Anul 2020 a fost un festival global de improvizație și multe guverne au demonstrat că nu se pricep deloc la asta. După cum spune Doina Antohi, actriță, regizoare, profesoară & improvizatoare, improvizatia nu e simpla scalambaiala, cum cred unii. Improvizatia are profunzime si nu orice actor bun poate sa o faca bine. Si daca ne-am saturat de show-urile proaste de improvizatie din realitate, putem vedea niste spectacole adevarate la !MPRO 8, Festivalul Național de Improvizație, aflat la cea de-a opta ediție, care se va desfășura între 22-25 octombrie 2020.
Doina Antohi este membră a jurului de selectie a sectiunii Muzical si a ales spectacolele din aceasta categorie alături de Bobo Burlăcianu și Adina Sandu.
„M-au interesat propunerile surprinzătoare, care au dus, prin cântec, povestea într-o direcție imprevizibilă. Cel mai mult mi-au plăcut cântecele. Muzica #live mă câștigă aproape instantaneu”
Despre arta improvizatiei, prejudecati si !MPRO 8, povesteste Doina Antohi dupa cum urmeaza:
Cand te-ai intalnit prima data cu improvizatia
Acum trei ani am fost in Tabara ImproVacanta sustinuta de membrii trupei Improvisneyland. Am participat la toate atelierele si mi-a placut foarte mult. Din acel punct am inceput sa merg la ateliere foarte des, iar intr-o zi membrii Improvisneyland m-au invitat sa fac parte din trupa lor. Le datorez asadar intalnirea mea concreta cu teatrul de improvizatie. De atunci joc aproape saptamanal si imi place enorm.
Ce face improvizatia speciala
Lipsa de control; aceasta determina increderea in tine si in partener, si in consecinta creeaza premizele unei scene bune, foarte bune, sau chiar excelente.
Experienta de jurat la Festivalul de Improvizatie
In general nu am asteptari. Imi place sa ma las surprinsa si sa accept ce vine catre mine fara prea multe etichete.
Criteriul personal principal este onestitatea. Orice impuls sau interactiune care are la baza o intentie onesta are sanse de a naste ceva frumos.
Care sunt prejudecatile vizavi de improvizatie
Ca e o scalambaiala si ca e simpla. Ca nu are profunzime si ca o poate face oricine. Ca daca esti un actor bun, poti fi si improvizator bun - ceea ce fals.
Necesita un antrenament la fel de sustinut ca al unui atlet de performanta.
Cum se poate pregati un actor pentru un spectacol de improvizatie
Mergand la repetitii si antrenamente, citind, largindu-si in permanenta orizontul cultural.
Publicul? Publicul trebuie doar sa vina.
Improvizația din România
E mult mai bogat peisajul acum, au aparut teatre cu specific - Improteca, Recul.
Cea mai buna parte este comunitatea, faptul ca oamenii se cunosc intre ei si se sustin.
Lipseste o coerenta legislativa care sa ajute genul asta de initiative pentru a diversifica peisajul cultural.