Se termina vara, dar noi mai putem visa putin la vacanta. Si putem calatori macar cu gandul in locuri mai putin cunoscute din Romania. Casa Verde de Viscri a fost construita in 1848, iar astazi este deschisa oaspetilor ce vin sa vada Viscri, satul transilvanean colorat, ajuns de ceva vreme o destinatie cautata de turistii romani. Calatoria de la o profesie in investitii catre antreprenoriatul in turism a inceput pentru Emma Popa-Radu cu dorinta de a avea un refugiu cu liniste si verdeata. A gasit locul cel mai potrivit la Viscri, pe cand era intr-o calatorie de afaceri si statea intr-un loc de cazare din zona. La scurta vreme, dupa o seara cu familia si un foc de tabara, a decis sa investeasca intr-o proprietate locala.
In saptamanile post-izolare, nu au venit doar oaspeti dornici sa se odihneasca in zenul de la sat, au aparut si „turistii-lucratori”, cei care stau perioade mai lungi si isi fac treaba de la distanta, chiar din gradina Verde de Viscri.
„Cred ca cei care ajung la noi sunt oameni care stiu exact ce isi doresc si cauta o imbinare intre traditional si confort, intre amprenta specifica satului Viscri si spatiu de cazare frumos si cu un strop de poezie, dar si un „culcuș bun și confortabil”, vorba lui Caragiale. In cea mai mare parte a lor, turistii care aleg sa se cazeze la noi au ajuns din recomandari directe de la cei care au mai fost si le-a placut, din recomandările colegilor din sat sau din social media.”
Povestim in continuare cu Emma Popa-Radu despre energia locului si despre schimbarile din pandemie.
Oamenii de la Verde de Viscri
In spatele lui Verde de Viscri se afla un gand senin care a apartinut la inceput Emmei Popa-Radu, un om cu radacini în sectorul financiar, unde in ultimii ani a fost partener pentru Europa Centrala si de Est la un mare fond de investitii american. S-a retras din industrie acum 4 ani, iar de atunci se ocupa de proiecte de investitii personale – așa cum este și cazul casei de oaspeți Verde de Viscri.
Calatoria catre turism a inceput cu dorinta unui refugiu, nevoia de spatiu, liniste, verde, prezenta si timp aproape oprit in loc. Un loc unde copiii alearga desculti in iarba, printre animalele curtii sau satului, in care se catara in copaci si culeg fructe si legume din gradina.
Prima data am venit la Viscri cu un mic grup de afaceri. Am avut discutii tihnite in livada de la Viscri 125, ne-am plimbat pe dealuri si am mers la cautat de trufe in padure (de data aceea am gasit doar 2), am mancat bunatati locale si ne-am golit seara mintea preaplina in linistea profunda. La scurt timp am venit cu fetitele mele (mici, atunci) si mama la un weekend de gatit organizat tot de Viscri 125. Poza este facuta in seara respectiva, la foc de tabara. Atunci am decis ca este o stare pe care vreau sa o mai traiesc, simtindu-ma „acasa”.
Apoi, treptat, Verde de Viscri a primit nume, o gazda cu inima mare, potrivita locului, si zambetul pe masura, Virginia. Apoi a venit si Calul Roua si Ciobanescul Luna. Si oaspeti de o noapte, de un weekend sau cu sufletul, o viata.
De ce este nevoie pentru a fi un bun antreprenor in turism
Cred ca e nevoie de multa intelegere, rabdare si blandete. Pentru a intelege bine nevoile oaspetilor si pe cele ale satului si satenilor, pentru a pastra starea de bine, liniste, natura curata, viata simpla si traditionala.
Nu cred ca exista „retete de succes”, cred ca totul e un mix intre ceea ce faci tu ca gazda si modul in care internalizeaza oaspetii locul si bucuria trairii in moment, acolo, cu liniste, cer albastru si verde cat cuprinde, drumetii si excursii cu bicicletele pe dealuri si prin paduri.
