[Smart travel] Mihaela Barbu: În creștere se află cu siguranță turismul individual și cel de familie. Oamenii caută mai mult destinațiile sustenabile

[Smart travel] Mihaela Barbu: În creștere se află cu siguranță turismul individual și cel de familie. Oamenii caută mai mult destinațiile sustenabile

Suntem la finalul unei veri fierbinți din toate punctele de vedere. Parcă a trecut prea repede, parcă am făcut prea puține în acest sezon estival, în care turismul românesc a cunoscut cea mai mare creștere din ultimii ani. Vacanțele nu se opresc, însă, odată cu vara. Sunt locuri de văzut și în toamnă.

Dacă la început de iunie nesiguranța și teama pluteau peste tot, majoritatea românilor s-a relaxat și a ales să iasă la munte, la mare, în satele noastre, fie și pentru câteva zile. După lunile de izolare atât de stresante, oamenii au căutat momente de respiro în destinații unde au uitat de pandemie. Este un comportament de înțeles, spune Mihaela Barbu, creator de conținut pe blogul TurismBiz și consultant new media.

”Ne plângem ca turiști, dar nici pentru operatorii din turism lucrurile nu vor mai fi cum au fost. Dar aș ține cont că, indiferent de tabloul general, noi oportunități se vor deschide. Valabil pentru proprietarii oricărui tip de unitate de cazare este că trebuie să-și facă bine treaba, să aibă grijă de siguranța oaspetilor și să fie pregătiți în orice moment să se reinventeze”

De la Mihaela Barbu aflăm ponturi utile de călătorie în pandemie și câteva locuri retrase de vacanță, pentru amatorii de turism intern. Și mai aruncăm o privire peste turismul românesc la final de august.

 

Scurtă biografie

Creator de conținut sunt de când lucram ca jurnalist și am participat activ la ”migrarea” către mediul online. De la primul job avut în presă am fost acreditată la Ministerul Turismului (la un moment dat, chiar a existat unul) și eram responsabilă să țin legatura cu companiile aeriene, touroperatoare ori agenții de travel. Revenind în epoca noastră (acum vreo trei-patru ani), am prins valul Instagram-ului, când petreceam ore în șir, zilnic, pentru a înțelege cum funcționează platforma și în ce fel trebuie structurat conținutul de tip visual storytelling pentru a aduce beneficii brandurilor.

La un moment dat am pornit și un blog de travel, care va fi un fel de album pentru ”răsfoit” la bătrânețe. Însă principala activitate este cea de consultant new media. Faptul că am călătorit mult în ultimii ani și apetitul permanent de a fi la curent cu ce mișcă în digital m-au împins către această nișă, de creștere a reputației în online. Rețeta este aplicată în egală măsură brandurilor mari ori companiilor mai mici.

 

Cea mai frumoasă călătorie de până acum

Pe vremea când nu aflasem că există posibilități aproape nelimitate de a ajunge oriunde în lumea asta mare, încă mă jucam cu superlativele. Astazi însă (minus perioada post COVID), mă bucur în egală măsură de o noapte în care admir milioane de stele, în Sahara, și alta petrecută într-un camping ori la Burj al Arab, în Dubai, considerat mult timp, cel mai luxos hotel din lume.

Firește că e important unde anume poposești, dar eu cred că fiecare călătorie se traduce printr-un cumul de senzații, în care primează starea pe care o ai, etapa din viață în care te afli, oamenii din jur, până chiar și mirosul fiecărui loc. Cu toate astea, bucurie nemărginită îmi aduc an de an vacanțele pe care le petrec la ski în Austria, Italia sau Franța și de care imi doresc sa am parte în fiecare an, până la sfârșitul vieții. E un sentiment unic, acolo, în vârf de munte, iar eu iubesc sportul, mai ales pentru că ne ține mintea și trupul sănătoase.

 

Experiențe de tot felul

Dacă ar fi totuși să clasific o călătorie cu adevărat unică, este cea care a durat un an, și s-a ”petrecut” în Portugalia, între 2018 și 2019. M-am îndrăgostit de această țară, iar tot aici am descoperit unul din cele mai frumoase locuri vazute de mine pana acum: Insulele Azore! Am pornit intr-acolo cu o bursă de studii, am lucrat remote pentru jobul pe care îl aveam în Romania, însă oportunitățile de travel erau atât de ispititoare, încât WFH (/from anywhere) m-a luat pe sus înainte să mă dumiresc bine cu ce se mănâncă. Și a fost numai bine, pentru că în februarie-martie, anul acesta, nu am simțit niciun șoc la acest capitol. :)

Intamplari negative semnificative nu am avut.

