Lumea de pe Facebook e la fel de reală ca cea din jur. Ne-a luat cam mult să ne dăm seama, dar cel puțin suntem aici în 2020: începem să realizăm că totul e adevărat online și are consecințe, chiar și în spatele distanței virtuale. Cuvintele dor, ura rănește, oamenii sunt aproape când ai nevoie, fericirea poate ține și de un click. Facebook e tot parte din realitate, iar libertatea de a fi are ce trebuie să fie însoțită de aceleași responsabilități ca în viața reală. Asta au înțeles, în ultimii ani, și cei care gestionează această platformă. Social media afișează toate fațetele vieții și societății noastre - atât cele bune, cât și cele rele, spune, Robert Bednarski, Country Director CEE, Facebook.
Are o putere extraordinară de a reuni oamenii, dar știu că există și o latură mai puțin pozitivă, atunci când un număr mic de oameni folosesc platformele noastre în mod neadecvat.
O mare putere vine cu o mare responsabilitate, după cum spune unchiul lui Spiderman. Așa că l-am întrebat pe Robert Bednarski cum s-a schimbat această responsabilitate în ultimul timp la Facebook, care a fost impactul pandemiei în companie, care sunt măsurile vizavi de hate speech și fake news, în ce fel se întrevăd granițele noului normal. Răspunsurile lui le puteți citi mai jos.
Impactul Covid-19
COVID-19 a schimbat viața a miliarde de oameni din întreaga lume. Ca un răspuns la această situație de urgență, am încercat să facem tot ceea ce ne-a stat în putință pentru a veni în sprijinul comunității globale responsabile de sănătatea publică și am lucrat pentru a oferi oamenilor informații care să îi ajute să rămână în siguranță. Pe măsură ce pandemia s-a extins, tot mai multe persoane au început să practice distanțarea socială și, implicit, să se bazeze pe aplicații pentru a putea comunica cu prietenii și familia, sau chiar și cu clienții.
De exemplu, în multe dintre țările puternic afectate de acest virus, utilizarea aplicației de mesagerie a crescut cu peste 50%. În mod similar, în astfel de zone am observat că numărul apelurilor vocale și al celor video pe Messenger și WhatsApp s-au dublat.
Pandemia și carantina au făcut ca oamenii să folosească apelurile video pentru a rămâne în legătură cu cei dragi, atunci când nu s-au mai putut întâlni fizic. Peste 700 de milioane de persoane utilizează apelurile video pe WhatsApp și Messenger în fiecare zi.
Pentru că ne-am dorit să îi ajutăm pe oameni să rămână conectați și să le facem interacțiunea de la distanță cât mai plăcută, într-un moment în care toată lumea a preferat să se distanțeze fizic, am reușit să dublăm numărul persoanelor care participă în același timp la un apel video pe WhatsApp, de la 4 la 8, și, totodată, să lansăm un produs complet nou - Messenger Rooms - un instrument de apelare video, care permite unui număr de până la 50 de persoane să se întâlnească virtual în același timp.
Am observat, de asemenea, o tendință de schimbare a modului în care a fost utilizat live streaming-ul pe platformele noastre. Înainte de pandemia provocată de COVID-19, oamenii obișnuiau să transmită live, în principal, doar evenimentele la care participau fizic. Însă, din moment ce acum nu se organizează evenimente cu participarea publicului, transmisia live a luat locul multor dintre acestea. La ora actuală, în fiecare zi, peste 800 de milioane de oameni transmit live-uri de la cursurile de antrenamente fizice, concerte și multe altele.
Serviciile noastre de mesagerie au fost la îndemâna oamenilor pentru a-i ajuta să rămână conectați, dar am observat, de asemenea, multe persoane care folosesc produsele noastre, cum ar fi News Feed și stories, pentru a primi actualizări de la familie și prieteni. În același timp, însă, și afacerea noastră este afectată în mod negativ, la fel ca multe alte business-uri din întreaga lume. De pe urma multora dintre serviciile noastre care sunt utilizate constant de utilizatori, nu câștigăm foarte mult și am observat o reducere a activității noastre de publicitate în țările grav afectate de COVID-19, care luptă pentru a limita răspândirea virusului.
