Dacă ai învățat să mergi cu mașina, asta nu te face automat pilot de Formula 1. Așa-i și cu designul, spune Daniel Revenco, Founder TheAssistant & Senior Product Designer. Dacă ai învățat un instrument grafic, asta nu înseamnă că îți va reuși să faci și un design foarte bun.
Având o diplomă care spune că-i electromecanic și două facultăți începute, dar neterminate, Daniel spune că a ajuns în design din întâmplare, învățând meseria de la oamenii din domeniu, de pe youtube, din articole despre design și din greșelile proprii. Că din greșelile altora nu prea-i reușește să învețe, zice el. Când l-am întrebat de portofoliu și primii clienți, ne-a dat o listă foarte curioasă: vinărie, complex turistic, ghicitoare pe cafea, instalatori de ventilatoare și mulți alții pe care și el i-a uitat.
Nu venim aici doar cu teorie, Daniel a scos din sertar și niște lucruri mai practice. Despre ce este vorba, vedeți mai jos.
Drumul spre design
Nu a fost vreun moment în care m-am trezit și m-a luminat că vreau să fac design. Totuși, calea mea de designer a început cumva întâmplător, cu un prieten de-al meu care descoperise prin 2010-2011 programarea web, în special, HTML și CSS. El mi-a propus să învăț și eu cu ce se mănâncă. Câte un pic, învățam bazele și construiam o pagină web, dar nu m-a convins atunci.
A fost o perioadă când multe persoane spuneau „Poza este Photoshop”. Am aflat că Photoshop, de fapt, este un editor graphic și mi-a părut interesant să retușez o poză. În baza unor tutoriale descărcate de pe torrentsmd.com am învățat manipulările de bază care se pot face prin Photoshop.
Începuturi
Îmi amintesc primul meu proiect lansat live, eram atât de mândru, de parcă am lansat o rachetă în cosmos. În general, primele proiecte sunt foarte emoționante în momentul în care vezi imaginea pe care ai desenat-o în editor și uite că ea funcționează pe browser, pe lângă aceasta, mai e utilizată și de alte persoane.
Designul atunci vs acum
În Moldova era mult mai închis decât astăzi. Pentru a afla ceva, trebuia de depus mai mult efort în privința a tot ceea ce înseamnă design. Astăzi sunt o mulțime de conferințe, hackatoane, acceleratoare și multe altele unde poți întâlni persoane din domeniu și să înveți de la ele.
Una din cele mai importante schimbări a fost schimbarea de viziune. De obicei, designerii începători au o rezistență uimitor de mare la criticile constructive. Așa a fost să fie și la mine. Schimbarea cea mai importantă a mea a fost să încep a asculta și accepta critica. Cu mine s-a întâmplat când făceam stagiere într-o companie din Chișinău, fiind ajutor de Project Manager. Am avut ocazia de a vedea lucrurile și din altă perspectivă decât cea a designului. Acolo și s-a întâmplat acel „boom” profesional.
O altă schimbare foarte importantă a fost când am realizat și am învățat a face design, motivându-mi deciziile luate. Este un lucru foarte important.
Schimbări de perspectivă
Am avut trei încercări de a crea produse digitale. Prima tentativă a fost un produs care creează scenariile de navigare într-un produs digital. În procesul de dezvoltare, am întâmpinat o problemă tehnică care necesita investiții, pe care noi nu le puteam obține. Astfel, s-a decis să stopăm proiectul.
A doua tentativă, aproape, a fost de succes. Timp de un an, am dezvoltat și finanțat din bani proprii un serviciu web care oferea companiilor din orice sferă posibilitatea de a duce evidența angajaților săi - tot ce ține de evidența vacanțelor pe care le solicită, zilelor libere, când vin și pleacă din birou etc. A treia a fost o aplicație mobilă care oferă (mini)joburi, pentru electricieni, instalatori, profesori, bone ș.a.m.d.
