[Smart travel] Dan Mesaroș: Am invatat ca trebuie sa te adaptezi, nu sa profiti de o criza ca sa iti cresti business-ul

[Smart travel] Dan Mesaroș: Am invatat ca trebuie sa te adaptezi, nu sa profiti de o criza ca sa iti cresti business-ul

Nici nu au pasit bine pe drumul antreprenoriatului in turism, ca au fost nevoiti sa inchida cabana, la doar patru luni de functionare. Dan Mesaroș și familia lui au construit in localitatea Zabala, la 6 km de orasul Covasna, Cabana Căprioru, iar din cauza pandemiei au inchis-o in martie. Lucrurile au revenit, insa, pe un fagas bun dupa iesirea de izolare, iar in acest moment au rezervari pana la finalul anului.

Desi sunt la inceput de drum, oamenii din spatele locului de vacanta spun ca au invatat multe in aceasta perioada, iar criza nu le-a creat mari probleme. Si asta pentru ca luasera masuri stricte de igiena si siguranta pentru turisti chiar de la deschidere, dinainte de pandemie.

”Suntem cu totii obligati sa luam masuri suplimentare de protectie in locatii, dar asta nu inseamna ca trebuie sa profitam de pandemie si sa scadem calitatea serviciilor, dar sa marim preturile. Trebuie sa ne adaptam nevoilor situatiei in care ne aflam si, mai ales, la nevoile clientilor, sa tinem cont de ele.”

Povestim mai jos cu antreprenorul Dan Mesaroș despre Cabana Căprioru, construita intr-o zona plina de obiective turistice.

 

Oamenii din spate

Salut, numele meu este Mesaroș Dan, am 30 de ani iar Cabana Căprioru’ este un proiect de familie si de suflet! Sunt din Sfantu Gheorghe, judetul Covasna iar antreprenoriatul momentan este la nivel de “hobby” pentru mine pentru ca pe langa acest lucru am si un job de luni pana vineri de la 8-16 in domeniul vanzarilor.

Calatoria catre turism a fost una lunga si grea, dar cu un final frumos. Zona noastra fiind una unde vei avea sansa sa vezi o multime de obiective turistice, fiind si zona castelelor care merita sa fie descoperite. In zona vei gasi de la oamenii simpli si primitori pana la atractiile turistice cum ar fi atelierele mestesugaresti, domeniile schiabile, peisaje superbe si aer curat. Tot ce vei vedea te va surprinde placut in acest judet.

 

Drumul catre turism

Drumul nostru in turism a inceput in anul 2016 cand am decis ca trebuie sa constuiesc o cabana exact cum mi-as dori eu sa inchiriez pentru orice revelion sau weekend cu gasca de prieteni. Cabana Căprioru’ a primit avizul de functionare in octombrie 2019 iar pe 1 noiembrie 2019 am avut primii turisti. Avem un total de 8 luni de activitate in care am invatat foarte multe lucruri de la turisti si trebuie sa tinem cont mereu de feedback-ul lor pentru ca pentru noi, acesta este cel mai important lucru!

 

Abilitatile unui antreprenor de success in turism

Nu cred ca pentru a avea succes ca antreprenor in turism sau in orice alt domeniu este nevoie de o educatie, specializare specifica sau studii superioare. Consider foarte importanta nevoia de viziune pe termen lung, curaj, pentru ca in fata antreprenorului se asterne o mare de nesiguranta legata de supravietuirea afacerii, implicare, unul dintre elementele esentiale, sa creada si sa isi doreasca cu adevarat ca afacerea sa aiba succes. Cred ca, cu aceste “calitati” am pornit noi la drum.

 

Turism de pandemie in Romania

Dupa doar 4 luni de activitate, in martie, a urmat pandemia. Pot spune sincer ca a existat un disconfort si nu stiam exact ce o sa se intample, cum o sa supravietuiasca si daca o sa supravietuiasca noua noastra afacere. Pe perioada pandemiei nu am avut activitate la cabana pentru ca lumea nu putea sa calatoareasca dintr-un judet in altul fara un motiv intemeiat. In schimb primeam foarte multe telefoane si mesaje pe canalele de social media in care ne intrebau de disponibilitatea de a rezerva cabana in perioada pandemiei insa am evitat sa inchiriem cabana pentru ca legile privind turismul nu erau clare si nu am vrut sa ne cream probleme.

Dupa pandemie sau mai bine spus dupa ridicarea starii de urgenta, mai exact dupa data de 15 mai, a urmat un boom care ne-a ridicat moralul si increderea. Cabana noastra functioneaza doar cu inchiriere integrala nu in regim hotelier.

Oamenii, in momentul  ridicarii starii de urgenta au simtit nevoia de libertate dar din ce am observat noi, de o libertate controlata si aici ma refer la faptul ca romanii au inceput sa caute zone mai putin populate, izolate, cu inchiriere integrala, sa nu trebuiasca sa share-uiasca spatiile cu alte persoane necunoscute. Cabana Căprioru’ este cabana care s-a incadrat in toate aceste filtre, drept urmare ea fiind la momentul actual foarte aproape de fully booked pe anul 2020- motiv care ma bucura foarte mult.

