[SoMe 2020] Cristian Vintilă: Timpul câștigat din a nu mai merge la birou sau în parc a fost „cheltuit” pe social media

[SoMe 2020] Cristian Vintilă: Timpul câștigat din a nu mai merge la birou sau în parc a fost „cheltuit” pe social media

Pandemia a mutat totul în online. Și oamenii, și munca, și timpul și brandurile. Iar toată această aglomerație bruscă de pandemie a constituit o premisă bună pentru comunități mai conectate, mai vigilente și mai prezente în fiecare zi, spune Cristian Vintilă, Senior Digital Creator Web Ventures.

Orice acțiune întreprinsă de brand-urile locale sau internaționale, prezente pe piața din România, a trecut printr-un filtru contextual menit să identifice adevăratul motiv din spatele unei postări, al unei campanii sau al unui comunicat.

Audiența a fost mai critică, brandurile mai prudente, iar atmosfera din jur mai tensionată. Subiectele devin din ce în ce mai serioase în online. Cauzele sociale, care adună frustrare, nevoie de schimbare sau de înălțare a vocilor vor fi mereu factori catalitici ce duc la dezbateri și conversații în social media, tocmai pentru că stârnesc curiozitatea și nevoia de mai bine, spune Cristian. Mai rămâne ca brandurile să își adune curajul și să ia parte la conversație.

 

Bio pe scurt 

Salut! Sunt Cristian Vintilă, am 27 de ani și sunt Senior Digital Creator la Web Ventures. Am urmat Facultatea de Comunicare și Relații Publice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative, secția Publicitate, precum și câteva acțiuni de voluntariat care mi-au deschis ochii asupra întregii idei de muncă în echipă, responsabilitate și profesionalism.

În ceea ce privește cei mai importanți pași pe care i-am făcut pentru a ajunge la omul care sunt astăzi, cred că pot fi toți rezumați prin puțin curaj și inspirație în momentele-cheie din ultimii ani. Setea de cunoaștere și de auto-îmbunătățire este, bineînțeles, esențială, însă de multe ori ai nevoie de puțin zvâc și gândire calculată atunci când trebuie să alegi între stânga și dreapta.

 

Începutul în social media

Am început să lucrez în social media în 2015. La 23 de ani, după câteva job-uri care mi-au lăsat un gust amar, s-a ivit ocazia unei poziții într-un departament de marketing digital din cadrul unei companii mari de la noi din țară. A fost primul contact cu clientul, cu workflow-ul dintre el și agenție, cu mailurile, task-urile și întrega idee că aportul tău se traduce, de fapt, în vizibilitate, în vânzări și în apreciere.

Recunosc că, la început, nu acordam suficient credit industriei. Cu background-ul teoretic și atât în spate, fără experiență propriu-zisă în domeniu, nu îmi puteam imagina procesele din spate care conturează practic un brand în social media.

Cinci ani mai târziu, este limpede că prezența unui brand în social media este esențială, oricare ar fi industria în care activează. Este poate cel mai util instrument digital generator de credibilitate și rezultate, un instrument în jurul căruia poți aduna comunități efervescente – dacă este folosit cum trebuie

Sentimentele inițiale de incertitudine pe care le aveam în a aborda o poziție în social media se adunau în jurul ideii că nu voi produce o diferență palpabilă – atât pentru mine, cât și pentru comunitate. Să spunem că norii negri s-au rispit rapid și am descoperit că munca mea poate să facă diferența – poate influența comportamentul consumatorului, poate să creeze povești și poate consolida prezența unui brand pe bucata sa de piață.

 

Cum înveți și te pregătești în acest domeniu 

Un om de social media care nu este conectat la scena digitală nu își face treaba cum trebuie – pot spune asta cu cea mai mare seninătate. Ritmul în care se schimbă procesele, tendințele sau funcționalitățile rețelelor sociale este unul extrem de dinamic, așa că doar fiind conectat constant la tot ce se întâmplă poți performa la 110%.

Pentru cei care sunt la început de drum, cred că este lesne de înțeles că autodidacția este sfântă. Sunt atâtea și atâtea resurse online gratuite care îți pot asigura un start în social media la care eu și cei dinaintea mea puteau doar visa. Au ocazia să sară câteva procese și să poată impresiona încă din primele zile de lucru la birou

Mai apoi, după cum spuneam mai sus, totul stă în constanță. Trebuie să-ți aloci zilnic o fereastră în care te pui la curent cu ultimele noutăți, chiar și din rețelele sociale pe care nu le folosești personal sau la birou. Doar această conectare zilnică îți asigură premisa unor campanii sau activări contextuale, așa cum ne place să le croșetăm la Web Ventures.

