[De la IQads] Livia Plămădeală: Îmi amintesc cu drag și de dezordinea creativă din mansardă, care m-a făcut să simt că eram multe minds alike

[De la IQads] Livia Plămădeală: Îmi amintesc cu drag și de dezordinea creativă din mansardă, care m-a făcut să simt că eram multe minds alike

Se râdea mult în mansarda IQads, își amintește Livia Plămădeală. Iar de aici nu a plecat doar cu amintiri și învățături publicitare, ci și cu o pisică  grasă și păroasă, pe nume Mițurca. Mițurca a fost adoptată într-un teambuilding petrecut la Sinaia, a devenit pisica IQads-ului și mai apoi a devenit pisica Liviei. Se întâmpla în 2011, când social media însemna Facebook și de abia începea să fie luată în seamă de branduri. 

Facebook a ajuns o platformă pentru bătrâni (să nu fim triști!) și au luat amploare Instagram, TikTok și YouTube.

A apărut meseria de youtuber, content creator precum și cea de influencer (sau microinfluencer), avem agenții de influenceri care, cum altfel, promovează produse și servicii în moduri diverse.

S-au schimbat multe, spune Livia, mai puțin stereotipiile, care continuă să strălucească în calupurile publicitare. Continuăm cu povești din mansarda creativă: pisici, crize de râs colectiv & dezbateri intense despre publicitate.

 

La IQads

Am ajuns la IQads aplicând la un anunț de job de pe www.IQads.ro. Aveam 34 de ani (am fost cea mai “înțeleaptă” dintre colegii mei) și mari emoții pentru că mi s-ar fi părut minunat sa fiu acceptată într-un loc care mi se părea atât de cool, efervescent și mai ales cu oameni creativi și deștepți. 

Nu mai țin minte ce campanii se desfășurau atunci (speaking of 2011) nu reușesc să asociez anul 2011 cu spoturi sau vizualuri. Ce țin minte e că social media (însemnând doar Facebook pe vremea respectivă) începea sa fie luată din ce în ce mai mult în seamă de branduri și să fie integrată în mixul de comunicare. Brandurile își făceau pagini, construiau campanii de postări și cover photos unde trebuia să convingi clientul ca locul peste care se va suprapune poza de profil trebuia lăsat liber de conținut).

Am lucrat 3 ani si m-am ocupat de grafică, atât creație cât si DTP. Făceam grafică pentru diverse evenimente: câteva ediții de ADfel, pentru conferințele de marketing Smark, pentru Campionatele Agențiilor precum și pentru alte evenimente punctuale. De asemenea făceam layout-ing pentru diverse studii de cercetare și nu în ultimul rând și social media pentru diverse branduri.

 

Cum a fost experiența, cu bune și cu rele

Looking back a fost una din cele mai rewarding experiențe. Cea mai pregnantă amintire nu e chiar o amintire pentru că inca e o prezență pregnantă în viața mea, pe canapeua mea, pe covoare, în aspirator, în plămâni și în suflet, sub formă de pisică grasă și păroasă, pe nume Mițurca.

Mițurca a fost adoptată într-un teambuilding petrecut la Sinaia, a devenit pisica IQads-ului și mai apoi a devenit pisica mea (m-a ales de mamă pentru ca am sedus-o cu sticksuri pisicești). Iar la un moment dat am plecat acasă cu tot efectivul de animale al companiei. 

 

Adevărata amintire cea mai pregnantă este despre cât de mult râdeam în birou. Nu doar eu ci împreună cu tot biroul, cu toți colegii. Râdeam des și mult, adevarate crize de râs colective. Cică aș avea și un râs molipsitor, nu știu cât e de adevărat, cert e că mi-au plăcut și duc dorul acelor reprize de râs.

Îmi amintesc cu drag și de dezordinea creativă din mansardă, care m-a făcut să simt că eram multe minds alike. 

 

Schimbări

Schimbarea cea mai mare de atunci și până acum? Social media a devenit foarte importantă în mixul de comunicare. 

O dată cu maturizarea generației de digital natives (Y, Z), aceasta ocupă un procent din ce în ce mai relevant în core target-uri, Facebook a ajuns o platformă pentru bătrâni (să nu fim triști!) și au luat amploare Instagram, TikTok și YouTube, utilizate din ce în ce mai mult în scop publicitar (despre TikTok nu știu de fapt mare lucru, că-s în etate, am mai auzit prin târg).

A apărut meseria de youtuber, content creator precum și cea de influencer (sau microinfluencer), avem agenții de influenceri care, cum altfel, promovează produse și servicii în moduri diverse, de la soluții simple precum o cremă anticearcăn plasată unde altundeva decât lângă tastatură, până la scenarii mai elaborate de product placement. 

