Oamenii care scriu au o relație specială cu feedback-urile. Cu cât e mai frumos tabloul de reacții și comentarii, cu atât mai valoroase parcă devin textele viitoare. Valoroase, echivalent cu creative? Dar ce mai înseamnă creativitatea? Victoria Adam, copywriter la QUBO Communications, crede că-i cercetare la puterea a treia. Numai că la formulă se mai adaugă ecuația: 1% inspirație și 99% transpirație.
„Cred că trebuie să poți folosi în favoarea ta orice studiu, campanie precedentă sau situație din viața reală pentru a crea ceva nou și interesant”.
Când nu mai are timp, scrie în galop. Iar dacă se întâlnește cu blocajul creativ, își ia o pauză. Un copywriter, spune ea, trebuie să aibă timp pentru dezvoltare personală, lecturi, filme, călătorii, lucruri care-i fac plăcere. Pentru că:
„Inspirația, ca o pisică, nu trebuie grăbită sau speriată, are nevoie de grijă, alint și... bunătăți”.
Rendez-vous publicitar
Nu a fost o primă întâlnire. Nu am avut o cină romantică. Ne-am intersectat pe parcurs și am colaborat uneori. Iar ulterior, într-un mod firesc, m-am îndreptat tot mai mult spre publicitate. S-a întâmplat într-un moment în care am avut nevoie de o schimbare. A fost exact ca atunci când ai alături un prieten bun, care te consolează după fiecare relație eșuată și mult mai târziu îți dai seama că, de fapt, el este alesul. Copywritingul a fost acel „prieten”. După ce am cochetat ocazional, acum aproape doi ani mi-am dat seama că aș putea face mult mai multe în acest domeniu.
Primii pași
Îmi place să caut și să-mi obțin pe cont propriu colaborările sau joburile. De aceea, m-am conectat la toate platformele de angajări, am trimis CV-uri și am fost la interviuri. Cred că astfel, am reușit să mă cunosc mai bine, să înțeleg ce-mi doresc și să capăt mai multă încredere în sine.
La interviuri m-a ajutat sinceritatea și deschiderea. Am spus întotdeauna sincer ce experiență am, ce îmi doresc să fac și am fost deschisă provocărilor. Ce nu m-a ajutat? Probabil, naivitatea. Uneori am fost naivă și am avut așteptări, acolo unde nu era cazul. Dar cu cât calci pe mai multe greble, cu atât știi să le ocolești mai bine. De aceea, îi încurajez pe cei care se visează în domeniu să scrie mult, să fie într-o căutare permanentă și să își dorească să evolueze. Doar așa vor ajunge mai aproape de ceea ce urmăresc.
Studii
Am studiat jurnalismul și comunicarea la Universitatea de Stat din Moldova. Am lucrat câțiva ani în jurnalism, dar am făcut uneori și copywriting. Cred că baza teoretică are mai puțină importanță, dar contează foarte mult cea practică. Poți în câteva luni să înveți a scrie pentru un brand, dar nu poți în doar câteva luni să înveți a scrie bine. Scrisul, ca și orice „meserie” pe care vrei s-o faci bine, necesită muncă zilnică și exercițiu. Scriu mult încă din școală. Am scris tot ce s-a putut, de la poezie la lucrări academice, de la longread-uri la postări pentru Facebook. Restul învăț din mers.
Așteptări
În ultimii ani am învățat că cel mai bine este să nu ai așteptări. Totuși, am avut și eu preconcepțiile mele privind acest domeniu. De exemplu, credeam că textele publicitare nu au nevoie de prea multă documentare, ci de mai multă creativitate. Dar, de fapt, trebuie să te documentezi permanent, trebuie să știi ce gândește clientul și să prevezi ce-și dorește consumatorul. Adică să fii într-o continuă cercetare, să fii cu un pas înainte. Cât despre creativitate, industria este una competitivă – o cucerești din prima sau te ignoră.
Totuși, cea mai mare surpriză, legată nu neapărat de publicitate, dar de lucrul în agenție, a fost să jonglez cu texte și domenii diferite, de la cel medical la cel bancar, de la turism la industriile creative. Uneori e o „nebunie” de sarcini, subiecte și deadline-uri. Dar cu o echipă bine pusă la punct totul devine mai ușor și mai provocator.
Proiecte
Primul proiect a presupus o serie de evenimente gastronomice, organizate de un cunoscut restaurant tradițional din Chișinău. A fost acum câțiva ani, când abia învățam ce este copywritingul. A fost o perioadă în care am avut libertatea să experimentez și am luptat pentru aprobări.
Acum, unul dintre proiectele cu care mă mândresc este o campanie de media online, creată pentru un card de cumpărături, al unei bănci de top din Republica Moldova. În cadrul acesteia am scris și coordonat, alături de colegii de la QUBO Communications, zeci de articole care au promovat posibilitățile cardului și l-au făcut mai cunoscut.
Din greșeli
La început îmi era greu să accept că un text trebuie rescris și că unui client ar putea să nu-i placă din prima versiunea mea, pentru că vede lucrurile altfel. Acum sunt mult mai flexibilă și mai cooperantă.
