Trupa de doom metal Olympus Mons a pornit la drum în 2018 și a lansat primul video oficial în decembrie 2019, urmat în februarie anul acesta de single-ul “Darkness Takes Over”. Recent au câștigat trofeul Posada Rock, competiție desfășurată în clubul Quantic, iar în timpul pandemiei, OM a compus două piese noi.
După discuția cu Cristi Lincu (chitară), Alex Toderașc (bass), Cristi Filipescu (tobe) și Eugenia Antonia Pupeza (clape) am aflat că playlisturile contextuale contribuie la felul în care consumăm muzica, iar muzica generativă (creată de agloritmi și sisteme computerizate) va duce la creșterea numărului ascultătorilor care caută playlisturi de stare. Sau că piesele încep să fie din ce în ce mai scurte...
În 2019, durata medie a unei piese care a ajuns în Top 40 a fost de trei minute și șapte secunde, cu 30 de seconde mai puțin decât anul precedent. - Alex Toderașc
Olympus Mons lucrează la primul album, au o piesă de 9 minute compusă în lockdown și imaginea e unul din elementele la care țin foarte mult, dar până atunci, să aruncăm un ochi peste filosofia lor de single.
Single în 2020
Alex Toderașc: Olympus Mons este o trupă încă aflată la început de drum. Bazele OM au fost puse în 2018 de către membrii fondatori Victor Frunză (voce), Cristi Lincu (chitară), Alex Toderașc (chitară bass), Cristi Filipescu (tobe) și Eugenia Antonia Pupeza (clape). Dovadă a puternicii chimii muzicale care ne leagă, dar și a prieteniei strânse care s-a înfiripat între noi, drumul până la compoziție a fost scurt, astfel că în doar câteva luni am reușit să finisăm 7 piese. Primul video oficial l-am lansat în decembrie 2019 pentru piesa “The Heavens Below”, în februarie 2020 am scos “Darkness Takes Over”.
Nu considerăm că mai suntem în perioada în care să funcționeze lansarea unor single-uri în format fizic, pe CD, în stil EP, cum se întâmplă acum câțiva ani buni de zile, dar ne pregătim cu pași mari de primul nostru LP. Deși fanii noștri au avut ocazia să ne asculte majoritatea pieselor create până în prezent, în cadrul concertelor de la Berăria H, Fabrica și în concursul Posada Rock 2020, nu am dat drumul la alte piese, în afară de cele două care se bucură de videoclip și pot fi găsite pe toate platformele de streaming consecrate, de la Spotify la Apple Music, Deezer etc. Pe 8 octombrie am lansat un nou video, la cea mai nouă piesă a noastră și în care credem foarte mult – Crimson Dreams.
Rolul unui single credem că s-a schimbat foarte mult de-a lungul timpului, astăzi fiind un “pretext” minunat de a ține publicul în continuare în priză. Mai ales în perioada de lockdown și ce a urmat în pandemie, în lipsa concertelor, piesele noi sau fragmentele de piese noi lansate în social media au bucurat mult fanii și ne-au ajutat să reușim să îi ținem aproape de noi. În ceea ce ne privește însă, fiecare clip lansat este ales strategic și nu vom avea la toate piesele de pe album.
Foto: Cristina Oltean, Elegantly Tasted
Single-uri pe bandă rulantă sau album?
Alex: Prin urmare, legat cu întrebarea ta de mai sus, răspunsul nostru este album. Care va fi însă mereu precedat de 2-3 single-uri, susținut de un turneu și o promovare cât mai bună.
Foto: Cristina Oltean, Elegantly Tasted
De la single la clip
Alex: Nu am putea să spunem că avem o rețetă. Ne lăsăm purtați de inspirație și nu intenționăm să grăbim nicio etapă din acest proces. OM își propune să aducă un sunet proaspăt în industria de doom metal autohtonă, cu piese noi care vorbesc profund despre experiențele personale ale membrilor trupei și care să aibă un impact emoțional puternic asupra publicului nostru.
Crimson Dreams este o piesă care s-a legat foarte repede, de la momentul în care Eugenia a venit cu ideea și primele acorduri de clapă. Am simțit imediat că este o piesă foarte bună pe care trebuie să o prezentăm publicului și care merită să iasă în față. Este complexă și spune foarte multe despre noi ca trupă și ce simțim și ne dorim de la muzică. Definește OM. Și, mai mult de atât, ne și poartă noroc. De la momentul primelor acorduri și până la înregistrarea ei în studioul lui Gabi Pipai Andrieș nu au trecut mai mult de trei săptămâni. La doar câteva zile după ce a fost gata, am înscris la Posada Rock, concurs pe care l-am și câștigat. Este dovada clară că atunci când este menit să fie, se întâmplă! Sunt însă piese, precum Dark Mantra, care are în jur de 9 minute, și care este foarte elaborată și unde procesul de compoziție a durat mult mai mult. Situația a fost îngreunată vizibil și de pandemie, aceasta fiind o piesă compusă parțial în izolare, ideea inițială aparțînându-i chitaristului nostru Cristi Lincu.
