HerculaneProject există deja de trei ani în interiorul unei comunități care nu mai spera la restaurarea Băilor Neptun. Deși sceptici la început față de planurile Asociației Locus în zonă, oamenii locului și autoritățile din Băile Herculane sprijină acum proiectul voluntarilor. Au înțeles faptul că organizația fondată și condusă de Oana Chirilă își aduce aportul și la cultura stațiunii, prin tururile de arhitectură și școlile de vară pentru studenți pe care le organizează.
”Nu au fost ușori primii trei ani, am avut parte de multe provocări și realizări, iar probabil cea mai importantă este aceasta: am reușit să coagulăm tineri voluntari, specialiști, comunitatea locală, sponsori, parteneri și foarte mulți donatori alături de noi. Ne dorim să creăm un precedent în ceea ce semnifică colaborarea publică-privată pentru a dezvolta sustenabil patrimoniul.”
Trecem prin bilanțul primilor trei ani de HerculaneProject împreună cu Oana Chirilă și aflăm mai multe despre Campania de Awarness #EuSuntHerculane.
Despre Asociația Locus
Asociația Locus este o organizație non guvernamentală care are ca scop salvarea și promovarea patrimoniului cultural, arhitectural, urbanistic și natural de pe teritoriul României fondată în anul 2017. La momentul respectiv eram încă studenți la arhitectură în Timișoara, iar organizația a pornit ca un grup de prieteni care și-au dorit să fie parte din schimbarea în bine a situației patrimoniului cultural și dezvoltarea sa sustenabilă. Astfel, după inițierea platformei HerculaneProject am căutat împreună cel mai bun cadru pentru a putea dezvolta proiecte cu impact în comunitate, cât și cadrul pentru a genera un precedent în ceea ce semnifică implicarea tinerilor în dezvoltarea și salvarea patrimoniului și astfel am creat asociația.
Echipa noastră nucleu este formată din șase persoane, însă numărul membrilor voluntari în ONG se ridică la 24. Noi suntem majoritatea arhitecți sau studenți arhitecți, însă colaborăm cu multe discipline având o abordare holistică în toate proiectele pe care le dezvoltăm.
Foto: Flavius Neamciuc
Asociația Locus are o compoziție diversă, atât din punct de vedere profesional (studenți și absolvenți de arhitectură, economiști, IT-iști, jurnaliști, specialiști în marketing și comunicare, colaboratori ‘artiști, ingineri, istorici etc), cât și ca vârstă (de la sub 18 ani la pensionari) și ca domiciliu (Timișoara, București, Cluj-Napoca, Londra, membrii ai comunității locale din Băile Herculane etc.), reflectând interesul pe care îl prezintă Băile Herculane pentru diferite categorii de populație, la nivel național și chiar internațional.
Herculane Project, primul proiect al ONG-ului
Asociația Locus are ca prim proiect activitățile desfășurate sub tutela HerculaneProject, o platformă de reactivare culturală și socială a nucleului istoric din Băile Herculane, cu instrumente arhitecturale, sociale și culturale, și având ca scop, pe termen lung, includerea ansamblului monument istoric în patrimoniul UNESCO.
Foto: HerculaneProject
Deoarece credem în puterea educației și culturii de avea o contribuție însemnată în orice strategie de dezvoltare, Asociația Locus, prin HerculaneProject, nu numai că ajută la stoparea degradărilor și punerea în siguranță a clădirii Băilor Neptun, dar își aduce aportul și la mediul social și cultural al stațiunii prin evenimente și activități precum HerculTURA (tururi de arhitectură), Șantierul Cultural Băile Herculane și Baia de Arhitectură (școala de vară pentru studenții arhitecți).
Foto: HerculaneProject
Un bilanț al primilor 3 ani
Cei trei ani de activitate nu ar fi fost posibili fără toți cei care ne susțin, ne încurajează și care contribuie în mod activ la dezvoltarea proiectului nostru. Nu au fost ușori primii trei ani, am avut parte de multe provocări și realizări, iar probabil cea mai importantă este aceasta: am reușit să coagulăm tineri voluntari, specialiști, comunitatea locală, sponsori, parteneri și foarte mulți donatori alături de noi. Este extraordinar felul în care în anul 2019 peste 2500 de persoane s-au unit și au contribuit la salvarea Băilor Neptun, motorul principal al proiectului nostru.
Cu sprijinul acestei comunități am dezvoltat mai apoi o serie de proiecte culturale, educative și sociale, iar cel mai important am început intervenția de urgență necesară înlăturării etichetei de pericol public pe care Baia Neptun o are în acest moment. Încet încet s-a conturat viziunea proiectului nostru, HerculaneProject, care are ca obiectiv reactivarea Băilor Neptun și reactivarea socială și culturală a centrului istoric.
