Asta a fost conventia cu Sorin Trâncă: ca in loc de poza cu el, sa punem imagini din proiectul lui #SalvaSilva. ”In loc de fotografii cu mine, prefer sa vada lumea asta”, a spus Sorin, pentru ca ele marcheaza simbolic fenomenul 2020, in care incepem sa deschidem mai bine ochii la ceea ce ne inconjoara. Pentru 2021, Sorin isi propune sa aiba puterea de a-si urma chemarile, artistice sau antreprenoriale, si sa puna in practica doar ideile care merita urmate, cum ar fi obligatia omului de a proteja natura, de a respecta animalele, dar si dorintele celorlalti oameni.
Viata pandemica mi-a adus niste revelatii, cum ar fi ca in fata unui dusman invizibil te bazezi pe ce stii, felul in care alegi sa te aperi de un asemenea dusman reprezinta felul in care intelegi sau tratezi emotional problema.
Vorbim cu Sorin in randurile de mai jos despre cum s-a schimbat timpul in 2020 si ne-am intors intr-o re-copilarie stranie, tehnici de supravietuire, traitul online, paine cu maia, bormasina, proiecte misto la job si toate celelalte revelatii ale anului.
2020
Cred ca cea mai interesanta noutate fundamentala a lui 2020 e relatia cu timpul. Inainte timpul era oarecum predictibil. Acum nu mai pare-a fi chiar asa, iar relatia noastra cu timpul a devenit “it’s complicated”. Unde s-a dus 2020? Stiu oameni care se incurca daca ii intrebi ce varsta au implinit, tind sa se refere tot la varsta “de dinainte”.
2020 ne-a readus in situatia unei re-copilarii, cumva. Aceeasi lipsa de predictibilitate si aceleasi neclaritati in raport cu “ce va urma”. Acelasi “habar n-am ce-am facut ieri” si acelasi “mai vedem ce va fi maine”. Ca atunci cand eram copii. Si in copilarie timpul era ceva foarte subiectiv, 5 minute la dentist durau o ora, iar o ora la joaca dura 5 minute. E multa schimbare (adica x situatie la timpul zero, y situatie la timpul 1) si extrem de putin timp sa intelegem ce ni se intampla. Timpul s-a napustit asupra oamenilor. Si-atunci, pentru a ne ancora cumva, redescoperim puterea prezentului.
Supravietuire techniques
Anul asta am dus o viata de student, am terminat cateva scoli profesionale la seral, la clasa profesorului Youtube. Stiu mult mai multe despre procesul de baking si fermentare, despre foto, video, business, food education, ecologie, modele organizationale si legatura dintre gandire si limbaj, in general, ca asta m-a si adus in publicitate.
Am iesit in natura cat am putut de des, ceva se schimba in oameni la contactul cu natura. Dar cel mai mult am facut poze. Fotografia mi-a facut perioada asta mult mai usoara, fiindca am descoperit o rara libertate de creatie, nimeni nu-ti spune peste umar nimic, nu tu un logo mai mare, nimic. Sunt atat de dependent de foto in momentul asta, ca daca as avea doi gemeni i-as numi Summicron si Summilux.
Si daca tot vorbim de supravietuire, in context de remote work cred ca trebuie amintit si mediul din casa, imprejurimi. De unde lucrezi. Si cu cine mai schimbi o idee. Conteaza foarte mult cu ce deprimati de izolezi :)
Arta & consum
Imi place foarte mult Norsemen, ma mai distrez din cand in cand cu cate-un episod. Dar am fost mai mult pe re-learning in perioada asta, asa ca mai putin entertainment. Cu o parte din subiectele si chestiile pe care le-am mai studiat in perioada asta mi-am facut chiar si un fel de blog, aici sunt o parte din serialele mele https://3glad.wordpress.com. Un documentar worth sharing e chiar cel din penultima postare, DW “better brain health”. De citit nu am putut sa citesc, am incercat, dar pur si simplu nu pot citi in perioada asta. Mai ales literatura.
Cu online-ul
Sunt co-fondatorul unei platforme de conversii online (omniconvert) si am peste 5000 de followeri pe twitter ^o^ inca de prin 2010, deci nu mi-a fost greu sa ma adaptez la multi-screen work. Dar mai degraba am incercat sa imi restrang amprenta digitala si ma concentrez pe lucrurile mai importante pentru birou, cum ar fi sa nu pierdem colegi, sa reusim sa gasim un echilibru dinamic in produsul nostru, care e prin definitie inovativ - deci by default, cand contextul se schimba, el stagneaza. Si se pare ca am facut bine ce am facut, friends tbwa tocmai are doua nominalizari la effie si am tot luat premii in ultima vreme, iar acum pe final de an chiar si un pitch.
Nici nu suntem mai putini decat la inceputul crizei, ba chiar si mai bucurosi cu adevarat sa ne reintalnim, atunci cand chiar merita. This goes to all my friends la friendstwa si la ffff, carora le multumesc incredibil de mult pentru ca reusesc sa livreze un produs foarte stabil under such stressful times.
Agentia noastra se cheama Friends pentru ca e ceva de incredere, te bazezi pe ea, nu te lasa la greu. Serviciile online pe care le oferim nu le oferim “ca vrem si noi online”. Sunt lucruri, in general, care deriva dintr-o relatie de brand stewardship. Nu am privit niciodata online-ul ca pe un domeniu de comunicare, ci ca pe un factor de multiplicare in relatia pe care noi, agentiile, avem datoria sa o construim cu consumatorii, in numele unor branduri. Iar in 2020, devine un factor de influenta mare, spre decisiv. Funny e ca in interviul de anul trecut, care sumariza 2019, titlul a devenit “In 2020 vom face semnificativ mai mult content”. Eu pusese accentul, in mintea mea, pe semnificativ. Si semnificativa a si fost cresterea de campanii content-driven, facuta de agentiile de brand, cum suntem si noi.