Foto: Cristina Oltean, Elegantly Tasted
Cât mai costă o lansare
Alex: Costă destul de mult! Însă, până în momentul de față nu am putea să dăm sume exacte. Din fericire, suntem inconjurați de prieteni și fani care profesează în PR, în design, în editare, montaj, filmat și așa mai departe. Până acum, de cele mai multe ori am fost efectiv ajutați pro-bono. Însă de fiecare dată reușim să onorăm acest ajutor și financiar. Pentru că așa ca și noi, aceșți oameni deși lucrează din pasiune când vine vorba de Olympus Mons, trebuie să fie remunerați. Încercăm ca și grup sau business-wise să plătim, atât cât ne permitem, fiecare serviciu adus trupei și brand-ului Olympus Mons. Avem o gândire destul de pragmatică când vine vorba de felul în care dorim să creăm și să creștem acest brand. Pentru că până la urmă pentru a putea promova cât putem de bine ceea ce creăm din punct de vedere muzical suntem conștienți de faptul că cele mai mici detalii, de la ideea unui logo, paleta de culori aleasă pentru orice tip de vizual asociat cu OM, orice tip de comunicare, fotografii și chiar felul în care arătăm contează la fel de mult că și muzica. Iar oamenii care ne sunt alături ne ajută să ne asigurăm că menținem o linie comună între cele enumerate mai sus.
Foto: Cristina Oltean, Elegantly Tasted
Așadar am putea spune că legat de PR, clipuri și social media, totul se face in-house și ne asigurăm că fiecare OM care contribuie este plătit. Totodată, ne alegem echipa cu foarte mare atenție și încercând să creăm un brand, dorim că aceșți oameni să fie alături de noi mereu și evident că partea financiară va evolua în concordanță cu evoluția trupei.
Piedici în lansarea unui single
Alex: Nu cred că în ziua de astăzi mai putem vorbi de piedici, cât mai degrabă despre provocarea ca muzica ta să ajungă exact la publicul pe care ți-l dorești, să reușească să iasă în evidență în acest spațiu muzical extrem de aglomerat. Boostul digitalului a adus cu sine o multitudine de platforme pe care orice muzician își poate urca muzică, dar tocmai acest surplus și avalanșa uriașă de produse muzicale noi face ca în momentul în care ești la început de drum să fie destul de dificil să ieși în față.
În cazul unei trupe de doom metal o altă provocare constă în faptul că nu orice post de radio sau TV va acceptă și va dori să îți difuzeze muzica. Este o situație cu care se confruntă majoritatea trupelor de rock underground din România. Din păcate în acest moment formațiile de rock underground de la noi din țară nu sunt susținute decât de puține instituții media, situație total diferită de ceea ce se întâmplă în mod normal în străinătate.
Aici intervine însă importanța poziționării și modalității în care îți creionezi și perfecționezi brandul, toate acțiunile pe care le iei pentru a comunica și a te promova. O altă problemă cu care se confruntă România este numărul redus de cluburi și locații în care se poate cânta muzică live în condiții cât de cât rezonabile și starea infrastructurii care din păcate lasă în continuare de suferit.
Ce a prins cel mai bine
Cristi Filipescu: Sincer să fiu este foarte greu de ales, dar având în vedere că vorbim de ceva deja lansat, voi spune clar că piesa de care sunt cel mai mândru la ora actuală este Crimson Dreams. A fost o piesă scrisă din suflet și cu o încărcare emoțională maximă. Prima dată când am cântat piesa în fața publicului, la concursul Posada 2020, unde aș putea spune că a fost premiera piesei, publicul a reacționat așa cum mă așteptăm. Am văzut cum au trăit piesa, s-au bucurat maxim de ea și, mai ales, i-am făcut să trăiască prin ea!
Foto: Cristina Oltean, Elegantly Tasted
Cristi Lincu: Tot spre Crimson Dreams înclin, pentru că a marcat dezvoltarea noastră ca trupă de doom metal și conține o mare parte din esența compozițiilor noastre. Piesa și videoclipul au fost primite foarte bine, iar intensitatea acestei piese apare ca o dezvoltare construită de fapt de întregul nostru album.
