacționat‌ ‌total‌ ‌diferit‌ ‌și‌ ‌au‌ ‌tăiat‌ ‌bugetele‌ ‌de‌ ‌Marketing‌ ‌pentru‌ ‌a‌ ‌investi‌ ‌în‌ ‌alte‌ ‌aspecte‌ ‌considerate‌ ‌prioritare‌ pentru‌ ‌business.‌ ‌Indiferent‌ ‌de‌ ‌răspunsul‌ ‌la‌ ‌această‌ ‌situație,‌ ‌un‌ ‌lucru‌ ‌este‌ ‌cert:‌ ‌‌consumul‌ ‌de‌ ‌Social‌ ‌Media‌ ‌a‌ ‌crescut‌,‌ ‌atât‌ ‌datorită‌ ‌creșterii‌ ‌timpului‌ ‌petrecut‌ ‌pe‌ ‌platformele‌ ‌sociale‌ ‌(corelat‌ ‌cu‌ timpul‌ ‌mai‌ ‌mare‌ ‌petrecut‌ ‌în‌ ‌case),‌ ‌cât‌ ‌și‌ ‌datorită‌ ‌creșterii‌ ‌numărului‌ ‌de‌ ‌utilizatori.‌ ‌ ‌

La‌ ‌nivel‌ ‌global,‌ ‌în‌ ‌2020‌ ‌existau‌ ‌3,6‌ ‌miliarde‌ ‌de‌ ‌utilizatori,‌ ‌fiind‌ ‌în‌ ‌continuă‌ ‌creștere‌ ‌-‌ ‌cu‌ ‌5,88%‌ ‌mai‌ ‌mult‌ ‌decât‌ ‌în‌ ‌anul‌ ‌2019.‌ ‌În‌ România,‌ ‌platforma‌ ‌care‌ ‌a‌ ‌atras‌ ‌cel‌ ‌mai‌ ‌mare‌ ‌număr‌ ‌de‌ ‌noi‌ utilizatori‌ ‌a‌ ‌fost‌ ‌Instagram‌ ‌(cu‌ ‌peste‌ ‌20%),‌ ‌însă‌ ‌și‌ ‌platforma‌ profesională‌ ‌LinkedIn‌ ‌a‌ ‌înregistrat‌ ‌o‌ ‌creștere‌ ‌importantă‌ ‌(de‌ aproape‌ ‌7‌ ‌procente)‌ ‌-‌ ‌acest‌ ‌lucru‌ ‌se‌ ‌poate‌ ‌datora‌ ‌atât‌ ‌dorinței‌ oamenilor‌ ‌de‌ ‌a‌ ‌rămâne‌ ‌aproape‌ ‌de‌ ‌colegii‌ ‌de‌ ‌la‌ ‌birou‌ ‌chiar‌ ‌și‌ ‌când‌ ‌au‌ ‌trecut‌ ‌la‌ ‌munca‌ ‌online,‌ ‌de‌ ‌acasă,‌ ‌dar‌ ‌și‌ ‌faptului‌ ‌că‌ ‌multe‌ ‌joburi‌ ‌au‌ ‌dispărut‌ ‌din‌ ‌cauza‌ ‌pandemiei,‌ ‌iar‌ ‌oamenii‌ ‌au‌ ‌încercat‌ ‌să‌ ‌își‌ găsească‌ ‌rapid‌ ‌un‌ ‌nou‌ ‌loc‌ ‌de‌ ‌muncă‌ ‌prin‌ ‌intermediul‌ ‌LinkedIn.‌ ‌

Când‌ ‌vine‌ ‌vorba‌ ‌despre‌ ‌platformele‌ ‌folosite‌ ‌de‌ ‌marketeri‌ ‌pentru‌ ‌prezența‌ ‌online‌ ‌a‌ ‌brandurilor‌ ‌pe‌ ‌care‌ ‌le‌ ‌reprezintă,‌ ‌Facebook‌ ‌și‌ Instagram‌ ‌se‌ ‌numără‌ ‌printre‌ ‌primele,‌ ‌urmate‌ ‌de‌ ‌LinkedIn,‌ Twitter‌ ‌și‌ ‌YouTube,‌ ‌pe‌ ‌ultimele‌ ‌locuri‌ ‌fiind‌ ‌TikTok‌ ‌sau‌ ‌Snapchat,‌ potrivit‌ ‌unui‌ ‌studiu‌ ‌‌Social‌ ‌Media‌ ‌Examiner‌.‌ ‌ ‌

