În publicitate nu-i ca la lecțiile de română: cu cât mai extravagante erau textele, cu atât nota era mai mare. Las’ că ne învață universitatea! Acolo o să ne spună cât e de important să vorbești pe limba publicului tău.
Imediat ce a absolvit Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, Svetlana Postolachi se ocupa intensiv cu trimiterea CV-urilor. A lucrat mult, cu bani puțini, câteodată. Pentru că: subestimare. Iar în prezent activează în calitate de Content Manager și Copywriter, colaborând cu diferite agenții (Ogilvy Moldova, DO.M) și clienți personali.
Când scrie la viteză, se bucură că a reușit cu deadline-ul, dar nu este mulțumită de text. Scrie, uneori, pentru că trebuie. Și îi e frică să nu compună aberații.
„Mai bine un text mai sec, decât un text cu multă apă și pompos în expresii, dar fără prea mult sens”.
Mai departe povestea Svetlanei Postolachi, cu intrarea în industrie, primele proiecte, greșeli, greutăți și care ar trebuie să fie formula echipei creative.
Prima întâlnire cu publicitatea
Exact după facultate. În 2013 am lansat site-ul de modă și stil Fashionguide.md. Realizam interviuri cu vedetele locale, scriam articole de modă și organizam sesiuni foto de produs pentru designerii locali. Atunci am înțeles că, pe lângă jurnalism, îmi place publicitatea și aș vrea să fac parte din domeniu. Am aflat că la crearea unui text publicitar nu e suficient să știi doar a scrie bine. Un text publicitar are mult mai multe subtilități, forme, dar cel mai interesant, acesta poate avea feedback foarte diferit. Cum să nu-ți placă?
Primii pași
Inițial lucram la propria afacere, unde am învățat de sine stătător puterea PR-ului și a rețelelor sociale, am învățat cum se face o ofertă comercială, cum se calculează bugetele. Așa îmi părea mie, că am învățat. :D După ce am încheiat activitatea cu site-ul, am înțeles că vreau să fac parte dintr-o echipă de marketing care gândește și realizează campanii de la A la Z. Ziua mea începea cu platforma de joburi rabota.md. Transmiteam zilnic zeci de CV-uri la diverse companii care îmi păreau mai cunoscute.
Inițial eram de acord chiar și cu cel mai mic salariu. Așa am început activitatea de content manager la Darwin.md. Activitatea mea de bază era introducerea produselor pe site. Însă, am avut ocazia să fiu prezentă la adunările echipei unde se discutau campaniile de lansare a noilor dispozitive mobile, organizarea festivalului Darwin etc. Încercam să fiu activă la aceste meeting-uri. Probabil s-a simțit pasiunea mea pentru scris și astfel am trecut de la poziția de content manager la copywriter. După care au urmat multe joburi și proiecte faine care m-au format ca specialist.
Studii
Am absolvit facultatea de Jurnalism și Științe ale comunicării la USM. Încă de pe băncile facultății am înțeles că sunt pasionată de presa scrisă și jurnalismul online și nicidecum nu mă regăseam la TV.
Așteptări
Online-ul a schimbat totul. Dacă până atunci eram consumatoare de publicitate doar la TV, billboard-uri și reviste, apoi am descoperit cât de rapid poți dezvolta o comunitate prin intermediul rețelelor sociale. Când veneam cu oferte comerciale la designeri și le propuneam publicitate pe site, inițial am simțit că ei nu aveau încredere în online. Erau obișnuiți cu revistele. Riscau doar cei care doreau să-și extindă audiența și înțelegeau că online-ul este platforma care nu trebuie neglijată.
Surprize
Una dintre surprize a fost când am realizat o ofertă comercială cu un preț foarte democratic pentru un brand vestimentar de la noi, iar ei ne-au spus că suntem prea ieftini. :) Deci, clienții erau obișnuiți cu prețuri de mii de euro ce le investeau în presa scrisă, iar online-ul li se părea la moment o momeală ieftină.
Primul proiect
A fost site-ul de modă și stil FashionGuide.md. A fost un ghid online în care veneam cu sfaturi utile de modă, scriam despre dress code, tendințe, prezentări de modă. Ne-a reușit să fim printre primii jurnaliști care au obținut acreditarea la săptămânile modei din Paris și Milano. A fost un proiect mare, care din păcate nu am știut cum să-l monetizăm corect. Cred că eram prea tânără atunci pentru asta. Acest proiect a și rămas mândria mea cea mai mare.
Un alt proiect la care am lucrat cu drag este campania „PORT CE SIMT. SIMT CE PORT” pentru DININIMA.MD. Este o campanie ce a avut drept scop sensibilizarea și educarea publicului despre moda sustenabilă.