Alex Toderașc: Pentru mine toate din cele trei piese lansate până în momentul acestui interviu sunt în egală măsură motive de mândrie. Mai mult decât atât, abia aștept ca la urechile fanilor să ajungă primul album (deja am intrat în studio și ne ocupăm sârguincios de el). Având în vedere că am reușit să obținem o colaborare importantă cu un nume greu din paleta metal internațională, care se va ocupa de mix-ul și master-ul albumului în curs de realizare, sunt mai mult entuziasmat de ceea ce va fi spre deosebire de ceea ce am lansat deja. Ca un exemplu, când am lansat The Heavens Below, chiar mă întrebăm dacă vom putea scoate ceva care să satisfacă publicul mai mult. Iar reacțiile de după lansarea pieselor Darkness takes Over și Crimson Dreams nu au făcut decât să întărească ideea că putem mereu să ne depășim limitele.
Cine vă inspiră?
Alex Toderașc: Sunt adeptul observării felului în care este mediatizat și creat un produs nișat pe stilul pe care noi îl abordăm ale unora dintre legendarele trupe care activează în acest domeniu dar și ale celor tinere. Consider că orice gură de aer curat nu poate decât îmbogăți publicul de metal extrem, fie că e doom, black, death, thrash șamd. O producție incredibilă din punctul meu de vedere este a celor de la Behemoth. Mereu sunt surprins de cât de bine reușesc să pună muzica pe imagini. Totodată sunt un consumator puternic a ceea ce mulți ar putea considera „metal mainstream”. De exemplu, de fiecare dată când Metallica lansează sau face ceva nou sunt foarte curios să aflu și să înțeleg care a fost procesul gândirii din spatele muzicii. Cum a fost asociat conceptul vizual cu un album nou lansat, spre exemplu. Și este foarte mult de învățat de acolo.
Foto: Cristina Oltean, Elegantly Tasted
Cristi Filipescu: Aici voi alege două exemple care pe mine m-au lăsat fără cuvinte. Unul dintre ele este Dimmu Borgir – Interdimensional Summit. Înainte de a reuși să ascult albumul lor, și anume Eonian lansat în 2018, piesa asta aș spune că ‘’m-a lovit’’. De ce spun asta? Pentru că mi-am dat seama că au reușit să se reinventeze și să aducă un sound nou și puternic în zona de simfonic black metal. Din punctul meu de vedere, consider că a fost albumul anului la capitolul acesta. O producție de disc impecabilă, un sound foarte aerisit, mai ales când îl asculți pe vinil, și compoziții foarte originale.
Alt exemplu de producție mare ar fi My Dying Bride – Your Broken Shore. Un single cu un clip excepțional!!! Când am ascultat prima dată piesă asta, m-am dus cu gândul la Turn Loose the Swans și The Dreadful Hours. O piesă plină de emoție și cu trăiri intense. Un clip care definește foarte bine trăirile lui Aaron, solistul vocal din My Dying Bride. În același timp, albumul lor lansat la începutul anului, The Ghost of Orion, a fost o revenire în forță la muzica doom metal clasică și o producție cu niște piese foarte legate între ele. Un sound de disc foarte clasic și foarte foarte plăcut, uneori liniștitor, aș spune!
Cristi Lincu: La capitolul producție am considerat mereu că cei de la My Dying Bride au un sound impecabil, aerisit, care onorează compozițiile, bucurând urechea cu fiecare element bine conturat în spațiul sonor. Ca mister, lirică și expresivitate, tot conceptul contribuie la o producție care rezonează mult cu mine. De asemenea, Agathodaimon are o producție care pe mine m-a inspirat și influențat încă din anii '90. Calitatea și complexitatea pieselor sunt evidențiate de un sound generos, iar atmosfera și spiritul acestora reprezintă o influență care a rămas într-un fel sau altul înrădăcinată în modul în care scriu.
Eugenia Antonia: Sunt de multe ori fascinată de felul în care sunetele, muzica creată de un artist sau o trupă este subliniată de vizual. Cel puțin în ultima vreme sunt fascinată de felul în care cei de la Saturnus asamblează cele două elemente. Mi se pare crud, dar și special, felul în care clipurile pentru majoritatea pieselor lor (mă refer strict la ceea ce pot găși pe net) îi portretizează pe membrii trupei, în mare parte. Adică acele cadre cu fiecare dintre ei în care prin simpla prezență și atitudine sunt subliniate atât ideea de „personaj”, dar și de trupă de metal extrem, mi se par foarte valoroase. Astfel, din punctul meu de vedere, compoziția muzicală este subliniată bine.
