Multe ne-a mai invatat 2020, de prea multe ori fortat, am spune noi, dar acum, la bilant, ne straduim sa punem in fata pe cele bune si sa le lasam in spate pe cele rele. Asa ca luam invatatura si ne concentram pe silver lining pana in 2021. Stefan Chiritescu, Head Of Strategy la Kubis & Cheil Centrade South-East Europe, spune ca anul acesta ne-a invatat ca e desuet sa gandesti in campanii.
In 2020, creativitatea si alegerea luptelor corecte definesc succesul. O sa tragem in curand o linie si o sa vedem cine a facut bine si cine nu.
Pe de alta parte, sa nu exageram cu inspirationalul si sa ne pastram perspectiva echilibrata a lucrurilor.
Imi pare rau sa o zic, dar aceasta criza nu va schimba nimic profund. Oamenii buni au fost si acum buni, cei rai au fost tot rai.
Si intre toate aceste lucruri mari, sa vorbim despre cele mici si omenesti. L-am intrebat pe Stefan despre filme, seriale, shopping, băute pe zoom, iar el ne-a raspuns fara ocolisuri, dupa cum puteti citi mai jos:
2020. Ce a fost cel mai greu, ce a fost usor, ce a fost bun, ce a fost urat
Sunt un mister pana si pentru mine. In egala masura, sunt un autist perfect deci izolatul si remote-ul m-au scapat de multe conventii sociale pe care le detestam oricum, dar sunt un social hedonist caruia i-au lipsit prietenii, inchisul de carciumi ( well, cineva trebuie sa faca si asta), concertele (of, mai, Brezoiul lumii ce line-up blana aveai, fmm de covid) si observatul oamenilor la carciuma ( da, am acest joc in care ma uit la oameni si imi inchpui povestea lor, sunt fie un ciudat fie un planner misto).
A fost frumos ca mi-am descoperit cartierul si stradutele lui, dar mai ales, parcul-delta Vacaresti, practic o minune pe care am ingnorat-o prea multi ani si revelatia ca eu baiat de oras as putea locui intr-o casa cu curte unde cele doua maini stangi isi vor face treaba.
Urat nu detinem in povestile personale, caci pana la urma ni s-a spus sa stam acasa, sa purtam o masca si sa ne spalam pe maine. Nu ne-a trimis nimeni la razboi. Dar ceva urat o sa vina la anul cu ceva criza economica, mai ales pentru cei obisnuiti sa arunce cu banii pe care nu ii au decat pe cardul de credit.
Insa, cel mai urat este ca avem un sistem educational, medical, cultural inexistent. Iar consecintele le vedem azi, dar mai ales in viitorul apropiat.
Ce a ajutat cel mai mult
Escapadele pe dealuri in weekenduri, inchiriatul unei case cu curte si lac (da, da, exact, lac, ponton, barosaneala), terasele unor prieteni, vinuri bune si doua saptamani de concediu cu prieteni prin care am trecut multe incendii. (Salut, Liviu, buna, Ralu)
Filme & seriale
Cred ca mai degraba filmele/serialele/documentarele au fost un fel de snackable content ca sa termin ziua de lucru (care e cam lunga in pandemie). The Louder Voice a iesit din calup, The two Popes e un fantasy ( sic) misto, Parasite vorbeste bine despre lumea moderna, Once upon a time in Hollywood e un clasic Tarantino, tot mai tarziu m-am bucurat de Joker, iar foarte recent de The Life Ahead cu o Loren EXTRAORDINARA.
La documentare, as da mai departe Flavors of Romania doar ca sa vada si conationalii ca Romania e o tara care trebuie iubita mai mult. Nu laud filmul, dar m-a bucurat atmosfera lui.
Cat ai reusit sa citesti
Am citit mai putin decat mi-am dorit. In afara de niste carti de vin care imi educa pasiunea, am citit multe autobiografii cu o mentiune in plus pentru duiosia din viata lui Michael Caine, drama Mariei Tanase si show-off-ismul Marinei Abramovici. Stiu, e o paleta cam larga, dar este un auto-antrenament de a ma furisa in vietile unor oameni diferiti. Ajuta la intelegere.
In bula mea, din pacate, s-a discutat multa politica si pseudo-stiinta, conform unui dicton din lumea satului, dar adevarat: unde e multa carte e si multa ignoranta( in sat se zice prostie).
Cat de mult ai imbratisat online-ul
Cred ca pentru apologetii onlineului care credeau ca se poate muta viata cu totul in virtual a fost testul realitatii: aka oameni obositi, oamenu stresati, randament scazut, intalniri mai lungi si mai neproductive, mai multe neintelegeri pe chestiuni de forma si, mai ales, o invadare a spatiului personal cu cel de la job.
Sigur ca m-am bucurat de intalniri pe zoom&comp, cu discutii savuroase, incidente cu camere deschise, barfe la vin (uneori prea multe), de spectacole de teatru de pe scene la care cu greu ajungi, concerte minunate, muzee virtuale.
Dar cel mai tare m-am bucurat de prima bere offline cu gasca. Si cred ca asta spune tot.
Shopping. Cum s-au schimbat prioritățile
Blid, Vinmagazin.ro, Cramelecotnari.ro. Sunt zgarcit, nu-mi iau lucruri scumpe niciodata. Doar calatorii. Nu a fost cazul :)
Am cumpărat vin de buna calitate. Recomand. Spumant la orice ora poate schimba o zi, o prezentare, un pitch, starea unui prieten care are nevoie sa-i spui un banc prost.