Foto: HerculaneProject
Alături de tineri voluntari, cât și de specialiști am studiat Baia Neptun, monument istoric de clasă A, am întocmit un proiect tehnic de punere în siguranță și l-am autorizat. Acest proces a durat 9 luni, iar concomitent am efectuat studii complete ale peisajului și contextului urban, deoarece strategia noastră vizează nu doar Baia Neptun, ci și resursele și oportunitățile pe care Băile Herculane le prezintă:peisajul, apa, poziția strategică, istoria și cultura sa, dar și legendele locului.
Foto: Alexandru Hegyi si Martin Neagoe
Comunitatea
Practic, încercăm să ieșim din sfera tehnică, deși obiectivul principal este salvarea și restaurarea Băilor Neptun și să avem o abordare holistică, multidisciplinară și să susținem diversitatea culturală și utilizarea culturii ca factor de dialog între comunități.
Utilizând o serie de principii la bază, dar și prin multă voință și pasiune, am reușit să coagulăm o comunitate de peste 2500 de donatori, să coagulăm o comunitate de peste 25.000 de următori pe rețelele social media, să convingem o serie de parteneri strategici și sponsori să devină parte a proiectului nostru, să co-organizăm patru evenimente culturale în Băile Herculane și să organizăm două evenimente culturale alături de artiști și voluntari, să ne prezentăm viziunea în peste 10 conferințe, cea mai importantă fiind la Viena în fața ICOMOS Austria, și nu în ultimul rând să accesibilizăm obiectivele istorice din Băile Herculane prin tururi de arhitectură și cultură.
Cum s-a schimbat perspectiva
Acum trei ani am pornit acest proiect spontan, cumva naiv, crezând cu tărie că foarte rapid vom muta munții din loc. Gândurile noastre nu s-au schimbat, suntem în continuare optimiști, plini de energie și pasiune, însă acum abordăm totul mult mai matur. Am crescut alaturi de cei care ne susțin, și deși suntem încă la început, acum, perspectiva noastră este centrată pe oportunități, obiective strategice concrete și cuantificabile.
La început nu știam exact ce ne dorim, care ne sunt obiectivele, știam numai că vrem să ajutăm, vrem să ne implicăm, vrem să facem ceva mai mult și ca orice tânăr am testat, am experimentat mult, am eșuat de câteva ori, am căutat sfatul celor cu experiență și ne-am definit identitatea. Astăzi, proiectul este construit având în vedere atât nevoile orașului stațiune Băile Herculane și a comunității sale locale, cât și a comunității temporare și anume turiștii. Dorința cea mai mare este să reușim să salvăm Baia Neptun, fiindcă ea este centrul proiectului nostru.
Restaurarea Băilor Neptun
Reactivarea clădirii monument istoric Baia Neptun presupune un amplu proiect de restaurare și reconversie, dezvoltat prin intermediul unei abordări multidisciplinare și transversale între diverse domenii precum arhitectura, restaurarea, proiectarea structurilor, turism, cultură și artă, cât și cea a turismului balnear.
Proiectul este construit având în vedere atât nevoile orașului stațiune Băile Herculane și a comunității sale locale, cât și a comunității temporare și anume turiștii. Proiectul sprijină și promovează conceptul de guvernanță participativă, reactivarea Băilor Neptun are în vedere două tipologii de abordări, una bottom-up prin implicarea publicului larg și a voluntarilor în dezvoltarea proiectului, și o abordare top-bottom, prin implicarea specialiștilor din diversele domenii integrate necesare finalizării cu succes a proiectului.
Totodată, ne dorim foarte mult să implicăm cât mai multe persoane în acest proiect, în special tineri și să dezvoltăm în jurul reactivării Băilor Neptun o adevărată academie de formare a viitorilor specialiști în domeniu, să inspirăm tinerii să își urmeze pasiunile și gândurile care nu îi lasă noaptea să închidă ochii și să creăm un precedent în ceea ce privește implicarea ONG-urilor în astfel de proiecte de regenerare și reactivare urbană.
Ce spun oamenii locului
Comunitatea locală, trebuie să recunosc, la început a fost reticentă. Mulți dintre aceștia și-au pierdut speranța că se mai poate face ceva. Pas cu pas, prin transperanță, comunicare constantă și creionarea strategiei noastre în jurul acestora, am început să le câștigăm încrederea. Acest lucru nu trebuie luat de bun, iar noi muncim constant pentru a ne le pierde încrederea și a îi stimula să vină aproape de noi.
