[Single de România] Paul Damixie: De când cu era digitală, poți ajunge direct la ascultător în câteva secunde după ce ai finalizat piesa

[Single de România] Paul Damixie: De când cu era digitală, poți ajunge direct la ascultător în câteva secunde după ce ai finalizat piesa

Paul Damixie, DJ și producător, a crescut ca parte a proiectului Radio Killer, iar ulterior a urmat cariera solo, cu piese ce au ajuns la radiouri din America până în Rusia. A remixat Adele sau Phil Collins, a scos mai multe single-uri la HaHaHa Productions, cu care colaborează din 2009, iar Get Lost e cea mai populară piesă a sa. Care e prețul unei lansări în muzica electronică?

"La fel ca la capitolul producție, când vine vorba de costuri de lansare, lucrurile variază foarte mult. Încep de la câteva sute de euro și pot ajunge la sume uriașe dacă piesa are potențial să se lanseze în mai multe teritorii", Paul Damixie.

Consumul muzical a luat-o de ani buni pe calea online-ului, mașinile sau laptop-urile cu CD player nu prea mai sunt la modă, totul devenind un imens playlist, curat de site-uri sau ascultători, dar Paul se numără printre cei care încă mai țin la stash-ul de obiecte fizice.

"Legat de suport, chiar dacă eu colecționez albumele preferate în format fizic, pe CD, cred că sunt un caz rar. Se consumă prea multă muzică în format digital ca să se mai justifice investiția unei lansări pe CD sau vinyl", Paul Damixie.

 

Cum s-au schimbat planurile în pandemie

Cea mai mare schimbare a venit în momentul în care s-au anulat toate evenimentele la care trebuia să fiu prezent vara asta și brusc m-am trezit cu foarte mult timp liber. Chiar dacă îmi lipsesc foarte mult călătoriile și vibe-ul de la gig-uri, am în sfârșit timp să mă odihnesc și să petrec mai mult timp în studio, să lucrez la piese noi. Din fericire piesele pe care le aveam în plan să le lansez anul ăsta erau în proporție de 90% gata, așa că am putut să ne ținem de planul inițial de lansări fără prea multe piedici.

 

Ce crezi că ar trebui să facă scena locală în perioada asta

Cred că scena locală ar trebui să se folosească de pauza asta pentru a se reinventa. Sunt sigur că după perioada de izolare, în care artiștii au făcut doar ce au simțit, fără să primească feedback direct din partea publicului, vor ieși din studiouri cu materiale foarte bune, cu sound-uri cool. Pe de altă parte, cred că și publicul abia așteaptă să iasă din case, să petreacă, să asculte niște muzică live, să socializeze, așa că mă aștept la o creștere puternică imediat când lucrurile vor reveni la un normal. 

 

Single în 2020

De când cu creșterea puternică a serviciilor de streaming cred că termenul de “single” nu mai este atât de relevant. În majoritatea cazurilor consumăm muzică în playlist-uri pregătite de curatorii marilor servicii de streaming sau playlisturi personale, făcute de fiecare ascultător în parte. În cazul ăsta, fiecare “single” al unui artist se transformă într-o piesă dintr-un mixtape sau compilație, cum le spuneam în tinerețe. :) Legat de suport, chiar dacă eu colecționez albumele preferate în format fizic, pe CD, cred că sunt un caz rar. Se consumă prea multă muzică în format digital ca să se mai justifice investiția unei lansări pe CD sau vinyl. 

 

Single-uri pe bandă rulantă sau album

Aici depinde de cât de lung e mesajul artistului. Fanii așteaptă întotdeauna cu nerăbdare un material cu cât mai multe piese de la artistul preferat. Eu însă cred că albumele nu mai au aceeași greutate din punct de vedere comercial, dar însă sunt foarte importante pentru că le permit artiștilor să spună povești mai lungi și mai variate. Nu mai ai presiunea “single-ului” care musai trebuie să fie hit. Ai libertatea să încerci ceva care “să nu placă tuturor”.