 

Călătorind fără așteptări

Cu riscul că va suna clișeic, nu pornesc niciodată la drum cu așteptări. Doar cu dorința de a descoperi, de a intra în mijlocul comunităților și a interacționa cu ce e specific locului pe care îl vizitez. Sigur, e cool sa mergi în cel mai fancy skybar, dar surprize mai plăcute vei avea participând la o cină cu localnicii, care te primesc în caminul lor și te tratează ca pe cei ”ai casei”. Sunt experiente unice, care prinseseră mare avant înainte de pandemie și vor reveni în curând. Până atunci AirBNB face asta online, iar agențiile și oamenii din turism s-au reprofilat și ei din mers, atât cât au putut.

 

Înainte de pandemie

Evadam cu o disperare aproape bolnăvicioasă. Vânam încontinuu oferte, apoi duceam războaie pentru zile libere. Aveam ca obiectiv anual să depășesc 50 de zile de vacanță, iar aici intrau zilele de concediu și sărbătorile legale făcute punte cu weekendurile. Nu am umblat niciodată dupa cazări luxoase, dar eram înca orientata pe un confort peste mediu. Pe măsură ce restricțiile din pandemie s-au mai relaxat, am revenit cu un alt tip de evadari, croite după spiritul aventuros care mă caracterizează: am descoperit că nu e chiar atat de groaznic la cort, iar cazările în bungalow-uri, cabane, glamping-uri sau case de vacanță au acum prioritate.

 

Primele ieșiri post-izolare

În prima săptămână din iunie am pornit într-o aventură cum doar pandemia îți poate încețoșa mintea și să te facă să ți-o doresti: un circuit de o săptămână în Delta Dunării, cu bicicleta. Mai bine de 300 de kilometri petrecuti in sa, cu cateva zeci de kilograme carate pe toata distanta parcursa. A fost incredibilă toată experiența, mai ales că cicloturismul îți permite să vezi totul pe îndelete, să patrunzi pe ulițe greu accesibile, iar pe porțiunile dificile să petreci clipe profunde cu tine.

Nu voi uita niciodată cum mă chinuiam să avansez în timp ce rotile o luau complet razna prin nisipul din Pădurea Letea și concluzia ce mi s-a întipărit în minte înainte să apuc, seara, să trag fermoarul ”dormitorului”: chiar și atunci când nu mai poți deloc, mai poți un pic!

Apoi am plecat o săptămână în Grecia, cu același gând, de a trăi mai mult și a nu ne pierde prin mulțimi. Prima zi de ”vacanță” a debutat cu o tură în forță în jurul insulei: alti 100 de kilometri pedalati intr-o zi, de data asta cu o diferență de nivel de 1400 de metri. Asta se întâmpla tot in iunie, când oamenilor – cel puțin acolo – le era foarte frică de amenzi. Ne implorau să respectam toate măsurile de siguranță, pentru că altfel riscau să li se suspende activitatea complet. Am continuat apoi să evadez săptămânal în locuri cât mai retrase, asta pe măsură ce tot mai mulți români își făceau curaj și ei să iasă în excursii.

 

Activitatea ta în pandemie

Dacă la începutul pandemiei jonglam cu activitati de tip freelancing, usor-usor, la cum merg lucrurile devenim o mică agentie de digital. Am consiliat owneri de firme cu activități din turism sau conexe acestui domeniu, dar, realist vorbind nici înainte de această perioadă nu existau bugete semnificative pentru promovare pe aceste segmente.

Pasionată fiind de călătorii și experiențe pastrez acest domeniu aproape, însă m-am orientat în mod special către vânzarea strategiilor personalizate de tip new media, unde pot concentra experiența mea de jurnalist și pe cea de specialist în digital PR. Din fericire lucrurile au decurs natural, nu m-am dat peste cap pentru soluții de business, în măsura în care prioritizez permanentă dezvoltare personală și profesională.

 

Turismul românesc acum

Ne aflăm în luna august, vârf de concedii. După luni atât de stresante, în mod firesc, oamenii își doresc să aibă parte de un scurt respiro. Inevitabil, litoralul este supra-aglomerat, la fel și zone arhi-cunoscute, precum Delta Dunării, Maramureș, Bucovina sau Valea Prahovei. Proprietarii unităților de cazare încearcă să respecte măsurile de distanțare și igienă, însă nu uită că au de recuperat o perioada destul de lungă, care a fost complet moartă.

Am fost zilele trecute la Phoenicia Blue View, pentru că-mi doream și eu să vad cum a renăscut ”perla litoralului românesc”, complexul în care au fost investiți aproape 40 de milioane de euro, pentru a fi salvat din ruină. Românii se bat pe cele 500 de camere date în folosință, au făcut rezervări inclusiv in extrasezon, iar capacitatea de cazare e ocupată, în orice moment, în proporție de 95%. Deci am putea spune că obiceiul de consum al anumitor produse turistice nu s-a schimbat foarte tare.