Ce măsuri a luat Facebook pentru angajații din zona CEE
Dacă vorbim despre angajații noștri actuali, principiul după care ne ghidăm este acela de a găsi soluțiile cele mai potrivite pentru comunitatea noastră și încercăm să inovăm cât mai mult posibil. Ca și în cazul multor altor organizații, cea mai mare schimbare adusă de pandemie a fost trecerea către munca de la distanță. În momentul de față, 95% dintre angajații noștri lucrează de acasă și probabil că această situație se va prelungi și în lunile următoare. Când i-am întrebat pe angajați despre experiența lor cu munca de acasă, mai mult de jumătate dintre ei au spus că sunt cel puțin la fel de productivi ca și la birou.
La Facebook, orice persoană care dorește să lucreze de acasă poate face acest lucru, cel puțin pe parcursul anului 2020. În același timp, vrem să permitem multora dintre angajații existenți să lucreze de acasă pe termen lung, dacă aceasta este preferința lor. Desigur, acest proces de tranziție se va desfășura în mod etapizat, astfel încât și noi să putem învăța și să ne adaptăm din mers.
Chiar și experiența pe care am acumulat-o până acum este foarte valoroasă. O mare parte din ceea ce face Facebook are rolul de a-i ajuta pe oameni să se simtă conectați, chiar dacă sunt separați fizic. Pentru că proprii noștri angajați se bazează pe aceste instrumente, cum ar fi Workplace, platforma de coworking sau Portal-ul, putem să înțelegem mai bine cum să creăm soluții care să ne ajute să avansăm în acest demers, iar tot mai multe persoane și organizații să poată beneficia de imersiunea digitală și de lucrul de acasă.
Munca de la distanța are câteva avantaje foarte importante, unul dintre acestea fiind limitarea timpului petrecut în trafic, care poate avea un impact pozitiv, atât pentru angajați, cât și pentru mediul înconjurător. De asemenea, acest tip de activitate poate contrabalansa concentrarea activității economice în anumite zone punctuale, așa cum s-a întâmplat până acum, permițându-le oamenilor să găsească mai ușor echilibrul dintre viața personală și cea profesională.
Pe parcursul acestei perioade dificile, am văzut, de asemenea, exemple uimitoare de oameni care se reunesc prin intermediul instrumentelor digitale. Au fost create grupuri și pagini pe Facebook menite să îi ajute pe cei aflați în nevoie sau să sprijine cadrele medicale. Pentru a face acest lucru mai ușor, Facebook a lansat Community Help – o aplicație prin care oamenii pot să solicite sau să ofere ajutor vecinilor, pot face acțiuni de voluntariat, cum ar fi distribuirea de mâncare, donații pentru cantinele locale sau strângeri de fonduri.
Efecte asupra IMM-urilor
Pandemia a avut repercursiuni deosebit de grave și asupra întreprinderilor mici și mijlocii. Multe dintre companii au apelat la tehnologia digitală pentru a-și extinde activitatea atunci când le-a devenit dificil sau chiar imposibil să mai funcționeze ca înainte. În lume, peste 160 de milioane de companii folosesc platformele noastre.
Acest lucru ne-a motivat să facem tot posibilul pentru a livra instrumente și produse care să le ajute să rămână în contact cu clienții și comunitatea lor, ba chiar să devină creative - de la săli de sport care transmit cursuri online până la restaurante care folosesc WhatsApp și messenger pentru a coordona livrarea comenzilor.
De asemenea, am analizat modul în care IMM-urile din întreaga lume au făcut față crizei COVID. Raportul Global Privind Starea Întreprinderilor Mici realizat de noi, în colaborare cu Banca Mondială și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), a arătat că în luna martie impactul asupra economiei a fost major - 33% dintre IMM-urile care funcționau au raportat că și-au redus numărul de angajați ca urmare a pandemiei provocate de Covid-19.
