Criza actuală a modificat stiluri de viață, comportamente de cumpărături și călătorie, iar pe antreprenori i-a dat peste cap la capitolul ”profit&loss”. Unii s-au putut reinventa, dar sunt și alții, mai puțin norocoși, care nu au avut resursele să facă ”business as usual” în vremuri pandemice.
Dintre cei norocoși fac parte proprietarii de hoteluri, pensiuni și case de vacanță din România, care au rezervări până în toamnă. Nu toți au fost, însă, interesați să țină pasul corect cu măsurile de siguranță, spune Raluca Mureșan, consultant în servicii turistice și blogger la Ralu Călătorește.
” Turismul românesc post-izolare se împarte în două mai grupe: cei care și-au luat toate măsurile de siguranță, care încearcă să respecte și să țină pasul cu modificările și se chinuie efectiv să supraviețuiască, fiind foarte atenți la clienți, și cei care au ca unic scop să câștige cât mai mult, să recupereze ce s-a pierdut în primăvară.”
Cât privește turiștii, și aceștia se împart în două categorii mari, crede Raluca Mureșan, ”cei precauți și cei ușor iresponsabili, care nu cred în virus”. Cu ea dezbatem, în cele ce urmează, subiecte din turismul de pandemie.
Proiecte de travel online și offline
În online, am două proiecte: Trip to Romania și Ralu Călătorește. Primul este început în 2013, ca business online și offline, firmă de servicii turistice premium de incoming în România, pentru turiști străini, cu focus pe nișa de business și croaziere, iar Ralu Călătorește este blogul meu de travel și lifestyle, început în 2014. În ambele proiecte, eu sunt principalul creator de conținut, însă mai am ajutor în partea de grafică. Trip To Romania funcționează 90% în offline, fiind principalul meu venit și principala activitate.
Am pornit la drum cu dorința de a aduce ceva în plus în online, pe zona de travel și de a contribui la dezvoltarea turismului în România, online și offline.
Experiențe de travel
Cuba a fost cea mai frumoasă, o experiență suprinzătoare, life-changing. Pe de altă parte, îmi doresc să ajung în Africa de Sud, este cap de listă.
Nu am avut experiențe negative sau, dacă le-am avut, le-am privit cu pozitivism și am încercat să le caut partea bună. Am fost în siguranță, nu m-am simțit niciodată în pericol și de aceea, consider că nu am nimic negativ printre amintirile mele. Cea mai surprinzătoare a fost Cuba, prin veselia oamenilor de acolo, prin bucuria pe care o au de aș trăi viața și locurile wow prin care am trecut.
La mine, fiecare loc nou pe care îl descopăr e oportunitatea de a descoperi o cultură nouă sau o altă formă de a vedea viața. Nu am locuri care să mă fi dezamăgit, doar unde m-aș fi așteptat la mai mult. Iar aici cred că Mexicul, și mai exact Cancun, mi-a dat impresia că nu e așa cum aș fi crezut.
Obiceiuri de călătorie înainte de pandemie
Înainte de pandemie călătoream mult, o dată sau de 2 ori pe lună mergeam într-o altă țară, în fiecare săptămână călătoream prin România. În ultimele luni, am avut o singură plecare, până în Germania, la mama mea. Obiceiurile mi s-a schimbat la 180 de grade și acum mă bucur de amintiri, pe de o parte și visez timid la vremuri la bune.
Destinațiile le alegeam în funcție de ceea ce îmi doream să văd, ce proiecte apăreau, de campaniile de pe blog sau pur și simplu dacă aflam de un loc nou, interesant, îmi doream să ajung acolo. Multe din călătoriile mele erau DYI, însă am avut și vacanțe unde am apelat la agenții de turism. Pentru DYI, foarte mult Booking și Airbnb, zboruri luate direct din aplicațiile companiilor aeriene și itinerariu făcut de mine, după research și recomandări.
Acum sunt în București, îmi fac planuri de mici escapade locale, sunt unele locuri în care vreau să ajung – unde n-am ajuns încă, poate un peisaj wow, poate o cazare deosebită etc. Sunt răbdătoare cu plecările în străinătate, până va fi safe.
Ieșiri post-izolare
Am fost două săptămâni în Germania, lângă Frankfurt și am călătorit prin partea de sud, până în Bavaria. A fost ciudat, deși lucurile par ok, lumea destul de relaxată, se simte o presiune în aer. În schimb, mi s-a părut foarte ok, admirabil chiar, faptul că toată lumea poartă mască în spațiile închise, pentru că așa este regula dată de autorități.
Activitatea ta din prezent
Activitatea mea este aproape inexistentă în această perioadă, iar partea de consulanță este mai mult în ceea ce privește 2021, când sperăm să îți revină domeniul. Am fost mult mai disponibilă la a vorbi cu followerii care îmi scriu zi și noapte cu întrebări, griji, probleme, experiețne, apoi am anulat orice acțiuni, nemaiținând cont de condițiile de anulare, unde a ținut de mine. În social media, m-am arătat vulnerabilă, am recunoscut problemele prin care trec, am apărut pe tv și am vorbit despre situația cu care ne confruntăm.
Turismul românesc post-izolare
Turismul românesc post-izolare se împarte în două mai grupe: cei care și-au luat toate măsurile de siguranță, care încearcă să respecte și să țină pasul cu modificările ce se întâmplă de la o zi la alta sau chiar de la o oră la alta și se chinuie efectiv să supraviețuiască, fiind foarte atenți la clienți și cei care au ca unic scop să câștige cât mai mult, să recupereze ce s-a pierdut în primăvară.
Ce caută românii acum
Avem un public numeros care își dorește să revină la obiceiurile de călătorie dinainte de pandemie, își face planuri în minte, încearcă să anticipeze revenirea la normal pentru city-break-uri. Marea masă s-a îndreptat tot spre Grecia, destinația preferată, sau s-a orientat spre stațiuni de munte sau mare în România. Din nou, două categorii: cei precauți și cei ușor iresponsabili, care nu cred în virus.
Ponturi pentru cei care merg în vacanță
În această perioadă, le recomand tuturor să îți urmeze intuiția, să facă exact cât simt că e safe și confortabil pentru ei, să nu se expună prea mult. România are locuri foarte frumoase, are pensiuni cochete și multe facilități, așa că ofertă există pentru turism local.
Locurile retrase și promovarea lor
Fiecare sat românesc are, sigur, o poveste de spus. Casele tradiționale, dacă mai au și peisaje frumoase alături, merită descoperite. Cred că fiecare loc al României poate fi o destinație în sine, trebuie doar să ne îndreptăm atenția către ele.
Proprietarii de astfel de locuri s-ar putea promova cel mai bine prin mesaje simple – comunitate, tradiții, viață simplă, legătura cu copilăria, cu mâncarea bunicii, alături de relaxare, activități în natură, de făcut în familie sau alături de prieteni.
Posibile direcții pentru turismul românesc
Proprietarii de pensiuni și locuri de cazare mici trebuie să învețe să se promoveze online, să creeze o poveste pentru cei care caută o evadare de câteva zile, la propriu și la figurat. Eu sper că turismul se va îmbunătăți, va crește, însă profitul, dar mai ales pierderile, dictează multe decizii. Și, din păcate, prea multe nu vom învăța ca domeniu.