Partea cea grea
Lipsa unui feedback clar. Asta mă debusolează cel mai mult și mi se pare greu de interpretat. Cred că pentru a ajunge la rezultatul dorit, comunicarea este esențială. Sunt clienți care consideră că trebuie să ghicești ceea ce-și doresc și atunci tot procesul are de suferit.
Deadline-urile
Când nu mai am timp, scriu în galop. În general, nu am o poblemă cu deadline-urile, doar dacă nu sunt prea multe în aceeași zi. Totuși, cred că timpul și calitatea merg mână în mână. Orice text necesită timp, pentru un rezultat pe măsura așteptărilor. Pe lângă asta, mai cred că un copywriter trebuie să aibă timp pentru dezvoltare personală, lecturi, filme, călătorii, lucruri care-i fac plăcere. Inspirația, ca o pisică, nu trebuie grăbită sau speriată, are nevoie de grijă, alint și... bunătăți.
Inspirația
Atunci când scrii zilnic, blocajul este inevitabil. În aceste momente iau o pauză. Analizez branduri, campanii, citesc o poveste sau mănânc ciocolată. Mă inspiră creativitatea în toate formele ei, dar și experiențele noi. Totodată, cred cu tărie în citatul lui Edison că „geniul este 1% inspirație și 99% transpirație”. Cât despre mentori, sunt atentă la tot ceea ce fac colegii mei seniori și la cei care au ceva de spus în domeniu, atât la nivel local, cât și mondial.
Creativitatea
Înseamnă cercetare, cercetare, cercetare. Cred că trebuie să poți folosi în favoarea ta orice studiu, campanie precedentă sau situație din viața reală pentru a crea ceva nou și interesant.
CTA-urile
Call to action-ul este vital. Dacă nu poți convinge consumatorii să acționeze, atunci i-ai pierdut. Nu aș folosi niciodată „Intră aici!” și nu prefer formulele cu tentă negativă, precum „Profită acum!”
„Am urmărit întotdeauna reacțiile”
Cred că e important să înțelegi ce impact are un text asupra consumatorilor, iar asta te poate ajuta să adaptezi mesajul și să-l aduci mai aproape de impactul pe care ți l-ai dori. Uneori se-ntâmplă ca reacțiile să fie negative sau ofensatoare, pentru că mediul online e plin de „experți” și curajoși, dar după publicare mă detașez și urmăresc lucrurile dintr-o parte.
Feedback-uri
Am învățat să le accept atunci când am înțeles că le pot folosi în favoarea mea și când am căpătat un soi de „maturitate”. Cred că sunt într-un domeniu în care e ușor să deraiezi. Copywritingul nu se bazează pe formule concrete, de aceea feedback-ul e un catalizator în crearea unei formule proprii. Sugestiile clare îmbunătățesc rezultatul, chiar dacă pe moment zgârie orgoliul sau te fac să scrâșnești din dinți. Cu siguranță, un feedback constructiv poate aduce doar beneficii oricărui text de copy.
Generația grăbită
Generația Y din care fac parte este una care trăiește repede. E grăbită, nerăbdătoare, își dorește totul aici și acum. Dar cred că sunt înțeleasă, pentru că „mai marii” agenției fac parte din aceeași generație. Diferențele sunt mai degrabă de experiențe și caractere. Oricum ar fi, încercăm să ne completăm. Eu aduc tot ce pot din creativitatea și flexibilitatea mea. În schimb, învăț meserie, dar și diplomație, gândire strategică și... răbdare.
Topuri
Cred că pe primul loc aș clasa reclama de la Apple – „1984”, care a avut un succes total, a primit numeroase premii și a generat vânzări înalte, fiind un exemplu pentru industrie.
Pe locul doi, ar fi campania Always – „Like a Girl”, care a transformat o expresie devenită insultă într-un mesaj motivațional și încurajator. Astfel, a cucerit o nouă generație de consumatori.
Iar pe locul 3 ar fi emoționantele reclame de Crăciun #heimkommen, create de rețeaua germană de supermarketuri Edeka. Ultima a devenit virală în doar câteva zile și a stors lacrimi chiar și celor mai mari amatori de singurătate.
În Moldova reclamele...
Cred că au potențial, deoarece nu se investește în industria cinematografică și-atunci specialiștii din domeniu își canalizează toate resursele, cunoștințele și energia lor în producția video comercială.
Nu îmi place că încă foarte multe companii nu dau importanță calității, și-atunci reclamele lor te lasă confuz sau chiar îți lasă un gust amar. Cred că e nevoie de mai multă strategie în acest sens. Iar antreprenorii trebuie să investească în consolidarea imaginii brandurilor, nu doar în reclame cu rezultate imediate. De asemenea, specialiștii din publicitate trebuie să fie mai atenți la normele etice și să fie mai convingători. Din păcate, mai există antreprenori care se consideră experți în publicitate și cred că știu cel mai bine cum să-și promoveze produsele, subestimând valoarea marketerilor.
Lucru în pandemie
Lucrez de la distanță, cu multe proiecte și multă cafea. Dar omul este o ființă socială, de aceea lipsa de socializare uneori își spune cuvântul. Sper ca în 2021 să găsim soluții pentru a putea alterna munca de la distanță și cea de la birou.