Nu a trebuit decat sa ambalam totul corect, spune Vasile Adnan. Amabalajul a fost campania pentru primaria Timisoarei, produsul: Dominic Fritz. Vasile s-a implicat in ultimul an in campania pentru primaria Timisoara, fiind parte din echipa de comunicare si responsabil pentru tot ce a insemnat campanie si comunicare vizuala. Este art director la onomatopy.ro, freelance ilustrator, animator si designer grafic, fost membru si promotor TMBase Timisoara. E important ca oamenii creativi sa se implice social si politic in lucrurile in care cred, spune el, pentru ca alternativa e destul de sumbra:
Nu vad cum, fara implicare de ambele parti si onestitate, s-ar putea imbunatati situatia. Altfel, ajungem iar sa lucram in beci pe bani multi si sa ne mintim ca e ok pentru ca e pe bani.
In campania pentru locale din 2020, mai multi creativi si-au facut simtita implicarea. Am vorbit cu Ema Prisca despre campania de la Bucuresti si cu Raluca Feher despre Brasov. Acum e randul Timisoarei.
Pentru ca bugetul era mic si nu permitea loc de erori, echipa de comunicare a venit cu materiale atipice. Au mers pe designuri inedite, mesaje subtile, jucause, mai putin obisnuite la politicienii romani. Vasile Adnan povesteste in interviul de mai jos de ce s-a hotarat sa se implice in campania lui Dominic Fritz, care a fost punctul de pornire, cum a evoluat campania, care au fost obstacolele de comunicare si pe ce mesaje cheie au mizat.
Cum a inceput implicarea ta in campania pentru Timisoara
Am inceput inca de la alegerile interne pentru candidat in vara lui 2019, cu cateva poze si materiale, cand am intrat si in echipele de comunicare si vizual pentru campanie.
Nu sunt nascut in Timisoara, dar tin minte cand am venit aici de entuziasmul si deschiderea pe care o emana orasul la acea vreme, o promisiune. Era o promisiune care in ultima vreme era tot mai stearsa apoi a inceput sa o dea in dramatic cu vechea administratie si felul feudal in care intelegea si vedea orasul.
Cum s-a format echipa de campanie
Am fost de la inceput o echipa atipica, neobisnuit pentru politica, dar manati cumva de un interes comun real pentru oras si oameni. Am auzit din diverse surse ca ar fi deschisi spre voluntari abili si mai mult din surse atipice – mai ales daca comparai candidatul cu contracandidatii si mai ales cu cei care il investesc cu incredere si speranta.
Tin minte ca totul s-a format in jurul oamenilor atipici pentru politica, dar de incredere in diverse comunitati plecand de la Cristina Dan si Cristina Saracu initial care au venit de la 2 poli opusi – educatie si cultura de o parte si corporatii si politic din alta. Apoi era amuzant cat de repede s-au alaturat de la profesori universitari, la fashion bloggeri, jurnalisti, pensionari si elevi pe langa membrii USR deja acolo si fara prea multe pretentii.
Ce stiai despre DominicFritz
Tanarul catolic voluntar la casa de batrani care strangea bani invatand copii sa cante gospel nu ar fi fost my go 2 guy – macar personal – m-as fi asteptat ceilalti sa impresioneze macar daca te luai dupa ce scria pe hartie. Dupa ce mi-au povestit alti oameni din medii diametral opuse de el, deja eram curios, si apoi dupa primele conversatii era aparent nu doar nivelul de conectare sociala pe care-i avea cu oamenii. Avea si o experienta care nu trebuia urlata, ci era imediat aparenta.
Asa ca mi-am pastrat initial reticentele, dar nu mi-a afectat implicarea. Abia dupa proiectul cu Timisoara la Masa creat impreuna si un interviu vechi in care vorbea despre copiii din Freidorf, am vazut altceva-ul care merita implicare dincolo de bani.
Care au fost responsabilitatile tale in campanie
Avand o bogata experienta nu doar in design si in adverstising, management si PR m-am trezit in mai multe echipe ca membru – de la comunicare la vizual si productie urmand sa preiau rolul principal pe imagine si grafica si un rol aditional pe comunicare.
