GroupM România anunță cele mai recente date cu privire la evoluția pieței de media, la nivel local și internațional. Astfel, piața de media globală a scăzut anul acesta cu 5.3% − un procent, însă, semnificativ mai mic comparativ cu estimările de acum 6 luni, care anunțau o scădere de 11.9%.
În ciuda unui climat economic plin de provocări, bugetele de media consumate anul acesta s-au menținut așadar la un nivel foarte apropiat cu 2019. Potrivit GroupM, prognoza pentru piața de media în 2021 este una optimistă, în acest moment creșterea estimată fiind de 12.3%, o cifră care va readuce piața pe plus comparativ cu 2019.
Câștigătorul acestui an este Digitalul, care a înregistrat la nivel global o creștere de 8.2%. Aceasta a fost influențată cu precădere de schimbările apărute în comportamentul consumatorilor care au dus la orientarea brand-urilor către e-commerce.
În acest context al digitalizării accelerate, toate mediile offline au scăzut în 2020. Televiziunea a scăzut cu 15.1%, dar pentru 2021 GroupM estimează o creștere de 7.8% generată de extensiile digitale (inclusiv streaming) ale broadcasterilor tradiționali (+23.2% anul viitor). Și în celelalte medii se observă scăderi semnificative: Outdoor - 31%, Cinema - 75%, Audio - 24% (deși streaming-ul audio a crescut, nu a putut compensa scăderea masiva din offline). Presa continuă să scadă cu 5%, dar această scădere vine pe fondul unui declin constant de câțiva ani.
Pe de altă parte, piața media din România a avut o evoluție remarcabilă ținând cont de contextul economic actual. În 2020 volumul bugetelor totale de publicitate investite au rămas aproximativ la același nivel cu 2019, iar România a înregistrat cea mai mică scădere dintre țările UE, respectiv -0.1%.
“Evoluția din timpul anului ne arată că piața locala și-a revenit foarte repede după scăderea semnificativă din trimestrul al doilea (-30%), înregistrând o creștere de 15% în semestrul 2, superioară mediilor anuale precedente. Acest lucru ne face să privim cu încredere spre 2021, an in care estimăm o creștere de 3.4% a pieței, generată în principal de Digital (+17.6%).”, Mihai Vișan, Head of Trading GroupM.
Cifrele înregistrate anul acesta pe piața locală reflectă tendințele de la nivel global, respectiv:
Mediile cele mai afectate au fost Outdoor & Cinema -22.3%, respectiv Radio -13.5%. Presa și-a accelerat trend-ul descendent de la -8% la -14%, ajungând la o cotă de piață marginală de 2.2%.
Digitalul a reușit o creștere estimată de 4.8%, ajungând la o cotă de piață de 19.8% (respectiv 21.7%, dacă includem și extensiile digitale ale mediilor tradiționale), fiind susținută de campaniile de e-commerce ale jucătorilor tradiționali și ale business-urilor mici si mijlocii care s-au adaptat rapid la noul climat. Televiziunea, mediul care atrage în continuare cele mai multe investiții, a crescut cu 2.8%, menținându-și astfel poziția dominantă, cu o cotă de piață de 65%.