Ce vremuri trăim, să avem Metallica ca soundtrack, pe un spot românesc, e vorba de #noifacemunspital și piesa Unforgiven. Ăsta chiar e un breakthrough, cu o super încărcătură emoțională, după cum spune și Cristiana Petre, Senior Copywriter Saatchi & Saatchi + The Geeks.
Pe timpul pandemiei, bugetele de muzică au mai scăzut și creativii din agenții au fost nevoiți să se reinventeze, în același timp muzica de librărie e în continuare tool-ul folosit cel mai des, mai ales când deadline-ul strâns o cere. Cristiana spune că nu putem vorbi de un trend audio pe reclamele de la noi, ideea fiind că orice e pe val va prinde oricum. Cert e că oricăte briefuri cu specificația „nu prea avem buget pentru muzică” ar veni, căutarea pentru un soundtrack care să-ți rezolve spotul nu va înceta, ne asigură Cristiana.
Sunetele ultimului deceniu
Deschiderea clienților și a agențiilor pentru muzica bună. Și da, treaba cu „muzica bună” este subiectivă, dar când auzi Metallica pe un spot de la noi e ceva ce te face să spui „Ia uite că se poate!”. Din păcate, asta este ceva ce auzi rar pentru că muzica de librărie câștigă în continuare 90% din bătălii.
Clișee vs. Originalitate
“Joyful uplifting background music”. Când bagi cuvintele astea atunci când cauți un soundtrack pe un site gen pond5. Cred că ăsta ar fi un clișeu pe care noi, creativii, îl întâlnim des. Și asta vine din „Nu avem buget mare pentru muzică” pe care îl auzim cam la fiecare brief. Asta ar fi partea proastă. Partea bună e ca vânătoarea pentru un soundtrack tare nu moare. Chiar dacă tot auzim treaba cu bugetul, nu o să încetăm să propunem o super piesă care poate juca un rol major în povestea din spot.
Toate reclamele sună la fel. Sau...?
Lipsa de buget, în mare parte. Iar. Mindset-ul clienților nu este de a investi mult în muzică, ci în orice altceva pentru a „crește” campania. Dar uneori asta se poate întâmpla pur și simplu dintr-o execuție cu o melodie celebră care să te facă să te oprești din scroll.
Muzica de librărie
Librăriile au o influență enormă. Site-urile de librării audio îți rezolvă instant o nevoie. Aceea de a găsi muzică decentă și ieftină. Ai tot ce îți trebuie la un click distanță. Și cum toată lumea vrea să fie eficientă la nivel de timp și costuri, nu își mai bate nimeni capul cu muzica făcută de la zero, din păcate.
În 90% din cazuri apelăm la librăriile de muzică. Din păcate, de când lucrez eu în publicitate, nu am primit vreodată acel brief care să zică „Vrem muzică originală, compusă special pentru noi”. Cel mult un jingle. Pentru că da, asta presupune alte costuri, alt deadline, iar de obicei nevoia clientului este de a avea totul cât mai repede și cât mai ieftin.
Soundtrck-ul clienților
Clienții se implică. Acest ping-pong al feedback-urilor există și pe muzică. E o muncă de echipă până la capăt. De obicei propunerile de muzică pleacă tot din agenție.
Sound of money
Costurile au scăzut. :) Având în vedere pandemia și toată situația economică mondială, volumul producției de reclame a scăzut mult. Și astfel, în lupta asta pentru „supraviețuire”, fiecare publisher a fost forțat să își negocieze contractul cât mai avantajos, deal-urile devenind puțin mai avantajoase pentru client.
Artiștii locali și reclamele
Am colaborat cu Grasu XXL. Colegii mei aveau nevoie de un icon din zona hip-hop-ului românesc ca personaj principal pentru spot. Și am mai colaborat cu diverse trupe de la noi, precum We Singing Colors, The Sonic Taste sau Soul Serenade care au zis „da” invitației de a se alătura festivalului Solidar Local, o inițiativă dragă mie la care am avut ocazia să lucrez. Practic, a fost un festival online caritabil menit să strângă fonduri pentru Dăruiește Viață și pentru lupta împotriva Covid-19, iar peste 40 de trupe și de artiști locali s-au alăturat, donând muzica lor acestei cauze.
Schimbări pe ritm de Covid 19
S-a schimbat semnificativ peisajul, după cum am punctat mai sus. Dar, ca o completare, când a început pandemia, cu toții ne gândeam că ăsta e “Red wedding”-ul nostru. Moartea subită și surprinzătoare a reclamelor TV. Dar a fost o chestiune care a durat câteva secunde în capul nostru pentru că am găsit instant soluții. Am făcut spoturi TV 100% din footage, am făcut filmare pe Zoom. Dar tot pe eficiență maximă la nivel de costuri, inclusiv la capitolul muzică. Cumva o acțiune firească, având în vedere tot peisajul economic mondial.
Ca la Radio sau ca pe Social Media?
Nu cred că putem vorbi de un trend audio în reclame. Tot ce e cunoscut și pe val „prinde”. Pune Billie Eilish sau un Kanye pe orice și lumea se va uita. Dar asta nu înseamnă că tot ce e comercial se va pupa cu brandul tău. Și revin la spotul pentru #NOIFacemUnSpital și Metallica. Puteau să pună ceva la fel de soft și din “Top 10 2020 hits”, dar nu ar fi avut aceeași încărcătură emoțională ca Metallica.
Brandurile care sună bine
Cred că primul brand care îmi vine în minte este Orange. Dacă m-ai pune să ascult niște spoturi TV și ai insera unul de la Orange în acel calup, l-aș recunoaște cu siguranță. Am avut ocazia să lucrez pe acest brand și îmi aduc aminte cum alegerea muzicii era un brief în sine, în care se investea mult timp și energie. Îmi mai vin în minte niște jingle-uri ale unor companii de retail, cum ar fi Altex sau, na, celebrul fluierat de la Mr. Proper. Dar, în general, nu sunt multe branduri de la noi care investesc atât de mult în căutarea acestor semnături audio.