[Spațiul necesar] Sebastian Mîndroiu: Pandemia a pus un mare accent pe spatiul individual, dar realizam in aceste zile cat de importante sunt spatiile colective

[Spațiul necesar] Sebastian Mîndroiu: Pandemia a pus un mare accent pe spatiul individual, dar realizam in aceste zile cat de importante sunt spatiile colective

Am clipit de cateva ori si este 2021. Parca ieri ne citeam rezolutiile pe 2020 si porneam in anul care avea sa schimbe tot, doar ca noi nu stiam asta in ultimul ianuarie fara pandemie. Suntem mai buni, mai cumpatati, mai atenti cu resursele noastre? Avem alte nevoi de spatiu si de socializare, alte comportamente de consum? Cu siguranta. Ultimele luni au modificat totul, din temelii, si poate ca, daca ne uitam din unghiul potrivit, nu a fost chiar atat de rea reconfigurarea asta. Toate industriile s-au ajustat ”noului normal”, un concept care a stat pe buzele tuturor multa vreme, acum este doar ”real life”. Incepem cu Sebastian Mîndroiu, co-fondator al Picktwo Studio, o serie noua cu oameni creativi care deseneaza si coloreaza spatii interioare si cladiri, ca sa vedem ce ar putea aduce acest an in industria lor. Si cum se arata viitorul spatiului public, al celui fizic de data asta, nu virtual.

 

Din biografie

Am terminat Facultatea de Arhitectura de Interior la Universitatea Ion Mincu din Bucuresti in 2012. Ca sa ajung aici, mi-au trebuit cativa ani de liceu la un profil real, unde mi-am dat seama ca nu imi placea partea foarte avansata de matematica (ma refer aici la sirurile de numere reale si probabilitati). Asa ca m-am hotarat sa incerc ceva mai artistic, desi nu desenasem niciodata nimic pana in clasa a 11a.

In timpul facultatii am inceput sa lucrez la un birou de design interior, iar proiectele pe care le vedeam implementate m-au facut foarte atras de partea practica a profesiei. Asa ca in 2013 am inceput impreuna cu partenerul meu Radu Calin biroul de design interior Picktwo Studio. In prezent am extins echipa la 10 membri si facem proiecte de design interior pentru spatii comerciale si publice.

 

Viziune si stil

Mi-am dorit sa fac lucruri practice, tangibile, fezabile pentru client din punct de vedere economic. In cadrul Picktwo ne place sa credem ca nu avem un stil anume, si ca putem raspunde oricarui brief de design. De aceea proiectele noastre sunt diferite intre ele. Viziunea noastra a fost de la inceput aceea de a construi o echipa, un sistem care functioneaza si care dezvolta proiecte si oameni. Ma inspira oamenii care fac, care lasa in urma lor ceva, indiferent de domeniu. Nu imi plac cei care vorbesc mult, care isi exagereaza realizarile sau nu sunt consecventi.

 

Cele mai importante invataturi

Au fost mult lucrurile pe care le-am invatat de-a lungul timpului, de la contabilitate, la relationarea in cadrul echipei, la vanzari si skill-uri de prezentare si pana la modul in sa abordezi discutiile cu fiecare executant din santier. Pentru fiecare din acestea am avut profesori, am fost atent la cum procedeaza oameni mai experiemtati ca mine si am cerut ajutor acolo unde chiar nu m-am descurcat. Am invatat de pe Youtube si din cursuri platite. Acum de exemplu am inceput un EMBA la WU Vienna pentru a umple golurile pe care le am in materie de administrarea unui business.

 

Cel mai greu proiect din 2020

Cred ca amenajarea Hotelului Sinaia, a zonei de lobby si SPA, a fost cel mai greu proiect. E un concept inceput in 2019, la care echipa a lucrat foarte mult, dar care a pastrat mare parte din identitatea pe care ne-am dorit-o pentru el. E o investitie de peste 2M Eur, un spatiu de 2400mp, la care inca lucram pe anumite zone. Rezultatele sunt spectaculoase din punctul nostru de vedere.

 

Cele mai importante proiecte din 2020

Cel mai important proiect a fost amenajarea showroom-ului PIATRA ONLINE, cu care am si castigat premiul Best Retail Interior Design la European Property Awards, in York, UK. Din pacate nu am putut merge sa ne ridicam premiul, dar e cu siguranta o performanta pentru acest an de criza.

 

Si nu in ultimul rand, proiectul pentru cafenelele TED’s, unde avem deja in lucru 8 astfel de spatii. Prima din ele tocmai ce a fost finalizata si se afla la parterul cladirii Ana Tower.

 

Impactul pandemiei

Ne-am dat seama foarte repede de schimbarile de aveau sa vina. Am inceput sa lucram de acasa cu cateva zile inainte de lockdown. Foloseam deja un sistem centralizat pentru proiecte, asa ca ne-a fost usor sa ne adaptam. Primul lucru pe care l-am facut a fost sa incercam sa ajutam clientii nostri si domeniile afectate. Asa ca pe 13 aprilie am lansat un material care prevestea modul in care fiecare spatiu va fi afectat si dadea cateva idei pentru antreprenori, astfel incat sa se pregateasca pentru ce urmeaza.

Ne-am dat seama ca schimbarea de atitudine poate sa vina de la noi, si tot noi vom fi cei care vor construi spatiile adaptate lumii cu COVID, asa ca in urmatoarele luni am desenat proiecte teoretice pentru o farmacie si pentru un restaurant adaptate COVID. Toate prezentarile au fost trimise gratuit si postate online, astfel incat oricine a avut nevoie de o idee de a se reinventa, a putut folosi aceste materiale. Atat Farmacia 2.0 cat si Horeca 2.0 sunt in faza de implementare in aceste zile.

