"Povestesc batrinii si unii psihiatri cum ca cine viseaza colorat nu e cu toate mintile-acasa. Acum nu ne este foarte clar daca insight-ul de consumator al celor de la Imager / Guzu Chim se bazeaza chiar pe acest amanunt. Chiar daca e vremea produselor de nisa, ne vine greu sa credem ca am ajuns la o compartimentare atit de precisa a pietei. Altfel spus, inca nu a sosit vremea produselor dedicate in exclusivitate maniacilor, ipohondrilor, "gemenilor" nascuti in al doilea decan sau telespectatorilor pasionati doar de generice. Hm...Cum ar fi? "Grupul telespectatorilor pasionati NUMAI de genericele filmelor saluta..."
Hai salut, domnu' Copolovici
Nu ti-as fi trimis raspuns daca n-as fi vazut in analiza ta la spotul facut de noi cateva inadvertente, ca sa le zic asa si nu altfel. Iti zic de la inceput ca nu eu am inventat expresia "cronicarii/criticii ii invata pe actori (scriitori, fotbalisti, creativi) cum sa joace (sau sa scrie) daca ar fi avut talent" ; si nici pe aia ca cine nu se pricepe ii invata pe altii. Nu le-am inventat eu, mi-ar fi placut, ca suna misto. So, ma refer strict la comentariul tau: Pentru primele randuri, te felicit: ai prins insightul de la care am pornit. Da, se pare ca oamenii nu viseaza in culori. Dar sa-ti spun ceva: nici nu ne-a interesat daca e adevarat sau nu. Pur si simplu e o premisa pe care o cunoaste multa lume; deci si tu. Inc-o data bravo.
"Asadar, ne indoim cumplit ca Imager sa-si fi dorit sa directioneze catre standurile Guzu Chim doar pe aceia care viseaza colorat, deci sint usor deranjati la mansarda. E clar, la ei sigur nu gasesti vopsea alba, dar fac niste vopsele colorate de ti-e mai mare dragul. Plasindu-se in zona deja clasica a genialului "barbatilor le place friptura", Guzu stie ca barbatilor tineri le plac fatadele portocalii ( tinar usor pletos, middle management, studii superioare, deci foarte posibil votant de Alianta ), ca femeilor tinere le plac peretii mov (parol, tinerica, frumusica, categoria ESOMAR "de nimeni nu depand", somn agitat dar bine studiat ) si ca pensionarilor le plac bancutele verzi (fost cadru militar superior iesit din activitate eventual "cu ordonanta", pensie bunicica )."
Despre analiza "cromatica", ce sa zic daca puneam gri turbat sau cafeniu cu iz de cirese, cred ca obtineam de la tine aceeasi revarsare de cuvinte Nu vad ce sens au comentariile tale la culorile folosite: e o simpla optiune care tine cont de ce se vinde pe piata sau ce se poarta pe la cladiri. Conexiunile cu portocaliul Aliantei si cu movul si fetele din categoria ESOMAR care "de nimeni nu depand" mi se par asa de un umor caznit rau de tot.
"Sa nu ma intelegeti gresit. Guzu Chim nu a aruncat pe piata un spot din categoria "mizerabil". Ci doar o lucrare searbada, lipsita de personalitate, pe o piata in care jucatorii ( cit ne place cuvintul asta in ultimul timp...) sint multi, unii foarte puternici si cu ani grei de constructie a marcii in spate."
De fapt, asteptam sa urmeze si niste argumente, niste exemple, sa incasez lovituri de la un critic de spoturi cu iq la ad-uri, cum singuri v-ati botezat. N-am aflat decat - vorba vine am aflat, ca stiam si noi marele adevar ca de-a lungul anilor competitia a construit, cu ani grei in spate, niste marci. Ok.. daca vrei tu
"Nimic din ceea ce se intimpla in cele treizeci si cinci de secunde nu identifica, in adevaratul sens al cuvintului, produsele Guzu Chim. Prin utilitatea ei de baza, vopseaua coloreaza = decoreaza = improspateaza. La fel si un parfum, o colectie vestimentara, una de mobilier, un produs bancar sau o revista. Asta in planul comunicarii creative."