Facebook rămâne în continuare un pilon în Social Media și una dintre platformele preferate ale marketerilor. La nivel global, platforma are aproximativ 2.6 miliarde de utilizatori, conform Statista. Promovarea evenimentelor prin intermediul Facebook e un trend observat încă din anii trecuți, platforma făcând actualizări constante astfel încât să ușureze viața organizatorilor. Însă în 2020 au luat amploare evenimentele online, transmise live pe Facebook - un trend pe care îl vom vedea tot mai des și în 2021. Conținutul video rămâne și el rege pe această platformă; global sunt “consumate” 4 miliarde de filmulețe anul. Acestea au cel mai mare engagement rate organic, însă performează bine și în cadrul Ad-urilor - peste 71% dintre utilizatorii prezenți pe Facebook consideră că Video Ads sunt mult mai relevante pentru ei. În 2021 se anunță introducerea de noi layout-uri pentru postări: columns, banner sau frame. Momentan apar doar pe paginile personale, urmând să fie introduse și pentru paginile de business. Facebook Shops continuă evoluția, și în 2021 este foarte probabil să fie introdusă și în România opțiunea de discount, cu ajutorul căreia vei putea să setezi reducere la anumite produse, poți crea discounturi automate în funcție de diferite criterii (valoarea minimă de cumpărături) sau vei putea activa coduri promoționale. De asemenea, folosirea hashtag-urilor devine un trend și pe Facebook, platforma contribuind la acest lucru prin încurajarea utilizatorilor să descopere mai multe postări aflate sub același hashtag - acest lucru ar putea ajuta la creșterea engagementului organic.

Instagram introduce schimbări importante și continuă dezvoltarea de noi tool-uri utile marketerilor și în 2021. Încă de la începutul pandemiei, platforma s-a axat pe adaptarea aplicației la noile cerințe, ba chiar au dezvoltat și COVID-19 Information Centre, pentru a ajuta la combaterea știrilor false. Încă o noutate este Instagram Reels, asemănător TikTok-ului, pe care brandurile nu au ezitat să îl folosească - fiind o secțiune la început, Instagram tinde să îi facă push către tot mai mulți utilizatori pentru a o promova, astfel că Reels înregistrează momentan un reach organic foarte ridicat, ajungând rapid în topul preferințelor creatorilor de conținut. Instagram Shopping a fost un update mult așteptat de către marketeri, iar integrarea acestuia cu Reels poate ajuta mult afacerile în 2021. Instagram permite utilizarea magazinului online în cadrul tuturor funcționalităților din aplicație, pornind de la postările din feed, la IGTV, Reels, Stories, Guides sau video-urile live (The Verge.com). Și Instagram Guides devine în 2021 noul mod de a scrie articole, unde brandurile pot împărtăși idei, sfaturi sau recomandări, iar acestea pot include chiar și trimiteri către produse.

TikTok nu stă pe gânduri în 2021 și continuă evoluția, inclusiv în România. Din ce în ce mai multe branduri își fac apariția pe această platformă. În România, Laura Savu, Global Community Manager TikTok, a afirmat că în România existau în iunie 2020 4,1 milioane de utilizatori, oamenii petreceau în medie 60 de minute pe zi aici, ia media de vârstă este cuprinsă între 20-35 ani. Timpul petrecut aici este cu volumul pornit, un lucru total opus față de timpul petrecut pe Facebook sau Instagram. Monetizarea își face loc treptat și pe această platformă, TikTok și Shopify încheind un parteneriat care oferă șansa comercianților prezenți pe Shopify să comunice cu publicul tânăr mult mai ușor.

LinkedIn s-a conformat cerințelor și printre cele mai noi update-uri sunt LinkedIn stories, un nou trend al anului 2021. Brandurile vor putea folosi acest update pentru a distribui sfaturi profesionale, a posta testimonialele clienților, a anunța noutăți despre business sau lansări de produse, Corporate Q&A - posibilitățile de a crea conținut sunt infinite și aici.

 

Cele mai importante trenduri în Influencer Marketing

În ceea ce privește Influencer Marketing, 2021 vine cu o nevoie mult mai mare de transparență și asumare din partea urmăritorilor. Conform Influencer Marketing Hub, Instagram este cea mai importantă platformă pentru asta, 91% dintre Millenials au afirmat că au încredere în review-urile online de la persoanele pe care le urmăresc la fel de mult ca în cele de la familie sau prieteni, iar 50% dintre consumatori au spus că vor face o acțiune pozitivă după ce vor citi un review pozitiv. Aspectele cele mai importante și noile trenduri sunt transparența și valorile comune. Oamenii își doresc să știe când în spatele unei postări este un parteneriat plătit și vor să vadă o conexiune reală între brand și influencer: spre exemplu, să susțină cauze comune și în afara campaniilor, să aibă valori asemănătoare și să folosească acel brand cu adevărat. După atât de mult timp petrecut în online, oamenii sunt mult mai atenți la aceste aspecte și le vor vedea imediat, iar brandurile care nu respectă aceste reguli nescrise vor fi cu siguranță sancționate de public.

