[Start în creație] Nicoleta Borodin: R. Moldova încă mai are de supraviețuit în era panourilor publicitare din piața centrală

[Start în creație] Nicoleta Borodin: R. Moldova încă mai are de supraviețuit în era panourilor publicitare din piața centrală

Relația cu scrisul a început de pe băncile școlii. A crescut natural la Facultatea de Științe ale Comunicării. Și continuă până acum la Public Media Group, unde Nicoleta Borodin activează în calitate de manager de publicitate. 

Cu deadline-urile nu se împacă, pentru că inspirația nu se poate lăuda cu punctualitatea. Vine atunci când nu te aștepți, iar uneori nu vine deloc. Totuși, a învățat să forțeze creația când e nevoie și să accepte că blocajul și lipsa muzei sunt parte din rutină.

„Copywriterii se lasă duși de val și chiar dacă graba îi ajunge din urmă, știu să scrie la viteză. Cred că au asta în sânge”.

În continuare despre primii pași în industrie cu Nicoleta, copywriterul care se bucură de libertate în creație și de clienți care au încredere în copy.

 

Rendez-vous publicitar

Nu știu exact când a fost prima mea întâlnire cu publicitatea, dar cert este faptul că pasiunea față de scris, pe care am descoperit-o fiind elevă, m-a făcut să înțeleg că îmi place să creez din cuvinte. Auzisem de la o prietenă care absolvise specialitatea Științe ale Comunicării că la Universitatea de Stat din Moldova te învață cum să „împachetezi” frumos orice, de la produse și lucruri, până la idei și mesaje, ai libertatea de a scrie și comunica așa cum simți tu. Astfel, imediat după absolvirea liceului, am devenit studentă la Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării.

 

Din studii

Zilele petrecute pe băncile universității păreau că nu se mai termină, nu înțelegeam de ce trebuie să scriu conspecte și să învăț teorie, dacă ține de creativitate comunicarea. Cu timpul am realizat că cititul cărților încărcate de teorie te pregătesc să fii un bun specialist. Un lector spunea că „la universitate vă aruncă în apă, iar voi trebuie să învățați a înota”. Și tot înveți, în fiecare zi, ca să devii mai bun.

 

Primii pași

Începutul meu în această industrie a fost acum trei ani, când am trimis un simplu CV, unde era menționat doar faptul că sunt studentă la specialitatea „Științe ale Comunicării”, unui ONG din Chișinău, „Asociația pentru Dezvoltare Creativă”. În câteva zile am primit un răspuns de la directorul executiv, Mariana Meg Țurcan, care m-a invitat la interviu.

Am fost acceptată să scriu postări pentru proiectul ecologic „EcoMania”, în care erau implicate multe raioane și sate din țară, iar toate lucrurile frumoase pe care le făceau ambasadorii locali, eu le transformam în postări pe pagina de facebook.

Așa începuse aventura mea, a fost pentru prima oară când scriam pentru o pagină cu mai mult de 1000 de like-uri, unde postările aveau un impact destul de mare. Țin minte și acum acele emoții. De fiecare dată când postam un text creat de mine, revizuiam fiecare cuvânt, frază, de câteva ori, pentru a mă asigura că nu am comis greșeli de exprimare sau gramaticale. Apropo, scrieți mereu în CV lucruri reale, menționați doar ceea ce cunoașteți sau ați trăit cu adevărat, prima impresie se creează începând cu CV-ul.

 

Job

Un lucru remarcabil s-a întâmplat cu mine acum 6 luni: fiind studentă la masterat, specialitatea „Relații Publice și Publicitate”, lectorul meu, Iurie Șalaru, mi-a propus să lucrez alături de el în agenția sa de publicitate „Public Media Group”. Cred că a fost momentul când am prins aripi și curaj, deoarece a crezut în mine. Am acceptat, fără a sta mult la dubii. Am învățat multe despre publicitate anume de la el. Directorul și lectorul meu, Iurie Șalaru, se asociază și acum cu cei 4P, pe care i-am memorat pentru toată viața.

În publicitate mă simt acasă. Credeam că va fi mai greu, dar am descoperit că clienții chiar au încredere în copywriteri și nu-i limitează. Lucrez într-o echipă unde se apreciază libertatea de a gândi.

 

Schimbări de perspectivă

Când începusem activitatea în publicitate, credeam că trebuie să fiu cât mai sofisticată la scrierea de texte, dar cu timpul am realizat că trebuie să alegi de fiecare dată felul de exprimare potrivit target grupului, deoarece fiecare tip de consumator necesită o abordare diferită, iar uneori cheia spre succes este simplitatea.

 

Proiecte

După cum am menționat mai sus, primul proiect la care am lucrat a fost „EcoMania”. Postările pe care le scriam despre acțiunile întreprinse de ambasadorii locali ai proiectului m-au făcut să simt că și eu contribui la angajarea activă în rezolvarea problemelor de mediu, deoarece, de multe ori, inspirația vine de la lucrurile pe care le povestești lumii, în cazul copywriterilor – lumea este grupul țintă.

