L-am rugat pe Cristian Manafu sa se uite prin ochelarii cu lentile pozitive catre schimbarile pe care le-a adus aceasta perioada, mai ales in zona online-ului. Pe langa faptul ca cifrele arata o crestere a comertului online, iar internetul a fost canalul principal de comunicare pentru oameni, autoritati si branduri, pandemia a si accelerat digitalizarea Romaniei. Era si timpul, de altfel, tehnologia este un instrument de care toate tarile dezvoltate fac uz la maxim, pentru a castiga timp si bani.
In ceea ce priveste brandurile prezente in social media, se observa un nou trend de la o vreme pe paginile de Facebook.
” Daca intr-o vreme oamenii si mai ales brand-urile nu stergeau comentariile, ca asa ceva nu se face in social media, astazi sunt mai atenti la imaginea lor si pretuiesc mai mult spatiul lor.
Ce vreau sa spun e ca nu peste mult timp, daca e bine sau nu sa stergi un comentariu de pe o pagina de brand nu va mai fi subiect de board meeting in companie. Cred ca nu vom mai permite unor indivizi sa isi etaleze ultimele injuraturi invatate in spatiile noastre. Delete si block instant”
Mergem mai departe in seria noastra cu lideri de opinie si povestim despre internet cu Cristian Manafu, fost jurnalist in presa scrisa de business, in prezent organizator de evenimente, consultant si trainer in social media, si unul dintre primii bloggeri de la noi. Cand nu scrie despre politica, subiectele pe care le abordeaza online sunt marketing, comunicare, digital si fenomene cu impact in societate.
Despre tine, la persoana a treia :)
Format ca jurnalist, cu diploma in Filosofie, a trecut prin toate scaunele unei redactii, de la junior editor la director editorial. Dupa 8 ani de jurnalism, ia calea antreprenoriatului, visand la un imperiu online, dar alegand o cale online, pe cea a evenimentelor. Mediul online i-a ramas aproape, fiind unul dintre primii bloggeri de la noi si primul trainer de social media. Astazi isi imparte timpul intre cele mai lungi conferinte online si job-uri de consultanta. Blogul este inca acolo. Se gandeste la un upgrade chiar. Crede in continut mai mult ca oricand si abia asteapta ca publicul sa se sature de stories.
Cand te-ai intalnit cu online-ul
Cred ca în 1997 am vazut prima data un browser web la Centrul pentru Jurnalism Independent. Nu eram pasionat de calculatoare, niciodata nu am fost, deci nu prea am dat atunci importanta Internetului. Un an mai tarziu prindeam un job la Ziarul Financiar, in prima echipa editoriala, si faceam cunostinta cu adevarat cu world wide web. A fost cea mai tare descoperire din viata mea. Eram atat de fascinat de cata informatie era la un click distanta, incat imi salvam pe dischete poze si pagini web, in cazul in care cineva ar fi inchis Internetul. Veneam sambata la redactie, cand nu era nimeni, ca sa stau pe net, sa citesc si sa „salvez” cat mai multe pagini. Prima mea lucrare de diploma a fost despre media online, cu un studiu de caz despre site-ul Washington Post.
La inceputul anilor 2000, am fost implicat in lansarea unor proiecte online, portaluri, clienti de e-mail, chiar si un site de dating. Am fost intai redactor, apoi redactorul sef al primei reviste, cred, despre popularizarea Internetului. Bumerang era o publicatie periodica, de formatul 7 Seri, care se distribuia gratuit prin posta si la Mall Vitan. Scriam despre ce gasesti pe Internet, despre instrumente, despre cei care isi faceau un nume acolo. Peste ani, am intalnit oameni care mi-au spus ca au invatat despre Internet din Bumerang.
In ce ”bula” a online-ului esti acum
Am fost mereu in bula celor pasionati de Internet, de marketing, publicitate, inovatie, antreprenoriat si mai ales social media. Nu e o bula mare, dar e o bula influenta. Si mai ales stabila. Cam tot ce este nou in digital trece mai intai prin bula noastra. Tendintele aici se contureaza mai intai. Ma bucur ca in atatia ani de social media si comunicare digitala, in bula mea au ramas relevanti numai oameni cu experienta si cu voci puternice.
Vocea ta virtuala
Am avut sansa de a fi printre primii care au scris despre Internet, despre noile tendinte digitale, despre social media. Am avut norocul ca am prins de la inceput fenomenul blogurilor. Fostul job de jurnalist si apoi blogul m-au ajutat sa imi creionez o imagine de specialist in social media si de om echilibrat, cred eu. Am avut mereu o pozitie echilibrata si mai ales asumata fata de orice schimbare, fenomen sau noutate din mediul online.
Comunitatea e importanta intr-un domeniu nou. Trebuia sa te conectezi cu alti oameni pasionati ca tine, sa initiezi proiecte, sa oferi din know-how-ul tau. Toate astea iti aduc recunoastere. La inceputurile social media, multi au considerat aceasta recunoastere drept influenta.
