[Single de România] Jack of all Trades: Trebuie să fim niște rockeri adaptați în epoca influencing-ului, fără a ne mai găsi scuze că vremurile sunt greșite

[Single de România] Jack of all Trades: Trebuie să fim niște rockeri adaptați în epoca influencing-ului, fără a ne mai găsi scuze că vremurile sunt greșite

Jack of all Trades și-au lansat primul album, ‘Extrovertit Selectiv’, fix înainte de pandemie, iar după un turneu anulat și-au dedicat lunile următoare compunerii piesei Gesturi Mărunte pentru aplicația de donat sânge Donorium, ce urmează a fi lansată pe 17 octombrie ca single și clip. Altfel, în trupă, rolurile sunt împărțite destul de clar între Alex și Mădălin, vocea, respectiv beat-ul trupei, așa încât totul să meargă strună.

"În trupă, Mădălin se ocupă de tot ce înseamnă grafică, web design și PR. Eu mă ocup de tot ce înseamnă post-producție video (regie, montaj, colorizare). Pentru logo-ul trupei și coperta albumului am colaborat cu Lucian Radu de la UNOM Design", spune Alex Teodorescu.

Sunt influențați de Machine Gun Kelly, Billie Eilish sau Post Malone, cu un ochi către trap-ul care a luat cu asalt și piața locală, în așteptarea unui val care să readucă mesajul în muzică.

"Ora exactă în muzică în mare parte a fost dată mereu de adolescenți, iar acum par să rezoneze cu trap-ul actual și toate viciile închipuite sau nu pe care le pretind trapperii români. Trendingul românesc este un adevăr pe care nu toți îl acceptăm, e clar că aproape toată lumea ascultă în mod ironic sau nu manele", spune Alex.

Între timp, rămâne lupta pentru a fi mereu în urechile oamenilor, cu un single, album sau aplicație, într-un univers media în care muzica a lăsat garda jos, vorba bateristului Jack of all Trades.

 

Cum s-au schimbat planurile în pandemie

Mădălin: Virusul ne-a dat peste cap o planificare minuțioasă a tot ceea ce aveam de făcut pe anul ăsta. În ianuarie, când am avut prima ședință de trupă, am hotărât să facem un mini-turneu prin țară pentru a ne promova albumul de debut, ‘Extrovertit Selectiv’, lansat cu o lună înainte. Tocmai ce bătusem palma cu localuri din Buzău și Călărași când s-a dat ordonanța de urgență.

Alex: Noi plănuisem ca anul acesta să lansăm minim 3 single-uri. După cele două luni de izolare, componența trupei s-a modificat, Gabi Predescu venind în colectivul nostru în urma unui casting făcut cu simț de răspundere din dorința de a avea o coerentă și o constanță cât mai bună în următorii ani, fapt care ne-a încetinit puțin procesul de creație. Ne-am ambiționat totuși, ca în ciuda tuturor problemelor apărute, să reușim să finalizăm un lucru greu pe care ni l-am propus de ceva vreme: să lansăm cât mai atenți la detalii soundtrack-ul aplicației Donorium. 

Toată treaba cu pandemia ne-a adus și lucruri bune. Am avut mai mult timp să investim în imaginea trupei (site nou, magazin online, live videos, promovare online) și ne-am întors la woodshedding (ne-am închis în casă/sala de repetiție și am studiat individual). Cumva, am avut un timp pentru noi pentru a ne dezvolta atât muzical, cât și personal.

 

Ce ar trebui sa facă scena locală în perioada asta

Mădălin: Momentan, localurile caută sold-out-uri pentru serile respective de concert încercând să riște cât mai puțin. Este ceva absolut normal, cluburile nu funcționează la randament maxim și este nevoie de o constanță financiară de subzistență să zicem așa. Am văzut inițiative mișto (Expirat), dar am văzut și concerte anulate cu două zile înainte pentru că numărul de bilete vândute nu s-a ridicat la așteptările organizatorilor.