Din fericire, în România, procentul se situează sub medie, deoarece 26% dintre companiile de aici au raportat reduceri ale numărului de angajați. Statistica este și mai importantă, dacă ne gândim că 64% dintre acestea au raportat vânzări mai mici decât anul precedent. Comparația între IMM-urile deținute de bărbați și cele deținute de femei generează, de asemenea, perspective interesante – companiile deținute de femei erau cu 6 puncte procentuale mai probabil să fie închise decât IMM-urile deținute de bărbați.
La nivel european, 23% dintre IMM-urile deținute de femei au fost închise, procentul fiind de 17% în cazul celor deținute de bărbați. În România situația este diferită – o rată mai mare de suspendări a activității a fost raportată în cazul companiilor deținute de bărbați, față de companiile deținute de femei. Aproape jumătate dintre IMM-urile românești privesc cu speranță spre viitor, deoarece vor fi susținute de vânzările online, conform declarațiilor a 44% dintre acestea. Mai mult de un sfert din veniturile lor este obținut prin intermediul canalului de vânzare online.
Obiectivul nostru este să sprijinim aceste companii, și, de aceea am lansat mai multe instrumente pe care organizațiile le pot utiliza pentru a se adapta mai ușor la realitatea de acum. De exemplu, utilizatorii noștri își pot arăta afecțiunea și sprijinul pentru micile afaceri locale prin utilizarea unui sticker în poveștile de pe Instagram, în timp ce antreprenorii pot râmâne în contact cu clienții prin folosirea noului business inbox din Messenger.
Dezbateri, tensiuni, hate speech
Platformele sociale sunt considerate de unii oameni o reflectare a societății. Peste 3 miliarde de persoane folosesc aplicațiile Facebook în fiecare lună, ceea ce înseamnă că tot ceea ce este nobil, bun, rău sau urât în societate poate fi exprimat pe platforma noastră. Din cauza aceasta, Facebook și alte companii de social media au o responsabilitate foarte mare, deoarece trebuie să decidă unde să mențină un mediu sigur și respectuos și, acolo unde este cazul, să intervină asupra conținutului inacceptabil.
Pentru a face acest lucru am creat Community Standards – un set de reguli care specifică lucrurile care sunt permise și cele care sunt interzise pe Facebook. Oricine ne poate raporta materialele despre care consideră că încalcă standardele. Aceste rapoarte sunt examinate de echipele noastre și eliminate ulterior dacă se constată încălcări ale regulilor.
Uneori apar situații în care decizia dacă ceva ar trebui să fie eliminat sau nu de pe platformă creează controverse. Noi suntem de părere că o companie privată nu ar trebui să ia aceste decizii de una singură. Acesta este motivul pentru care am creat un comitet independent de supraveghere - o echipă de experți externi și internaționali, care va lua decizii finale și obligatorii cu privire la posibilitatea de a permite sau de a elimina conținutul specific de pe Facebook și Instagram. Comitetul va analiza conținutul, atât din punct de vedere al concordanței cu politicile și valorile noastre, cât și din punct de vedere al angajamentului pentru respectarea libertății de exprimare în cadrul normelor internaționale ale drepturilor omului. Deciziile vor fi luate pe baza acestor principii și a impactului asupra utilizatorilor și a societății, fără a ține cont de interesele economice, politice sau reputaționale ale companiei Facebook.
În contextul pandemiei provocate de Covid-19, preocuparea noastră principală a fost siguranța comunității noastre. Am încercat în mod constant să le oferim oamenilor acces la informații credibile și am luptat pentru a combate dezinformarea în cadrul aplicațiilor noastre. Am adăugat în News Feed un „Centru de Informare” pentru Coronavirus, pentru a oferi, un loc sigur de unde oamenii să obțină cele mai noi știri și informații, dar și resurse și sfaturi despre păstrarea sănătății și despre susținerea familiei și comunității. Sunt incluse actualizări în timp real de la autoritățile naționale de sănătate și organizații globale, precum Organizația Mondială a Sănătății, dar și articole, videoclipuri și postări utile despre distanțarea socială și prevenirea răspândirii COVID-19. Prin intermediul „Centrului de informare” pentru Coronavirus am direcționat peste 2 miliarde de persoane de pe Facebook și Instagram, către informații de la Organizația Mondială a Sănătății și autoritățile de sănătate publică. Peste 350 de milioane de oameni au dat click pentru a afla mai multe.
