Radu Popescu, Bucharest Fringe: Dacă vom supraviețui, vom ieși întăriți. Dacă vom muri, cum se prea poate, foarte puțini vor băga de seamă

Radu Popescu, Bucharest Fringe: Dacă vom supraviețui, vom ieși întăriți. Dacă vom muri, cum se prea poate, foarte puțini vor băga de seamă

Bucharest Fringe - Maratonul Teatrului Independent începe azi și se desfășoară online, până pe 18 octombrie, pentru că nu se poate altfel. Sectorul teatrului independent se zbătea și înainte de pandemie să existe, acum încearcă cu toate forțele să supraviețuiască. Nu se știe ce va fi peste câteva luni, un an, dar cu siguranță artiștii au nevoie de speranță și de o punte, fie ea și în mediul virtual, între ei și public. În an de criză a omenirii, festivalul condus de Radu Popescu împlinește zece ani și marchează prima ediție în virtual.

”Fricile distanțării sociale vor trece peste șase luni, peste un an sau peste doi, dar artiștii independenți au nevoie mai mult ca oricând de solidaritate și speranță, de dialog și de apropiere. Ediția aniversară a Bucharest Fringe se va ține în condiții speciale, dar sperăm ca evenimentele pe care le pregătim să renască emoția sinceră, să lege din nou punțile de comunicare dintre artiști și public.”

Radu Popescu, director al Bucharest Fringe- Maratonul Teatrului Independent, povestește mai departe despre cum se va desfășura a zecea ediție a festivalului și amintește despre situația în care este teatrul independent acum.

 

A zecea ediție de Bucharest Fringe, prima de pandemie

În aceste vremuri ciudate, de interdicții, spaime și solidarități neașteptate, teatrul se zbate să supraviețuiască și să se facă auzit. Ca de atâtea ori în ultimul deceniu, independenții sunt în fruntea mișcării, punându-și întrebări, căutând soluții, încercând să păstreze contactul cu publicul, pentru că nimic nu poate înlocui motivația și bucuria pe care publicul o oferă la final de spectacol prin aplauze, prin dialog și zâmbete calde.

Deși situația pandemică a dat peste cap lumea tuturor, noi am ales să ne reinventăm și să găsim o oportunitate în orice neajuns. Știm că spectacolele înregistrate și difuzate online nu vor putea înlocui niciodată emoția dintr-o sală de teatru, însă nu putem să nu sesizam oportunitatea ca teatrul independent și arta create de tinerii artiști să ajungă dincolo de sala de spectacol la inimile cât mai multor spectatori.

Va fi o ediție aniversară specială care să ne readucă împreună pe toți cei iubitori de frumos. Pentru că înțelegem importanța interacțiunii dintre public și artiști vom face acest lucru posibil în cazul unora dintre spectacolele online, prin intermediul sesiunilor live pe care le vom susține pe platforma Zoom, imediat dupa terminarea spectacolelor.

Fricile distanțării sociale vor trece peste șase luni, peste un an sau peste doi, dar artiștii independenți au nevoie mai mult ca oricând de solidaritate și speranță, de dialog și de apropiere. Ediția aniversară, a zecea, a Bucharest Fringe - Maratonul Teatrului Independent se va ține în condiții speciale, dar sperăm ca evenimentele pe care le pregătim să renască emoția sinceră, să lege din nou punțile de comunicare dintre artiști și public. Programul de spectacole este divers.

 

9 ani de Maratonul Teatrului Independent

Maratonul Teatrului Independent s-a născut din nevoia unor artiști tineri de a se face auziți într-o perioadă în care mișcarea independentă era ignorată și redusă la câteva spații devenite între timp legendare. Pentru mine și colegii mei a fost ca un strigăt de disperare, ca o ultimă șansă de a rămâne legați de teatrul pe care îl iubim atât și pentru care am făcut sacrificii, pentru care ne-am zbătut. Festivalul a reprezentat încă de la început o celebrare anuală a teatrului independent care a prins din ce în ce mai multă forță o data cu trecerea anilor, crescând împreună cu grupurile, spațiile și creatorii care l-au susținut și i-au oferit consistență.

Pentru mulți dintre noi ceea ce s-a născut ca un mod de supraviețuire a devenit un mod de viață. Festivalul a oferit de-a lungul celor nouă ediții un număr de peste 50 de premii, promovând numeroși artiști valoroși, voci distincte în peisajul teatral contemporan. O parte dintre aceștia au fost treptat recunoscuți de către în ”main-stream”, dar pentru noi toți libertatea a rămas cel mai important aspect al creației, un bun câștigat cu greu, ce ar trebui să reprezinte și un drept ocrotit de un sistem legislativ și cultural mai deschis spre inovație și diversitate.

Bucharest Fringe și-a creat un profil clar și îndrăzneț axat pe publicul tânăr promovând calitatea, originalitatea, spiritul liber și debutul artistic. În cele 9 ediții am adus în fața publicului bucureștean de peste 17.500 spectatori, 1.326 de artiști din țară și străinătate. Am parcurs împreună cu publicul și artiștii independenți din România 82 zile de festival. Ne-am bucurat împreună de 181 de spectacole de teatru și 250 de evenimente în 32 de teatre independente și spații neconvenționale. Am acordat 50 de premii în cadrul categoriei “Competiție” și am petrecut alături de public și artiști peste 320 de ore de teatru.