Alex: Personal, noi preconizăm un 2021 plin de evenimente, lansări de single-uri, albume, festivaluri. O discuție a oamenilor din industrie (cea internațională în special) e legată de faptul că e posibil ca odată cu ridicarea restricțiilor să apară o saturație completă de lansări și muzică nouă, pentru că marile label-uri de afară au amânat foarte multe release-uri deja. Practic, la nivel internațional se estimează că vom avea un exces imens de material nou scos pe piață odată ce se vor găsi soluțiile combaterii virusului. La noi în țară, la fel ca și înainte de pandemie, totul ține de artiști și de randamentul fiecărui proiect. Noi ne-am decis să nu lansăm foarte mult material nou în acest an, dată fiind situația, însă avem un nou șablon de album la orizont. 

Până atunci, fiecare proiect probabil că ar trebui să facă ce consideră pentru a transforma aceste timpuri de grea încercare pentru industria muzicală în ceva pozitiv. Pentru noi, asta înseamnă timp mai mult pentru studiu și compoziție sau, mai punctual spus, concretizarea cât mai exactă a ideilor pe care le avem deja.

 

Cum arată un single în 2020

Mădălin: O să răspundem la această întrebare referindu-ne strict la scena locală. Lansarea unui single e un mod grozav de a te promova: concert de lansare, apariții la radio sau TV, interviuri, ascultători noi pe Spotify.

Dacă în alte vremuri, un single era făcut special pentru a anunța/promova un nou material discografic, acum trupele lansează single-uri fără acest scop neapărat, ci doar pentru a rămâne constant în atenția publicului. Evident, nu mai există conceptul de a lansa o piesă în alt format în afară decât cel digital, adică pe YouTube și pe platformele de streaming.

 

Single-uri pe bandă rulantă sau album

Alex: Single-uri pe bandă rulantă până iese albumul. Noi ne-am propus să scoatem un album nou odată la 2-3 ani și să lansăm în jur de 3 piese pe an.

 

De la single la clip

Mădălin: Procesul nostru de lansare al unui single este împărțit pe patru luni, astfel: în prima lună definitivăm compozițional piesa, adică o aducem în forma în care ne-am dori să fie când o lansăm. Asta înseamnă zile de repetiții în care ne dedicăm în întregime acelei piese, înregistrat ce facem la sală de repetiții pe telefon, ascultat acasă, revizuit și tot așa până când suntem complet mulțumiți de fiecare notă și accent ale fiecăruia dintre noi.

În următoarea lună ne ocupăm de înregistrarea instrumentelor. De obicei începem cu toba, pentru a avea o fundație pentru restul instrumentelor, urmată de bass și restul - și, în final, înregistrăm vocea. 

Ultimele două luni sunt pentru filmarea videoclipului (dacă este cazul), montaj, mixul și masteringul piesei și promovare (comunicate de presă, interviuri, apariții radio).

 

Cat mai costă o lansare

Alex: Depinde de scenariu, regie, de ce oameni și ce resurse ai în jurul tău. Proiectul nostru a funcționat foarte bine și încă funcționează alături de oameni ce au cotă de piață mai mică decât potențialul lor, dar care au dorință imensă de afirmare. Suntem genul de proiect care vrem să depindem de cât mai puțini oameni și să colaborăm doar cu aceia cu care rezonăm artistic și antreprenorial.