Primul pas
Cu un timetable si cu o discutie cu Dominic care simtea la fel ca noi nevoia de a iesi din tiparul politic atat prin comunicare cat si prin imagine – si alaturi de alti voluntari pe atunci ne-am apucat de o pseudo identitate vizuala care a mers mai tarziu sa influenteze si campania nationala, chiar daca s-a rupt ulterior chiar si de asta. Nevoia de independenta si relationare cu orasul pe care il cunosteam toti intim, am vazut-o toti, dar mai ales Fritz, ca si prioritara.
Cristina deja avea un plan concret de vizite de cartier inca de pe atunci, de conectare cu comunitatea si impreuna cu o mini garderoba am fugit a doua zi prin tot orasul ca sa facem poze si sa gasim elemente vizuale cheie.
Brieful
Pana sa vina imaginea de la centru peste noi, am avut mai multa flexibilitate. Ceea ce, in mana unor buni profesionisti, a fost ok. Dar putea foarte usor sa deraieze – trebuia ceva care iese din tipar, definit de oximoroni arhicunoscuti in domeniu, gen liber, dar serios.
Pana la urma ne-am setat pe cateva cuvinte cheie si dupa un pic de brainstorming am revenit mai multi cu diverse solutii, incluzand elemente grafice precum torte, elemente arhitecturale, inimi si pe ascuns chiar si un catel – dachshund.
Obstacole
Principalele probleme in medii din astea adhoc e medierea, ceea ce Dominic, Cristina, Sorin si Ioana, o faceau foarte bine. Ne feream de cel mai slab numitor comun – un fenomen usor de intampinat la inceput, macar in sedinte cu multi participanti, unde toti vor sa contribuie, vrei sa ii asculti, dar nu sa slabesti solutiile de dragul parerii oricat de binevenite.
Aici experienta reala politica a lui Dominic i-a conferit autoritatea necesara. Eu eram un pic mai autocratic si mai ferm fiind presat si de nevoile constante ale campaniei, dar in fapt pentru mare parte am ramas o echipa foarte agila a caror viziune si decizii au fost respectate.
Mesajele campaniei
Sloganul campaniei a fost Un nou inceput pentru Timisoara, iar campania - atat vizual cat si prin mesaje -exprima dinamism si participare. Daca vorbeam despre ceva, Dominic era acolo, la fata locului.
Participarea era incurajata, dovada fiind echipa mare de voluntari. Am avut o campanie inedita, in care timisoreni din diverse medii s-au intalnit pentru prima oara la masa, pentru a aduce Timisoara impreuna. O idee misto a lui Dominic, coordonata meticulos cu echipe de fotografi care au documentat aceasta seara unica de 1 decembrie.
Am mai avut un banner urias situat pe una din cele mai active artere a orasului, cu chipul si mesajul candidatului compus din fetele sustinatorilor. Intalniri stil townhall in cartiere fiecare cu materiale create specific pentru fiecare cartier cu cate un element arhitectural sau cunoscut comunitatii vizibil. Ne-am implicat si educat deopotriva electoratul, privind activitatile primarului si a consiliului local .
Vizualurile includeau un stil foarte light si caricatural uneori, cu ilustratii clare, dar nicidecum reci. Ultima chestie pe care o voiam e sa arate totu a excel sau un raport de activitate. Totul era echilibrat de culorile si fontul partidului, care erau mai reci si serioase.
Specificul alegerilor din Timisoara
Suprirza nu a fost ca am castigat, ci marja uriasa – stiam deja ca mesajul cald si inclusiv functiona de la nenumaratele intalniri de cartier, de la felul in care erau primiti voluntarii pe strada, si de la felul in care atacurile cel mai des murdare nu conectau cu nimeni. S-au vehiculat in presa niste sume uriase de care am fi dispus, dar totul a fost destul de DIY, professionals, dar hands on si din inima. Astfel pana in ultima suta am bagat tot ce am putut in ea: atentie, energie, prezenta si nopti pierdute prin softuri de editare si desi am avut oameni foarte competenti pe analiza si GOTV, certitudinele ne lipseau.