La intrebarea daca as putea trai virtual, tin sa precizez ca noi deja traim virtual, o bunicica bucata din timpul nostru. Deci o intrebare mai corecta ar fi daca as putea trai virtual intre 90 si 99% din timp. Da, probabil ca da, cu conditia ca cei 10% ramasi sa fie petrecuti extraordinar. Dar nu cred ca e sanatos asa. Oamenii au nevoie de oameni pentru a schimba idei, de a schimba valoare, si mai au nevoie si de un zambet, o imbratisare, o banc spus la betie, iar lucrurile astea sunt greu de inlocuit cu experiente virtuale.
Shopping
Chiar si cand era ok sa mergi prin magazine, de fapt nu-mi prea placea. Imi place la piata, la Obor. Imi place acolo unde oamenii in mod natural isi dau silinta unui schimb de calitate, fiindca au interese convergente. Acolo e interesant, acolo apare “mana invizibila”, farmecul vietii, varietatea ne-standardizata, efortul de marketing inerent, al pietei libere, cererea si oferta ne-mediate de un buget consistent de marketing.
Sunt cel mai slab pe shopping. Anul asta mi-am cumparat chestii de care aveam nevoie, o canapea, un capac, o bormasina, niste lemne, un obiectiv, nimic special. Noile tendinte de consum din 2020 (putem incepe aici) sunt mult mai interesante decat obiceiurile mele de consum.
Trai obisnuit
Paine cu maia faceam dinainte, acum doar o fac mai bine. De renovat, iarasi, am apucat sa renovez inca de anul trecut. Cel mai important si placut lucru din 2020 a fost ca oamenii petrec mai mult timp cu copiii - inainte mergeau si ei la scoala, gradinita, acum mai greu. Mi-a placut mereu sa petrec timp cu copiii, inveti lucruri noi de la ei si, pana la un punct, cu copiii ai o comunicare foarte intensa, seamana cu un proces creativ, mereu la limita delirului, fortand notiuni si sensuri si, in general, deformand realitatea in functie de context, iar contextul in functie de stare. Cred ca te ajuta sa te dezvolti ca om timpul pe care il petreci cu copiii, ai tai sau ai altora, nu conteaza, copii sa fie si intrebari sa aiba.
In plus, am redescoperit surubelnita, bormasina, diblurile, lemnul… chestii-socoteli, cum zicea nea Bachus. Si ceaiul verde. Fara ceai verde nu putem exista, ca persoane umane.
Industrie
Foarte misto a fost sa am sansa unei operatiuni de sistematizare si redesenare a brandului Magic, dar au mai fost si alte cateva foarte ok, plus campania de final de an pentru ei.
Iar cel mai recent brand desenat si lansat de noi e fenix.eco - unde, impreuna cu niste colegi fabulosi, am facut intr-un mod paradoxal toata partea strategica, de shaping a brandului, UX si multe alte chestii de e-comm, dar nu am facut campania de lansare. E funny. De obicei lumea vine la agentii de publicitate pentru a lansa un produs, insa aici am facut mult mai mult shaping de produs slash brand, si aproape nimic pentru comunicarea lui. Un client foarte misto si un business orientat catre sustenabilitate, asa ca data viitoare cand va trebuie un telefon incercati pe fenix.eco!
Nu cred in cea mai tare campanie, asa cum nu cred in cel mai tare jurnalist sau cel mai tare rocker. Au fost multe chestii misto si in 2020, playlisturile sunt deja facute pe youtube. Si oricum nu poti alege una. Si oricum nu ma uit la publicitate asa, ca nu sunt critic publicitar, ci practicant :)
Inspirational de final
Viata pandemica mi-a adus niste revelatii, cum ar fi ca in fata unui dusman invizibil te bazezi pe ce stii, felul in care alegi sa te aperi de un asemenea dusman reprezinta felul in care intelegi sau tratezi emotional problema. Am avut destul de multe revelatii pe tema asta. Incerc sa nu fiu nici mizantrop, nici nepoliticos, ci sa imi distribui mai functional energia, fiindca in plan emotional e ca la REM, everybody hurts, si chiar si cei mai echilibrati oameni sufera de ceva zilele astea. Pe undeva simt ca vine momentul artei, in sensul ca fara sensibilitate va fi tot mai greu sa ne intelegem unii pe ceilalti.
Pentru 2021 imi doresc sa am taria sa-mi urmez chemarile, artistice sau antreprenoriale, care or fi ele. Si sa pun in practica doar ideile care merita urmate din punct de vedere al credintelor mele post 2010, vorbesc de credinte fundamentale, cum ar fi obligatia omului de a proteja natura, de a respecta animalele.
Un exemplu de atare proiect e ceva pe care l-am numit, provizoriu, #SalvaSilva - si se refera la cantitatea incredibil de mare de gunoi aflata in padurile din jurul nostru. De asta am si trimis aceste fotografii. In loc de fotografii cu mine, prefer sa vada lumea asta.
Ele sunt toate parte din acest proiect, care pentru mine marcheaza cumva simbolic “fenomenul 2020”, in care incepem sa intelegem ca planeta nu trebuie locuita in acest fel, ca asa o stricam de tot.