 

Schimbari pe piata de profil

Probabil vom avea o scadere a pietei de horeca cu 70-80%, iar retailul fizic va scadea cu 30-40%. Online-ul nu poate inca sa compenseze pentru asta. Cred ca jucatorii foarte mari au gasit modele de a se reinventa si repozitiona, astfel incat sa treaca peste perioada. Problemele apar la cei mici, care trebuie sa se adapteze, desi modelul lor de business nu era inca foarte profitabil si stabil. Speram aici ca investitiile din partea statului sa ajute, la fel si programele de fonduri si granturi.

Cred ca noi, ca furnizori de servicii pentru spatii publice, am fost printre primele domenii afectate de pandemie. Si inca suntem, pentru ca restaurantele si hotelurile sunt partial inchise. Cred ca pandemia a pus un mare accent pe spatiul individual, dar si ca realizam in aceste zile cat de importante sunt spatiile colective. Cred ca vom iesi din asta cu o dorinta mai mare de a avea experiente de calitate in spatiul comun.

 

Cerintele clientilor de acum

Una din principalele modificari din criza a fost reducerea dimensiunii proiectelor. Daca in 2019 aveam proiecte de 2-3000 mp, in 2020 dimensiunea medie a unui proiect a fost de 116mp. Acest lucru se explica si datorita restrictiilor impuse asupra spatiilor si evenimentelor mari. In rest, cerintele clientilor nu s-au schimbat foarte mult: au cautat proiecte si concepte care sa livreze o experienta buna clientului, spatii functionale si inedite.

 

Evolutia designului interior din ultimii ani

Design-ul interior merge in paralel cu piata de constructii. Daca se construieste, se si amenajeaza. In ultimii ani piata aceasta a crescut, 2019 fiind cel mai bun an din istorie. In 2020 segmetul de constructii e unul din cele mai putin afectate, cu scaderi de 10-15% yoy. Legat de trenduri – nu cred asa mult in ele. Din contra, cred in unicitatea unui brand, si in puterea lui de a se identifica singur in piata. De aceea noi gandim concepte tailored pentru brand, altfel am desenat un manual de trend, si s-ar copia de acolo :)

Nu zic ca nu se intampla asta, doar ca nu e neaparat sanatos din punctul meu de vedere.

 

Cu ce a fost inlocuit griul comunist in ultimii 30 de ani?

Cu griul capitalist :) Si betonul cu sticla. Serios acum, din punct de vedere arhitectural, in afara de cladirile de birouri cu open space, nu s-au schimbat multe. Socialismul avea un stil arhitectural foarte minimalist, apartamente de 4 camere cu 54mp (am trait in unul din ele). Asta nu mi se pare ca s-a schimbat. Oamenii inca mai proiecteaza si inca mai cumpara astfel de imobile. Inaltimea de nivel de 260cm e iar o reminescenta. De ce nu putem avea apartamente de 3-3.2 m inaltime? Si chiar si in spatiile de birouri open, se pierde farmecul cand pui om langa om, la birouri de 1m latime fiecare.

 

Relatia cu mediul natural

Mediul natural e vazut ca un lux, mai ales ca stam foarte mult in casa, in medii artificial construite. Cine a avut curte sau o terasa generoasa, a fost mai bine in lockdown. Mediul social lipseste destul de mult din viata noastra, si trage dupa el caderi vizibile in mediul artistic. Sper sa ne revenim repede si sa ne eliberam din radacinile pe care le-am prins de canapea.

 

Viitorul spatiului public

Sunt doua tipuri de spatii publice importante in Romania – cele administrate de stat si cele private. Daca in cele private (mall-uri, magazine, restaurante) lucrurile au evoluat enorm si suntem la un nivel european, in spatiile publice (piete, statii de transport, gari si aeroporturi, zone pietonale, trotuare) lucrurile sunt la fel ca acum 30 de ani. Ideal ar fi ca aceste spatii sa fie aduse la zi, iar asta se poate face doar cu implicarea autoritatilor, cu planuri sustinute si coerente, care sa se desfasoare pe cativa ani, si care sa aiba ca obiectiv revitalizarea zonelor comune din orase. Din punctul meu de vedere Bucurestiul e dezastruos. Chiar si in zonele reparate acum 3-5 ani, lucrarile deja se degradeaza. In domeniul administratiei am fost campioni ai lucrurilor facute de mantuiala.

 

Trenduri in 2021

Cred ca vor functiona in continuare spatiile care pun accent pe siguranta si distantare, pe spatiu individual si mai putin pe lucru in echipa. 2021 va fi un an al restrictiilor si cumpatarii, dar si al sperantei. Probabil de aceea si Pantone a ales Illuminating Yellow culoarea anului :)

 

Sperantele tale la inceput de an

Asteptam revenirea la normal, revenirea la viata sociala. Am speranta ca in luna iulie 2021 vom putea sta linistiti la terasa, iar in octombrie 2021 la interior in restaurante. Avem deja o serie de proiecte in acest sens si lucram (asa cum spuneam mai sus) la Farmacia 2.0, Horeca 2.0, spatii de birouri si cafenele, precum si terase de vara si spatii de retail si banking. Sunt mai multe cereri de proiecte ca in vara, semn ca piata isi revine si clientii recapata increderea si dorinta de investitie.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related