La moment, dezvolt un lanț de produse pentru business care acoperă necesitățile mai multor departamente din companie: HR, Time Management, Inventory/ Procurement, Repararea defectelor din clădire. Aceste produse comunică între ele și oferă un overview mai clar decât s-ar fi utilizat produse separate de la diferiți vendori. Apropo, sunt în căutarea investițiilor în acest proiect. :)
Ce s-a confirmat
Cu siguranță s-a confirmat că se poate de câștigat bani foarte buni, evident, pentru regiunea Europei de Est. Cândva credeam că Adobe After Effects este un editor super complicat pe care niciodată nu voi fi în stare să-l însușesc, iată că am ajuns să pot scrie code și să animez prin After Effects. În IT totul este posibil de a învăța, dar pentru aceasta e nevoie de două ingrediente foarte necesare: dorință și răbdare.
Surprize
Din cele bune a fost că: am cunoscut câteva persoane faine, cu care și până astăzi colaborăm în diferite proiecte; am obținut bilete gratuite la StartupWeekend Moldova. În acea perioadă, 500 lei pentru un bilet erau prea mulți bani pentru un eveniment. Am obținut ofertă de muncă la Attlassian, dacă mai exact la Jira în Germania.
Din cele rele: am fost dezamăgit de niște colegi cu care am înființat proiecte. Dacă se începe un proiect, el trebuie dus până la capăt, iar dacă unul din fondatori brusc își schimbă prioritățile, atunci proiectul moare. E complicat de unul singur de făcut totul, dar nu imposibil.
Joburi
Am început a fi Graphic Designer creând publicitate outdoor, cam peste jumătate de an am încercat să fac website-uri în cadrul companiei. Au fost câteva proiecte de animație și mi-am încercat puterile și aici. Am schimbat jobul, unde am învățat cum se fac aplicații mobile, ce înseamnă design system și branding la un nivel mai înalt, decât făceam în compania precedentă.
Peste o perioadă am plecat din companie, deoarece nu mai aveam unde crește profesional și financiar acolo. Astfel, a început o perioadă de freelance și chiar antreprenor. Am avut experiența de a conduce și echipă de designeri. A fost o experiență bună, zic eu. Am lucrat pe bază de contract cu câteva companii din SUA, Italia, Canada, Franța. Am dezvoltat produse digitale pentru niște companii mari. M-am reprofilat în Product Designer, ceea ce fac și până astăzi.
Învățături
Din fiecare job sau experiență de conferință, hackathon ș.a., am luat câte ceva pentru mine. De la cum să creezi o paletă de culori, până la cum să-ți motivezi deciziile. Cunosc designeri care lucrează de zece ani în domeniu și nu își pot argumenta deciziile: „Păi, arată frumos".
Studii
Am făcut colegiu, obținând meseria de electromecanic. Apoi, am depus la facultate de două ori și de două ori nu am finalizat-o. În cazul designerilor totul se poate învăța și fără facultate, dar eu nu zic că nu e nevoie de făcut facultatea. Într-o discuție cu un client din Canada mi-a spus următorul lucru: „În Canada imigrează oameni din toată lumea, astfel companiilor canadiene le este foarte complicat de apreciat valoarea diplomelor, cu excepția universităților internaționale. În acest caz, companiile solicită o certificare recunoscută internațional”. Nu este absolut necesar să faci facultate. Dar dacă ai bani, recomand să faci o facultate în design undeva prin SUA sau Marea Britanie.
Baza teoretică
Cred că este cea mai importantă, de fapt. Dacă ai învățat un instrument grafic, aceasta încă nu înseamnă că îți va reuși să faci un design bun. Făcând o analogie: dacă ai învățat să mergi cu mașina, aceasta nu te face automat pilot de Formula 1.
Tehnologiile se schimbă, necesitățile și experiențele utilizatorilor la fel, astfel sunt nevoit să învăț încontinuu. Am avut câteva surse de unde să studiez, de la oamenii din domeniu, de pe youtube, articole despre design și din greșelile proprii. Nu prea îmi reușește să învăț din greșelile altora.
