A invinge, in aceasta perioada, pe piata de publicitate, inseamna a pierde mai putin, explica Razvan Matasel. Cu toate schimbarile pe care le-a adus anul acesta, exista si o parte buna. Aceea de trezire a pietei. E bine ca multe agentii de publicitate si-au vazut modelul de business perimat, iar clientii au inceput sa inteleaga ca advertisingul este despre creiere si talent si nu despre sedii din beton si oameni care vorbesc cuvinte complicate, spune el. Pe de alta parte, multi oameni buni au avut de suferit.
Presiunea pe oameni a crescut imens, unii si-au pierdut jobul, altii au acceptat sa li se reduca salariile. Celor ramasi li s-au cerut solutii minune, au lucrat la scenariu dupa scenariu incercand sa se lupte cu mutatiile in comportamentele de consum a cetatenilor, bulversati de efectele pandemiei… si toate acestea au afectat produsul strategic si creativ
Nu vorbim cu Razvan doar despre strategie si marcom. Vorbim si despre filme, Delta Vacaresti, locurile frumoase pe care le-a descoperit anul acesta, ce gatit, ce a citit, ce spera de la 2021.
Ce a fost cel mai greu, ce a fost ușor, ce a fost bun, ce a fost urât
A fost un an interesant.
Cel mai greu a fost cu businessul de advertising. Desi nu a intrat pe lista oficiala a afacerilor afectate de pandemie (si e vina organizatiilor noastre de industrie), advertisingul a suferit enorm. S-au redus bugetele, s-a renuntat la multe campanii.
Presiunea pe oameni a crescut imens, unii si-au pierdut jobul, altii au acceptat sa li se reduca salariile. Celor ramasi li s-au cerut solutii minune, au lucrat la scenariu dupa scenariu incercand sa se lupte cu mutatiile in comportamentele de consum a cetatenilor, bulversati de efectele pandemiei… si toate acestea au afectat produsul strategic si creativ (aici ma refer la comunicarea “pe bune” si nu la ciocele de pandemie).
Ce a fost bun? Ca om de strategie m-am simtit “razbunat”. Brandurile au invins… a invinge, in aceasta perioada, inseamna ca au pierdut mai putin. Povestile si actele veritabile de Doing au fost rasplatite de consumatori.
Ce a fost frumos? Oamenii s-au intors spre citit si spre educatie. In pandemie, am decis sa pun pe youtube niste cursuri scurte de marketing si comunicare si am fost surprins in mod placut de efectul lor in comunitate.
Ce a ajutat cel mai mult
Mie mi-a placut perioada asta. Am gasit multe raspunsuri, la multe din intrebarile mele. E prima data in ultimii ani in care am stat 2 saptamani singur, doar eu cu mine. Practic mi-am luat, fortat de imprejurari, niste saptamani sabatice.
Am citit si am facut mult sport, am reinvatat sa fac cubul Rubik si am invatat sa sar coarda. Cel mai mult m-a ajutat Delta Vacaresti… In pandemie i-am descoperit fiecare cotlon, cred ca pot fi ghid pentru cine vrea sa vada aceasta minunatie.
Am consumat arta: case vechi, galerii de arta. Recomand Muzeul George Severeanu, Casa Theodor Aman sau Casa sotilor Storck.
Am descoperit si mai multe locatii si experiente frumoase in Romania. Glamping, Cuibul de lemn, Pensiunea Dacica, Velierul pe Marea Neagra.
Filme & seriale. Carti
Eu sunt Fusion, si in viata si in in modul in care consum arta si filmul. Am vazut mult film asiatic si bineinteles serialele Netflix si HBO Go, ca sa fiu la moda.
As recomanda Abstract (daca mai trebuie sa o fac) si in principal episodul 1 din seria doi, despre opera lui Olafur Eliasson, o oda adusa IDEII si CONCEPTULUI.
M-am distrat si cu Sour Grapes - povestea celui mai mare falsificator de vinuri - sau Fyre, povestea unui festival ratat, o lectie pentru industria noastra.
Cea mai discutata carte din bula ta
Bula mea… Oare care e? Cea a taticiloc? Cea a practicantilor de arte martiale? Cea a iubitorilor de nightlife? Cea a calatorilor in cele mai ciudate locatii? Cea a celor care cocheteaza cu viata academica? Cea a “publicitarilor”? Cea a gamerilor?
Nu ma simt ca apartinand unei bule si chiar fug de bule.
Am citit si am recitit autori pe care ii ador: Saramago, Murakami, Fowles…
Cat de mult ai imbratisat online-ul
M-am adaptat rapid prezentarilor online (pitchuri, prezentari, conferinte si brainstorminguri) si simt ca am castigat mult timp pentru mine si fetitele mele. Si in plus mi-a si scazut bugetul de shopping, pentru ca nu prea mai am nevoie de pantaloni si pantofi, si nici de haine de exterior.
Shopping. Cum s-au schimbat prioritatile
In perioada asta am renovat al n-lea apartament asa ca am stat mult pe net si am tot cumparat mobila si accesorii. In rest mi-am cumparat jocuri pentru PS si multe carti. Si am incercat sa-mi satisfac poftele culinare folosind aplicatiile dedicate…
Ce ai invatat sa gatesti? :)
Eu gatesc mult dinainte de pandemie asa ca am tot dat lectii online, de supravietuire in bucatarie. Am salvat cateva persoane de la infometare si niste bucatarii frumoase.
De la job
Am pus mult suflet in campania de repozitionare a Veranda Mall si in constructia povestilor acestui brand: Lifestyle de Obor sau Ne vedem in 10 minute. Din pacate, este o poveste trista intrucat acest sector a fost foarte tare lovit…
In rest, am prestat multa consultanta dar, acolo confidentialitatea nu prea ma lasa sa vorbesc.
Cea mai tare campanie din 2020
Mai degraba as spune ce nu mi-a placut deloc: Prea multe branduri care au incercat sa mimeze ca le pasa. Mult prea multe.
Mai mult sau mai putin mizantrop dupa 2020?
Am devenit mai sadic. Intr-un fel, ma bucur ca multe agentii de publicitate isi vad modelul de business perimat si clientii incep sa inteleaga ca advertisingul este despre creiere si talent si nu despre sedii din beton si clovni care vorbesc cuvinte complicate.
Ce sperie pentru 2021
Imi doresc multe, multe calatorii… peste tot in lume…
Cuvantul anului
Haos