Responsabilitatea, cum se manifesta
Faptul ca multi ani am sfatuit companii mari cum sa creasca in social media ori am lucrat cu ele in evenimentele mele m-a obligat sa fiu cat mai transparent in tot ce fac si sa dovedesc ca sunt un om de incredere. Formarea ca jurnalist iti imprima un simt al responsabilitatii. Am fost deci mereu atent sa nu fac greseli ce pot avea consecinte. Mai ales intr-un domeniu unde „tranzactionezi” informatii.
Fan Facebook sau nu
Nu am fost niciodata un mare fan al Facebook, insa aici se regaseste de ani buni comunitatea mea. La inceput a fost pe Twitter. Si am fost mare fan Twitter cat a avut impact si activitate. Vad ca si-a revenit, insa locul meu nu mai e acolo. E tot pe Facebook si va mai ramane vreo 5 ani de acum inainte, cel putin. Generatiile care au prins inceputul Internetului ca fenomen de masa au ramas ancorati in formatele simple de creare si distributie de continut. De asta zic ca voi ramane pe Facebook si legat de blog.
Am avut perioade in care nu am postat nimic pe Facebook. Chiar si acum nu postez zilnic. Nu caut sa fiu acolo doar de dragul de a fi. Nu imi dau cu parerea despre orice.
Conflictele, ce faci cu ele
Nu prea am avut conflicte in social media. Trolls si haters apar inevitabil cand ai o anumita expunere si recunoastere. Dar nu imi amintesc de conflicte majore. Am ignorat de cele mai multe ori orice referire la persoana mea, iar daca am raspuns unor atacuri sau in diverse neintelegeri, am tinut mai tot timpul la o regula: nu ofer mai mult de 3 raspunsuri. Cred ca daca nu ai inteles ce vreau sa iti spun dupa 3 raspunsuri, sigur nu vei intelege. Sau nu vrei.
Insa in social media se intampla un fenomen interesant. Daca intr-o vreme oamenii si mai ales brand-urile nu stergeau comentariile, ca asa ceva nu se face in social media, astazi sunt mai atenti la imaginea lor si pretuiesc mai mult spatiul lor.
Ce vreau sa spun e ca nu peste mult timp, daca e bine sau nu sa stergi un comentariu de pe o pagina de brand nu va mai fi subiect de board meeting in companie. Cred ca – persoane fizice sau juridice – nu vom mai permite unor indivizi sa isi etaleze ultimele injuraturi invatate in spatiile noastre. Delete si block instant.
Subiectele pe care le abordezi
Multi ani, vreo 6 parca, nu am scris si vorbit despre politica pe blog. In 2012, am scris primul meu post cu tenta politica pentru a-l sustine pe Nicusor Dan. Tin minte ca am primit multe comentarii atunci. In timp, nu m-am apropiat de politica, dar la alegeri m-am activat de fiecare data de atunci. Cred mult in implicarea noastra, cred mult in participarea la vot si cred mult in oameni, mai bine zis ca exista oameni care vor sa faca un bine.
Cand nu scriu despre politica, adica mai tot timpul, ma intereseaza tot ce e nou in marketing, comunicare si digital. Ma intereseaza orice fenomen care are un impact in societate. Vreau sa cred ca prin bune practici impartasite putem face si bine, si lucruri bune.
Oamenii care te urmaresc
Cei mai multi oameni din jurul meu sunt oameni ca mine. Comunitatea mea nu e foarte mare. Reach-ul ei e mai mare, probabil. Sunt de ceva vreme in piata si am apucat sa ma conectez de-a lungul anilor cu mai toate generatiile de profesionisti. Si cumva, fiind conectat cu multi dintre ei, in principal pe Facebook si LinkedIn, stiu ca unele dintre ideile si parerile mele ajung in comunitate.
Sunt intr-o comunitate in care adevarata influenta se construieste in timp. Fireste, avem in jur si personaje care isi forteaza statutul de key opinion leader, dar ele nu rezista in timp. Cum spuneam si la inceput, in bula mea, cei care au construit cu adevarat si au strans aprecieri in timp sunt adevaratii influenceri.
Influenceri vs Lideri de opinie
Influencer este un termen foarte deschis in acest moment, include atatea specii. In schimb, liderii de opinie sunt o specie mai rara, mai ingradita, ca sa zic asa. Traditional, ei sunt jurnalisti de print, vedete TV si de ceva ani buni cei care scriu si comunica online, bloggeri sau jurnalisti. In plus, KOL nu e o titluatura pe care lumea si-o pune pe cartea de vizita sau pe care o vezi zi de zi mentionata in media. Este un titlu pe care il vezi mai mult in capul listelor facute de agentiile de PR pentru diverse evenimente si lansari.
Insa ar trebui sa existe o discutie mai mare si mai vizibila despre acesti profesionisti care au puterea de a influenta. Un studiu Starcom arata de ceva vreme ca pe langa celebritati si micro-influenceri, adica oameni ca ei, romanii urmaresc si mai ales asculta ce spun profesionistii, fie ca sunt ziaristi, medici, ingineri, politicieni ori antreprenori de succes.
