[2020. Ghid de supravietuire] În 2020 ar trebui să primim un premiu toți pentru prezență

[2020. Ghid de supravietuire] În 2020 ar trebui să primim un premiu toți pentru prezență

Și chiar primim un premiu pentru prezență anul acesta: ni-l dăm singuri. Ne felicităm că am putut. Și atunci când nu am mai putut, am continuat să încercăm. Ne-am străduit cu 2020 și, până la urmă, am ajuns aici, la bilanț. Alături de oamenii din comunitatea creativă, facem rezumatul acestui an. Nu vrem povești cu zâmbete forțate, ci pe cele adevărate. 
Ioana Enache 
& Laura Belc, Group Creative Directors @ MRM România, și Maria Doda, B2B Creative Lead MRM Romania, spun că totul ar fi bine dacă am avea apă caldă să le spălăm pe cele rele. Chiar și așa, le adunăm pe cele bune. Vorbim cu ele despre adaptare, cumpărături, plante, cărți și seriale, proiectele la care au lucrat anul acesta, traiul în online. Bonus, la final, cele mai bune glume cu 2020. 

 

Ce a fost cel mai greu, ce a fost ușor, ce a fost bun, ce a fost urât 

Ioana: Nu mai vreau să zic de rele, dacă tot am reușit până aici... să se spele :))

Apă caldă s-avem și o să fie bine.

Laura: 2020. Nu sunt sigura ce a fost super ușor. Dar cel mai mult am resimțit lipsa oamenilor, mai ales cand vine vorba de agenție. Am stat împreună în Teams, dar e mult mai greu să lucrezi fără fundalul constant de glume, țipete, muzică, de toate cu care ne-am obișnuit. Lucruri pe care nu credeam că o să le spunem în 2019: mi-e dor de open space.

Maria: 2020. Anul în care am învățat cel mai mult despre mine – și mai ales, despre mine în lipsa altora. Mi-au lipsit colegii, mi-a lipsit familia, dar cumva simt că m-am regăsit pe mine.  

 

Ce a ajutat

Ioana:  Nu știu dacă cel mai mult, dar a ajutat să am tot timpul câte-un mic proiect prin casă. Am avut întotdeauna o relație complicată cu spațiul; mai ales acum, când același spațiu a fost și birou, și loc de zăcut, și zoo, și grădină botanică — le-am învârtit și le-am aranjat și reamenajat pe toate întruna. Eu sunt genul de om care pune totul pe foaie, fac liste, planuri, scenarii. A fost foarte satisfăcător să tot bifez din ele.

Laura: Două lucruri. Primul o să sune așa fake că recomand să treceți peste, direct la al doilea paragraf, dar e pe bune. Work-ul. Cred că dacă era mai puțin aș fi stat prea mult pe loc și avea timp să mă prindă toată anxitatea. Am avut noroc să avem în continuare proiecte tari și clienți care au vrut să facă lucruri.

Al doilea tot oamenii. Când ne-am văzut, fie și pe Teams (da, nu am folosit zoom in perioada asta, of) a fost mereu bine și cât se poate de natural. Chiar mi se pare ca ne-am apropiat și mai mult din unele puncte de vedere, mai ales cu clienții cu care chiar am simțit facem echipă.

Maria: Muzica. Muzica dată tare acasă, de dimineață până seara. Muzica ascultată la căști pe stradă, într-un oraș gol, pe bicicletă. Muzica pe vinil și în boxe, playlisturile de Spotify și videoclipuri pe Youtube, chitara mică a tatălui meu care și-a făcut loc în apartamentul de la Romană.

 

Arta & consum 

Ioana: Am început pandemia cu The Walking Dead (da, nu-l văzusem), a fost spot on pentru momentul zero :)) Altfel, tot contextul ăsta a fost perfect că ne facem cinemateca de-acasă. Am revăzut multe clasice, retrospective de regizori, ne-am (re)încărcat de referințe. #MubiNotNetflix

Laura: Uf, multe. Cred că serialul preferat al anului pentru mine a fost The Boys. Nu spun nimic despre el pentru că îmi displace să primesc spoilere, dar would recommend. În rest, am devenit destul de atașata de playstation. Are destul de multe locuri noi de vizitat pentru mine.

Nu știu dacă a mai pățit cineva asta, dar anul ăsta am fost atrasă de ficțiune mai mult ca oricând, pentru că suna mai bine ca realitatea. Mini-obsesie pentru orice de Neil Gaiman și prin mini a se întelege că o să îi scriu un tweet că trebuie să mai scrie ceva rapid ca să am ce citi.

Maria:  Fitzcarraldo – doamne, câtă bucurie să văd filmul ăsta. La un moment dat, în plină pandemie, am luat la mână toată filmografia necesară examenului de admitere de la UNATC regie film. Recomand cu sinceritate, m-a mai smuls puțin din Netlix. 

Am pus mâna pe câteva cărți foarte bune anul ăsta. O parte le-am recitit, o parte le-am răsfoit, o parte mi-au devenit un fel de go-to-place pentru snippets mici de inspirație. Una dintre aceste cărți este Citadela, a lui Antoine de Saint-Exupéry. 