Atunci când ești la început pui mult mai mult suflet și te bucuri mult mai atent de orice plus pe care îl vezi în ceea ce înseamnă munca ta. Pe partea de video am colaborat cu Wawa Content, o echipă de creatori de conținut nou venită pe piața din România, cu ambiția de a demonstra că se poate bate oricând ca și calitate cu agenții mari din țară. Wawa Content este o echipă care a atras fonduri europene și a investit toți banii strict în hardware, cursuri și alte elemente adiacente activității lor. Fiind vorba de o campanie socială, ne-am bucurat să vedem că toate părțile implicate au înțeles care e scopul, iar partea financiară a fost lăsată pe plan secundar, dar nicidecum neglijată.
O lansare de single are nevoie de un spațiu închiriat în care să îți desfășori filmările, montaj și postprocesare video, mix & master audio. În ultimii 5 ani de zile, echipa noastră a studiat destul de mult domeniul multimedia și și-a făcut o idee clară de ansamblu. Am ales să ne dedicăm toate cunoștințele în slujba trupei aproape exclusiv, atât pe partea de sunet cât și pe partea video, arătându-ne cu fiecare produs final lansat nivelul la care ne situăm. Am studiat și luăm extrem de în serios partea de ‘business’ din ‘show-business’.

Probabil că dacă un alt artist ar fi compus piesa ‘Gesturi Mărunte’ fără să aibă acces la absolut nimic din întreg procesul multimedia cu care noi lucrăm, totul ar fi costat între 1500 și 2000 de euro minim, iar la finalul întregului ciclu ar fi avut posibilitatea de a urcă videoclipul pe un canal de YouTube, iar piesa pe platformele de streaming... și cam atât. Prețurile PR-ului, concertului și boost-urile pentru social media diferă de la o strategie la alta a artiștilor. 

O lansare de single ca la carte sună puțin vag deoarece calitatea videoclipului este dată de oamenii care lucrează în jurul acelui produs final. Există regizori de videoclipuri care lucrează cu preț fix care poate ajunge și la 7000 de euro pentru întreaga parte ce ține de imagine. Există și producători care cer 3-4 mii de euro pentru a produce audio o idee incipientă a artistului. Practic 11 mii de euro video + audio. Ține de fiecare ce își dorește să facă în muzică. Există și riscul ca deși să investești acești bani, 11 mii de euro, piesa să nu aibă succesul pe măsura investiției, deci probabil e mai înțelept să îți dezvolți simțul decenței. Noi, probabil că dacă am avea aceasta sumă, audio-ul și video-ul le-am face tot pe cont propriu și banii aceia i-am investi fie în a porni o campanie de PR masivă prin care să știm că fiecare om din țara asta a auzit de clipul nostru, fie pentru a filma totul undeva foarte spectaculos gen Alaska sau Caraibe, haha.

Dar, să avem banii ăștia la îndemână și după aceea ne gândim și la restul. Momentan, stretching a buck is the real deal, chiar și la artiștii români mari.

Totul ține de mentalitatea fiecărui grup. Cumva, atunci când știi că ai colaborat cu cineva foarte important din industrie ai o mică certitudine că produsul tău este de calitate pentru că a fost aprobat de un producător care deja are o oarecare validare în domeniu. Din punct de vedere artistic însă, nu există niciodată siguranță că o producție de 11 mii de euro este o capodoperă. Asta credem că e de fapt frumusețea artei exprimate prin single-uri.

Orice producător/artist este la fel de bun precum ultima piesă pe care o scoate. De aici și declinurile și ascensiunile aferente.

Întotdeauna când o piesă prinde contur în sală, în mintea noastră se conturează sau nu și un videoclip. În funcție de viziunea acelui videoclip, ne facem un plan de investiții, după care, cu realism, încercăm să-l ducem la bun sfârșit. Frumusețea este că mereu există foarte multe variabile și niciodată nu sună și nu arată totul așa cum gândim inițial, însă centralizarea întregilor elemente în urma colaborării face ca produsul să aibă nota lui de originalitate. Cel mai important este că pe tot parcursul acestui proces să ne bucurăm și să fim mulțumiți că avem prilejul să facem acest lucru, iar atunci când ne privim în ochi rupți de oboseală după 8 ore de filmări să ne zâmbim știind că am dat totul pentru trupă și pentru noul single. Am avut de-a lungul timpului bugete alocate și de 1000-1500 de lei și de 1000-1500 de euro. În viitor cu siguranța că aceste sume vor crește și mai mult, la fel și calitatea experienței resimțită de urmăritori. E o vanitate ce nu se va termina prea curând.

