Pandemia a venit, a măturat toate planurile din calea ei și toate certitudinile. A lăsat în loc această stare ciudată de intermediariat, fără o graniță a așteptării, dar cu multe necunoscute și întrebări. Dar oricâte lucruri nu am ști, zilele astea, rămâne mereu un reper pe care se bazează oamenii buni. Ei știu că nu pot sta degeaba. Așa a fost și cazul lui Răzvan Crișan, co-fondator și CEO Kané Group. Alături de Mastercard și de alți parteneri, Răzavn a transformat un restaurant de fine dining într-o bucătărie comunitară și a contribuit astfel la lupta celor din prima linie cu acest virus. Când vrei să ajuți, ideile vor fi de partea ta. Și ele îi vor implica și pe ceilalți.
Atunci când Răzvan ne-a povestit ce își propunea prin inițiativa #ACUM, ne-am alăturat rapid. #ACUM a însemnat #OMasăDeNeprețuit livrată zilnic către personalul medical din prima linie, precum și către persoane vulnerabile, povestește Raluca Nicolaescu, Head of Marketing Mastercard România.
Pe parcursul a peste două luni de campanie, alături de partenerii lor, cei de la Kané au reușit să doneze peste 45.000 porții de mâncare către multiple spitale și comunități defavorizate din București.
În interviul de față, Răzvan și Raluca vorbesc despre istoria parteneriatului lor, proiectele din pandemie și cum poți să ajuți, în timpul unei crize, chiar și când faci parte dintr-unul din cele mai afectate domenii ale acestei perioade.
Solidaritatea poate muta mai ușor munții și împreună putem crea un viitor mai bun. Solidaritatea ne face mai puternici și ne arată cum îi putem ajuta pe ceilalți, chiar și în cele mai grele momente. Iar faptele bune declanșează, la rândul lor, alte fapte bune. Acesta e resortul umanității. În seria editorială #unviitormaibun, realizată în parteneriat cu Mastercard, vrem să dăm mai departe inspirația, prin poveștile celor care aduc viitorul mai aproape. #ACUM este una din aceste povești.
Istoria relației Kané cu Mastercard
Răzvan: Prima interacțiune a fost la un eveniment organizat la Kané, când eram încă în locația din Ștefan cel Mare. Le-am scris apoi „să vedeți ce pregătim” și propunerea noastră a fost să facem un restaurant în care oaspeții Mastercard să se simtă mai speciali decât oriunde altundeva. Apoi, am cunoscut-o pe Raluca și am pus bazele unui parteneriat long-term prin care să pregătim pentru clienții Mastercard experiențe memorabile.
Raluca: Lucrurile au evoluat natural, ideile s-au legat și am construit împreună experiențe priceless, care le-au adus oamenilor inspirație, relaxare, entertainment, dar și inițiative de solidaritate, așa cum s-a întâmplat recent. Se spune că, dacă vrei să ajungi departe, să mergi alături de ceilalți, iar în perioada aceasta ni s-a confirmat, mai mult decât oricând, că putem să obținem cele mai bune rezultate, cu impact cât mai mare, dacă ne unim forțele și resursele sub obiective comune.
Ce proiecte ați dezvoltat împreună în timpul pandemiei
Răzvan: Pandemia ne-a luat pe toți prin surprindere, însă am știut că nu putem să stăm deoparte și să nu facem nimic. Alături de Mastercard și de alți parteneri, am reușit să ne transformăm dintr-un restaurant de fine dining într-o bucătărie comunitară, ceea ce ne-a permis să contribuim foarte mult la lupta celor din prima linie cu acest virus.
Raluca: Siguranța și securitatea plăților au reprezentat dintotdeauna prioritatea pentru Mastercard. Odată cu apariția Covid-19, această prioritate s-a extins instant la a proteja siguranța și sănătatea consumatorilor, a clienților și a colegilor noștri, precum și a tuturor românilor. În ultimii ani, brandul a devenit din ce în ce mai activ în zona de inițiative de sănătate, cu scopul de a construi un viitor mai bun pentru noi toți.