 

Cele mai importante trenduri în PPC & Performance Marketing

Aici statisticile arată cam așa: 50% dintre persoanele care ajung pe un website dintr-un paid ad au mai multe șanse să cumpere decât cei care provin dintr-un link organic (Unbounce); 33% dintre oameni dau click pe un anunț plătit pentru că răspunde direct la căutarea lor (Clutch.co); PPC este una dintre primele 3 surse de on-page conversions (FormStack). În 2021 înțelegerea audienței și a customer journey-ului devin și mai importante, mai ales cu noile limitări impuse de Google menite să protejeze datele utilizatorilor. Elementul de mobile experience primește mai multă atenție, iar bugetele de Paid Ads încep să crească în anul 2021, piața devenind tot mai competitivă.

 

Cele mai importante trenduri în Content Marketing

Și în 2021 Content Marketingul rămâne printre cei mai importanți piloni din Marketing. Blogurile sunt în continuare un aspect important, rămânând în top 3 cele mai preferate forme de Content Marketing, iar calitatea conținutului este considerat cel mai important factor. Conținutul video nu este regele decât pe Facebook, așa cum am menționat mai sus la trendurile de pe această platformă, ci în tot online-ul; aproape 50% dintre utilizatori caută video-uri legate de un produs sau serviciu înainte de a merge în magazin (Hubspot). YouTube, principala platformă pentru vizualizarea conținutului video, are aproximativ 12 milioane de utilizatori activi lunar, dintre care 9 milioane se uită zilnic la clipuri video. Cu tot interesul pentru contentul video, anul 2021 prevede și mai mult interes acordat acestei platforme.

Podcasturile primesc atenție specială în anul 2021, fiind un nou fenomen și în România. 2020 a reprezentat anul în care oamenii au început să caute mult mai mult informații noi sau doar relaxarea după o zi încărcată la muncă. În 2021 se așteaptă să crească și mai mult consumul de podcasturi. BRAT alături de Banca Transilvania și Think Digital au realizat anul acesta primul studiu legat de evoluția și consumul de conținut audio în format digital în România. Tematicile preferate sunt comedia și umorul (53%), știrile (38%) și tehnologia (36%), 37,8% dintre utilizatorii de internet cu vârste cuprinse între 16-50 de ani ascultă podcasturi; 25,9% fac parte din Generația Z, 32.,% din Generația Y și 51,8% din Generația X; aproximativ 30% din ascultătorii din mediul urban sunt salariați cu funcții de conducere și studii superioare.

 

Trenduri în e-Commerce

Industria e-Commerce a simțit izbucnirea pandemiei cel mai tare; magazinele fizice, restaurantele și cafenelele întâmpinând restricții dure în primele luni ale anului 2020 - de aici și mutarea exclusivă în spațiul online pentru o perioadă. Din acest motiv, oamenii au început să cumpere mai mult online, 7 din 10 cumpărători au spus că au început să cumpere online mai des decât fac de obicei din cauza statului acasă, a arătat un studiu realizat de SearchNode. România a fost în topul țărilor cu cele mai importante creșteri în e-Commerce.

În 2021 focusul se mută pe Artificial Intelligence, dorindu-se îmbunătățirea personalizării mesajelor. Consumul de digital a crescut enorm în ultimele luni, la fel și producția de content online - de aici și atenția scăzută pe care oamenii au început să o aibă atunci când petrec timp în online. Personalizarea este modul ideal pentru a le atrage atenția. Strategiile omnichannel sunt mult mai eficiente, viitorul fiind nesigur. Anul 2020 a învățat business-urile că nu trebuie ignorat niciun canal, fiecare având un rol bine gândit în strategie. Cercetările realizate de Fluent au arătat că 47% dintre cumpărători, care au avut un contact cu magazinele online în cel puțin 10 canale, sunt mai dispuși să facă achiziții, comparativ cu 21% care au avut contact cu acestea pe 1-4 canale. Atenția este canalizată și către vizualizarea produselor în online, mulți oameni începând să nu mai viziteze atât de des magazinele fizice. Imaginile de înaltă calitate și conținutul de tip video pot ajuta foarte mult la experiența clientului și îl pot ajuta să ia decizia finală mult mai ușor.

Marketingul continuă să evolueze și în 2021, apărând noi best practices pentru fiecare subramură a acestuia, iar focusul mutându-se pe aspecte care până acum poate că nu erau considerate vitale pentru unele branduri, precum Social Media sau îmbunătățirea User Experience-ului pe website. Deși situația mondială este incertă, un lucru este sigur: digitalizarea va continua și acest lucru va ajuta multe business-uri să treacă peste încercările venite odată cu pandemia.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Marketiu

Din Londra in Romania, setam standardul in Servicii Digital Marketing. Originar fondati in Londra in 2016 - dar cu o experienta de peste 9 ani in piata digitala, suntem o agentie specializata in strategie,... vezi detalii »

ThinkDigital

ThinkDigital este un digital media powerhouse cu sediul central la Bucuresti si reprezentanti in mai multe tari din regiune, care opereaza 3 linii principale de business: 1. Sales House/Adnetwork: Monetizeaza in... vezi detalii »

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related