 

Care e principala piedică în lansarea unui single

Mădălin: Cel mai mare impediment este că ajungi foarte greu pe radio. La TV e foarte greu spre imposibil, dar și dacă ajungi, interesul pentru muzica televizată este destul de scăzut. În ceea ce ne privește, gusturile foarte diversificate ale publicului și imposibilitatea mass-mediei de a livra conținut extrem de variat pe un anumit canal, radio sau TV, face ca piesele noastre care pot fi extrem de relatable pentru public să fie considerate nișe. Nu există și e foarte puțin probabil ca în viitor să avem un post de radio sau TV care să aibă o politică de funcționare precum Spotify sau YouTube. Tocmai de-asta, atât radio-ul, cât și TV-ul, le vedem ca două filtre interpuse pe traseul canalului de comunicare formație-public. Altfel spus, atât radio-ul cât și TV-ul sunt și ele sunt două prime nișe.

Alex: Ne-am bucura, ca peste ani, radio-urile să ne valideze și să putem avea acea expunere de care orice trupă are nevoie. La bază, noi ne situăm undeva la granița dintre underground și mainstream și știm clar când o piesă este despre artistul din sufletul nostru și când o piesă este despre entertainment.

Probabil că nici noi nu am descoperit rețeta de a menține un echilibru compozițional de identitate vs radio-friendly-ness, dar poate că nici aceste două organisme nu sunt foarte deschise către nou.

Există emisiuni muzicale precum ‘Alternative Hour’ cu DJ Hefe, ‘Beyond the Beat’ - despre viețile artiștilor unde selecția se face în funcție de stilul muzical abordat sau șanse de expunere precum emisiunile ‘Neatza cu Răzvan și Dani’, ‘Teo Show’, ‘La Măruță’, unde trupele pot apărea, dar e greu de spus dacă publicul țintă ascultător de muzică urmărește constant aceste emisiuni.

 

Ce a prins cel mai bine

Alex: Ne-am bucurat enorm de fiecare lansare pe care am avut-o, dar parcă lansarea single-ului “A doua incercare” a avut ceva aparte, pentru că am simțit că toți oamenii care au trimis filmări/au venit la lansare s-au bucurat și ei la rândul lor de tot ce am reușit să realizăm împreună și s-au simțit parte din formație

 

Acum așteptăm să ne bucurăm ca single-ul “Gesturi Marunte”, soundtrack-ul oficial Donorium, să influențeze în bine cât mai mulți oameni.

 

Cine vă inspiră

Mădălin: Machine Gun Kelly e un exemplu de ‘așa da’ la capitolul lansare de single/album. Păstrează o tematică vizuală consistentă din momentul anunțării acestuia, până după momentul lansării. Spre exemplu, noul lui album, pe care urmează să-l lanseze săptămâna viitoare, are ca și motiv vizual culoarea roz. Fiecare single/videoclip lansat - care, by the way, a beneficiat de un buget exorbitant - a avut acest motiv vizual într-o formă sau alta, până și Kelly purtând numai haine roz de aproape un an de zile.

Alex: Credem totodată că e foarte important ca indiferent de stilul muzical abordat, eforturile de promovare și atitudinea noastră față de conceptele livrate să fie cât se poate de asumate. Dacă, spre exemplu, artiști pe val precum Future, Post Malone, Billie Eilish, J Cole nu se mulțumesc doar cu a lansa piese și sunt constant în căutare de noi strategii de promovare, același lucru trebuie făcut și de noi ca trupă, pentru că e clar că doar o lansare nu mai este suficientă, cu atât mai mult cu cât muzica rock pare că pierde teren în fața altor stiluri.

