TikTok ofera o sansa mare atat pentru business & brands cat si pentru creatorii de continut: o scena deschisa, unde pot iesi in fata rapid si pot arata si spune multe, arata Andrei Ionescu, Trend Researcher SQUAD.Influencers & Alex Dohotaru, Creative Mastermind & Partner Creative VR. O spun din experienta, dupa o vara plina de campanii pe Tik Tok: ei fac parte, de altfel, din echipa care a realizat primul Branded Effect Challenge pe TikTok din Romania.
Creativitatea si ideile sunt cu adevarat recompensate, iar daca ai facut ceva iesit din comun cu siguranta nu va trece neobservat. Iar asta e valabil pentru toata lumea, inclusiv pentru branduri, care intra pe un teritoriu nou, in care vorbim de alte reguli.
In interviul de mai jos, Andrei si Alex povestesc mai mult despre cucerirea acestui teritoriu nou, oamenii care il populeaza, nevoile si dorintele lor, si felul in care brandurile isi pot face loc aici, in aceasta era de infinite scrolling.
Cum s-a schimbat perspectiva ta asupra TikTok
Andrei Ionescu: Ca user sunt pe aceasta platforma cam din anul 2015, cand avea numele de Musical.ly, asa ca atunci cand a aparut, aveam deja cont si am remarcat rapid noutatile - puteai sa editezi si sa faci tot ce ai nevoie direct din aplicatie, doar pe telefon, fara sa ai nevoie de alte programe. Stiam ca la un moment va deveni un trend urias peste tot, inclusiv in Romania. Era inevitabil, mai ales pentru ca nu are un mecanism si un concept unic - practic a reusit sa aduca la un loc toate talentele si promisiunile de la care au plecat celelalte retele sociale.
Cand ai inceput sa iei in serios TikTok
Andrei Ionescu: In 2018 au fost lansate niste concursuri direct in aplicatie – unul de comendie si unul de tranzitie. Am dat join ambelor si la cel de comedie am terminat al 15-lea pe Europa, iar pe cel de tranzitii l-am castigat si am primit badge-ul oficial de TRANSITIONER. Am experimentat astfel la prima mana cum functioneaza totul si ce inseamna sa creezi continut in TikTok.
Acesta a fost primul pas si ceea ce m-a determinat sa ma documentez mai bine, sa inteleg cum functioneaza algoritmul, cum evolueaza trendurile, cum iti poti construi o comunitate.
A fost si este un proces care m-a ajutat foarte mult sa inteleg rapid lucrurile si sa am, alaturi de echipa, raspunsurile pregatite in momentul in care valul a ajuns in Romania si a atras atentia brandurilor.
Ce are special aceasta platforma
Alex Dohotaru: Idea de content exclusiv video in formatul de infinite scrolling este una de succes garanta in momentul de fata. Suntem in sfarsit in era in care continutul video bate orice alt continut, mai ales in format mobile & bite-size. Vorbim de video-uri aparent efemere, dar de fapt potentialul de viral si de sharing este urias, iar asta face ca reach-ul sa creasca enorm iar comunitatile se creeaza si se extind peste noapte.
Creativitatea si ideile sunt cu adevarat recompensate, iar daca ai facut ceva iesit din comun cu siguranta nu va trece neobservat. Iar asta e valabil pentru toata lumea, inclusiv pentru branduri, care intra pe un teritoriu nou, in care vorbim de alte reguli.
Cum ai descrie Tik Tok pentru cineva care nu a intrat niciodata
Andrei Ionescu: TikTok este o aplicatie de social media unde te poti exprima prin continut propriu si mixat, poti sa creezi videouri in care faci lipsync, folosesti sunete pentru a face comedie, actorie, sa dansezi pe orice fel de gen muzical. Poti da share mai departe videourilor, exista si o sectiune de messeger prin care te poti imprieteni cu alti oameni.
Poti sa descoperi tot timpul multimele trenduri in materie de muzica, te poti distra, poti invata, atat timp cat te imprietenesti cu algoritmul si il lasi sa lucreze pentru tine.
Avantaje si dezavantaje pentru branduri
Andrei Ionescu: TikTok iti ofera un framework care te lasa sa creezi videoclipuri destul de usor si a ajuns la un numar impresionant de useri activi lunar, intr-un timp record.
Ceea ce inseamna ca pentru un brand avem urmatoarele avantaje: o audienta mare, user engagement pe masura (un video se poate duce viral peste noapte si te poti trezi si cu 30.000 followers) si oportunitatea de a te parteneria cu creatori locali si internationali.
In plus, acum exista posibilitatea sa pornesti Branded Hashtag Challenges si sa ai campanii de media, ceea ce este un plus enorm. Important este sa intelegi, ca brand, ca TikTok nu este doar o alta platforma de media, nu este un simplu spatiu de display in care poti plasa orice tip de continut. Trebuie sa fii relevant, sa aduci plus valoare – sa dovedesti prin continutul generat ca esti demn de luat in seama.
Am lucrat cu foarte mult entuziasm la primele campanii de acest tip din Romania, pentru Mirinda si Lipton, iar procesul a fost uimitor. Trebuie sa iei in considerare foarte multi factori, e ca un joc de puzzle care poate creste de la ora la ora. Insa atat timp cat ai research-ul facut, poti anticipa destul de repede trendul si care vor fi reactiile.
Dezavantajul nu as spune ca este unul real, dar faptul ca exista aceasta volatilitate si libertate a expunerii continutului poate complica si incetini procesul. De aceea e nevoie sa intelegi cum functioneaza comunitatile si intregul algoritm si sa iti adaptezi campania pe formatul platformei, nu poti sa functionezi pur si simplu cu o declinare dintr-o campanie de ATL sau cu o redimensionare ori o schimbare de copy.