 

Cum s-au schimbat preferințele publicului

Publicul de teatru, deși mic comparativ cu alte audiențe, ale televizunilor sau ale marilor platforme de filme, este variat. Spectatorii au preferințe din cele mai diverse. Așa că nu m-aș aventura să mă pronunț care sunt preferințele publicului. Pot doar să spun ce căutăm noi în raport cu publicul nostru sau ce tip de experiență vrem să îi oferim.

La Teatrul Apropo și în Festivalul Bucharest Fringe căutăm modalități de a comunica cât mai direct cu oamenii din public, de a-i impresiona și de a-i antrena într-o experiență cât mai puternică. Uneori chiar punem experiența spectatorului în centrul spectacolului, așa cum se întâmplă în spectacolele de teatru senzorial, site-specific sau interactive și, într-o oarecare măsură, în orice spectacol contemporan care se adresează unei teme importante a momentului, uneori chiar documentată în prealabil în societate.

Din păcate multe dintre aceste experiențe sunt anulate de restricțiile impuse în această perioadă. Căutăm modalități de a transmite de la distanță măcar o parte din miracolele care se întâmplă în sala de spectacole, iar unele din aceste căutări devin descoperiri interesante, noi, precum performance-ul live la distanță ”In The House” pe care îl vom prezenta în deschiderea Festivalului, cu participarea unor artiști live la distanță, aflați în București, Berlin, Palo Alto – California.

 

Este publicul dornic de teatru online

Există consumatori ai acestui tip de teatru, cu precădere persoane care altfel nu ar avea acces în mod direct la acestea, precum spectatorii potențiali din zonele defavorizate cultural sau pur și simplu din alte orașe decât cel de proveniență al spectacolului, precum și aceia care caută o experiență specifică: un titlu, un regizor, un actor, subiectul etc.

Desigur, e mai dificil decât în alte ”piețe” culturale; și e cu atât mai dificil când avem competiția gratuităților (din arhivă) oferite de marile teatre de stat. Dar cred că vocea Bucharest Fringe este unică, cu o selecție de artiști și de spectacole unică – iar dovada cea mai bună o constituie interesul oamenilor pentru acesta.

 

Posibile direcții pentru Teatrul Independent

Nu îndrăznesc să fac predicții. Nu sunt nici profet, nici critic de teatru. :)

Cred că toți oamenii, de teatru sau de aiurea, își vor recalibra puțin stilul de viață, așteptările, preferițele și obiectivele pe termen lung. Cum anume? Fiecare dintre noi este diferit.

Înainte de a se adapta la pandemie, cred că Teatrul Românesc, ca și întreaga societate românească, ar trebui să se acordeze mai mult cu ce se întâmplă în restul Europei și al Lumii – social, cultural, politic.

Cât despre noi, ”independenții” e ceva mai simplu. Dacă vom supraviețui, vom ieși întăriți. Dacă vom muri, cum se prea poate în condițiile socio-economice actuale și cele de restricție sanitară – foarte puțini vor băga de seamă. Iar societatea românească va pierde un nou potențial creativ și economic pe care nu va fi suficient de înțeleaptă sau matură să îl valorifice – și enorm de mulți nici nu vor ști. Așa cum trecem mult prea ușor peste zecile și miile de valori care se realizează cu adevărat de abia când ajung în alte țări.

 

Teatrul Apropo în pandemie

Am schimbat modul în care ne percepem existența – artistic și uman. Funcționăm pe avarie și la limita supraviețuirii dar, din ce am înțeles, mai bine decât alți colegi din sector. Ne ducem mai departe proiectele începute, adaptându-ne contextului.

Am învățat că on-line nu e o soluție ”de viață” sau ”pe viață” dar poate reprezenta o alternativă viabilă pentru publicuri noi, aflate la distanță; și că mijloacele video și de Social Media pot fi motor de dezvoltare, chiar dacă ne întoarcem mereu la sala noastră dragă de teatru.

 

Dacă ar fi să vă faceți planuri

Pe termen scurt am vrea să ducem la bun sfârșit proiectele începute și să reușim să menținem în viață spectacolele proprii – atât în atenția publicului, cât și din punct de vedere al unității fiecărui grup artistic în parte. Artiștii independenți sunt o categorie vulnerabilă profesional și economic, dar cu un potențial și o valoare uriașă. Ne dorim să îi protejăm cât mai mult pe colaboratorii noștri, să le dăm încredere și speranță, să știe că la Teatrul Apropo au întotdeauna o ușă deschisă și cineva care le stă alături.

Pe termen mediu ne dorim o schimbare politică care să întărească poziția sectorului independent și să ne permită să ne dezvoltăm artistic și către public nou. Ne dorim să realizăm proiecte care să dea o voce artiștilor tineri, aflați la început de drum, artiștilor originali, marginali dar plini de talent și potențial. Ne dorim să ne punem în continuare întrebări despre noi și despre lumea în care trăim, mai ales în aceste vremuri ”interesante” pe care le traversăm.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related