[Light & Sound] Alex Mihuț: Văd că prosperă cei cu prețuri de dumping, calitate slabă sau care nu respectă normele legale impuse în perioada tulbure

[Light & Sound] Alex Mihuț: Văd că prosperă cei cu prețuri de dumping, calitate slabă sau care nu respectă normele legale impuse în perioada tulbure

Alex Mihuț are peste 17 ani de experiență în sunet în spate și e unul din cei care, alături de alți colegi, în perioada asta tulbure a pus bazele ALIS (Asociația Lucrătorilor în Industria Spectacolelor). 

A plecat de la concerte mici în Club A, a lucrat cu Byron și Urma, iar în ultimii ani ca superviser pe întreaga echipă de sunet pentru festivaluri ca Untold, Neversea, pe lângă colaborări cu Smiley sau VUNK. Pandemia l-a făcut și pe el să-și folosească aptitudinile în domenii conexe, în timp ce peste 30% din colegii săi s-au reorientat deja.

"Pe toată perioada stării de urgență am organizat zilnic sesiuni de zoom pentru colegii din domeniu. Au pornit ca simple sesiuni de socializare în scopul întăririi sentimentului de apartenență la un grup, ulterior avansând către teme mai importante și de interes (dezvoltare personală, psihanaliză, dezvoltare antreprenorială, protecția și securitatea muncii, sfaturi contabile)", povesteste Alex Mihuț.

Nu vede o revenire pe roz prea curând, mai ales că statul nu i-a sprjinit deloc pe perioada pandemiei. Singura șansă, spune el, o reprezintă unitatea de branșă și sprijinul reciproc necondiționat.

 

Primul sunet

În primul rând am avut norocul să cresc într-o familie unde se ascultă multă muzică și chiar muzică foarte bună, astfel am împrumutat și eu pasiunea pentru muzică. Ulterior am dezvoltat o pasiune pentru electronică, apoi le-am combinat astfel încât în liceu devenisem atât provider-ul tehnic cât și DJ-ul chefurilor ce se organizau pe atunci, apoi am continuat ca DJ în club Twice iar ziua mă ocupăm de mentenanța echipamentelor de sunet și lumini. În momentul în care au apărut acolo concertele live mi-a sărit în ochi pupitrul de sunet și de atunci suntem nedespărțiți. 

 

Job #1

Păi la început am fost house engineer în club A, apoi am început să merg cu Urma și mai târziu Byron, apoi în dorința de a avea bani de chirie am început să caut job-uri în mainstream. Primele greșeli și oricum o greșeală pe care o văd invariabil la toți începătorii este de a scala spectacolul la dimensiunile locației, renumele trupei dar și disponibilitatea publicului de a asculta actul artistic. Nu orice spectacol trebuie să fie de dimensiunile și intensitatea unui concert pe stadion.

 

De unde înveți

Cea mai mare parte a informațiilor încă le adun din online, apoi am avut norocul să lucrez la evenimente mari (Depeche Mode, Metallica și de atunci sute de spectacole mari) iar acolo principala mea preocupare a fost să observ și să învăț de la colegii mai pregătiți. De asemenea merg la prezentări și cursuri în domeniu pe cât de des posibil. Cele mai importante lecții de până acum sunt pregătirea temeinică a fiecărei etape și calmul.

 

Ce nu știm despre voi

În primul rând deși pare o meserie tehnică puțină lume înțelege că inginerul de sunet este și un mediu de propagare a emoției artistului către ascultător și este nevoie de o stare bună de spirit și un oarecare comfort pentru a nu distorsiona acest schimb de emoții. O altă parte sensibilă este că totul este în direct, live, irepetabil și de fiecare dată în alt context, astfel că adaptabilitatea este un punct cheie.

 

Din ciclul piele de găină

Fiecare proiect are ceva specific și frumusețea lui, povești am cu miile, una din cele mai recente o reprezintă petrecerea NTT Data ce a avut loc la Cluj în Sala Polivalentă și unde am creat o lume imaginară, totul imersiv 360 de grade. A fost un efort comun al tuturor deparamentelor implicate în a integra numeroase tehnologii experimentale într-un întreg convingător, povestea ce mi-a rămas de aici este că avem colegi extrem de capabili, dispuși la efort și care sunt o mare familie. 