Un alt proiect în care am avut libertatea de a crea, începând de la slogan, până la imaginea vizuală, a fost „Vezi Moldova mea!” creat, la fel, în cadrul ADC. Am fost coordonatoare de proiect alături de Mariana Meg Țurcan și am avut ocazia pentru prima dată să contribui la crearea unui proiect frumos care implică mulți oameni, fiind totodată și mediatizat. Astfel, 30 de tineri au învățat să identifice problemele locale din comunitățile de unde vin și să găsească soluții prin intermediul StoryTelling-ului.

De asemenea, am trăit o experiență minunată fiind editor al revistei „Mireasa și Mirele”. Am scris, practic, cap - coadă trei ediții ale revistei și mă mândresc că am avut posibilitatea să apar cu un editorial în fiecare dintre acestea. Cu toate că uneori este mult mai greu să relatezi despre ceea ce trăiești tu, atunci când te acomodezi să scrii poveștile altor oameni, dar a fost o experiență inedită, pentru că mi-am zugrăvit abilitățile ortografice și am început să învăț cum e să comunici cu clienții și să fii răbdător, atunci când trebuie să refaci o propoziție de o sută de ori.

 

Greutăți și stele

Pentru mine, partea cea mai grea în publicitate sunt deadline-urile, deoarece inspirația nu vine la o oră anumită, ea apare pe neașteptate sau poate să nu apară deloc. Astfel, uneori trebuie să scrii din necesitate, nu din dorință și să te forțezi să creezi, atunci când nu prea ai din ce.

Elixirul fermecat pentru a învinge boala deadline-urilor este să nu te gândești la timp, ore, minute. Relax and take it easy. Copywriterii se lasă duși de val și chiar dacă graba îi ajunge din urmă, știu să scrie la viteză. Cred că au asta în sânge.

 

Inspirație, unde ești?!

Da, lipsa de inspirație/idei, blocajul sunt o parte reală a vieții de copywriter. Trebuie să nu te dai bătut și să realizezi că este ceva ok. O pauză ajută, o carte bună ajută, melodia preferată ajută, un mentor care te susține – ajută. Uneori, chiar și o ceașcă de cafea în pauza de masă poate să-ți readucă la viață imaginația, oricât de absurd ar suna. Chiar și drumul de la oficiu spre casă poate să-ți trezească inspirația și, aflându-te în troleibuz, să ai creionată în imaginație ideea unui slogan genial. Fiind copywriter, totul și oriunde este posibil.

 

Creativitatea

Aptitudinea de a scrie lucruri deosebite despre cele mai neînsemnate lucruri, puterea de a „vinde” idei.

 

Forma și culoarea cuvintelor

Munca unui copywriter nu ar fi atât de valoroasă fără un art director sau un designer, care transformă textele tale în imagini ce transmit aceleași mesaje. Ei dau formă și culoare cuvintelor noastre.

 

Formule de CTA 

Oamenii secolului XXI nu mai cred în „Cumpără acum!” „Grăbește-te să prinzi oferta!” etc, oamenilor le place să fie valorificați, iar textele trebuie să le ofere posibilitatea de a alege singuri ceea ce le trebuie sau nu.

 

Feedback-urile de început

Orice copywriter care e la început de carieră, urmărește orice comentariu și feedback. Același lucru îl făceam și eu. Cu timpul, am realizat că este imposibil să fii pe placul tuturor, astfel filtrez feedback-urile și comentariile, indiferent de la cine vin și accept doar criticile constructive. Totuși, mereu trebuie să ai argumente de rezervă și să îndrăznești să îți aperi punctul tău de vedere, atunci când este cazul. Uneori ideile tale sunt acceptate și apreciate dacă știi cum să le evidențiezi corect.

 

Trenduri

Din păcate sau din fericire, trăim în era instagramului și a influencerilor care cumva înglobează în sine funcția copywriterilor, designerilor și în general schimbă complet semnificația termenului de publicitate. Dar să nu uităm că totul este trecător și „ce scrii cu penița nu tai cu bărdița”, rețelele sociale se schimbă, iar copywriterii rămân.

 

Topuri publicitare

 

 

În Moldova, copywriting-ul…

Republica Moldova încă mai are de supraviețuit era panourilor publicitare din piața centrală, slogane sexiste și milioane de greșeli gramaticale, dar există și o lumină în capătul tunelului. Apar tot mai mulți specialiști în domeniu, se dezvoltă tot mai multe agenții de publicitate și tot mai mulți oameni încep să înțeleagă industria asta a comunicării.

 

2020

Am stat în carantină, dar am avut posibilitatea să ne odihnim de la rutina zilnică și să ne gândim la lucruri mai importante, iar pentru mine a fost ocazia să trag o gură de aer și să mă odihnesc de la rețelele sociale. Am revenit la muncă plină de energie și inspirație, realizând cât de important este să poți face ceea ce iubești și cât de neînsemnate sunt blocajele și oboseala în comparație cu pandemia ce ne-a luat prin surprindere.

Trebuie să luăm de la ziua de azi tot ce e mai bun, pentru că nu știm ce ne așteaptă mâine.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


ADC*RO

Art Directors Club Romania (ADC*RO) a fost infiintat in 2008 si reprezinta o asociatie non-profit, al carei obiectiv este acela de a promova si de a recunoaste excelenta in creativitate. Art Directors Club Romania... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related