Primul proiect
A fost un portal de noutăți locale legat de fotbalul din orașul Soroca. Odată lansat, primul proiect oferă cea mai mare satisfacție. Acesta a decurs fără probleme tipice care se întâlnesc de obicei. Din păcate, nu mai am designul acelui proiect, el a funcționat vreo 4 sau 5 ani, apoi a fost închis.
Primele proiecte erau mult mai simple decât ce fac acum și treceau aprobarea la client cu mai puține iterații. Poate că clienții atunci erau mai puțin pretențioși sau poate nu erau integrați atât de mult în IT.
Greșeli
Ca orice începător am avut și eu problema feedback-ului constructiv, adică îl ignoram în totalitate. Nu aveam suficientă experiență pentru a fi autocritic. Nu cunoșteam multe lucruri tehnice și cam o dădeam în bară când discutam cu oameni din domeniu.
Învățături
În calitate de angajat este foarte important să oferi valoare companiei, nu este suficient să faci doar design.
În calitate de freelancer este esențial să păstrezi relația bună cu clienții, chiar dacă ceva a mers nu chiar bine sau foarte urât. Ulterior acești clienți se întorc. Din păcate, am avut câteva colaborări nu chiar reușite, dar clienții reveneau.
În calitate de antreprenor niciodată, dar niciodată, nu trebuie de lucrat cu instituțiile statului. Sunt cei mai complicați și incompetenți clienți.
Și cea mai importantă: dacă în companie procesele de lucru nu sunt definite foarte clar, colaborarea cu astfel de oameni va fi foarte anevoioasă și enervantă. Din motiv că acolo persistă un haos interminabil. Dacă te afli într-o astfel de companie, pleacă de urgență.
Portofoliu
De la început am prestat servicii de graphic design, creând OOH-uri. Am avut câteva tentative de creare a website-urilor. Pe parcurs am mai fost interesat de animație și am studiat și această direcție. Într-un final, am ajuns la branding și mobile app design.
La moment dețin expertiză în: Branding și marketing; Product design (web service, mobile app, web applications, software); Publicitate grafică și video/animație; Art Direction; Consultanță în construirea unui departament de design; Crearea proceselor de lucru în departamentul de design.
Mândru de...
Am participat la crearea unei platforme B2B care presupune angajarea vânzătorilor pentru call center din întreaga lume, lucrând la distanță. S-a făcut o muncă bună, dar nu sunt mulțumit de partea front-end care afișează designul în browser: hato.global. E complicat de găsit developeri Front-End care să codeze designul exact cum este în editor.
Aplicația mobilă ANTEM - o aplicație care ajută imigranții din RM care nu cunosc limba română. Are câteva teme ce se folosesc în fiecare zi. Adăugător, oferă testare la ceea ce se studiază. Este prezentă pe android și ios.
Și publicitate video platformei Hato.
Primii clienți
Sunt o persoană norocoasă, începând de la cariera aleasă până la familia mea. Am avut norocul să primesc clienți din cunoștințe în cunoștințe. Asta înseamnă că clienții sunt mulțumiți de munca mea și mă recomandă la alte persoane. Dacă să vorbim despre primii clienți, au fost câțiva fotografi, sport, IT, fitness. Dar pe parcursul anilor am avut clienți din așa domenii ca: vinărie, complex turistic, ghicitoare pe cafea, instalatori de ventilatoare, transferuri financiare interbancare, parking, manual virtual, MLM platformă și multe altele pe care nu le mai țin minte.
Rutina
Constă în a crea sisteme de design cu fiecare proiect nou. Pentru un design consistent este nevoie de a crea un design sistem, cu ajutorul căruia elementele vor fi reutilizate foarte des în pagini/ ecrane, astfel se dobândește consistența. Elementele de bază sunt tipografia, culorile, câmpurile de completare a datelor, selector, checkbox, radio buttons și altele.
Am obiceiul de a specifica, defini și agrea procesul de lucru de la bun început corect, astfel încât să nu întâmpin dificultăți pe parcursul dezvoltării. Este foarte important pentru a evita un viitor haos. O fac din experiențele proaste din trecut.
