Timp de două săptămâni în septembrie, pe gardul Muzeului Național de Artă al României au fluturat 42 de steaguri noi. Nu era o întrunire a Federației Unite a Planetelor, ci o sărbătorire a specificului local românesc, prin reinterpretarea identității celor 42 de județe din România. 42 de designeri și artiști locali au pornit de la un brief comun și au creat steaguri noi pentru fiecare județ în parte. În realizarea acestor identități vizuale, creatorii au avut ca temă comună construcția imaginilor din formele geometrice de bază: cerc, pătrat, triunghi, dar cu posibilitatea de a crea și alte forme prin intersecții, suprapuneri sau redimensionări.
Toți cei 42 de participanți au fost rugați să reprezinte județul așa cum îl văd ei, cum îi inspiră sau cum își amintesc de el, foarte subiectiv, povestește Artemisa Pascu, Graphic Designer și membru fondator Local Design Circle, asociație care a realizat acest demers.
Cel mai important criteriu a fost acesta al conexiunii cu județul, este născut, a urmat cursurile unei universități, a fost la casa bunicilor acolo sau s-a mutat curând, atunci se potrivește.
În rândurile de mai jos, Artemisa spune povestea celor 42 de steaguri noi ale României (care pot fi văzute aici) și comunitatea creativă care s-a format în jurul lor. La finalul articolului am adunat și 5 povești ale creatorilor de steaguri despre ce i-a inspirat în procesul de creație și cum a regândit identitatea județului.
Povestea Asociației Local Design Circle
Asociația Local Desgin Circle a apărut din dorința unui grup de designeri de a crea o comunitate dar și o organizație profesională, în anul 2018.
Momentan suntem nouă membrii, din medii și perioade diferite, dar cu o misiune care ne aduce împreună. Pentru viitor, ne dorim ca asociația să ofere o voce comună designerilor români, să faciliteze accesul la educație și să contribuie la modelarea unui mediu vizual mai sănătos.
Membrii fondatori sunt: Andrei Grosu și Andrei Turenici alături de mine, Artemisa Pascu.
Echipa se completează cu: Andrei Șendrea, Dragoș Boțcău, Gabriel Barbu, Miloš Jovanović, Radu Manelici și Sebastian Anastasiei.
Proiectul celor 42 de steaguri reinterpretate
La ediția Romanian Design Week din 2019, a fost primul eveniment al asociației, First Date. Atunci am strâns răspunsuri la diferite întrebări legate de cum, când și cum văd cei care lucrează pe proiecte de graphic design piața. Limita evenimentului de anul trecut a fost faptul că la expoziție au participat doar cei din București care ne-au vizitat în acea perioadă.
Pentru că 2020, așa cum știm cu toții, a schimbat mult lucrurile, iar însăși tema Romanian Design Week 2020 a fost Change, ne-am propus să facem o schimbare la evenimentul de anul acesta. Am căutat un mod prin care să nu ne mai limităm la București și să facem un index mai larg al designerilor din România. Forma expoziției și brieful au venit la pachet la una dintre discuțiile cu ceilalți membri ai asociației.
Județul Cluj — Ionuț Bălan. Foto: Alex Galmeanu
De la idee la implementare
Perioada de indexare a numelor și datelor de contact a fost destul de complicată, am plecat de la ideea de a găsi în fiecare județ câte un designer care să accepte provocarea briefului. De exemplu, au fost județe la care chiar a fost complicat și unde am căutat diferite conexiuni între județ și participanți, pe lângă faptul că aceștia locuiesc acolo.
A fost un proiect cu mulți pași, pe care ne dorim să îl expunem și în viitorul apropiat, în diferite locații și contexte. Avem noroc că se potrivește oriunde în țară.
Cum ați ales creatorii steagurilor
Cel mai important criteriu a fost acesta al conexiunii cu județul, este născut, a urmat cursurile unei universități, a fost la casa bunicilor acolo sau s-a mutat curând, atunci se potrivește. Toți cei 42 de participanți au fost rugați să reprezinte județul așa cum îl văd ei, cum îi inspiră sau cum își amintesc de el, foarte subiectiv.
Brieful a avut și o particularitate și anume, să fie folosite doar forme de bază, cerc, pătrat, triunghi, asupra cărora fiecare poate să intervină prin deformare sau scalare. Acesta a fost un criteriu prin care noi am crezut că o să aducem o oarecare uniformizare a steagurilor, dar cum fiecare județ este diferit așa au fost și steagurile.
Județul Bistrița-Năsăud — Adrian Șteopoaie
Surprize
Cele mai faine surprize sunt că am cunoscut oameni din fiecare colț al țării, din generații atât de diferite, de la studenți la oameni cu o experiență în domeniu aproape cât vârsta unor participanți. Iar pentru noi cea mai mare supriză este că am reușit cu această temă comună să îi punem alături pe toți în aceeași expoziție.
Personal, reacțiile trecătorilor au avut cel mai mare impact asupra mea. Cei care își recunoșteau județul și mergeau repede la steag ca să ii facă o fotografi au fost cei mai simpatici.
Foto: Alex Gâlmeanu
Ce spun cele 42 de steaguri despre România
Steagurile spun în primul rând că avem o comunitate care abia așteaptă să fie implicată în proiecte comune, chiar dacă acestea schimbă doar pentru două săptămâni ceea ce văd oamenii când trec prin fața Muzeului de Artă.
Daniel Bere (@danielcerveza), Județul Bihor
Pornind de la utilizarea unor cercuri proporționale suprapuse și așezate în grid, o trimitere către relieful de deal specific zonei, conturul formei geografice a județului Bihor e obținut concentric prin cromatică și suprapunerea cercurilor.
Manu Drosu (@manudrosu), Județul Botoșani
Când am primit invitația de a participa la RO42, am avut emoții pentru că îmi doream să onorez stema acestui județ. Am încerc să înglobez cât mai bine cele trei simboluri , dar în același timp să am un design fresh, respectând semnificația acestora. Am folosit simbolul penei de păun care simbolizează importanța târgurilor în formarea orașului și am folosit cei trei luceferi ilustrați în partea inferioară a steagului simbolizează cele trei entități născute în Botoșani, Eminescu, Enescu și Iorga.
Andrei Nicolescu (@the_andrei_nicolescu), Municipiul București
Bucureștiul e un oraș plin de e multitudine de contraste care îi conferă dinamică , o serie de de stiluri arhitecturale se întrepătrund pentru privitor. Prin țesătura grafică am vrut să surprind caracterul puternic al arhitecturii interbelice căreia ar trebui să-i acordăm mai mult prestigiu, reprezentând unul din momentele cheie în dezvoltarea orașului. Bucureștiul crează uneori o atmosferă iritantă dar plină de energie și diversitate în cele din urmă.
Claudia Draghia (@claudia.draghia), Județul Călărași
Steagul este inspirat din stema județului, dar aduce două noi elemente, coloanele verticale din partea de jos a compoziției sunt folosite drept simboluri ale Italiei și Spaniei, țările unde forța de muncă a plecat în numere mari pentru un nivel de trai mai bun.
Lucian Moldovan (@lucianmldvn), Județul Mureș
În ceea ce privește reprezentarea steagului, motivul principal este râul Mureș, de unde provine numele județului. Pe lângă asta, am mai vrut să arăt varietatea și multiculturalitatea dată de diferitele grupuri etnice din județ, precum și de influențele austro-ungare din trecut. Juxtapunerea formelor și culorilor reprezintă o abstracție a Fibulei de la Suseni, simbol al județului și relicvă arheologică unică în lume.