Anul trecut a fost unul foarte frumos pentru trupa Gramofone: au cântat în deschiderea concertului Bon Jovi la București și la festivaluri ca Electric Castle, Artmania, Afterhills sau Europa FM live pe plajă. Pandemia le-a mai încetinit ritmul, însă, recent, doi dintre membri, Paul Drăgușin (clape) și Vlad Dumitrescu (chitara) au participat la Electric Castle Creative Camp la Tuzla la invitația lui Adrian Despot. Componența nouă a trupei s-a configurat în toamna anului trecut și-i include pe Paul Drăgușin (clape, voce), Vlad Dumitrescu (clape, voce), Radu Camburu (bass) și Cristi Nicoară (tobe), iar toți au decis să răspundă în grup interviului nostru despre industrie și frământările din underground-ul românesc. Așa am aflat că...
"Un exemplu care a devenit bună practică lately este acesta de a face pitch la third party playlisteri pe Spotify pentru a-ți crește numărul de streamuri. O piesă trebuie susținută de tot felul de materiale adiacente (extrase din videoclip, meme-uri etc) pe o perioadă de timp ca să prindă un pic de tracțiune în online", cred cei de la Gramofone.
Anul viitor Gramofone lansează un nou album care acum este în lucru. Albumul de debut, Confessions from the Belly of the Beast, a fost lansat în 2018 împreună cu revista Sunete (în format fizic) printr-un concert soldout în Club Control.
Cum s-au schimbat planurile în pandemie
Înainte de lockdown, noi deja dăduseram startul unui serial, gramoHOME, cu piese noi pe care voiam să le cântăm și să le filmăm în mansarda noastră, în care petrecem cel mai mult timp împreună. Ne-am amenajat în timp o mică sală de repetiții și un mic studio, așa că acasă, pratic, compunem și repetăm, tot acolo ne invităm prieteni, inclusiv artiști, cu care făceam jam sessions ad hoc, povestim, râdem, o atmosfera mișto, pe scurt. Pandemia a limitat mult asta, însă sufletul mansardei a rămas viu. Îndemnul Stai acasă pentru noi deja era un slogan al grupului, stăteam mult în casă, în gramoHOME și ne dedicam muzicii.
Așa că, încă de la început ne-am dat seama că perioada de lockdown poate fi un bun prilej de a compune mai mult și de a porni lucrul la un nou album. Într-o primă etapă a fost mai greu pentru că nu ne puteam vedea și fizic, însă lucram individual și ne țineam la curent cu fiecare idee nouă. Am reușit în perioada asta să compunem material pentru un album întreg.
Ce ar trebui sa facă scena locală în perioada asta
Suntem bucuroși să observăm că deja se pun în mișcare lucruri. Se pare că pe scena locală se organizează evenimente și că muzica nu s-a oprit la pandemie. Din punct de vedere financiar, cluburile/terasele caută să aibă evenimente cu artiști care garantează sold-out, deci nu e o perioadă ideală pentru trupele noi și emergente, dar sperăm că prin activitatea noastră de lansări să ne creștem ușor-ușor cota și că atunci când lucrurile vor reveni cât mai aproape de normal, noi să ieșim mai puternici.
Single în 2020
Un single poate însemna 3 minute de muzică dintr-un playlist, care pot face diferența sau nu. Suportul digital e cel mai folosit mediu momentan, e mai rapid și mai simplu, atât pentru noi, cât și pentru ascultători. Piesa e la un play distanță. În special, azi, când attention span-ul este tot mai mare. Trebuie întâi să captezi atenția cu o piesă, hai două, ca să îi determini pe oameni să își rupă o ora jumătate din viața lor super agitată pentru a asculta un album cap-coadă.
Single-uri pe bandă rulantă sau album
Ambele. Single-uri pe banda rulantă adunate într-un album. Noi suntem nostalgici, ne place ideea de a avea un album, dar single-urile funcționează mai bine pentru reach către public. Noi avem la activ chiar un album lansat în format fizic împreună cu revista Sunete în urmă cu 2 ani, “Confessions from the Belly of the Beast”, și suntem foarte mândri de el. Însă, poți livra un album la o calitate care să te mulțumească în primul rând pe tine, să zicem, într-un an de zile. Ori nu poți să amintești publicului doar o dată pe an că exiști, de aceea, single-urile lansate constant te ajută să rămâi “viu” în atenția oamenilor.
De la single la clip
Durează de la 2 ore la 2 ani din punct de vedere al producției :)) Glumim. După ce e gata producția și ai o idee clară despre cum o să sune produsul final, începe etapa de mix/master. Apoi lansarea propriu-zisă. Pe măsură ce căpătăm experiență, timpul de pregătire al unui single devine mai scurt. Cel mai recent single al nostru, My Self, a fost gata în 2 luni. Pentru lansare mai ținem cont și de anumite aspecte de sezonalitate care pot influența atenția publicului (un exemplu ar fi să lansezi o piesa oarecare la începutul lockdown-ului în contextul în care atenția tuturor este asupra Guvernului și măsurilor care se impun populației. Oamenii nu vor fi atenți la muzică nouă pentru că nevoile lor sunt altele în acel moment).