Așa că, atunci când Răzvan ne-a povestit ce își propunea prin inițiativa #ACUM, ne-am alăturat rapid. #ACUM a însemnat #OMasăDeNeprețuit livrată zilnic către personalul medical din prima linie, precum și către persoane vulnerabile, dar și o inițiativă pentru sprijinirea industriei de ospitalitate, întrucât Kané a preluat în echipă angajați ai unor restaurante care și-au suspendat atunci activitatea, dar și stocuri de la acestea sau de la producători locali care au putut livra de la debutul pandemiei.
Care au fost rezultatele concrete ale acestei colaborări
Răzvan: Pe parcursul a peste două luni de campanie, am reușit să donăm, alături de partenerii noștri comerciali, peste 45.000 porții de mâncare către multiple spitale și comunități defavorizate din București, cu un ecou foarte bun de feedback-uri din partea audienței noastre.
Raluca: Campania a inclus și o componentă prin care ne-am dorit să creăm o punte de interacțiune între oamenii de acasă și personalul din spitale, care a lucrat neobosit pentru a salva vieți. Influencerii cu care am colaborat și-au îndemnat comunitățile să lase în comentarii mesaje de mulțumire pentru cei din linia întâi, iar aceste mesaje au fost incluse apoi în pachetele livrate. Ne-am bucurat foarte mult să vedem cuvintele sincere și pline de susținere din partea celor de acasă, a fost cu adevărat emoționant.
Reacții
Răzvan: Au fost extrem de multe reacții pozitive și mulți oameni ne-au sprijinit atât financiar, cât și din perspectiva comunicării.
Raluca: Inițiativa a atras vizibilitate și am primit o mulțime de aprecieri din partea celor care au văzut campania, unii chiar s-au implicat direct ulterior. La fiecare comanda plasată, un meniu cald și delicios era automat livrat gratuit în spitale sau către persoane vulnerabile. Într-o vreme în care toată lumea era izolată în casă, iar șocul era destul de recent, această conexiune a fost un pansament de care aveam nevoie cu toții.
Ce ați simțit când ați văzut rezultatele muncii voastre
Răzvan: Pentru colegii mei, ideea că vor sta acasă și nu vor putea să-și facă meseria era o perspectivă înfricoșătoare. Acesta a fost unul dintre motivele esențiale care ne-au pus în situația de a ne întreba: „cum putem contribui”. Am primit zeci de mesaje de mulțumire de la cei la care a ajuns mâncarea noastră, ceea ce ne-a confirmat faptul că am reușit într-adevăr să avem o contribuție, deși mică, semnificativă.
Raluca: Răzvan și întreaga echipă Kané au devenit un exemplu pentru industria HoReCa, atât prin mobilizarea de care au dat dovadă și efectele inițiativei, cât și prin capacitatea de adaptare foarte rapidă la context, prin transformarea modelul de business și a resurselor, pentru a funcționa într-o realitate distopică, dar cât se poate de palpabilă. Ne-am bucurat că am putut contribui la acest proces și, cu acest prilej, am rămas în continuare conectați la tema de susține industrie implicându-ne și prin alte inițiative.
Impresii & concluzii
Raluca: Mastercard este o companie de tehnologie în industria de plăți și, astfel, am avut norocul să fim afectați în mai mică măsură. Toate operațiunile și serviciile noastre sunt digital-ready și au funcționat fără probleme, într-o perioadă în care toată viața oamenilor se mutase în case și legăturile cu lumea de afară, inclusiv cu serviciile disponibile, au fost, preponderent, digitale.
Pandemia a accelerat digitalizarea, nu doar în privința plăților, ci și în ceea ce privește restul operațiunilor de business, public, și chiar la nivel de comunicare și marketing. Cele mai multe companii implementează deja soluții noi sau upgrade-uri la nivel de digitalizare, iar celor care nu s-au mobilizat încă în această direcție, le recomandăm să o facă, în cel mai scurt timp.