 

Cât de mult ai îmbrățișat online-ul 

Ioana: Ugh, n-am putut să mai fac și yoga pe zoom la cât teams fac în fiecare zi :)) Cu ai mei m-am văzut mult pe video, normal, niște vinuț cu microfonie am mai băut din când în când, cafele cu filtre au tot fost... Am mai dat join și pe la evenimente publice, dar n-am putut să înlocuiesc chiar tot ce făceam cu variantele lor online.

E o discuție lungă asta cu trăitul online, dacă trebuie, sigur, ne adaptăm, oamenii au o capacitate fantastică să facă asta (dovadă switchul rapid din martie-aprilie); dar nu cred că ne face bine la căpșor pe termen lung.

Laura: Ador online-ul. Mi se pare că avem această super-putere nouă de a ne conecta și a face orice posibil și brusc nu mai avem bariera distanței fizice. Cred că de aia m-am și dus înspre digital. Nu cred că pot 100% online. Ar trebui sa se mute niște colegi si prieteni cu mine, dar mi se pare că partea bună a pandemiei a fost că ne-am dat seama cât de multe putem să facem în digital. Nu doar meme-uri.

Maria:  

 

De unde ai comandat cel mai des

Laura: Tot. Orice. Oriunde. Cumpăram doar online și înainte. Acum nimeni nu a mai putut să mă convinga că e mai bine să te plimbi prin magazine.

 Maria: Clar Glovo. Mai ales în lockdown: de la mâncare la țigări, la Custom Glovo de trimis și primit pachete între cartiere. 

 

Ce lucruri utile ai cumpărat

Maria: Am reușit, forțată de lockdown, să îmi amenajez într-un final balconul. Simțeam nevoia de a avea cumva un spațiu în afara zonei de living în care să pot simți că sunt remotely afară.

 

Ce lucruri scumpe și inutile ai cumpărat

Ioana: Nada. Recomand :D

 

Descoperiri, pasiuni noi

Ioana: Am gătit mereu, dar între timp mi-am schimbat dieta, așa că anul ăsta am experimentat mult plant-based și Asian.

Am reînceput să mă joc, nu mai făcusem asta de ani și mi-era greu să mă reconectez la universul ăsta. Pe la începutul verii m-am tripat destul de tare pe Zelda BOTW, așa c-am început de-acolo. Nu regret nimic :))

Laura: Tik Tok food. Multe-multe rețete de pe Tik Tok. Mi-am luat plante. În bula mea a fost ceva general. Cu atâta stat acasă voiai ceva să te înveselească. Încă supraviețuiesc toate. Win.

Maria: Plant propagation for the win. Aveam deja multe plante, dar nu crescute de mine de la 0. Am început acum să spread the joy, cu plante propagate după experimente și experiențe care mi-au arătat că even in the face of adversity, we can grow.

 

De la job

Ioana: Au ieșit multe idei mișto chiar și anul ăsta. Am scos al patrulea serial KFC, The Croppers, filmat pre-pandemie și lansat în mijlocul ei, pentru care a trebuit să regândim și să adaptăm toată campania la context — it was a challenge, dar a fost mișto. Deși n-am mai avut caravana Coca-Cola pe străzi, am adus-o pentru toată lumea și pe orice stradă, prin AR. Moșii Crăciuni n-au mai putut să meargă la serbări, dar i-am pupat cu eMAG să le dăm joburi online (Robert, Adina <3). 

Dar cel mai și cel mai interesant a fost să ne dăm restart odată cu planeta. Să lucrăm pe niște briefuri... like never before. Să operăm cu alte insighturi, cu tensiuni noi, să rezolvăm alte probleme de business, să ștergem (aproape) tot ce știam despre lume și clienții noștri. Asta a fost cu adevărat exciting pentru mine. Plus faptul că am colegi care reacționează la aceleași triggere :) — thank you all, you are amazing <3

Laura: Cea mai grea întrebare. Am zis că nici nu raspund. Simt că în 2020 ar trebui să primim un premiu toți pentru prezență. Mi-au placut toate cele care m-au făcut să râd în nebunia asta, cum a fost Twitter care a pus tweeturi fun despre purtat mască, Burger King care a zis sa sărbătorim în iulie Crăciunul poate scăpăm sau Heineken care a avut niste spoturi autentice, inspirate din noua noastra realitate

Maria: La  finalul lui 2019, departamentul B2B din MRM a demarat un proiect foarte mișto, pentru Microsoft. Am filmat la finalul anului trecut, iar în momentul declanșării pandemiei lucrurile păreau destul de incerte – companii din întreaga lume concediau oameni, guvernele erau panicate, haosul se intalase, iar un proiect despre cum AI-ul schimbă lucruri în regiune nu mai era atât de relevant. Am reușit să lansăm la final de vară, după multe peripeții… regionale.

 

Ce ți-a lipsit cel mai mult anul acesta? Ce îți dorești pentru 2021

Maria: Mama. Tata. Bunica. Îmi doresc ca în 2021 să îi am pe ei mai aproape, mai sănătoși ca oricând și puțin mai fericiți ca anul ăsta.

 

2020 în meme

Ioana: Repere, where art thou:

Laura: Mi-a trimis-o o prietenă, nu am descoperit-o singură, dar mi s-a părut perfectă.

 Maria: 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Campanii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related