 

De la single la clip

Aici depinde cât de complex e proiectul, dacă știi deja cu cine vei lucra pentru producția piesei și bineînțeles cu cine vei filma clipul. Dacă ai nevoie de un clip simplu, cu buget redus, poate dura aproximativ două săptămâni. Dacă e vorba de un proiect mai amplu, cu bugete ridicate, se poate întinde și până la o lună. Totul începe cu piesa, care trebuie finalizată, mixată și apoi masterizată. Procesul ăsta durează de obicei 4/5 zile. Apoi încep discuțiile legate de clip, dacă este cazul, ulterior se pregătește planul de promovare. Ultimul pas este lansarea piesei, în speranța că o să crească mare de tot. :) 

 

Cât mai costă o lansare

La fel ca la capitolul producție, când vine vorba de costuri de lansare, lucrurile variază foarte mult. Încep de la câteva sute de euro și pot ajunge la sume uriașe dacă piesa are potențial să se lanseze în mai multe teritorii. Totul depinde de cât de pricepuți sunt oamenii care se implică și de calitatea pieselor. Dacă vrei să lucrezi cu cei mai buni oameni din industrie, cu siguranță și costurile vor fi pe măsură. 

 

Principala piedică în lansarea unui single

Consider că artiștii din ziua de azi nu mai au nici o piedică în a lansa un single sau chiar un album. De când cu era digitală, poți ajunge direct la ascultător în câteva secunde după ce ai finalizat piesa, așa că nu te mai impiedică nimic. Din păcate România are o piață muzicală mică și puțin dezvoltată, ceea ce face procesul destul de greu pentru proiectele mai puțin mainstream. Din fericire, există exemple că se poate, însă cu siguranță este mai dificil decât în piețele dezvoltate. 

 

Ce a prins cel mai bine

Get Lost este piesa care a prins cel mai bine dintre cele lansate până acum. A reușit să ajungă pe radio și TV în toată lumea, din Rusia până în SUA. :)

 

Cine te inspiră

Unul dintre producătorii mei preferați din ultima decadă este cu siguranță Calvin Harris. E un exemplu interesant de urmat având în vedere cât de rapid s-a adaptat la schimbările de sound și cât de bine a reușit să se reinventeze și totodată să rămână fresh.

 

Scule și colaborări cu oamenii care trebuie

Încă din 2009 colaborez cu cei de la HaHaHa Production. Colaborarea noastră se bazează pe o prietenie lungă de 11 ani, dar și pe susținere și încredere. Mă bucur că am reușit să îmi găsesc o echipă cu care să fiu pe aceeași lungime de undă.

În legătură cu sculele, atunci când am un gig, mixez pe orice găsesc în club, dar prefer echipamentele de la Pioneer și Native Instruments. În studio, nu pot să mă despart de laptopul cu Ableton și de controller-ul “Push 2”, care îmi permite să îmi transform ideile în piese super rapid. Ah, și de perechea de monitoare Adam T7V, pe care lucrez acasă și care sună excelent.

 

Cât de importantă e imaginea

Având în vedere că am terminat facultatea de design grafic, pun mare preț pe partea vizuală, în special atunci când pregătim un single de lansare. La ultimele lansări am lucrat cu Cezara Pop, cea care se ocupă de visuals la HaHaHa Production, dar și cu Lupaș Alexandru, un tip foarte talentat pe zona asta. Pe partea de video-uri mi-a plăcut întotdeauna să lucrez cu SAN, cu care am făcut un super clip la piesa “Lost in Space”.

 

Scena locală în ultmii cinci ani

Mă bucură faptul că românii au început să meargă tot mai des la festivaluri (ex. Untold, Neversea, Electric Castle) și totodată, pe lângă numele mari din industrie au început să aprecieze un pic mai mult și DJ-ii români, și să asculte mai multă muzică electronică made in RO.

 

#Trending

Cred că cel mai important trend din ultimul timp este curentul de muzică trap, care ușor, ușor își face simțită prezența și în mainstream. Despre tendințele din “trending” de pe youtube nu cred că are rost să povestim...

 

Cum a evoluat promovarea din România

Așa cum se întâmplă și cu consumul de muzică, totul s-a mutat online. A devenit puțin mai ușor și mai ieftin să-ți promovezi materialele, dar în același timp e și mult mai ușor să te pierzi în mulțime. Eu cred că cea mai bună strategie de promovare e cea în care piesa se promovează singură și crește organic. Sunt destul de rare cazurile în care se întamplă asta, dar și când îți iese, satisfacția e pe măsură, iar fanbase-ul tău crește considerabil cu oameni care te vor urmări cu atenție și ulterior.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related