Aici m-ai pierdut. N-am mai inteles nimic: ce face vopseaua, daca e bine, care e motivul comparatiei cu produse bancare sau cu parfumuri..
" "Visele" celor de la Imager mai pun o caramida la edificiul creatiei de metru cub, pe care poti s-o uiti lejer fara sa depui eforturi in acest sens. Si poate ca e cazul sa mai spunem odata, pentru cei veniti mai recent printre amatorii de polemici publicitare, ca asta nu e un gen inventat in Romania. Plictisul in reclame este istoric si cantitativ superior peste tot in lume. Nici macar aici nu sintem deschizatori de drumuri... Exista lucrari publicitare care au darul de a excela prin uritenie sau lipsa de sens. Au de cistigat in sensul memorabilitatii, neajuns uneori preferabil in fata platitudinilor ce duc la uitare desavirsita.
Dupa ani de zile pe piata vinzatorilor de media, Imager s-a plictisit de Excel si se vrea full service. In consecinta, isi doreste sa faca din Guzu Chim "un brand cald, generos, apropiat de consumatori la modul sincer si firesc." Adica un fel de martisor frumos colorat, de pus in pieptul doamnelor "iubitoare de frumos". Insusi citatul de mai sus releva pafarismul in toata splendoarea lui. Cine are timp si chef ar putea face un exercitiu bizar incercind sa completeze o lista a marcilor care si-ar putea dori sa comunice acelasi lucru pe piata romaneasca. Dar, in lipsa de useri pensionari, nu stiu daca are cineva timp de asta."
Insa fraza cu pafarismul in splendoarea lui m-a determinat sa-ti scriu de fapt, bai nene. Ca tot vorbeai ca stii competitorii, ar fi bine sa afli ca in comparatie cu ei incercam sa pozitionam brandul Guzu, asa cum face orice brand de cel putin o suta de ani incoace.
Se pozitioneaza in categorie si fata de competitia lui. Nu fata de "marcile care-ar vrea sa spuna lucrul asta pe piata romaneasca", ci fata de competitie si in categorie. Retine macar asta. Abia faptul ca nu stii chestia asta justifica folosirea substantivului "pafarism"
Ca sa-ti si explic: cald si firesc la Guzu Chim versus, de exemplu, artistic, colorant, inabordabil, arogant si puternic la Kober. Despre asta vorbeam.
"Ca sa nu ne despartim suparati, merita sa felicitam producatorii pentru alegerea personajului minuitor de pensula. El oricum arata ca semnul intrebarii si asta chiar face parte din farmecul sau personal. Insa, probabil din obisnuinta, tinara din ultima secventa il cintareste expert, din crestetul chel pina in talpi, conform cliseului cu instalatorul flexat sexos sub chiuveta sau mecanicul musculos venit din senin sa sufle primavaratic in jiglere. Oricum, zugravul Guzu e tare de tot la faza cu "cit dai prunele, mamaie?" Adica stai, ca asta e din alta parte... "
Da' hai sa nu ne despartim suparati, vorba ta: spotul nu e culmea creativitatii romanesti, nici macar a noastra. Insa analiza ta rateaza sistematic orice ocazie de a-i amenda punctele slabe. Ti le zic eu o data, daca ne-om vedea la o bere.
PS - Hai sa-ti spun acum una; cu ultima fraza ai dreptate: Gabi Spahiu tocmai jucase in spotul Altex. Dar am mizat pe apetitul de spoturi al lui Altex si pe stomacul lui personal: n-o manca si el tot anu' prune.
Hai noroc,
Traian Panghe
Creative Director
Imager