Subestimarea
Cea mai mare greșeală din viața mea care se reflectă și asupra jobului este subestimarea. Sentimentul că nu cunosc multe și pe toate mă face mereu să stau în umbra, să cred că nu sunt suficient de bună pentru un proiect mai mare. Am pierdut astfel multe oportunități interesante. Dar tot ce se face, se face spre bine. Acum am învățat să fac față noilor provocări fără a mă istovi emoțional. Experiența își pune amprenta pe încrederea de sine, important e să conștientizezi ce valorezi în realitate. Să conștientizezi care îți sunt atuurile și neajunsurile.
Cea mai grea parte
Să dai un text greșit gramatical și apoi să-l vezi tipărit în mii de exemplare prin oraș. ))))
Deadline-ul
Atunci când scriu la viteză, mă bucur că am reușit cu deadline-ul, dar nu sunt mulțumită de text. Atunci când nu mă încadrez în deadline, de regulă îmi place mult mai mult rezultatul final. Am învățat să accept că nu pot fi mereu uimitoare și surprinzătoare atunci când scriu. Uneori scriu pentru că trebuie. Important să nu scriu aberații, dar să-mi fac jobul profesionist. Mai bine un text mai sec, decât un text cu multă apă și pompos în expresii, dar fără prea mult sens.
Inspirație
Cărți. Reviste. Google. Încep să răscolesc internetul și să citesc orice informație despre domeniile care-mi plac. Mentori mai puțini. Mereu îmi era frică să nu le repet stilul. De aceea încercam să fiu foarte diversă în alegerile de lectură.
Creativitatea
Nu poți fi creativ în fiecare zi. Și asta e ok. Acceptă.)
Art directorul este cel ce cunoaște bine poziționarea brandului pe piață, înțelege cum trebuie ambalată campania publicitară pentru brand și ține cont ca realizarea acesteia să corespundă briefului și scopului afacerii. Atât designerul, cât și copywriterul trebuie să execute cerințele, reieșind din viziunea generală prezentată de Art-Director și să vină cu îmbunătățiri acolo unde e posibil. Deci e un tandem frumos, rar întâlnit în Moldova. Aici sunt căutați mai mult soldățeii universali, din păcate.
CTA-urile
Depinde de platforma de comunicare. Dacă scrii un text pentru social media, atunci textul neapărat trebuie să conțină un CTA. Dacă scrii pentru un ziar, sau revistă, sau online media poți scrie și fără CTA.
Nu există un call to action anume care să-l urăsc. Dar, rămân mereu confuză când textul conține două CTA-uri sau chiar mai multe.
Reacțiile
Le verific destul de des, ca să înțeleg cum derulează campania. Acum am devenit imună la reacții negative. Trag concluzii și încerc să le evit pe viitor.
Feedback-ul
Buba mea cea mai mare. :D Dacă nu sunt de acord, încerc să explic și să conving minim de 3 ori. Dacă a treia oară înțeleg că nu am șanse, atunci doar execut, dar sunt atentă la rezultate ca să înțeleg cine totuși a avut dreptate. Deseori clientul are dreptare pentru că știe mult mai bine domeniul și afacerea sa. Clientul trebuie mereu ascultat și înțeles.
Dar se întâmplă și cazuri când aceștia o dau în bară. Atunci important este să-i arăți rezultatele și să vii cu o soluție cum puteți rezolva sau acoperi această gafă. După o astfel de abordare, clientul va avea încredere în tine și va fi mai predispus să testeze ideile tale.
Dacă nu ești într-un tandem armonios cu superiorul, posibil acest fapt să se reflecte și asupra jobului. Dacă simți că nu ești acceptat, înțeles și de la tine se dorește doar execuția unor procese, iar ideile tale nici nu sunt ascultate sau sunt refuzate instant fără argumentare profesionistă, atunci trebuie să te întrebi dacă vei putea obține o creștere în această companie și dacă merită să mai investești timpul tău.
Generația
Cu cei mai mari sunt pe o undă. Însă cei mai mici și mai tineri mă impresionează tot mai mult. De la ei chiar avem ce învăța. Uneori mi-e frică că nu le vom putea ține pasul. ) Totuși, experiența mai mare ajută la menținerea unui echilibru. Important e să învățăm mereu unii de la alții.
Topuri publicitare
Budweiser Whassup
Always #LikeAGirl
Durex
În Moldova reclamele…
Moldovenii iubesc extremele. Ori suntem prea cuminți, ori alegem hype-ul ieftin, de prost gust și ofensator. Avem nevoie de universități și o școală mai bună în marketing.
2020
La început a fost panică. Cineva a stopat activitatea. Cineva a continuat, dar s-au implicat mai mult în procesele de lucru. Clienții erau mai iritați și mai pedanți, executorii mai sensibili la critică. Cu toții am fost afectați.
Sper 2021 să fie o perioadă de - RENAȘTERE. Avem nevoie de speranță și entuziasm și înțelegere reciprocă. Sper să înțelegem mai bine nevoile clienților, iar ei să aprecieze la justa valoare munca echipei și să înțeleagă nevoia de echipă. Un soldățel universal nu poate ridica afacerea la nivelul așteptărilor. Doar prin susținere reciprocă vom reuși să facem față noilor provocări.