Eu nu urmaresc multe celebritati, dar sunt „abonatul” ori „prietenul” unor oameni care si-au construit o cariera si un nume fie in business, fie in media. Un pic si in divertisment. Am ajuns sa ii urmaresc pe cei care fac lucruri, care evolueaza, care inoveaza, dar si pe cei care afiseaza normalitatea indiferent de cati bani au in cont ori cat de mare le e brand-ul personal. As pune in primul rand jurnalistii, apoi antreprenorii si dupa celebritatile media.
Cum se vede pandemia de la tine
Pandemia a lovit decisiv in evenimente. Ne-a dat dauna totala din primele zile de izolare. Nu mai aveam ce sa facem. Am pus totul pe hold, ne-am strans lucrurile, am inchis usa si am plecat acasa dupa doar 2 conferinte offline in 2020. Am sperat ca vom reveni in luna mai, dar n-a fost sa fie. Abia in iulie am reinceput sa facem evenimente, exclusiv online, dupa un concept propriu pe care l-am testat deja in 5 conferinte si pe care l-am numit Contactless Conference. In „cinstea” pandemiei.
La fel de mult, a lovit si zona influencer marketing, cu un impact major asupra celor care traiau exclusiv din contractele de endorsement. Cred insa ca toti cei care isi ofereau serviciile de influenceri de ani buni si o faceau bine aveau resurse puse deoparte pentru zile negre. Influencing-ul e o forma de freelancing. Te educi in gestionarea resurselor.
Pandemia a mai taiat probabil din aripile celor care vad job-ul de influencer ca pe o meserie pe care o inveti, ca pe un kit de instalare. Cred ca avem mai putini wannabe influencers acum.
Pe de alta parte, trebuie sa salut brand-urile care au continuat sa lucreze cu influencerii, mai ales pe cele care au avut mai multe campanii in aceasta perioada dificila. A fost cea mai buna dovada ca influencer marketing-ul nu e doar nice to have si ca influencerii au un rol important in comunicare si marketing.
Efectele crizei actuale
E inca devreme sa spunem cu ce „sechele” ramanem din pandemie, dar cu siguranta vom avea niste mici demoni care ne vor urmari o vreme. Poate constientizam acum ca depresia si anxietatea sunt la un scroll distanta, ca pregatirea pentru situatii imprevizibile e un „must”, ca empatia inseamna speranta si puterea de a merge mai departe, ca binele comun e mai important decat binele personal, chiar daca am fost uneori mai vocali online si poate chiar agresivi.
Dupa aproape 7 luni de pandemie, pot spune ca am vazut multe lucruri bune in online, dar si nemernicii. Dar asta e „business as usual” pe Internet. Pun totusi un accent pe faptele bune care nu au lipsit cel putin in primele 3 luni. Vom iesi din pandemie cu multe efecte si lucruri bune, chiar daca unii vor fi raniti, chiar daca altii au murit si au inviat.
Autoritatile, cum s-au comportat
Autoritatile au fost depasite de situatie, asta e clar. Chiar daca la inceput au facut gafe in comunicare, au reusit sa se conecteze cu oamenii. Nu au facut-o perfect, nici macar foarte bine. Acceptabil e mai corect spus.
Romanii nu sunt foarte buni ascultatori, iar autoritatile nu au specialisti adevarati in comunicare. Au facut ce au vazut prin alte tari si ce li s-a parut lor ca e bine. Asta insa nu inseamna ca au facut tot ce se putea si mai ales cum ar fi fost mai bine. #atatsaputut descrie perfect nivelul la care este Romania ca tara in comunicare, organizare, mobilizare. Ma intreb cum ar fi fost aceste 7 luni pentru noi daca nu se implica mediul privat si nu era an electoral.
Din pacate, astazi autoritatile au un vot de incredere mai mic decat la inceputul pandemiei, fiind influentat de cei care au ajuns sa nu creada fie in pandemie, fie in deciziile luate pentru siguranta noastra.
Si mai e un lucru de zis. Cred ca guvernantii actuali au fost bine intentionati, dar prinsi intr-un sistem atat de gaunos si corupt moral si intelectual incat in unele cazuri nu au stiut ce sa mai faca. Sper doar ca dupa pandemie cine va veni la putere dupa Parlamentare sa faca un pic de curatenie in sistem.
Daca ar fi sa privim din partea pozitiva
Internetul si-a dovedit in final utilitatea, daca mai era nevoie sa o demonstreze. Pandemia a insemnat un avans tehnologic pentru Romania. Comertul online a crescut, administratia online s-a pus pe treaba, comunicarea online a fost vitala. Accelerarea digitalizarii Romaniei, capitol la care suntem – cred – pe ultimul loc in Europa, este cel mai bun lucru pe care l-a adus 2020 pana la alegerile locale si sa speram pana la cele parlamentare.
Lectiile ale pandemiei
Mobilizarea oamenilor in momente grele, oamenii de bine care au fost adevaratii influenceri, felul in care multe afaceri s-au reinventat, adaptat si pivotat.