Pe de altă parte, trupa Sólstafir, pe care recunosc, am descoperit-o recent datorită basistului nostru, este un exemplu cât se poate de clar despre cât de bine poate fi gândit din punct de vedere vizual un produs muzical extrem. Cei din Sólstafir nu au nicio limită!
Foto: Cristina Oltean, Elegantly Tasted
Bine, nu am cum să nu evidențiez că sunt fascinată de cruditatea, dar și muzicalitatea solistului în interpretare, dar parcă felul în care sunt realizate clipurile acestei trupe întăresc tot ceea ce cântă. Și acesta este un lucru incredibil, mai ales că limba în care cântă această trupa îmi este necunoscută. Cu atât mai mult, datorită vizualului, simt că înțeleg ceea ce doresc să transmită. Iar acest lucru mă inspiră de multe ori să compun și să prezint trupei unele idei pe care să lucrăm sau nu. Până la urmă, procesul creațional are nevoie mereu de o muză. Fie ea și o muză care vorbește o limbă necunoscută.
Scule și colaborări
Cristi Filipescu: De ascultat piesele noastre și nu numai, o fac acasă pe o linie HI-FI formată din scule cum ar fi: Kenwood, Pioneer și Philips. Având în vedere că de mic am crescut cu muzică pe format fizic analog, vinil, casetă și mai târziu CD, nu mă pot lipsi de ele. De fiecare dată când fac o audiție pe linia audio, aud tot mult mai clar și pot să trag o concluzie unde ar trebui să schimb ceva în piese.
Foto: Cristina Oltean, Elegantly Tasted
Până acum am colaborat cu Pyramid Studio și Mihai Niculescu, unde în noiembrie 2019 am imprimat piesele The Heavens Below și Darkness Takes Over. Am colaborat foarte bine și am reușit împreună cu el să aducem sound-ul nostru original.
De curând am colaborat cu bunul meu prieten Gabi Pipai Andrieș și Sound Studio Production. Cu el am reușit să imprimăm piesa Crimson Dreams și pe această cale vreau personal să-i mulțumesc pentru faptul că a avut răbdare maximă cu mine până am imprimat părțile de tobe. Mă bucur maxim că am reușit cu el să aducem ceva nou în sound-ul nostru și încet, încet, să reușim să ne perfecționăm că trupa.
Alex Toderașc: Prefer să ascult muzica la pick-up. Pe disc. Fiind un mare fan Pink Floyd descopăr mereu acuratețea în HI-FI, așa cum a menționat și Cristi. Iar ca și colaborări, cele menționate de Cristi sunt cele de care ne mândrim. Însă în viitor vom tinde spre o abordare internațională în mod sigur.
Foto: Cristina Oltean, Elegantly Tasted
Cât de importantă e imaginea
Alex Toderașc: Olympus Mons este o trupă care și-a propus încă de la început, pe lângă calitatea muzicii și a sound-ului, să lucreze permanent cu o echiă de profesioniști care să o ajute la construirea și promovarea unui brand ca la carte. Tocmai de aceea lucrăm din primele momente cu Theo Ghenea pentru tot ceea ce înseamnă grafică și design, ea fiind de altfel și autoarea videoclipurilor pentru „The Heavens Below” și „Crimson Dreams”. De PR este responsabilă, de la începutul acestui an, Romanița Oprea, care are peste 19 ani de experiență în jurnalism și PR. De asemenea, suntem mândri ca de câteva luni să avem și un fotograf oficial în persoană talentatei Cristina Oltean aka Elegantly Tasted.
Foto: Cristina Oltean, Elegantly Tasted
Scena locală
Cristi Filipescu: Am observat că publicul a devenit din ce în ce mai selectiv. Unii văd că apreciază maxim când o trupă vine cu un sound ușor old school, devin cumva nostalgici. Când stau de vorbă cu prieteni îi văd cum zâmbesc în momentul în care discutăm de vreo trupă mai nouă, îi văd cum își aduc aminte de perioadele vechi când multe trupe din diferite genuri erau pe val maxim. Mi-am dat seama că e momentul să bat fierul cât e cald, oamenii își doresc foarte mult să fie luați prin surprindere cu niște compoziții old school, dar în care să apară și originalitatea trupei. Să îți pui amprenta pe piesă și să îi aduci acolo în zona de comfort muzical. Consider că noi ca trupă reușim să facem asta și să îi bucurăm cu fiecare piesă pe care o scriem în stilul nostru.