Chiar atunci când am început proiectul, gândul nostru s-a dus către comunitatea locală și astfel am organizat un eveniment prin care să ne cunoaștem și să vedem ce putem face împreună pentru Băi. Timp de trei zile, am mers din ușă în ușă, am povestit cu localnicii, am organizat o masă rotundă unde aceștia și-au exprimat părerile, dorințele și viziunile proprii, iar la final am plecat cu gândul și speranța că numai împreună vom putea reuși.
Și autoritățile
Același parcurs l-am avut și alături de autoritățile locale. În momentul în care am inițiat HerculaneProject, dar nu existau un proiect, o viziune și nici măcar o echipă, am contactat Primăria Băile Herculane și am avut o întâlnire cu aceștia pentru a vedea ce este poisibil, cum putem colabora și care este viziunea dânșilor. Pot spune că au fost foarte receptivi și ne-au ajutat, și deși am trecut prin multe obstacole împreună.
Astăzi colaborăm în baza unui contract în ceea ce privește proiectul de salvare a Băilor Neptun și încercăm pe cât de mult să ajutăm orașul prin specialiști, promovare și practic o consultanță constantă. În ceea ce privește Baia Neptun, deși avem un contract, sprijinul acestora nu este unul de susținere financiară a proiectului de punere în siguranță, ci ajută cu resurse umane, unelte, curent și mai ales cu punerea la dispoziție a clădirii, fiind proprietari.
Strategia de comunicare pentru HerculaneProject
În ceea ce privește strategia de comunicare și promovare a proiectului, la început nu am avut una. Am crescut brusc și asta cumva ne-a speriat, dar ne-a și entuziasmat, fiindcă am realizat cât de importante sunt Băile Herculane în memoria colectivă și atunci am început să experimentăm diverse modalități de promovare. Până la colaborarea cu Line Agency, cărora le mulțumim extraordinar că ne sunt alături pro bono în acest proiect, am studiat alte proiecte și ong-uri, campanii de promovare și am încercat să preluăm ceea ce este bun și de succes și să adaptăm pe ceea ce ne propunem noi și să creștem organic încercând să răspundem nevoilor și dorințelor celor care ne urmăresc. Totodată, am încercat să diversificăm canalele de promovare și comunicare, însă nu am avut o strategie pusă la punct pe care să o respectăm întocmai.
Foto: Flavius Neamciuc
De când colaborăm cu Line avem practic un concept în spate, o viziune, dar și un timeline pe care lucrăm, iar totul este pregătit la cea mai înaltă calitate. Strategia este acum bazată pe publicul nostru țintă și are o serie de obiective clare, pe care până anul acesta noi nu le aveam.
Anul 2020 pentru Herculane Project
Anul 2020 a fost unul plin de provocări, și deși ne aflăm într-un context special datorat crizei pandemice, noi am încercat să fim alături de comunitate și să pregătim viitoarele proiecte și campanii. Astfel, am aplicat la diverse finanțări, am început să promovăm mai mult istoria și cultura orașului și m pregătit școala de vară, ce tocmai se finalizează. Totodată, ne-am luat timp să ne finalizăm strategia și să ne conturăm obiectivele pentru anul 2021 cînd ne propunem să ne concentrăm atenția mult mai mult pe Baia Neptun și pe transformarea școlii de vară într-un program european de formare a tinerilor.
Lecțiile perioadei
Am învățat cât de importante sunt perseverența și consecvența pentru a construi un proiect pe termen lung. Pe mine m-a schimbat foarte mult perioada aceasta, atât a ultimilor trei ani unde am învățat enorm despre profesia mea, despre munca în echipă, deschidere și pasiune, cât perioada ultimilor luni unde am învățat alături de echipă cum să ne adaptăm și cum să dezvoltăm un cadru nou de dezvoltare a proiectului, mult mai atent concentrat pe oameni, pe nevoile acestora, pe reîntoarcerea la natură, cultură, și chiar sustenabilitate.
Foto: HerculaneProject
Campania de awarness #EuSuntHerculane
Brief-ul inițial, și cel prin prisma căruia am abordat echipa Line Agency, a fost axat pe o strategie de comunicare care să ne ajute să promovăm campania de donații prin sms, care va începe în luna Septembrie. Pentru că agenția ne-a explicat că doar 1% dintre donatori aleg SMS-ul ca și modalitate de plată, și că donațiile au devenit un fel de impulsive behavior/shopping în ultimii ani, mai ales datorită Facebook-ului (29%) dar și a altor platforme de tip crowdfunding, am decis să extindem și în zona de digital.