Turismul romanesc post-izolare si in plina pandemie
Cred ca ce s-a schimbat dupa aparitia pandemiei a fost faptul ca turismul a fost putin regandit. Pe de o parte, la Verde de Viscri avem turisti care vin sa se bucure de aer si de liniste, de ritmul lent al satului si de toate de aici. Pe de alta parte, au mai aparut „turistii-lucratori”, cei care vin in Viscri sa lucreze de aici si stau perioade mai lungi, si avem exemple in acest sens. Noi punem la dispozitie internet de cea mai buna calitate, asa ca poti veni linistit pentru o saptamana sau doua sa lucrezi din gradina, in timp ce nu se aude nimic decat gaini, greieri sau, la incheierea serii, vacile care se intorc de la pascut, in gospodarii.
Conceptul Verde de Viscri
Verde de Viscri e un loc unde-ți poți asculta bataile inimii. Un loc senin, cu soare, liniște și mult verde, în care mintea își dă voie să urce colina cea mare, să inspire aerul curat și rece de munte și să se piardă printre frumusețile locului.
Imediat de pe strada principala, in intersectia cu ulita ce duce spre Biserica Fortificata, gardul verde și iarba generoasa dezvaluie un loc din care veti pleca reconfigurati sufleteste. Pe frontonul casei Verde de Viscri sta scris cu litere de-o schioapa anul 1848, cel in care s-a ridicat casa. Verdele, culoarea ierbii, a prospețimii și-a gândurilor tinere care se nasc aici, este nuanța care vorbește de la sine despre noi. Verde de Viscri este o comoara bine pastrata in inima Transilvaniei, unde va puteti lasa in voie inima sa se linisteasca.
Clientii vostri
Cred ca cei care ajung la noi sunt oameni care stiu exact ce isi doresc si cauta o imbinare intre traditional si confort, intre amprenta specifica satului Viscri si spatiu de cazare frumos si cu un strop de poezie, dar si un „culcuș bun și confortabil”, vorba lui Caragiale.
In cea mai mare parte a lor, turistii care aleg sa se cazeze la noi au ajuns din recomandari directe de la cei care au mai fost si le-a placut, din recomandările colegilor din sat sau din social media – unde intram in dialog foarte usor cu oaspetii.
Ce fel de vacante cauta cei care ajung la Verde de Viscri? Vacante-evadari, vacante-poezii, vacante de liniste, relaxare si odihna. Cauta sa se deconecteze, sa intre, fie si pentru o scurta perioada in ritmul vietii de la sat, in care sa stai sa savurezi o ora o cafea dimineata cand canta cocosul si se aude nimic iarba leganata de vant. Sau, asa cum spuneam si mai sus – vacante in care sa poata imbina munca cu odihna.
Fiecare cauta altceva atunci cand alege sa vina la noi si, de cele mai multe ori gaseste ceea ce cauta, fie ca e linistea, fie ca e odihna la care ravneau. Pe de o parte sunt turistii-exploratori, cei care vin o singura data sa vada Viscri si sa inteleaga de ce a ajuns un sat din Transilvania atat de popular, iar pe de alta parte sunt turistii care se identifica cu locul acesta si revin o data sau de doua ori pe an.
Strategia de comunicare
Strategia noastra de comunicare este sa preluam cat mai mult din modul in care se simt lucrurile pe viu aici, la noi in gradina, livada si casa si sa le „traducem” pentru cei care n-au ajuns inca la noi, dar ne urmaresc. Omeneste, natural, frumos. Mesajele vin firesc, nu-i nevoie decat de un pic de atentie caci poezia locului isi face singura treaba.
Ce a schimbat pandemia
Ce pot spune este ca a crescut numarul turistilor care vin la Viscri fata de anul trecut, la noi cu aproximativ 50 %. Daca anul trecut erau straini si romani in procente relativ egale, anul acesta peste 95 la suta au fost romani si cumva lucrurl acesta era de asteptat, data fiind situatia actuala. Oamenii se reorientează catre turismul local, incep sa descopere comorile din jurul lor, din tara.
Referitor la schimbari, nu am avut investitii importante ca urmare a situatiei actuale pentru ca noi avem suficient spatiu pentru cei maximum 10 turisti pe care ii putem caza/2500 metri patrati. Micul dejun e servit afara, nu avem restaurant, deci nici spatii comune inchise. Doar dotarile de baza au intervenit in plus – fiecare camera este dotată cu dezinfectat – si cheltuielile cu manusi, masti au necesitat cheltuieli suplimentare.