Foto: Cristina Oltean, Elegantly Tasted
#Trending
Alex Toderașc: Pandemia ne-a demonstrat încă o dată că orice predicții și așteptări pot fi date peste cap destul de ușor, realitatea forțându-ne să ne adaptăm la condițiile date. Totuși, există clar anumite tendințe care au început deja să își facă prezența și care se vor manifesta și mai mult în anii ce vor urmă.
Conform soundcharts.com/,tool-urile de Inteligență Artificială precum A.I-mediated composition (Amper, Popgun,...) și sintetizatoarele de voce vor schimbă modalitatea în care funcționează distribuția muzicii ușurând din ce în ce mai mult accesul muzicienilor la muzică de înaltă calitate.
“Este o tranziție de la consumul de masă la creația de masă. Copiii aceștia care au crescut cu Minecraft vin din urmă și se distrează prin creație. Inteligența Artificială nu va face altceva decât să le dea instrumente noi prin care să creeze orice își imaginează,” a spus Stephen Phillips, CEO A.I. lab Mawson pentru soundcharts.com.
Piața devine din ce în ce mai aglomerată și mai competitivă odată cu creșterea platformelor de streaming digitale. Anul trecut, numai pe Spotify erau urcate în fiecare zi în jur de 40.000 de piese noi. Provocarea principala este cum să reușești cu muzică și produsul tău muzical să atragi atenția și să ai succes. Viitorul este clar în streaming.
Foto: Cristina Oltean, Elegantly Tasted
De asemenea, companiile mari de discuri încep să piardă teren în față label-urilor private. Conform blog.sonicbids.com, experții susțin că label-urile independente de muzică vor deveni mult mai atractive pentru muzicieni decât marile case de discuri, acestea din urmă chiar începând să preia din tacticile folosite de casele independente (mai multă libertate acordată artistului, mai multe idei inovative și colaborări inedite, etc). Playlisturile contextuale contribuie și ele la modalitatea în care se schimbă stilul nostru de a consuma muzică. Ele vor transforma cum și de unde ajungem să cunoaștem și să interacționăm cu muzica nouă, iar muzica generativă (creată de agloritmi și sisteme computerizate) va duce la creșterea numărului ascultătorilor care caută playlisturi care să îi introducă într-o anumită stare. Piesele devin mai scurte. În 2019, durata medie a unei piese care a ajuns în Top 40 a fost de trei minute și șapte secunde, cu 30 de seconde mai puțin decât anul precedent.
Foto: Cristina Oltean, Elegantly Tasted
Cristi Lincu: Pe măsură ce piața se aglomerează datorită dezvoltării platformelor de streaming, a devenit foarte ușor pentru artiști să fie publicați, dar cu atât mai greu să se remarce în fața celorlalți. Ascultătorii au o paletă largă de opțiuni mereu la dispoziție, dar devine tot mai greu pentru ei să găsească muzica nouă potrivită lor într-o mare de artiști mereu în expansiune. Avantajul este că poți explora o varietate imensă de muzică aflată la dispoziția ta, dar asta vine cu un preț; experiența ascultării a devenit poate mai superficială decât în perioada când cumpărăm un număr limitat de casete, CD-uri și le ascultam de mii de ori. Acum retrăiesc această experiență cu ajutorul vinilurilor, dar bineînțeles că mă bucur și de beneficiile platformelor.
Foto: Cristina Oltean, Elegantly Tasted
Cum a evoluat promovarea din România
Alex: Importanța imaginii a crescut și în România vertiginos în ultimii ani. Toate casele de discuri, artiștii consacrați și, chiar și o parte din cei aflați la început de drum, alocă un timp important investiției în propria imagine și în propriul brand. Mulți dintre ei lucrează cu echipe de management, booking și PR sau cu oameni dedicați, petrec mult timp în social media interacționând cu fanii, au grupuri de Facebook sau whatsapp unde păstrează legătură cu aceștia.
Foto: Cristina Oltean, Elegantly Tasted
Părțile bune sunt clar aduse de creșterea rețelelor sociale și de dezvoltarea tehnologiei care a permis evoluția telefoanelor mobile și a altor device-uri care ușurează vizibil crearea de content de calitate și reduc timpul de la realizarea materialelor și până în momentul în care acestea ajung la publicul țintă.
Partea mai puțin bună, dar care nu este valabilă doar în cazul României, ci se întâmplă peste tot, este că uneori imaginea poate deveni mai importantă decât produsul în sine, talentul muzicienilor.