Ce nu s-a schimbat prea mult cred ca sunt stereotipiile. Mama pregatește pachețel și tata se dă cu motorul (dar mai sunt campanii de awareness destupate de creiere).

 

Învățături

Am invatat foarte multe, iar aceasta întrebare mă determină să-mi sintetizez gândurile care sunt de-a valma în capul meu.

Mai întâi, punctual, aici am început și învățat să fac grafică și branding de evenimente și tot aici am inceput să lucrez serios pe online și social media.

În plus, lucram într-un birou în care se scria despre publicitate așa că eram la curent cu tot ce se întampla atunci în industrie. Până să se scrie însă, se și discuta intern pe seama campaniilor și ideilor, într-un mod articulat și lucid, inteligent, critic si cu umor (da, si ceva hate uneori). Așadar m-a ajutat cu gândirea critică.

 

Ce a urmat după IQads

Am ilustrat o carte și m-am dedicat niște luni acestui proiect.  

M-am specializat pe grafică pentru social media și pe tot felul de evenimente. 

Am lucrat niște ani pentru o agenție specializată în Pharma (BMP Advertising), creație și dtp pentru promovarea de produsemedicamente cu prescripție (pe oncologie, diabet, HIV, respirator) prin evenimente și nu numai, promovare destinată exclusiv profesioniștilor din domeniul medical (căci legea nu permite promovarea Rx-urilor pentru publicul larg). Acum fac acelasi lucru plus mult mai mult social media pe agri.

 

Cum au evoluat lucrurile în domeniul tău

Pe comunicare viuzuală, moare printul și crește exponential digitalul. Fără UI/UX designul e de neînchipuit, la fel tot ce înseamnă animație, video și led-uri.

Ce e nou, digital și îmi place mult este video mapping-ul în teatru (nu e publicitate însă e comunicare vizuală). Dacă e bine făcut, adică e și estetic dar e și deștept, mesajul și poezia piesei sunt transmise mai puternic.

Nu prea mă enervez la schimbările din domeniul meu din ultimii ani dar nu-mi plac vizualurile, în special de pe Instagram Story, cu prea mult text care nu poate fi citit atât de repede. Ah și trebuie sa spun, chiar dacă offtopic, dar e vizual si deranjant, nu mai pot cu Leo di Caprio care aplaudă peste tot pe Facebook!

Mie-mi place mirosul tipografic, îmi place să miros reviste, aș putea spune ca îmi lipsește printul (cumpăr reviste frumos mirositoare în Străinezia, în city-breaks, dar și astea lipsesc în ultimele luni).

 

Efectele pandemiei

Am inceput intr-o noua agentie (Rainbow Idea), în martie, cu 2 săptămâni înainte de lockdown. Practic, mi-am cunoscut colegii la 2 luni după ce m-am angajat. Un procent relevant al activității acestei agenții constă în evenimente outdoor (în câmp, pe terenuri aparținând fermelor) pentru clienți din zona agri, evenimente care nu s-au mai putut desfășura.

Așa că, atunci când nu mai poți sa o iei pe câmpi, cum altfel, iei calea digitalului. S-au găsit soluții videodigitale pentru unele din evenimente, soluții care s-au implementat cu multe vizualizări și like-uri. Conferințe digitale, miniemisiuni și transmisii în direct.

De exemplu: S-a adus în online un eveniment offline precum Ziua Porumbului, practic, un adevarat congres al Porumbului, cea mai importantă cultură mare din România. La acest eveniment , în vremurile apuse, participau și se promovau toți actorii importanți în cultivarea porumbului, de la companii de semințe/hibrizi, substanțe (erbicide, fungicide, insecticide), utilaje, asociații de profil, oficialități sponsori și desigur, sute de fermieri.

De data asta, s-a filmat și transmis în direct, de 2 ori, o zi din Ialomița, altă zi din Iași, pe facebook si pe YouTube dintr-un set-up în câmp, prezenți fiind doar organizatori, firme de profil, oficialități, speakeri și jurnaliști, în limita permisă de lege. S-au strâns, la ambele filmări, peste 33K, respectiv peste 55K de vizualizări (să nu uităm, vorbim de un public de nișă, care nu e neaparat ce mai digital native).

 

Scenariu de viitor

Well, nu sunt nici un bun analist economic, nici o astroloagă prea pricepută (deși mi-ar plăcea foarte mult) și în niciun caz părerolog așa nu pot presupune decât chestiuni generaliste. Cu digitalul tot înainte probabil. Sper să nu fie recesiunea prea gravă.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related