Ce trebuie sa stie brandurile inainte de a se aventura aici
Andrei Ionescu: Trebuie sa stie ca TikTok ofera o sansa mare atat pentru business & brands cat si pentru creatorii de continut: o scena deschisa, unde pot iesi in fata rapid si pot arata si spune multe.
Important este sa fie implicati, sa inteleaga cum functioneaza, sa incerce si sa nu renunte dupa primul video care nu aduna views si likes.
Este, real, o platforma pentru toate varstele, cu multiple categorii de continut si comunitati nisate. Un research solid si o analiza in profunzime a dinamicii pot sa iti obtina un set foarte bun de guidelines & hacks, astfel incat sa iti indeplinesti obiectivele.
De ce tii cont in mod special cand incepi o campanie pe Tik Tok
Andrei Ionescu: Ma gandesc la audienta si la parghiile si valorile brandului - ce obiective avem si pana unde putem sa ajungem cu campania.
Apoi ma intorc la research - ce trenduri sunt pe val sau ce mix poate deveni urmatorul trend. O data ce intelegi audienta pe care o ai si ce vor ei, este destul de simplu sa atingi rezultatul dorit.
Aveti clienti care vor pe TikTok?
Alex Dohotaru: Vara aceasta am realizat primul Branded Effect din Romania in TikTok, ca partea a unei campanii tip Challenge, pentru Mirinda. Ne-a bucurat foarte mult oportunitatea si a fost un proiect interesant din toate punctele de vedere. Realizam de mai bine de 2 ani filtre de AR pentru Instagram, atat pentru piata locala cat si internationala, deci nu era ceva neaparat nou pentru noi, ca echipa. Insa platforma de lucru difera, feature-urile sunt noi si posibilitatile la fel de diverse, poate chiar mai multe.
In plus, pe TikTok integrarea in campanie se poate realiza mult mai rapid, un Branded Effect poate fi din start un element central, punctul de plecare al generarii de continut sau poate fi un add on cheie la un sunet original, un dans, un sketch – posibilitatile sunt extraordinare.
Cu ce fel de nevoi ajung brandurile pe Tik Tok
Alex Dohotaru: As spune ca este greu de pus exact in termeni atat de generali, care sa se aplice pentru toata lumea. Ritmul in industrie este unul din ce in ce mai alert, comunitatile din ce in ce mai nisate, comunicarea din ce in ce mai fluida. Viteza de reactie si de raspuns, multitudinea dialogurilor, oportunitatile – toate au o progresie uimitoare si o dinamica fantastica.
Important este sa intelegi platforma si ce iti poate oferi si sa integrezi asta destept in strategia generala.
Daca doar vrei sa fii pe TikTok pentru ca e noul trend sau ca suna cool ori doar ca sa bifezi o noua retea, nu poti ajunge prea departe. Trebuie sa intelegi cum functioneaza, sa iti adaptezi continutul, sa provoci si sa dialoghezi cu comunitatile si sa stii foarte bine unde vrei sa ajungi, sa ai o strategie clara si sa definesti de la bun inceput rolul TikTok-ului in cadrul acesteia.
Totul este mult mai accelerat pe TikTok, de aceea coordonarea este esentiala, iar daca nu ai un plan modular, poti rata startul foarte usor.
De ce a explodat Tik Tok anul acesta
Andrei Ionescu: TikTok a explodat pentru ca a venit cu ceva cu adevarat nou, fresh. A ajutat si contextul pandemic foarte mult – toata lumea a stat si sta mai mult in casa, orele petrecute pe net si pe retelele sociale a crescut, la fel si timpul petrecut pe mobil.
Am cautat noi forme de entertainment si de legatura, noi modalitati de exprimare – artisti, actori, celebritati si foarte multi tineri. Au intrat pe TikTok si din curiozitate si n-au mai plecat. Unii au avut un succes imens, altii au descoperit ca pot sa fie creativi si pot sa transmita ceva celor din jur, pentru altii este o sursa de diverstisment, pentru altii de informare.
In plus, iti ofera un boost de incredere si iti da o sansa se arati lumii ce talent si potential creativ ai.
Campanii care ti-au atras atentia
Andrei Ionescu: Avand in vedere ca am lucrat la primele campanii oficiale din Romania, pentru Mirinda si Lipton Ice Tea, mi-ar fi destul de greu sa aleg. Ce m-a bucurat foarte mult a fost faptul ca toate cele 4 campanii au fost diferite, fiecare a avut un alt mecanism si a adus un element nou, inovator. Am avut duete, reactii, original sounds, coregrafie dedicata, chiar si primul branded effect, iar rezultatele au fost pe masura.
Apreciez foarte mult aceasta diversitate pentru ca o vedeam la campaniile din afara si nu stiam daca si la noi deschiderea fata de specificul platformei va fi la fel. De aceea ma bucura pasul realizat de PepsiCo in platforma, care cu siguranta a fost unul castigator.
Peste 10-15 ani
Andrei Ionescu: Am invatat ca in noile media in general nu te ajuta foarte mult sa gandesti in perioade atat de mari de timp. Cel putin nu folosind aceiasi parametri. Trebuie sa accelerezi si sa gandesti modular, sa construiesti continuu. Sa identifici pattern-urile si oportunitatile si sa le faci sa lucreze in avantajul tau. Trebuie sa reusesti sa alergi inaintea trendului si sa-l perfectionezi, sa-l stapanesti, nu sa te straduiesti sa-l prinzi din urma.
Cu siguranta vom vedea mai mult din cultura TikTok si in alte medii si forme de manifestare. De fapt, daca ne uitam cu atentie, we are already there.