În pandemie am descoperit un joc nou. Când aud vreun slogan, imediat îl trec la timpul trecut. Așa, în condițiile actuale, impun brandurile să spună adevărul: Life was good, I loved it, Just did it… un zoom, vasăzică. Și tot cu gândul la trecuturi, am revenit la Ad-urile Moldovei, ca să mai tragem niște linii de comparație dintre ad-urile de demult și cele din zilele noastre. Din curiozitate sau nostalgie, să ne jucăm de-a amintirile.
Vorbim cu Nadejda Baitoi, art directorul agenției de publicitate și producție MMG Moldova. Nadejda ne-a povestit despre primul contact cu lumea advertisingului și primele impulsuri care au determinat-o să pună întrebări și să caute răspunsuri în acest domeniu. Și-a amintit cum au fost primele sale campanii, pe care le vede acum sincere și nevinovate, dar fără o strategie de bun simț. Și a continuat tot așa despre libertatea în creație, greșeli, greutăți, ce mai lipsește publicității din RM și alte subiecte complicate pe scurt.
Primul contact cu publicitatea
Poate că nu a fost atât de conștient, dar a fost unul cu desăvârșire decisiv. Atunci când toți consumau și căutau la greu băutura răcoritoare legendară - Coca Cola, aveam alt interes față de ea. În mintea mea funcționa un alt algoritm decât cel al consumatorului tipic.
Ce-i face pe oameni să consume, în masă, Coca Cola? Asta era întrebarea mea pe atunci. În mintea mea erau multe gânduri care mereu îmi spuneau una: e ceva la mijloc! Ceva ce nu cunosc nici eu și nici o mare parte din consumatori :)
Am început să citesc, să caut răspunsuri la toate întrebările care erau legate de acest fenomen. Nu știam că acest lucru îmi va ghida viața. Pentru mine a fost surprinzător că, de fapt, consumul sau cumpărarea unui produs poate fi influențată prin strategia de comunicare și promovare.
Primele campanii
Evident că primele campanii au fost foarte vagi și se rezumau la designul cărților de vizită și tiparul lor. Însă, apoi, clienții au început să recunoască profesionalismul prin campaniile pe care reușeam să le livrăm în termeni utili.
La moment totul începe de la o cercetare avansată de la scopurile clientului și rezultatele așteptate. Dacă în trecut eforturile erau focusate pe rezultatul final, acum lucrurile s-au schimbat radical, mult mai mult se investește în crearea strategiei care va genera și va asigura atingerea scopurilor propuse fără a irosi timp, bani, energie etc. În prezent, se solicită personalitate, o poveste inspirată și unică, ce ar motiva și ar face clienții să se simtă speciali.
Libertatea în creație
Nu admitem restricții nici noi, nici meseria pe care o facem. Creativitatea și expresionismul se regăsește în toate campaniile lansate de noi. Mereu încercăm să fugim de șabloanele și ideile existente deja. Echipa MMG dispune de suficientă creativitate ca să lansăm campanii cu maxim target și focus, pline de creativitate, autentice și fără precedent.
Greșeli
Cea mai mare greșeală pe care o poate face o agenție de marketing și publicitate este să accepte și să facă anume ceea ce își dorește clientul, limitând posibilitățile și ignorând ideile și sugestiile echipei. În astfel de cazuri încercăm să găsim compromisuri și să lansăm produse și idei care împacă și satisfac așteptările clienților, dar totodată care corespund și se regăsesc în standardele și trendurile actuale.
Uneori ajungem să lansăm campaniile gândite de noi „cap-coadă” prin argumentarea exactă și prin încrederea și susținerea pe care o avem din partea partenerilor. Clienții cu care nu ajungem la compromisuri și aleg agențiile care fac strict în felul în care o doresc ei, uneori sunt prinși în capcana de conținut „expirat” și plictisitor care se aliniază perfect în standardele comune de nișă.
Campaniile de atunci
Diafane, pline de umor, curaj și creativitate, dar uneori lipsite de o strategie prea bine structurată - cam așa le văd acum.
O făceam pe „șmechera”. Ascultam ce spune lumea din jur :) Dacă publicitatea se alegea cu recenzii bune, evident că găseam un moment potrivit să intervin și să afirm că este creația noastră. În cazul când reclamațiile erau mai acide și lipsite de pozitivism, încercam să fac glumițe și poate să dau recomandări, unde aș face mai bine. Recomandările le semnam în agendă, pentru a le împărți cu echipa, ca să vedem ce am putea face mai bine pe viitor.
Evoluția publicității
Totul este mereu în schimbare, evident că nu putem trece cu vederea peste sfera online care a reușit să împânzească foarte repede toate domeniile de activitate. Odată cu dezvoltarea internetului și a canalelor de promovare digitale care sunt cu mult mai accesibile decât cele clasice (TV, radio, reviste), tot mai multe companii au posibilitatea de a investi în publicitatea online la moment. Pentru a crea și lansa campanii publicitare personalizate și inovatoare, este nevoie de mult mai multe eforturi.
Campaniile din ultimii ani sunt mult mai umanizate și tind să scoată la suprafață individualitatea. Abundența lor nu asigură neapărat calitate, asta place mai puțin, totuși creează concurență și mai mare cu fiecare zi, ceea ce ne face să ne depășim și să ne creștem performanțele cu fiecare zi, noi cei care ne dorim asta.
Prin greutăți
Fără o statistică bună, rezultatele și meritul creației nu poate fi vizibil. În trecut era mai dificil să ai transparență și o statistică exactă. Acum acest lux putem să ni-l permitem, datorită instrumentelor online și dezvoltarea asociațiilor care fac statistică la un nivel profesionist. Acum cred că există o dificultate în ceea ce privește corectitudinea feedback-ului și sinceritatea clientului. Chiar dacă există argumente clare care dovedesc succesul campaniilor, clienții de multe ori neagă acest fapt sau se eschivează să răspundă în termeni exacți.
Rolul publicității în societate
Publicul țintă este informat și cunoaște uneori mai mult decât am putea crede. Publicitatea acum nu mai vinde produse sau servicii. Clienții aleg să cumpere mai conștient.
Sub umbrela MMG
Ultima și cea mai îndrăgită campanie publicitară a fost prezentarea echipei Love Radio. O campanie non-conformistă, rebelă și plină de culoare! Love Radio pentru mine înseamnă cam 90% familie și 10% muncă și proiect.
Tendințe
Tot mai multe solicitări sunt pentru promovarea și poziționarea pe piața nouă online, care evident necesită adaptare, studiu riguros și profesionalism. În ultima perioadă, împreună cu echipa am observat că este un interes sporit față de conținutul video. Se pune accent pe persoanele cheie fondatoare sau care administrează afacerea, astfel încât strategia de promovare să se regăsească totalmente în valorile acestora, dar uneori chiar și în stilul de viață promovat de ei.
Publicitatea din RM
Are nevoie de curaj asumat și justificat, conștient și frumos! În Republica Moldova există publicitate de calitate. Un respect aparte avem pentru colegii de breaslă care ne fac să creștem și nicidecum să nu acceptăm confortul, banalitatea și plictiseala profesională.
Ar mai fi nevoie și de transparență și corectitudine, în ceea ce privește prețul și calitatea serviciilor. Uneori clienții întâlnesc impedimente, atunci când au de ales oferte care par a fi similare, dar costurile diferă. Alegând ofertele mai „econome”, câteodată au parte de surprize mai puțin plăcute.