Cosmin Covei e pe piață cu trupa Țapinarii de aproape 20 ani și spune că acum e o perioadă bună, în ciuda restricțiilor impuse de stat. Absolvent de regie, s-a bazat mai mereu și pe imagine, dar și pe ajutorul prietenilor, iar PR-ul și-l fac cu mâna lor.
"PR-ul ni-l facem singuri, cu toți realizatorii radio sau tv ținem legătura personal. Suntem o mână de oameni în tot jocul ăsta de muzică alternativă, care ne cunoaștem de 20 de ani", spune Cosmin Covei.
Anul viitor, de aniversare rotundă, promit un vinil, pentru a marca momentul și a păstra un obicei de școală veche. Crede în întoarcerea la origini, la acustic, o chitară sau două.
"De ceva timp scoatem cântece noi și când sunt cam 12 piese le punem pe un album. Nu am renunțat și nu vom renunța la acest obicei old shool. Îmi place să văd discul în librării. Noul disc "Săgeata spre cer" a apărut anul trecut. Trecuseră 5 ani de când nu mai scosesem un nou disc fizic", Cosmin Covei.
Cum s-au schimbat planurile în pandemie
După cele 11 concerte din turneul Anti Valentine's din februarie, am spus că luăm o mică pauză. Planul era până la jumătatea lui martie :) Deci s-au schimbat un pic, dar din iulie am revenit și nu am avut niciun weekend liber.
Ce ar trebui să facă scenă locală în perioada asta
Este anul trupelor cu mesaj. Au cântat trupele care pot transmite o stare unui om care stă cumințel pe scaunul lui. Au fost organizatori inimoși care au susținut cât au putut trupele independente. Brezoi Summer Câmp a organizat mini festivaluri în fiecare weekend începând cu jumătatea lunii iunie, Festivalul de Film și Istorii de la Râșnov a organizat concerte alternative, Form Space-ul din Cluj, Expirat-ul din Bucureșți și din Vama Veche și multe terase din țară au susținut în continuare mișcarea. După perioada de vară, cred că se vor găși soluții pentru a se organiza concerte și în interior, păstrând măsurile de siguranță. Vor fi avantajați doar cei cu spații mari.
Single în 2020
În ziua de azi un single e pur și simplu piesă nouă :) Pe vremea mea single-ul era cea mai iubită piesă de pe un album. Acum noua piesă se lansează pe net în general. Și noi facem la fel. Unui cântec nou îi facem clip și îl punem pe youtube. Dar am păstrat un pic din farmecul de altădată și mergem la radio-uri interpretând live noul cântec. Guerrilla, Rock Fm, Radio 7, RFI, Radio România Actualitați, Radio România Cultural au diverse emisiuni în care poți cânta live.
Single-uri pe bandă rulantă sau album
Noi ne-am lansat în 2001, acum 19 ani. Nu exista facebook, youtube, spotify... Scoteam un disc pe an. De ceva timp scoatem cântece noi și când sunt cam 12 piese le punem pe un album. Nu am renunțat și nu vom renunța la acest obicei old shool. Îmi place să văd discul în librării. Noul disc "Săgeata spre cer" a apărut anul trecut. Trecuseră 5 ani de când nu mai scosesem un nou disc fizic. Practic în limbajul de acum, noul disc conține doar single-uri :) La anul, la aniversarea de 20 de ani vom scoate și primul vinil.
De la single la clip
Din momentul în care se creionează primele idei ale unui cântec, pentru noi durează cam 3 luni cu tot cu înregistrat, montat, filmat. Nici în pripă, dar nici nu o lungim cu anii. De cele mai multe ori când lucrăm la versuri "vedem" deja și clipul și lucrurile se așează firesc.
Cât mai costă o lansare
Totul e făcut cu prieteni de-o viață, de aceea bugetele sunt extrem de prietenoase. Producția muzicală și orele de studio pentru înregistrarea și mixajul noului single "Folklor" le-am primit cadou de ziua mea de la Adrian Despot în studioul VdV. Pentru costume ne-a ajutat prietenul meu Cristian Dumitrașcu de la Rock Fm. Iar clipul l-am făcut cu Tudor Olaru de la Făt Studios cu care am mai lucrat de 1000 de ori în viața asta. Pr-ul ni-l facem singuri, cu toți realizatorii radio sau tv ținem legătura personal. Suntem o mână de oameni în tot jocul ăsta de muzică alternativă, care ne cunoaștem de 20 de ani.
Care e principala piedică în lansarea unui single
Nu am avut nicio piedică pentru că un single se lansează la noi acasă, pe canalul nostru de youtube. Deci nimeni nu ne poate pune piedici. Oamenii pot distribui muzica ta sau nu, dar nimeni nu-ți poate pune piedică să faci ce-ți trece prin cap.
Ce a prins cel mai bine
E o alegere grea. Dar vorbim pe cifre și de istoria recentă. Single-ul "Spune-mi pe nume" are versuri haioase de viață de cuplu - trade mark Țapinarii :) orchestrație inedită pentru noi - cvartet de coarde. Suntem îmbrăcăți impecabil, avem fetele din cvartet și o locație superbă - Palatul Bragadiru. Eu cred că am făcut o treaba bună și asta se vede și live în concerte după reacția oamenilor.
Cine te inspiră?
Cât de importantă e imaginea
Eu sunt absolvent de regie de film și proiectul Țapinarii s-a născut căutând muzică pentru filmul meu cu un pitic care dansează. Așa s-a născut Sunt Fericit. Deci imaginea este extrem de importantă. Pentru că am pornit de la imagine și am ajuns la muzică. Lucrăm cu prieteni talentați. Pentru imagine și montaj am lucrat în ultima vreme cu Ionuț Ivana pentru "Spune-mi pe nume" și "Criză de 40". "Folklor" l-am filmat și montat cu Tudor Olaru de la Făt Studios. De grafică, se ocupă în ultima vreme Sorina Ion, dar pe parcurs am lucrat cu mulți oameni faini - Ovidiu Panighiant de la Times New Roman, Eugen Cișmasu de la Academia Cațavencu, Monica Jumătate de la Jurnalul Național, Cezara Armașu. Avem și multe clipuri desenate. Printre ele amintesc, Pentru toată noaptea, realizat de Claudiu Băjan de la Colorescu sau "Între da și nu" desenat în nisip de Mariana Pachis sand artist.
Scena locală în ultimii cinci ani
Muzica alternativă este din ce în ce mai puternică și nelipsită de la cele mai mari festivaluri din România. Ceea ce este foarte bine și pentru noi, considerându-ne parte din acest curent muzical. Pe lângă festivaluri mari, au apărut și multe festivaluri medii și mici care merg pe filmul nostru. Și din ce în ce mai multe festivaluri de teatru și film, strecoară și concerte. Pe de altă parte în proporție de 80 la sută noi avem concertele proprii în cluburi sau terase. Putem spune că suntem într-o perioadă bună a carierei după aproape 20 de ani de muncă.
#Trending
Întoarcerea la acustic. La o chitară sau două chiar dacă faci parte din proiecte complexe. Se revine la origini.
Cum a evoluat promovarea din România
Faptul că pe internet ai canalul tău și încerci să atragi oamenii să privească televiziunea ta, este cel mai sincer și cinstit lucru care se putea întâmpla. Nimeni nu te poate obliga să privești ceva. Dai click doar dacă ai auzit din surse online sau offline de acel proiect și chiar vrei să vezi acel produs. Dacă nu te prinde, ieși după 3 secunde, dacă te prinde vezi toate clipurile și dai și mai departe. E fabulos! Îmi place?