Cât mai costă o lansare
Nu putem să vă dăm numere, dar suntem norocoși că am putut strânge un grup în jurul nostru care face o treabă minunată, cu un buget mult sub o lansare "ca la carte". Avem o echipă care se ocupă de filmarea unui videoclip (regie, DOP), marketing online, PR (de la comunicarea cu presa sau cu diverse comunități de muzică până la pitching-ul piesei la diverse posturi de radio sau playlisturi de pe platforme de streaming). Pe vremuri, înainte de pandemie, mai organizam și un concert de lansare (am avut în trecut evenimente găzduite de locații precum Control, Expirat sau Quantic). La capitolul resurse umane, avem această gașcă de încredere care se dedică proiectului Gramofone cu mare conștiinciozitate. Și credem că acesta este cel mai mare asset al unei trupe din zona de alternativ, oameni pasionați care cred în muzica pe care o promovează și care își folosesc cele mai bune skilluri pentru binele trupei. La capitolul costuri, am putea menționa bugetul alocat campaniilor de social media (Facebook și YouTube, mostly) care nu depășește câteva sute de euro. Încercăm să ne bazăm pe reach-ul organic, să creăm buzz în jurul nostru în mod natural.
Bugetul de lansare e aproximativ 300 euro mix și master plus bugetul de promovare pe social media (200 de euro, give or take).
Care e principala piedică în lansarea unui single?
Bugetul ar putea fi o mare piedică, dar piedicile le vedem ca pe niște oportunități de a evolua în continuare. Credem că bugetele reduse te împing în a căuta tot felul de gimmicks și de căi creative care nu necesită sume mari de bani, dar care ajută în promovare. Mai ajută și constanța. Dacă lansezi azi o piesă și mai postezi ceva atunci când o lansezi pe următoarea, atunci îți faci un deserviciu. O piesă trebuie susținută de tot felul de materiale adiacente (extrase din videoclip, meme-uri etc) pe o perioadă de timp ca să prindă un pic de tracțiune în online.
Ce a prins cel mai bine
Ultima piesă lansată, "My Self" are cea mai buna creștere din tot ce am lansat până acum.
Este o idee nouă de promovare pentru care am ales un mod inedit de a lansa un episod din gramoHOME prin video 360°. Precedentul episod din gramoHOME, Stay Alive, a fost filmat folosind tehnologie HDR10, un nou standard de redare video adoptat de Youtube și Netflix. Încercăm să inovăm cât de mult putem cu fiecare lansare, dacă nu cauți permanent noi modalități de promovare și dacă nu te pui la punct cu noile tehnologii și trenduri este dificil sa faci pași în față. Un exemplu care a devenit bună practică lately este acesta de a face pitch la third party playlisteri pe Spotify pentru a-ți creste numărul de streamuri, dar și pentru a încerca să arăți algoritmului că ești relevant prin cât de share-uită este piesa ta. Cel mai important e sa nu bați pasul pe loc și cea mai mică evoluție contează când privești proiectul pe termen lung.
Cine vă inspiră?
Ne inspiră Vulfpeck pentru că sunt foarte independenți, au un mesaj pozitiv și axat pe fun, ar mai fi Parcels, Tom Misch sau Jungle.
Scule și colaborări
Am colaborat cu, și recomandăm: Unda Recording, Pamfilov Studio și omul nostru Mircea Moldovan aka Bufu aka CheiaSoul. Mixăm pe boxe Barefoot Footprint 01, lucrăm exclusiv pe Apple.
Cât de importantă e imaginea?
Este extrem de importantă, la fel de importantă ca produsul muzical in sine.
Noi ne-am ocupat de partea vizuală (momentan), avem ceva tangențe în zona de graphic design. Însă, recent, am început o nouă colaborare cu oameni foarte buni pe domeniul lor, vom ieși public cu noua imagine Gramofone cât de curand, dar până acum ne-am descurcat pe cont propriu.
Îi mai avem pe Matei Marcu pentru fotografii profi, pe Mihnea pe partea de videoclipuri (regie si DOP) și pe Anne Marie Tudorache pe Make-Up (da, da, și băieții se machiază ca să arate frumos pe cameră :)).
Scena locală în ultimii 5 ani
Apariția Tiktokului a schimbat regulile jocului la capitolul promovare în industria globală și se simte și la nivelul industriei românești. Trebuie realizate multe materiale într-un timp scurt, catchy, trebuie să fii constant prezent pe social media, mai ales când ești în faza în care construiești un fan base în jurul tău. Poate Radiohead își permite să își șteargă contul de Facebook, doar acest gest simplu devine subiect de știre. Ca să afli la final că tot un PR stunt a fost. Însă, pentru o trupă emergentă, clar trebuie să vii cu lucruri noi, de la piese până la content de social media.
#Trending
Soundul a evoluat mult, sună mai atent "șlefuite" și se îndreaptă spre o direcție buna. Pare că se pune mai mult accent pe o producție clean, fără “artificii” inutile. Zona de trap a câștigat mult teren și și-a depășit nișa, și-a făcut loc bine mersi în mainstream, fără să renunțe, neapărat, la caracteristicile genului. Stilul muzical nu ni-l schimbăm în funcție de trend, cântăm ceea ce simțim și, de ce nu, poate facem și ceva trap dacă ne inspiră. La capitolul producție ne aliniem trendului, asta și pentru că ne reprezintă foarte bine și dau o valoare mai bună sound-ului care ne caracterizează.
Cum a evoluat promovarea din România
Câștigă cei care urmăresc trendurile și sunt dispuși să aloce bugete masive pentru social media. Prezența pe aceste platforme este vitală pentru a avea garanția unui produs de succes. Sunt puține publicații care mai fac recenzii de piese, de albume, așa cum vezi în afară, probabil un alt efect al platformelor de social media: nu trebuie să îmi zică cineva cât de bună sau rea e o piesă, pot să judec și singur, e la îndemâna oricui. Așa că, să știi cum să folosești cât mai bine și mai eficient Social Media, este asset-ul number one. Și să fii mereu la curent pentru că algoritmii se schimbă destul de des, modalitățile de comunicare se multiplică (vezi cazul Tik Tok, Instagram Reels). Concluzia? Să fii atent și early adopter pe cât se poate.