Răzvan: Experiența acestei perioade ne-a arătat că facem parte dintr-un domeniu care nu a fost doar o „victimă”, ci a și contribuit cu ceva foarte concret la o situație cum nu s-a mai întâlnit.
Ce a însemnat această perioadă de pandemie pentru Kané
Răzvan: Ne-a prins exact după 6 luni de soft opening în noua casă, pregătiți să deschidem oficial. Deci exact când nu trebuia dar, ne-am dat seama că va trebui să amânăm o perioadă planurile de dezvoltare, ne-am repliat rapid și am început proiectul comunitar #ACUM prin care am gătit și donat către spitale și familii nevoiașe.
După o discuție în echipă de 5 minute, în care ne-am pus întrebarea: noi ce putem face? Aveam opțiunea să stăm acasă sau să arătăm că putem contribui – așa că am discutat cu partenerii de la Mastercard, i-am întrebat dacă ne pot ajuta, au zis DA și am demarat proiectul comunitar #ACUM.
Ne-a luat ceva timp să învățăm atât cum se gătesc peste 900 porții pe zi, dar și cum să transformăm foarte multe fluxuri din restaurant, astfel încât să implementăm măsuri de igienă maximale și siguranță pentru colegii noștri. La început, au fost niște reticențe și din partea spitalelor, căci noi am fost printre primii care am mers către ei să-i ajutăm și nici ei nu știau cine trebuie să fie de acord din partea lor.
Implicarea sectorului privat
Răzvan: Cred că a fost absolut esențial și a arătat nu numai ce branduri înțeleg să se comporte matur, responsabil și agil ci, prin multe exemple, și că sunt și multe branduri care încă nu înțeleg că lumea în care trăim s-a schimbat fundamental.
Raluca: Pandemia a însemnat un șoc și o perioadă extrem de dificilă și ne-am bucurat să vedem foarte multe companii implicându-se în lupta pentru combaterea efectelor negative, am văzut un nivel de solidaritate fără precedent în rândul băncilor partenere sau a retailer-ilor cu care colaboram, dar și la nivelul pieței generale.
Mesaje cheie
Răzvan: Mesajul nostru a fost ca industria ospitalității poate să vină cu o soluție și să ajute cu ceea ce știe cel mai bine să facă – să aibă grijă de oameni.
Raluca: În această perioadă ne-am implicat exclusiv în inițiative cu obiective și rezultate concrete, cu același scop ca întotdeauna, acum mai relevant decât oricând, de a construi un viitor mai bun. Ne-am propus să sprijinim sectoarele grav afectate de criză, să comunicăm empatic, să fim solidari, să rămânem aproape de consumatori și să le protejăm siguranța, prin acțiunile și serviciile noastre.
Provocarea faptelor bune
Raluca: Cea mai mare provocare a fost identificarea corectă a celor mai bune soluții, pentru o situație cu care niciunul dintre noi nu s-a mai întâlnit vreodată. De aceea, cred că faptele bune comunicate în piață, atât de Mastercard, cât și de alte branduri, au inspirat încă și mai multe fapte bune și proiecte relevante, de care a fost foarte multă nevoie.
Răzvan: La început a fost ușor, către luna mai, însă, părea că toată lumea vrea să facă ceva și din păcate au fost multe inițiative care, în loc să colaboreze, au făcut opusul.
Cum reușiți să treceți de zgomotul de fundal
Răzvan: Făcând ceva de calitate și autentic – asta este mereu o rețetă de succes.
Raluca: Mastercard este consecvent în cauzele long-term asumate și facem tot posibilul să inițiem și să ne implicăm în proiecte cu impact relevant și consistent. Brand purpose-ul nostru acoperă susținerea economiei digitale incluzive, educația financiară, siguranța și simplitatea plăților inteligente și implicarea în domeniul sănătății și alte cauze sociale, pentru a construi un viitor mai bun.