Cumva, trebuie să fim niște rockeri adaptați în epoca influencing-ului, fără a ne mai găsi scuze că vremurile sunt greșite și că nu mai există ascultători de muzică adevărată sau alte justificări. Întotdeauna există și părți bune, trebuie doar să deschizi ochii să le vezi.

 

Scule și colaborări

Alex: Circula o memă pe grupurile de produceri care zice cam așa: “You spent all this time on something someone is going to listen to once on their phone speakers.” 

Cam aici cred că se vede puțin pasiunea. Când alegi s-o faci cât de bine poți, chiar dacă “e ok, merge și asa”. În 2020 lucrurile, au devenit destul de simple, iar în ceea ce privește formația noastră, în afară de tobă, care trebuie înregistrată într-un studio cu tavan cât mai înalt și captată cu microfoane pt room și overhead cât mai bune, totul se poate realiza din propriul dormitor.

Tocmai de-aia studioul nostru acum este un laptop ASUS cu 16GB ram, procesor i7, SSD, o placă de sunet Focusrite și un set de căști Audiotechnica AT50. Înregistrările se fac fie la noi în sala de repetiții, fie la studio-ul VOX-Various Orchestra Xteens. Vocea e captată printr-un microfon AT2020 înconjurat de un mic screen pentru izolare fonică.

Există și niște monitoare de studio Yamaha HS de 7 țoli la studio la VOX, dar credem că e un procent mai mare de ascultători care folosesc căștile pentru muzică, deci în căști ne încredem și noi. Am avut dăți în care schimbam microfoanele cu cele ale colegilor de la formația VOX unde putem vorbi și de microfoane Sennheiser de 2500 de euro, însă, la final, cu toate pluginurile aferente mixului, compresii și toate cele, diferențele sunt extrem de mici. Dacă nu ar exista pluginurile digitale, într-adevăr s-ar simți diferența, altfel nu prea are rost. Dacă vorbim de 100% analog, vorbim bineînțeles de investiții de 30-40 de mii de euro, bani cam greu de făcut momentan… haha. 

Pentru soundtrack-ul aplicației Donorium, piesa “Gesturi Mărunte” fiind izolați acasă unii de ceilalți, am lucrat inclusiv cu softuri VST în ceea ce privește distortion-ul de chitară. A fost puțin mai laborios decât dacă am fi folosit profiler-ele sau stațiile de chitară obișnuite pe lampă, dar cu răbdare și migală considerăm că am ajuns la un rezultat final foarte bun.

Tocmai de-aia, cel mai mult contează entuziasmul și abilitățile de mixing din spatele omului de la sunet și nu neapărat sculele. Pentru că diferența dintre calitatea digitală și cea analog este tot mai mică, necesitatea unui studio în cazul nostru începe să mai existe doar în cazul în care suntem presați de timp.

Ne place foarte mult munca de studio, însă ne dedicăm prioritar propriilor proiecte.

În trecut am colaborat si cu TAINE Multimedia si cu REAL Sound and Vision.

 

Cât de importanta e imaginea

Alex: Imaginea e esențială în lansarea unui single. E un mijloc de a-ți ‘carry your message across all forms’.

În trupă, Mădălin se ocupă de tot ce înseamnă grafică, web design și PR. Eu mă ocup de tot ce înseamnă post-producție video (regie, montaj, colorizare). Pentru logo-ul trupei și coperta albumului ‘Extrovertit Selectiv’ am colaborat cu Lucian Radu de la UNOM Design.

Pentru videoclipul piesei “Gesturi Mărunte”, Wawa Content ne-au pus la dispoziție rezoluție 4k la 60 de fps, drona 4k și skill-uri certificate de cameraman prin prezența lui Rareș Lecu. Rezultatele ne-au entuziasmat și simțim că am făcut un pas uriaș în ceea ce înseamnă evoluția calității single-urilor noastre.
Scena locală în ultimii cinci ani

Alex: Acum 5 ani, Jack of all Trades nu exista ca formație. Despre activitate muzicală propriu-zisă nu putem vorbi decât din toamna lui 2017 încoace și nu putem să observăm mari diferențe între modul în care activam atunci și modul în care ne desfășurăm activitatea acum.

