Am închis prin martie de două ori ochii și s-a făcut decembrie. Dar în pauza dintre clipiri s-au întâmplat de toate, începând cu crize-surprize și terminând cu adaptări, la care nu mai suntem dispuși să renunțăm așa ușor. Am schimbat atâtea procese, am transformat emoții, joburi, viața în pixeli și am rămas în online, unde existența pare un pic mai sigură. Bun, sunt cutremure și aici, pe Google, Facebook și Youtube, că nu mai țin serverele poverile noastre lumești.
Ceva însă a rămas la fel: curiozitatea noastră cea de toate zilele. Cu ea am plecat pe urmele unui alt profesor din RM, cu care am vorbit despre studiile în pandemie, studenții de ieri și de azi, provocări și visuri. Am primit și niște lecții de optimism, pe care le-am scrie cu bold, să se memoreze mai bine. În continuare, de vorbă cu Laura Tugarev, doctor în Științe ale Comunicării, lector Universitatea de Stat din Moldova și manager Pixel Media Center de la Centrul pentru Copii și Tineret „Artico”.
Primii pași în industrie
Eram prin anul I la facultatea Jurnalism și Științe ale Comunicării, când am început să port tăcută un vis, pe care peste ani l-am realizat! Știam că vreau să fac jurnalism, apoi la masterat am luat un program de Relații publice și publicitate, un sector conex, iar la doctorat am revenit în albia care îmi este cea mai dragă - jurnalismul cultural. O fată din februarie a îndrăznit să viseze, probabil, nu în zădar…
Cariera de lector
Am lucrat un an în funcție de laborant superior la catedra de Comunicare și Teoria informării, paralel făceam programul de master. În anul 2014, iau diploma și aplic la doctorat, tema tezei fiind „Art jurnalismul în presa scrisă din Republica Moldova: funcții și conținut”. În același an, încep să țin cursul de Art jurnalism.
Funcții și activități
Pe parcurs am fost implicată în mai multe proiecte, de 3 ani sunt și la Centrul Republican pentru Copii și Tineret Artico, în funcție de manager la proiectul educațional Pixel Media Center, care are sub umbrela sa câteva ateliere: Școală TV și cursuri de Dicție și discurs public. Mai sunt implicată ca social manager într-un proiect cultural raional etc. Deci, gândesc, scriu și zbor…
Imaginea studiilor în Moldova
Studiile sunt cum e și omul, tot ce faci te reprezintă și este o oglindă. Mereu am spus, cei care au forță de a cuceri galaxii, o vor face. La modul particular, cursurile mereu le ajustez la realitatea de astăzi, aici și acum. Dacă vorbim despre tehnici de manipulare în presă, aducem exemple actuale, dacă vorbim despre persuasiune, încercăm să identificăm tehnici persuasive în discursurile politicienilor care au fost rostite în ultimele luni. La Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării mereu a fost o simbioză între teoretic și practic.
Schimbări
Jurnalismul, în ultima vreme, de fapt, ca și alte sfere sociale, a migrat spre mediul online. Astăzi, asistăm la reformatarea parametrilor funcționali ai instituțiilor mediatice, de aceea se impune de a veni cu o nouă abordare asupra conținuturilor academice. Anual, corpul administrativ al facultății se consultă atât cu reprezentanții din mediul practic, cât și cu studenții. Ca rezultat, cursurile și materia reies din cerințele pieței muncii, adaptate la actualitatea timpurilor pe care le trăim.
Studenții de atunci și de acum
Toate generațiile sunt deosebite, ele au vibe-ul lor, energia proprie și un fel de nebunie specifică. Și atunci, și acum, ne străduim să scriem povești împreună, să învățăm, să creștem și să creăm.
Provocări
De când lumea online-ului s-a extins atât de mult, profesorul, astăzi, trebuie să reușească să rămână mereu în pas cu noile tendințe, fenomene, mișcări. A rămâne interesant în ochii studenților e „marea provocare”. O cooperare eficientă pe axa profesor - student se fundamentează pe legea reciprocității și implicării ambelor părți.
Dacă muncești pentru a te forma ca profesionist, dacă te implici activ în viața academică și cea extracurriculară, nu văd de ce un absolvent ar întâmpina anumite obstacole. La sfârșitul anului III, o mare parte din studenții FJȘC deja lucrează în mediul practic.
Studiile în pandemie
A fi profesor înseamnă ardere, muncă, profunzime, caracter și formare continuă. Atât componenta didactică, cât și cea de cercetare trebuie în permanență valorificată și menținută într-un corset, muncind zilnic.
Primăvara anului 2020 o voi ține minte până la apusul anilor, a răsturnat axa existențială, inclusiv domeniul educației care a trecut și el prin unele schimbări. Din septembrie am optat pentru studiile mixte, seminarele și laboratoarele se desfășoară în sălile de curs, prelegerile online. Am adaptat conținuturile la noua realitatea, astfel încât toată materia să fie asimilată și acoperită. Online-ul deja a devenit o parte din activitatea zilnică, ceea ce nu putem evita, trebuie să facem să lucreze doar în favoarea noastră.
Lecții de optimism
Tinerețea este perioada marilor trăiri, atunci când se zboară din dragoste, se muncește pentru visul care este purtat în dosul inimii, se învață pentru un mâine unde va fi soare! Păstrați-vă tinerețea sufletului, fiți ca cerul, fără margini, dar atât de senin, unde poți vedea măreția acestei lumi! Viața uneori curge după propriul ei fluviu, aici noi suntem în marea trecere, unde trebuie să ne cunoaștem pe noi, să ne regăsim și să iubim, mâine ar putea fi târziu și noi am putea fi târzii!