Am cheltuit putin pe lucuri. Am inchiriat o casa. A fost cea mai buna decizie. Iar scump sau ieftin tine mereu de ce primesti in schimb. Iar luna petrecuta in aceasta casa este highlightul anului: au venit foarte multi prieteni, am stat de vorba pe liniste si ne-am bucurat unii de altii.
Ce ai invatat sa gatesti
500% mai multe omlete vs anul trecut. Cel putin finala la Effie.
Ce pasiuni noi ti-ai descoperit in casa
Am descoperit ca as putea trai intr-o casa cu curte. Si ca imi place asta. Si ca timpul curge altfel acolo. Si ca telefonul care trebuie dat la 10, poate fi dat si la 10.30. Sorry, producem idei nu suruburi. Dar da l-am dat dat la 10 si nu a fost bine, pentru ca produsul mai bun era la 10.30. Sigur, timing-ul este cu titlu de exemplu, dar important este principiul: mai repede nu inseamna mai bine, inseamna doar mai repede.
Si asta am invatat acasa cand unele lucruri pot fi date pe snooze.
De la job
Viata mea profesionala este impartita intre rolul de planner si rolul de client.
In Rolul de client, sunt foarte mandru ca am coordonat o campanie de re-branding pentru Cotnari. Dupa 23 de ani, acest brand as zice iconic pentru romani si-a schimbat ambalajul, eticheta, a adaugt un produs nou in portofoliul traditional din soiuri 100% romanesti si si-a innoit platforma de comunicare in jurul unui soi minunat cum este Grasa de Cotnari.
In Rolul de planner, m-am bucurat enorm sa castigam contul NN la inceputul anului si sa facem niste campanii grozave performance media-driven pentru niste produse greu tangibile pentru viata de zi cu zi: asigurare de sanatate si cea de viata. De asemenea, am fost parte din lansareaa NN pe segmentul asigurarilor non-life prin produsul asigurare de locuinta.
Impreuna cu partenerii de la Philip Morris si Hora am dezvoltat un proiect comunitar in care am donat peste 37 000 de mese calde in perioada pandemiei.
Qreator by Iqos a lansat o platforma de live content saptamanal sub numele de Home Together Edition ce a totalizat 13 ore de teatru, muzica, performance si diverse dezbateri oferite de mari artisti romani de la Despot la Marius Manole si Angela Gheorghiu.
In mod particular, acest proiect de live content este bucuria mea de anul acesta pentru ca a aratat puterea contentului plasat intr-un context relevant: entertainement livrat acasa la tine cu aroma unor intalniri live ( ce se mai bucurau oamenii in commenturi, foarte tare, frate).
Nu as putea sa las deoparte workul facut pentru WWF -un stunt experimental care a ajutat la semnarea unei petitii privind legea padurilor: Andrei Rosu a alergat 3 zile in Maratonul Ne-Padurilor ca sa ne arate ce inseamna amploarea defrisarilor in Romania
Si o sa inchei aceasta trecere in revista a anului cu orele oferite pro bono de toti colegii mei pentru doua business-uri mici: o excelenta cafenea din Sibiu AM PM pe care vi-o recomand cu caldura si careia i-am oferit idei de comunicare si livratorul de mancare Strachina din Pitesti caruia i-am realizat identitatea.
Acum ca le pun pe hartie, imi dau seama ca a fost un an mult mai bun decat am crezut in zilele cu feedbackuri multe si tarzii.
Cea mai tare campanie din 2020
Cred ca 2020 ne-a aratat ca e cam desuet sa gandim in campanii. M-au impresionat toate brandurile mai mari sau mai mici care au gasit resurse umane, financiare, creative ca sa stea in picioare.
Din respect pentru acestea, as evita sa vorbesc despre campaniile internationale care au fost toate la fel. Sau aproape toate.
In 2020 am aflat ca dincolo de comunicare, un brand sta in picioare daca stie sa se adapteze de pe o zi pe alta, in dusmania P&L-ului si a altor indicatori de business.
In 2020 creativitatea si alegerea luptelor corecte definesc succesul. O sa tragem in curand o linie si o sa vedem cine a facut bine si cine nu.
Inspirational de final
Imi pare rau sa o zic, dar aceasta criza nu va schimba nimic profund. Oamenii buni au fost si acum buni, cei rai au fost tot rai. De pe 15 iunie cand am iesit ca niste hoarde pe strazi, carciumi, botezuri, nunti si cumetrii ne-am dat seama ca nu e prea cu ok noi insine.
Daca ne incalzeste cu ceva asa au facut si “altii” din tari mai bogate si, teoretic, mai educate decat noi. Ceea ce arata ca oamenii cu minte acasa sunt mai putini decat cei cu minte plecata cu consumul.
Ce ti-a lipsit cel mai mult
Mi-a lipsit linistea intalnirii cu alti oameni, fara teama ca ceva rau ti se poate intampla.
De la 2021 imi doresc sa citesc cartea “ Arta subtila a nepasarii” .
2020 intr-un cuvant, fotografie, meme
“Ai grija de tine” de la sfarsitul oricarei conversatii
In capul meu, tot anul.