In retrospect specificul a fost dedicatia, caldura si buna intelegere a cetatenilor – atat prin date cat si prin knowhow.
Ce a fost bine, ce a fost rau
Agilitatea echipei, faptul ca in mare am fost un grup restrans care s-a bazat pe feedbackul din teren si a celorlalti membrii USR, dar nu a stat dupa el. L-a respectat si a reactionat la el tot timpul.
Diversitatea din cadrul echipei ar fi un bun punct secund – am avut campanii de succes pe Instagram conduse de oameni de succes pe platforma, videos care impresionau prin retinere si knowhow, nu prin explozii si drone, dar si de engagement atipic pentru politica romaneasca. Aici au intrat oamenii de pe Eveniment – Cristina, Monica si Andreea, avand multiple evenimente de anvergura plus munca constanta cu tineri in tolba.
Felul in care comunici cu voluntarii pe care te bazezi ulterior sa iti fie ambasadori e foarte diferit de cum ai comunica ca manager intr-o corporatie cu angajatii sau colegii – acelasi lucru apoi s-a scurs mai departe si in felul in care acesita comunicau cu electoratul. La celalalt pol a fost Ioana, unde experienta in mass media s-a vazut imediat, timingul si canalul a fost critic la multe din semnale si mesajele cu care ieseam precum si forma.
Din punct de vedere al comunicarii vizuale am lucrat cu ce am avut si a fost bine – venind din medii in care ne bazam pe propriile bugete si putin loc de eroare, am avut materiale atipice de la designuri inedite (de ex. initial aveam bani doar de un mesh mare – trebuia sa fie inedit sau era degeaba) – materiale sau tricouri s-au bazat pe mesaje mai subtile, mai putin aparent politice si mai jucause cunoscand felul in care sunt vazuti de obicei politicienii romani. Am vrut sa subminam asteptarile la fiecare pas. Desigur trebuie sa considerati totul in termeni de politica, nu sa va ganditi la campanii de gherila.
De ce crezi ca a castigat Dominic
Dominic a castigat pentru ca e Dominic – pentru ca a fost deschis voluntarilor, dar si un bun analist politic si social, pentru ca cuvintele lui au fost ale lui si nu ale unui ghostwriter. Pentru ca s-a bazat pe datele expertilor si nu i-a fost frica sa-i impinga acolo unde clar era nevoie de experti. Lumea a rezonat cu deschiderea si mesajul si au fost lasati sa ajute - iar noi am fost lasati sa ne facem treaba fara frici sau indoieli din partea partidului – devenind astfel un bun liant – nu a trebuit decat sa ambalam totul corect.
Te vei implica si in campania pentru parlamentare?
Never say never, dar momentan am intrat in aceasta campanie manat de oameni care acum sunt angajati in alte eforturi si convins de Dominic al carui focus este Timisoara + am un backlog de taskuri si clienti din zone complet diferite care trebuie respectat.
Implicarea creativilor in campaniile politice
Mi se pare ca exista aceasta asteptare ca partidele mari sa lucreze cu agentii, pe de o parte, pentru ca efortul este urias si acestea il pot gestiona. Pe de alta parte, lipsesc candidati care sa primeasca creativi ,dar care sa si poata reprezenta. Dominic este un candidat atipic pentru ca prin activitatea cu gospelul si muzica se folosea de mijloace creative pentru a aduce un aport pozitiv in comunitate – cu asta pot rezona si la asta pot pune umarul 1-2.
Altfel generatia mea de creativi are un background foarte DIY – ne-am invatat singuri „carte” la nivel profesionist, am fost implicati in comunitati de arta, design create ad-hoc si am vazut tot timpul implicarea domeniului in vest. Si in trecut, tot ce faceam avea un puternic filtru politic si am simtit asta la multi colegi constant – toti au un side project care e prezent in comunitate – poate e vremea pentru unii ca side sa devina main.
Nu vad cum fara implicare de ambele parti si onestitate se poate imbunatatii situatia. Altfel, ajungem iar sa lucram in beci pe bani multi si sa ne mintim ca e ok pentru ca e pe bani.