[fresh & design] Ion Cojocari. Ultimul an de licență, întâiul an de pandemie

[fresh & design] Ion Cojocari. Ultimul an de licență, întâiul an de pandemie

Pandemia a pus la încercare artiștii. Evenimentele au căzut, determinându-i pe mulți din ei să se reprofileze. Așa a fost și în cazul lui Ion Cojocari, care în prezent este designer la Nikba Creative Studio.

A făcut colegiul muzical, apoi a continuat studiile la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Moldova, ba chiar a fost și membru al unei trupe, unde cânta la trompetă. Iar în ultimul an de licență, când a început pandemia, s-a gândit că nu i-ar strica să învețe niște design graphic. Intuiția-i spunea că va prinde bine. Și n-a greșit. A cumpărat cursuri de pe Udemy, s-a abonat la toate canalele despre graphic design pe Youtube și a început să creeze. S-a gândit că i-ar prinde bine și o pagină de facebook, unde să-și publice lucrările. Și de data asta intuiția nu l-a amăgit. Așa a reușit să obțină un job într-o agenție locală din Chișinău.

Mai departe cu Ion Cojocari, care a învățat să iubească ceea ce face, care își dorește să combine armonios designul cu muzica și care speră frumos!

 

De la muzică în design

Am studiat la colegiul de muzică „Ștefan Neaga”, apoi la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice. Deși am studiat doar muzica și niciodată nu am făcut cursuri de pictură sau design, am fost mereu fascinat de arta vizuală, înțelegeam ce înseamnă un design bun și atrăgător, deși mi-era greu să explic de ce.

 

„Reprofilarea”

În primele luni de pandemie, fiind în ultimul an la academie, aveam destul timp liber să fac muzică, dar și să mă apuc de ceva nou. Fără să mă gândesc prea mult, am hotărât să-mi descarc software-ul necesar și să caut niște canale pe youtube la temă, cursuri, niște exemple inspiraționale. Atunci am și apelat la site-ul udemy.com de unde am cumpărat niște cursuri care mi-au fost de folos. Cu timpul am decis să fac doar logouri, deoarece îmi plăcea ideea de a oferi un mesaj clar cu o ilustrație aparent simplă din punct de vedere vizual.

Deocamdată nu pot să spun că am abandonat muzica. Am de gând să continui activitatea muzicală, atunci când voi avea un bagaj destul de mare de cunoștințe în design. Acum cei care-și câștigau pâinea cu muzică se află într-o perioadă dificilă. Eu doar am ales să mai am o specialitate care îmi place și care o să-mi aducă un venit.

 

Studii

Aproximativ pe la mijloc de aprilie am cumpărat cursurile de pe Udemy, deoarece voiam să investesc în cunoștințele mele, undeva în interior știam că voi avea nevoie de încă o specialitate de rezervă, simțeam că am nevoie și de o anumită schimbare în procesul de gândire și așa am decis să studiez designul.

Bineînțeles e bine să cunoști teoria, dar e mult mai bine să pui accent pe creativitate, deoarece designul modern se bazează pe niște simple reguli de geometrie și semnificație a culorilor și simbolurilor care se învață mai mult intuitiv, căci sunt niște lucruri elementare despre percepția umană.

 

Joburi

De la început voiam să lucrez ca și freelancer, nici nu mă gândeam la opțiunea de a avea un job în Moldova legat de design. Mi-am făcut pagini pe Social Media, am început să-mi postez lucrările pe care deocamdată le făceam doar pentru mine. În scurt timp, pe la început de iulie, am fost contactat de studioul Nikba.

 

Pe mai multe fronturi

Ceea ce presupuneam desprea piața noastră era că nu poți să te axezi doar pe logouri. Aceasta presupunere doar s-a adeverit atunci când am început deja să lucrez și să capăt experiență pe piața noastră, adică la noi trebuie să fii un designer universal, ceea ce nu este deloc un lucru rău pentru mine, deoarece mă simt entuziasmat să învăț cât mai multe.

 

Un design ce povestește

Până în această perioadă eu eram un membru de trupă, cântam la trompetă. Este ceva foarte departe de design la prima vedere, însă fiecare gen de artă are un lucru comun, un echilibru de elemente. O piesă bună are toate elementele puse la loc perfect, astfel încât să fie percepută ca o narațiune ce are un început, o culminație și un sfârșit. În design este la fel, nu trebuie să copleșești pe nimeni cu ideile tale vizuale, trebuie să faci un design care povestește ceva despre ceea ce prezinți cu acest design cu niște elemente subtile și combinate perfect.

 

Proiecte

Deocamdată nu am atât de multe proiecte și pot să spun că mă mândresc cu fiecare. Din cele mai recente sunt logoul pentru From Moldova, Talvacon, FOXmed, stickerele PaySave pe care le puteți vedea în unele benzinării.

 

Designul bun

Este compus din elemente simple care se completează reciproc. Mă strădui să folosesc cele mai primitive forme geometrice și cele mai simple principii de aranjare a elementelor, este foarte important să respectăm „spațiul personal” al fiecărui element și să existe simboluri care ar sugera o anumită calitate a unui produs (calitatea, oferta, prestigiul etc.).

 

Blocaj creativ

Se mai întâmplă să stagnez uneori, însă în așa cazuri încerc să analizez lucrările altor designeri și oricând pot cere un sfat de la Nicolai Bargan.

Adesea simt că nu cunosc atât de multe, uneori mai am niște gânduri pesimiste, însă eu am familie și iubită care mă susțin și asta îmi dă puteri să mă perfecționez.

 

Topuri

Dacă ar fi să vorbim despre logo-design, lucrul pe care deocamdată l-am studiat mai bine, apreciez foarte mult logoul nou Starbucks. Plus, Disney, Levi’s. Sunt doar trei logouri care îmi plac, dar asta nu înseamnă că nu mai există logouri bune pentru mine, sunt o mulțime de lucrări care merită văzute, analizate și după exemplul lor să-ți formezi propriul stil de a face ceva simplu și cu mesaj puternic.

 

Trenduri

De fapt, nu urmăresc atât de des toate trendurile noi, însă devine tot mai popular designul bogat în detalii din anii 80-90, este un fel de rebeliune împotriva designului simplist sau flat designului, în care se folosesc doar forme primitive, cu maxim trei culori. Însă fiecare tip de design își are rolul.

 

Va fi bine?!

Bineînțeles că eu sper să fie totul bine, însă este greu de spus cum se va schimba lumea noastră. Acum o bună parte din muzicieni au rămas fără evenimente, iar cei care încă mai cântă se duc cu un tarif foarte scăzut. Nu vreau să dau prognoze și nu vreau să par prea pesimist, dar mi se pare că domeniul evenimentelor nu se va reabilita curând.

Vreau doar să mă dezvolt, să lucrez, să învăț cât mai multe, să am o situație financiară destul de bună pentru a face și muzică bună, calitativă, fără interes financiar. Sper deja la următorul interviu să apar în calitate de designer și muzician cu propriul album :))

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related