 

O privire de ansamblu

Din pacate turismul romanesc este din ce in ce mai scump iar multi jucatori din acest domeniu profita in plina pandemie de acest lucru. Profita de faptul ca multi romani care, de obicei in concedii plecau din tara, acum considera mult mai sigur sa isi faca concediul in Romania.

Suntem cu totii obligati sa luam masuri suplimentare de protectie in locatii, dar asta nu inseamna ca trebuie sa profitam de pandemie si sa scadem calitatea serviciilor, dar sa marim preturile. Trebuie sa ne adaptam nevoilor situatiei in care ne aflam si, mai ales, la nevoile clientilor, sa tinem cont de ele.

 

Cabana Căprioru

Cabana Căprioru’ este situata intr-o zona pitoreasca la doar 6 km de orasul Covasna in localitatea Zabala.

Zabala gazduieste o fauna si o flora deosebita, natura se pastreaza vie si autentica, avand ocazia sa vezi în jurul tau fel de fel de animale salbatice, in mediul lor natural.

Cabana este constuita din bustean cu diamnetru de 22-30 cm, lucrata manual in intregime si oferta o arhitectură deosebită. Acesta este unul din diferentiatorii nostrii fata de alte cabane, pensiuni sau spatii de inchiriere.

 

Investitia

In iulie 2016 am semnat un Contract de finantare din  Fonduri europene cu AFIR  primind o suma forfetara pe care am investit-o in intregime in constructia cabanei. Aceasta suma nu a fost suficienta pentru finalizarea proiectului exact cum mi l-am imaginat drept urmare am fost nevoit sa vin si cu aport propriu pentru a finaliza investitia. Cea mai mare parte a bugetului a mers in achizitionarea  materialului lemnos  si constructia in sine a cabanei. Suma totala pe care am investit-o a fost in proportie de 50% Fonduri europene, 50% aport personal.

 

Cum v-a primit comunitatea locala

Din partea comunitatii locale nu am primit prea mult de sprijin, neexistand in zona nici macar utilitatile necesare functionarii. Pentru a beneficia de aceste utilitati, (energie electrica, apa si canalizare )am fost nevoiti sa  consumam foarte multa energie, banii si timp, ingreunand demararea inceperii lucrarilor.

In momentul de fata, noi ajutam comunitatea locala prin plata la timp a impozitelor si taxelor la bugetul local.

 

Profilul clientului vostru

Profilul pe care il targhetam sunt familiile, familiile cu copii, tinerii, oameni simpli cu venituri modeste, dar nu numai. Pentru ca acestea sunt persoanele pe care le targhetam in mare parte acestia devin si clientii nostrii. Clientii cauta cel mai mult weekend-uri la cabana sau un maxim de 3-4 nopti si cei mai multi ajung la noi prin recomandare apoi prin social media, Facebook & Instagram, unde evident ca suntem prezenti si avem si cateva cereri de la o agentie de turism cu care colaboram, dar nu foarte multe.

 

Ce spun oaspetii

Feedback-ul clientilor este cel mai important pentru noi si mereu abia asteptam sa il auzim, ne dorim mereu sa fim langa ei atunci cand intra pentru prima oara in cabana ca sa le vedem reactia. Majoritatea clientilor spun ca locatia nici nu se compara cu pozele prezente pe Facebook & Instagram si ca locatia este mult mai frumoasa in realitate.

Nu contestam acest aspect, insa urmeaza sa facem si o sedinta foto profesionala dupa ce finalizam de amenajat si  curtea, speram ca vara aceasta. Cel mai mult la plecare clientii spun ca o sa le lipseasca mirosul de lemn, linistea si relaxarea de care au avut parte la noi. Nu stiu sa va spun in ce procent revin la noi, cred ca este mult prea devreme, dar au revenit multi clienti si multi ne-au recomandat mai departe.

 

Strategia de comunicare online

Nu am fost foarte nevoiti sa avem o super strategie de comunicare si promovare avand in vedere ca 60% din clienti vin din recomandari iar undeva la 30% vin din online iar restul de 10% din agentia de turism.

Desigur suntem prezenti pe online: Facebook si Instagram unde postam poze cu locatia, dar cum am mai spus, asteptam si sedinta foto profesionala apoi o sa investim mai mult si in aceasta parte.

 

Ce a schimbat pandemia

Pandemia nu a schimbat foarte mult businessul nostru, ne-am adaptat situatiei in care ne aflam cu totii si am luat masuri suplimentare de siguranta, cum ar fi aparate incarcate cu dezinfectant care sunt prezente in toata cabana si care sunt la indemana. Dupa fiecare inchiriere o echipa de curatenie merge, curata si dezinfecteaza toate suprafetele din cabana, dar acest lucru se intampla si inainte de pandemie.

 

Lectiile perioadei

Pandemia a schimbat comportamente, a zguduit puternic foarte multe afaceri și ridica foarte multe semne de intrebare legate de viitor. Am invatat ca trebuie sa te adaptezi, nu sa profiti de o criza ca sa iti cresti business-ul. In concluzie cheia este adaptarea la noul normal.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related