Un design bun
Cel mai important element reprezintă textul. Lucrul cu typography este unul din cele mai complicate. În funcție de importanța mesajului, textul are mărime, grosime și culoare diferită. De exemplu, cel mai important mesaj va fi scris cu un text mare și cu o culoare ce se citește foarte ușor, iar un mesaj care este opțional va fi mic și cu o culoare mai puțin evidențiată.
Pași și principii de design
Pentru construcția unui design bun este absolut necesar de urmat niște pași foarte importanți:
- User research. Cine este auditoriul/ clientul țintă care va utiliza produsul.
- User flow. Construcția tuturor scenariilor posibile de navigare a utilizatorului.
- În baza user flow-ului, pagină după pagină, se construiește schița site-ului/ produsului.
- UI Kit. Având wireframe-ul, se cunoaște ce fel de componente vor fi necesare pentru construcția produsului/ website-ului. Astfel, se creează fiecare element în parte. Cum ar fi: typography, paleta de culori, iconițe, ilustrații, animații (dacă e cazul), campurile, butoanele, elementele de navigare de bază.
- UI Design. Având wireframe și UI Kit, site-ul/ produsul se construiește asemenea unui puzzle. Fiecare element se poziționează exact acolo unde se află și în wireframe.
- După ce UI Designul este gata, se crează o simulare a navigării prin produs/ website. Pentru aceasta sunt diferite servicii inVisionApp, Marvel App ș.a.
Lipsa de inspirație
Acest fenomen apare, de regulă, în urma supraoboselii sau extra aprofundării în proiect. Eu înfrunt această perioadă printr-o pauză sau recreare, uneori ajută discuția cu colegii care vin cu feedback util.
Aproape mereu este diferit, dar de regulă utilizez www.dribbble.com sau www.behance.net pentru a mă inspira ce ține de UI. Cred că sunt un designer mai focusat pe UX decât pe UI. Dar piața din Moldova, de altfel și din România, deseori cere UX & UI Designer. Părerea mea este că e mai bine să fie separat, astfel și calitatea va spori, atunci când omul se focusează doar pe research și îmbunătățirea produsului.
Schimbări din domeniu
O perioadă lungă, Photoshop a fost lider între editoare grafice pentru design. Pe parcurs au mai apărut câteva, unul din ele este Figma. Treptat, jobul de designer se îndrepta spre combinarea designului și codingului. Pe de o parte ar fi fost bine, pe de alta nu prea. Dar datorită Figma, care are la bază principiul construirii sistemelor de design, acest fenomen de combinare a designului cu codul s-a încetinit sau poate chiar a murit. Acest lucru probabil nu este atât de vizibil pentru mulți designeri, dar asta e realitatea.
De viitor
Eu aștept de vreo câțiva ani browserele să devină mai rapide. Chrome și Firefox au convenit la o tehnologie nouă de compilare a codului în browser, astfel vor atinge o eficiență de 20 ori mai mare decât acum. Acest lucru va duce la navigarea mai rapidă de pe telefon, utilizând datele mobile. La moment, animațiile îngreunează navigarea pe paginile web, utilizând un dispozitiv mobil.
Efectele crizei
Cândva Bill Gates spunea: „Businessul care nu va fi prezent în online va muri”. Uite câtă dreptate avea. IT va schimba și, de fapt, schimbă lumea. Toate business-urile trec în online și apar multe proiecte de telemedicină. Până la pandemie, era cam straniu să discuți cu un doctor la telefon. De lucru va fi și mai mult, cererea la specialiști va crește, iar oferta este cam mică, astfel salariile în domeniu vor crește și ele.
Concluzii de izolare
Am înțeles că familia este cea mai importantă și că este nevoie de petrecut mai mult timp cu ea.
Cred că multe industrii vor suporta schimbări. Și în mare parte vor ține de digitalizarea proceselor din cadrul întreprinderilor, precum și apariția noilor oportunități de business. Eu sunt optimist și spun astfel: „Orice criză este timpul oportunităților”.