Pe de altă parte, am lucrat pentru a elimina conținutul incorect și diversele teorii ale conspirației care au fost demascate de OMS sau de alți experți credibili în domeniul sănătății. Ne concentrăm pe eliminarea informațiilor despre remedii sau metode de prevenție greșite, pe informațiile false ce au rolul de a decredibiliza tratamentul sau pe alte situații similare, întrucât, din cauza unei documentări din surse greșite, unii oameni riscă să se îmbolnăvească sau să nu apeleze la tratamentul adecvat.
De asemenea, colaborăm în continuare cu partenerii noștri care se ocupă cu verificarea faptelor din întreaga lume, pentru a examina cererile despre coronavirus. Atunci când verificatorii evaluează conținutul ca fiind fals, îl mută în partea de jos a News Feed-ului, astfel încât acesta este văzut de mai puține persoane și este mult mai puțin probabil să fie distribuit pe scară largă. Apoi, noi plasăm un ecran de avertizare gri peste postare, care face legătura cu raportul verificatorului, care ulterior o elimină. De exemplu, dacă un grup postează în mod repetat știri false, noi putem reduce distribuirea acelui grup prin reducerea apariției conținutului distribuit de acesta în News Feed și, de asemenea, putem elimina apariția grupului la sugestii.
Social media afișează toate fațetele vieții și societății noastre - atât cele bune, cât și cele rele. Are o putere extraordinară de a reuni oamenii, dar știu că există și o latură mai puțin pozitivă, atunci când un număr mic de oameni folosesc platformele noastre în mod neadecvat. Prioritatea noastră este să limităm orice nu este benefic și să aducem binele în prim plan: pentru noi siguranța este extrem de importantă.
Planuri de viitor în noul normal
Îmi doresc ca pe parcursul anului următor, în multe părți ale lumii, să revenim la o anumită normalitate. Cu toate acestea, experiența pandemiei va avea un impact de durată asupra multor companii, precum și asupra societății în ansamblu. Cu siguranță a avut un impact asupra Faceboook.
Cu toate acestea, pandemia și munca de la distanță au adus o schimbare culturală. Deși unele companii s-au întors la munca de la birou sau se vor întoarce în curând, realitatea este că nu vom reveni la normalitatea de dinainte - angajații și organizațiile vor dori să beneficieze în continuare de avantajele muncii de la distanță și ne așteptăm ca unele companii să înceapă să angajeze talente de la distanță, democratizând astfel accesul la oportunități.
În viitorul apropiat, pe măsură ce tot mai mulți angajați vor dori să lucreze de acasă, companiile vor fi nevoite să fie din ce în ce mai prezente în mediul virtual – și se vor putea baza pe îmbunătățirile aduse în domeniul video și în inteligența artificială. Atunci vom avea colegi pe care nu i-am întâlnit niciodată în persoană. Tehnologiile care vor permite o prezență socială cât mai apropiată de realitate și o colaborarea facilă, vor deveni foarte importante – ajutându-ne să fim împreună, chiar și atunci când suntem despărțiți.
Tehnologia VR va avea, probabil, un rol esențial care va permite această apropiere, oferind, în același timp, noi căi pentru menținerea productivității, de la instruirea personalului de la distanță, până la proiectare. Pentru multe companii acestă viziune poate părea destul de îndepărtată și există încă o mulțime de întrebări la care va trebui să găsim răspunsuri în anii următori. Cu toate acestea, există și multe soluții simple prin care putem înainta cu procesul de transformare digitală. Un lucru este cert: neadaptarea la această realitate în continuă schimbare este o greșeală.