 

Comportamentul de călătorie al românilor

În creștere se află cu siguranță turismul individual și cel de familie. Oamenii caută mai mult destinațiile sustenabile, iar din fericire suntem împinși către ecoturism. Nu e valabil doar pentru noi, peste tot în lume repornirea concediilor se face prin explorarea propriilor regiuni, unde există un plus de siguranță și implicit relaxare.

Din ce am observat, Grecia rămane destinația preferată a românilor pentru vacanța de vară, fie că vorbim de pachete cumpărate prin agenții sau vacanțe individuale. Iar un trend din ce în ce mai pronunțat îl reprezintă vacanțele pe velier, concept pe care l-am încercat și eu, pe care îl recomand. E una din cele mai sigure variante de a petrece o săptămână relaxantă, pentru că întreaga perioadă o petreci doar alături de familia ori gașca ta.

 

Ponturi pentru călătorii de pandemie

Depinde foarte mult de fiecare, cu ce tip de călătorii se simte confortabil. Dacă vrei să te rupi de civilizație și să îți încarci bateriile, caută o cabană sau o casă de vacanță pe care să o închiriezi cu totul, pentru tine și familia sau prietenii tai. În cazul în care îți plac activitățile sportive, ne vedem pe poteci, cu bicicletele, la escalada ,canyoning sau in hamace suspendate. Legenda spune ca sunt activitati instagramabile, dar riscul să ne (re)aducă normalitatea în viață este inevitabil.

 

Locuri retrase de vacanță

Am puțin inima strânsă cât priveste locurile retrase. E de-ajuns să le pomenim de mai multe ori. Cel mai recent am fost la o cabană, în zona Valea Doftanei, unde am petrecut un weekend ireal de tihnit, pentru că locul este atât de izolat încât acolo nu a ajuns nici măcar electricitatea. Ne-am infruptat din bunataturi gatite la disc, am cântat seara, în jurul focului, am lenevit în hamac și am citit tolaniti pe iarba.

Mult mai departe, lângă Lacul Albastru, la poalele muntilor Gutai, este Casa din Deal, locul acela cu o liniște de-ți auzi gândurile fugind prin minte. E o locuință construită acum 150 de ani, din bârne de brad, lemn scos iarna cu caii din pădure și apoi cioplit cu barda de către meșterii din sat. A fost construită pentru doi oameni care-și uniseră viețile, un cadou de nuntă. Cu o echipă de meșteri de-ai locului, actualul proprietar a mutat-o pe cel mai înalt deal din Baia Sprie, aproape de Creasta Cocoșului.

Un alt loc retras, unde m-am simțit foarte bine și pe care îl recomand este Ferma de sub Penteleu.

Din fericire, avem în România o mulțime de opțiuni pentru vacanțe active în locuri izolate, iar încă un exemplu în acest sens îl reprezintă Munții Trașcău, unde peisajele sunt spectaculoase și diverse. Dacă ajungeți în zona, treceti pe la Muzeul Viu din Tecsesti, un proiect prin care inițiatorii și-au propus să ne ajute să experimentam felul în care au trăit strămoșii noștri, din vremurile neolitice, pana la inceputul secolului al XX-lea.
Pentru o evadare de o zi sau de un weekend puteți merge în Călărași, la 90 de km de București.

Aproape întâmplător am descoperit aici Samskara Beach, o zonă cu plajă impecabil amenajată (la Dunăre, e drept), căsute, bungalow-uri și servicii de restaurant. Cei mai harnici pot face și o tură de insulă cu bicicletă, iar la sfârșit se vor bucura mai mult de terasa complexului.

 

Cum s-ar putea promova aceste locuri

Atâta timp cât serviciile sunt de calitate, pentru că vorbim de locuri cu o capacitate extrem de redusă, sunt aproape suficiente recomandările clientilor. Conturi curate pe principalele canale de socializare, ședințe foto punctuale cu oamenii locului și principalele servicii oferite, povești autentice promovate pe site-uri sau cu ajutorul micro-influencerilor.

 

Învățăturile turismului de pandemie

Prea des am auzit ultimele luni această sintagmă: nimic nu va mai fi cum a mai fost. Ne plângem ca turiști, dar nici pentru operatorii din turism lucrurile nu vor mai fi cum au fost. Dar aș ține cont că, indiferent de tabloul general, noi oportunități se vor deschide.

Valabil pentru proprietarii oricărui tip de unitate de cazare este că trebuie să-și facă bine treaba, să aibă grijă de siguranța oaspetilor și să fie pregătiți în orice moment să se reinventeze. Iar asta trebuie să putem face oricare dintre noi, indiferent de domeniul de activitate. Și, tot o veste bună, este că am intrat în epoca smart, după prea mult timp în care era suficient coolness-ul.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related