Ca și ascultători de muzică, putem observa cum muzica trap a prins rădăcini în conștiința adolescenților și că mesajele muzicale sunt fie despre excese, fie glume sau autoironie. Ne bucurăm totuși că ocazional, în trending mai găsim câte o piesă de la Deliric, Phunk B, Carla’s Dreams sau Subcarpați, semn că există lume care încă este interesată de un mesaj serios în muzică, însă per total se simte că este o perioadă în care lumea caută doar entertainment și umor când vine vorba de mesajul muzical.

Asta nu înseamnă că nu există oameni care gândesc la fel ca noi și care nu se regăsesc în ce e difuzat în trendingul românesc. Tocmai de aceea continuăm să facem ceea ce facem cu speranța că polii se vor inversa la un moment dat și lumea va avea nevoie din nou de piese cu mesaj real. Totodată nici nu excludem ideea de a compune o piesă cu un mesaj amuzant, atât timp cât identitatea noastră ar rămâne aceeași.

 

#Trending

Alex: Probabil că Grasu’ XXL a rezumat cel mai bine. S-au schimbat drogurile, s-a schimbat și muzica. Ora exactă în muzică în mare parte a fost dată mereu de adolescenți, iar acum par să rezoneze cu trap-ul actual și toate viciile închipuite sau nu pe care le pretind trapperii români. Trendingul românesc este un adevăr pe care nu toți îl acceptăm, e clar că aproape toată lumea ascultă în mod ironic sau nu manele, dar dacă există un punct de laudă la adresa radio-urilor cam asta ar fi din punctul nostru de vedere: încă se interzic manelele în fm.

Și nu ne bucurăm de asta pentru că noi, Jack of all Trades, am fi niște elitiști, ci pentru că e singura speranța că muzica noastră, a tuturor formațiilor care încercăm să avem un mesaj serios și sincer, să mai aibă vreodată ocazia să se bucure de spotlightul meritat.

 

Cum a evoluat promovarea din Romania

Mădălin: Credem că orice trupă, oricât de mică, dacă e mereu în priză și non stop interesată de scopul ei, poate să între într-un circuit în care să fie luată în serios de industria mare. Sunt mulți pași, încă avem și noi foarte multe de făcut până vom primi ce ne dorim, ne și dorim destul de mult, dar având în vedere că suntem patru muzicieni necunoscuți adunați în București pentru a face muzică pe bune și am ajuns până aici, credem că semnele sunt bune.

Alex: Până acum ne-am promovat DIY și am încercat să intrăm în legătură cu orice publicație și orice post radio/TV, folosindu-ne de internet și networking-ul propriu. Următorul pas va fi să stăm la masă de vorbă cu agenții de publicitate, unde știm că prețul este mult mai mare decât pentru articolele în online sau boost-urile de social media, dar trăim și cu speranța că s-ar putea să ieșim la suprafață în cele din urmă în adevăratul sens al cuvântului.

Alex: Nu am prins vremea când se lipeau afișe pentru concerte, nu am prins vremurile în care rockerii trăiau din muzică, trăim vremea online-ului și încercăm să scoatem tot ce se poate din el.

Singura parte rea a promovatului este aceea că, de multe ori, alegem să trăim doar în online, unde totul pare mult mai popular decât este de fapt, iar asta nu se aplică neapărat doar în muzică. De aceea, poate că piesa “Gesturi Mărunte” va aduce încă un 1% de implicare socială reală în rândul tuturor celor care vor auzi de noi. E tot ce ne dorim de la acest single.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related