Nu e nimic peiorativ in expresia "cine a furat Craciunul". Chiar daca anul e 2020, sarbatoarea e la locul ei. Cand am numit astfel seria noastra in care am povestit cu creativii despre aceasta perioada, ne-am gandit mai mult la "who stole the show". Astazi e randul lui Adrian Preda, Creative Director Friends\TBWA.
Acum cativa ani, de Craciun, el propunea o idee de aplicatie care sa iti identifice cel mai indepartat (geografic) prieten de pe Facebook si sa-i trimita un cadou. Nu a avut prea mult succes si noi credem ca stim de ce. Nu, nu e de la limitarile algoritmului retelei sociale; pur si simplu, aplicatia incerca sa rezolve o problema inexistenta. Cel mai indepartat prieten al oricui este chiar Mos Craciun. N-ai cum sa nu fii prieten cu el.
Poti s-o faci tu pe nebunul si sa-i tai odata calea la semafor, sa zicem, iar el sa te injure pe sub barba, ca tot prieteni ramaneti. Si cum in orice relatie, fiecare trebuie sa stie ce are de facut, mai bine sa-l lasam pe el sa se ocupe de cadouri. Noi, sa-i facem putin PR, prin cateva campanii:
"Procesul e acelasi de 25 de ani, de cand am dat cu nasul prima oara de un proiect de Craciun: primesti brieful si incerci sa spui “fie ca lumina” intr-un mod surprinzator si cat mai potrivit cu TOV-ului clientului."
Povestim mai multe cu Adrian despre comunicarea din perioada sarbatorilor, campaniile lui preferate si ce ii place cel mai mult de Craciun.
Campaniile de Craciun
Nu fac parte dintre creativii care isi dau ochii peste cap cand aud de campanii de Craciun.
Sunt niste proiecte din care pot iesi campanii frumoase. Un exemplu simplu e campania noastra actuala Cinemateca Lay's X Pepsi, seri de filme, cu tot cu echipamentul tehnic necesar, pentru 20 de camine de batrani.
Imi plac la nebunie campaniile de Craciun cu un brat de CSR, pentru ca e perioada perfecta pentru asa ceva. Da, multi caraie sarcastic despre perioada asta (“De ce doar acum si nu de-a lungul anului? Huh?”) de parca ar trebui sa ne simtim vinovati ca facem un strop de bine, dar ii ignor. Craciunul e minunat!
Atmosfera festiva
Personal aveam nevoie de Craciun ca de aer, mai ales dupa accidentul asta de an 2020. Sarbatoare, “o sa fie bine”, anul viitor va fi mult mai bun, luminita de la capatul tunelului, etc. Craciunul, pe care oricum il iubesc, capata valente de personaj pozitiv Marvel (Capitanul Craciun, cu vasc pe scutul in forma de brad, venind in ajutorul nostru).
Primul brief
A venit la sfarsit de noiembrie, cred. Deci nimic iesit din comun, nimic de genul “va trimitem brieful de Craciun din august ca sa aiba timp creativii”.
Abordarea
Ca in orice campanie de anul asta, sa nu fii tone deaf. In timpul celei mai mari crize din ultimii 50-60 de ani toata comunicarea trebuie sa fie empatica si generatoare de sentimente bune. Acum nu e momentul sa fii slick/ sarcastic/ impotriva tendintei generale. Fa lucruri bune cu brieful asta si clientul il va aproba cu doua maini.
Procesul de creatie
Procesul e acelasi de 25 de ani, de cand am dat cu nasul prima oara de un proiect de Craciun: primesti brieful si incerci sa spui “fie ca lumina” intr-un mod surprinzator si cat mai potrivit cu TOV-ului clientului.
Cea mai misto amintire de Craciun
Eram undeva prin decembrie ‘97 la BDR Associates si trebuia sa distribuim cadouri clientilor nostri. Spilul era ca sus-mentionatele cadouri erau oferite chiar de Mos Craciun: colegul meu Misu Mutcoglo (domnul Misu pentru toata lumea) era deghizat perfect in Mos Craciun, costum, fes, cizme, centura neagra, barba alba, tot tacamul. Eu eram sofer desemnat al Mosului, pentru ca dl. Misu nu putea sa conduca in costumul ala.
La un moment dat, intre doua adrese, un bombardier a schimbat banda fara sa semnalizeze. A trebuit sa franez brusc ca sa evit un accident, lucru care a proiectat un ceai pe care dl. Misu incerca sa-l bea cu paiul (ca sa nu isi ude barba, v-am zis ca era nebunie) pe bord si pe pantalonii lui.
La urmatorul semafor, ce sa vezi... Blocat de rosu, prietenul nostru pe banda intaia, noi pe a doua fix paralel cu el. Dl Misu, in costum complet de Mos Craciun, da geamul jos si incepe: “Bai (beep) cine ti-a pus bai nene covrigu-n mana?” Si da-i, intr-o tirada condimentata cu explenitive.
La culoarea verde, soferul a plecat in tromba, dar si acum rad cand imi aduc aminte de fata lui stupefiata cand Mosul l-a anuntat ca e pe lista cu “rai”.
Campanii preferate
Tatal campaniilor de Craciun e, de departe, John Lewis. Absolut toate executiile sunt minunate, favorita mea este insa cea cu Elton John, din 2018:
Si mai e o campanie de Sarbatori/selfpromo care mi-a placut la nebunie: The Digital Nativity Story care tocmai a implinit 10 ani, wow:
Cliseele
Da, poate e cheesy imaginea cu copiii ce alearga dimineata in pijamalute sa vada ce le-a lasat Mosul sub brad, dar cred ca acum orice cliseu ce ne face sa ne simtim normali este binevenit. Deci, nimic enervant.
Cea mai crazy idee pentru o campanie de Craciun
Acum cativa ani, de Craciun, am propus o aplicatie FB care iti gasea cel mai indepartat (geografic) prieten de pe Facebook si ii trimitea un cadou surpriza. Nu stiu daca e o idee “crazy”, mie imi place si acum. Din pacate, constrangerile actuale ale Facebook fac imposibila implementarea ideii, chit ca un client s-ar razgandi maine.
Trendurile de anul acesta
A disparut aroganta si datul ochilor peste cap. Impreuna, inimi, caldura, totul va fi bine, etc. Exact ce ziceam mai sus.
Grinch sau colinde din septembrie?
Nici, nici. Imi place Craciunul la nebunie, dar doar in ultima parte a lunii decembrie.
Ce iti place cel mai mult de Craciun
Sarmalele. Nu exista nici o mancare mai buna in lumea asta decat sarmalele servite la masa de Craciun.