Insight-uri
Campania #EuSuntHerculane a pornit de la două insight-uri principale. În primul rând, research-ul ne-a arătat că oamenii se implică, de cele mai multe ori, în inițiative caritabile axate pe salvarea altor oameni sau animale (care este de înțeles, desigur) și că doar 4% din donații merg către cauze care implică arta, cultura și arhitectura. Astfel, am știut că va trebui sa construim o campanie care să umanizeze cât mai mult Băile Herculane. De aceea, #EuSuntHerculane are la bază un fel de scrisoare deschisă catre oameni, pe care ne-am imagint-o ca fiind scrisă chiar de Băi, care povestesc despre cum apa care odată vindeca oamenii ce o vizitau a ajuns să o erodeze și despre cum și ea, are nevoie acum de oameni, de vindecare.
Foto: HerculaneProject
Componenta principală
Va fi un material video care să facă auzită și văzută scrisoarea Băilor Herculane, pe care îl vom filma cu ajutorul celor de Line Agency, desigur, dar și Sabina Claici, care ni s-a alăturat și ea proiectului pro bono, în calitate de DOP.
Ideea de Hashtag și denumirea campaniei per se au venit pornind de la un insight pe care nu l-am regăsit neapărat în statistici, dar pe care l-am observat cu toții în jurul nostru, mai ales în țară - putearea manifesto-ului și dorința Românilor de a arăta că se pot face lucruri frumoase și la noi în țară, chiar dacă trebuie sa le facem noi înșine, cu pași mici, dar fermi, și mai ales uniți.
Foto: Bogdan Voridan
Perioada campaniei și canalele de comunicare
Campania va începe acum, la început de septembrie, atunci când vom primi și confirmarea numărului de telefon pentru donații prin sms. Cu toate că accesul la acest număr va fi pe o perioadă limitată de 3 luni, campania de comunicare a fost gândită pentru un an de zile. Astfel, avem în plan colaborări și activări cu KOLs (care vor dori să se implice, desigur, pro bono), cu diferiți artiști (noi sperăm să organizăm și un eveniment) și multe alte activări speciale pe care cei de la Line le-au gândit pentru #EuSuntHerculane.
Canalele principale vor rămâne cele de social media, întrucât sperăm ca oamenii să rezoneze cât mai mult cu proiectul nostru și să ne ajute să compensăm lipsa unui buget media cu viralizarea conținutului. De asemenea, cei de la Line au trimis deja prezentarea proiectului nostru către mai multe publicații dar și stații radio care ne-au promis deja să se implice și să ne ajute cu expunerea campaniei.
Herculane Project mai departe în acest an
Anul acesta urmează Etapa II a proiectului de punere în siguranță, o etapă foarte importantă deoarece urmează să intervenim în două zone grav avariate inclusiv structural și unde este absolut necesar să stabilizăm structura. Această etapă este probabil cea mai importantă acțiune pe care o vom face anul acesta, iar concomitent ne implicăm alături de echipa noastră de avocați, antreprenori și alte specialități diverse pentru a contura cât mai bine și clar strategia de restaurare a Băilor Neptun. Aici, proiectul merge înainte încet, deoarece depindem de o situație juridică incertă, unde încercăm pe cât de mult posibil să ne implicăm și să ajutăm administrația locală.
Foto: Petru Cojocaru
Dincolo de proiectul Băilor Neptun, ne propunem să accesăm o serie de finanțări pentru a putea dezvolta în continuare școala de vară Baia de Arhitectură, ne propunem extinderea echipei de parteneri și sponsori, cât și a echipei noastre interne alături de care dezvoltăm proiectul.
Totodată, urmează o campanie foarte importantă pentru proiect și pentru toți cei care se identifică cu Herculane: amintiri, dorințe, vindecare, natură spectaculoasă, miros de sulf și unitate, care va închide anul 2020 pentru HerculaneProject, sperăm cu succes.
Foto: Flavius Neamciuc
Peste ani, cum își vor aminti oamenii locului de voi
Ne dorim să creăm un precedent în ceea ce semnifică regenerarea urbană pe stațiuni balneare care au un specific aparte, un precedent în ceea ce semnifică colaborarea publică-privată pentru a dezvolta sustenabil patrimoniul și bineînțeles, ne dorim să fim parte din schimbarea în bine a Băilor Herculane.
Foto: Flavius Neamciuc
Am vrea să își amintească nu de noi, ci de toți cei care se implică activ în acest proiect: voluntari, donatori, parteneri, specialiști, instituții și mai ales să își amintească de Herculane, fiindcă Băile au mare nevoie de vindecare iar pentru aceasta este nevoie de colaborare, de unitate și mai ales de voință și pasiune.