 

30 de ani de tragempinge

Din punctul meu de vedere industria de evenimente din România este pe un drum foarte bun, avem echipamente, personal și evenimente competitive la nivel european, sincer consider că singura problemă reală prepandemică este concurență neloaială ce o reprezintă evenimentele finanțate de instituțiile statului și lipsa de infrastructură.

 

Cum arăta o zi înainte de virus

Pandemia ne-a prins în procesul de preproductie pentru evenimentele Neversea, Untold și Brandminds. Împreună cu Bobo Visuals, Apart, Mindscape și At Last pregăteam edițiile din 2020 .

 

Înapoi la normal

Anul acesta nu avem activitate, evenimentele pentru care lucrăm noi nu se încadrează nici pe departe în numărul de spectatori permiși la evenimentele ce au avut loc în 2020, chiar și cea mai mică variantă de eveniment al clienților noștri nu sunt sustenabile fără minim 1000 de plătitori.

Din punctul meu de vedere revenirea în activitate va avea loc treptat și cu producții simplificate întrucât simt o oarecare reținere în tot ceea ce înseamnă investiții în acest domeniu, dar văd și mulți oportuniști care încearcă să folosească această situație grea pentru profitul propriu, văd că prosperă cei cu prețuri de dumping, calitate slabă sau care nu respectă normele legale impuse în perioada aceasta tulbure, cred că cei mai afectați sunt profesioniștii, evenimentele și artiștii mari.

 

Povești de pandemie

Pe toată perioada stării de urgență am organizat zilnic sesiuni de zoom pentru colegii din domeniu, au pornit ca simple sesiuni de socializare în scopul întăririi sentimentului de apartenență la un grup, ulterior avansând către teme mai importante și de interes (dezvoltare personală, psihanaliză, dezvoltare antreprenorială, protecția și securitatea muncii, sfaturi contabile). Ulterior, alături de un grup de oameni admirabili am pus bazele primei asociații care să reprezinte profesioniștii din domeniu în relația cu autoritățile (ALIS). Din câte cunosc, un procent de aproximativ 30 de procente din colegi deja lucrează în alte domenii temporar sau permanent.

Întodeauna am avut o relație de prietenie și colegialitate cu artiștii și managerii, vorbim și încercăm să ne sprijinim pentru a depăși împreună această perioada. 

 

Cum te-ai susținut financiar în ultimele luni

În primul rând am folosit timpul liber pentru a găsi soluții în a optimiza și reduce cheltuielile având în vedere că în 2020 veniturile mele s-au redus cu 100 de procente. Nu am beneficiat de nici un sprijin financiar de la autoritățile care ne interzic să profesăm, am încercat să dezvolt alte proiecte conexe serviciilor prestate înainte de pandemie (instalații imersive audio, adunat materiale audio necesare diverselor proiecte, consiliere, proiectare). Pe viitor nu întrezăresc posibilitatea unor câștiguri materiale constante care să îmi asigure traiul de zi cu zi și să acopere facturile, intenționez să îmi folosesc celelalte aptitudini profesionale în diverse proiecte. 

 

La anul și la multe dorințe

Nu am nici un fel de așteptări, totul este încă imprevizibil și nu văd să existe o strategie coerentă pentru ieșirea din această criză, așa că am să rezolv problemele pe măsură ce apar. Sper însă, ca în momentul în care mă voi reîntoarce la pupitrul de sunet, alături de colegii din această industrie, să putem să facem evenimentele cu mult mai reușite și că vom fi folosit acest răstimp pentru a dezvolta noi aptitunini. De asemenea consider că singurele șanse pentru a supraviețui ca industrie le reprezintă unitatea ca branșă și sprijin reciproc necondiționat, iar din partea autorităților o mai mare previzibilitate, constanță și deschidere la dialog.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related