De ce e nevoie în acest moment
Răzvan: Noi am decis să continuăm pe termen lung această inițiativă de a dona mâncare celor care au cea mai mare nevoie. Nu va fi ceva imens, însă am concluzionat că sigur orice contribuție va fi valoroasă pentru persoanele vulnerabile și sperăm să inspirăm și alte restaurante să aibă un program de donare de mâncare în mod constant.
Raluca: Ne aflăm într-un context incert și dacă putem fi siguri de un lucru este acela că viața și business-ul vor fi diferite pe termen scurt, mediu și, cel mai probabil, și pe termen lung. Au apărut restricții care au schimbat rutina socială, oamenii au fost nevoiți să își modifice obiceiurile și stilul de viață. Unele industrii au fost grav afectate de pandemie, iar pe alocuri, activitatea nu s-a reluat nici până acum.
Este cazul industriei HoReCa, unde efectele sunt deja majore, iar supraviețuirea multor afaceri este sub semnul întrebării. Pentru antreprenorii din acest domeniu am lansat recent programul „HoReCa Împreună”, alături de Edenred, Sodexo și Up România și în parteneriat cu platforma de învățare continuă, Qriser. Programul include o serie de cursuri prin care specialiști cu experiență le oferă participanților sfaturi, tool-uri și recomandări concrete, aplicabile imediat, pentru adaptarea business-ului lor la realitatea actuală. Înscrierea și participarea sunt gratuite, pe platforma www.horeca-impreuna.ro, iar cursurile se desfășoară în perioada august-septembrie.
Ce urmează pentru economia din România
Răzvan: Din păcate, e un disconnect foarte mare între sectorul public – profund ineficient și sectorul privat care are multe exemple pozitive de companii care sunt super-performante. Până nu se mai echilibrează această discrepanță, va fi dificil de găsit un echilibru.
Raluca: Repornirea economiei ar trebui să preocupe, în egală măsură, sectorul public și privat, așadar este important să lucrăm împreună pentru a pune fundațiile „noi normalități”, o realitate mult mai digitalizată, eficientă, marcată de inovație și atentă la sănătatea și siguranța oamenilor.
Ce ar trebui să învățăm cu toții din această pandemie
Răzvan: Trebuie să învățăm despre autenticitate, agilitate și cu înțelegerea faptului că leadership-ul înseamnă, în primul rând, responsabilitate.
Raluca: Dacă ne referim la nivel individual, nu avem cum să rămânem la fel după pandemie. Poate că unii dintre cititori vor confirma că această perioadă ne-a arătat, mai mult decât oricând, cât de importantă este legătura cu ceilalți și cât de mult avem nevoie de human connection. La fel de important este să fim responsabili și să urmăm reguli care nu doar că pot salva vieți, ci pot face posibil mai curând accesul la o serie de posibilități. Experiențele din aceste luni le-au arătat oamenilor că tehnologia digitală, inclusiv plățile digitale asigură o libertate sporită, inclusiv în condiții extreme, de lockdown. Și, nu în ultimul rând, că solidaritatea poate muta mai ușor munții, ca ajungem departe facă mergem împreună.
Cel mai important pas pentru Un viitor mai bun pentru România
Răzvan: O mai mare și profundă colaborare între sectorul public și sectorul privat, și nu doar atunci când lucrurile sunt negative, ci în permanență.
Raluca: Repornirea și stabilizarea economiei este o prioritate imediată pentru România și presupune măsuri articulate pentru susținerea sectoarelor grav afectate. La nivelul întregului ecosistem, cred că solidaritatea rămâne un principiu de bază în continuare, de la micro la macro. Sănătatea rămâne prioritatea numărul unu, educația este un aspect primordial, capacitatea de adaptare trebuie turată la maximum, digitalizarea trebuie să își continue avansul.
#unviitormaibun se face cu oameni curajoși și inimi mari. Despre ei vorbim în seria editorială Un viitor mai bun, realizată în parteneriat cu Mastercard. Faptele bune trebuie date mai departe.