 

Ce nu știe lumea despre oamenii de social media 

Cred că sunt multe lucruri neștiute despre oamenii de social media. De exemplu, scânteia aceea de creativitate vine uneori din cele mai neașteptate locuri: fie din holbatul la tavan, învârtindu-te în scaun, fie din research intens, fie de unde nu te aștepți: cel mai bun exemplu pe care-l pot da aici este un spot TV care rula pe fundal, ce mi-a oferit exact cuvântul pe care-l căutam pentru a încheia un copy cu succes.

 

Efectele pandemiei  

Prima și cea mai importantă schimbare ce a intervenit în social media odată cu pandemia a fost una internă. Începând cu jumătatea lunii martie, toate cele trei birouri Web Ventures din București, Arad și Londra au trecut în modul work-from-home, încă dinaintea declarării stării de urgență.

Poate că din exterior nu pare o schimbare foarte importantă, însă pentru o echipă atât de unită precum a noastră a fost un adevărat test. O simplă bătaie pe umăr, urmată apoi de “Dragoș, mă ajuți cu codul ăsta de tracking?” sau simpla bună dispoziție din birou au fost înlocuite de apeluri pe Zoom, Hangouts, Whereby și orice ne mai oferă tehnologia din 2020.

Chiar și așa, a fost un test pe care l-am trecut cu brio. Cumva, sorții potrivnici n-au făcut decât să ne unească și mai mult, să ne facă să realizăm cât de dependenți suntem unii de ceilalți și să ne apreciem și mai mult munca pe care o livrăm în fiecare zi.

Inevitabil, clienții au reacționat rapid odată cu declararea pandemiei COVID-19. Aflați în fața unor decizii extrem de dificile – unii cu business-urile complet sau parțial oprite, alții cu temeri justificate despre viitorul incert al pieței, majoritatea clienților au preferat să joace cartea sigură. A fost o provocare pentru noi să conturăm ideea de curaj și spontaneitate într-un peisaj plin de incertitudini.

Am anticipat nevoia de asigurare a clienților și, încă din primele zile, am fost alături de ei – nu doar prin asigurarea de know-how prețios și best practices pentru următoarele luni, ci și prin propuneri de noi concepte creative care să surprindă cât mai bine contextul actual pe care îl trăiam cu toții – a fost fantastic să-i vedem pe majoritatea deschiși la propunerile noastre.

Cred că cea mai importantă învățătură din această perioadă este dată de faptul că trebuie să fim mai pregătiți ca până acum. Bineînțeles, am trecut cu toții și încă trecem printr-o situație fără precedent, ce a testat atât oamenii de agenție, cât și clienții. Chiar și așa, această serie de evenimente ar putea fi premisa unor protocoale și seturi de reguli benefice pentru ambele părți, care pot fi bineînțeles adaptate pe mai multe scenarii.

 

Consumatorii & noile obiceiuri 

Eu unul am observat o audiență mult mai atentă și mai critică în ultimele luni, ceea ce este într-un fel de înțeles. Orice acțiune întreprinsă de brand-urile locale sau internaționale, prezente pe piața din România, a trecut printr-un filtru contextual menit să identifice adevăratul motiv din spatele unei postări, al unei campanii sau al unui comunicat.

Este cumva un layer de insecuritate, cumva justificat de contextul actual. Chiar și așa, m-am bucurat să văd reacții pozitive în comunitățile pe care le administrăm, ce au rezultat în urma unor acțiuni contextuale menite atât să ajute business-urile greu încercate, cât și să surprindă noua realitate pe care o trăim cu toții într-un mod cât mai natural și mai empatic.

De asemenea, tot timpul pe care l-am petrecut acasă cu toții a dus, inevitabil, la o creștere semnificativă a publicului pe cele mai populare rețele sociale – nu doar la noi, ci în întreaga lume. Timpul câștigat din a nu mai conduce spre birou sau din a merge la cinema sau în parc a fost „cheltuit” pe social media, premisa unor comunități mai conectate, mai vigilente și mai prezente în fiecare zi.

 

Canalele de comunicare   

Comunicarea în social media s-a schimbat în mai multe moduri. De exemplu, sesiunile de shooting pe care le realizăm săptămânal pentru unul dintre clienții noștri au devenit imposibile din cauza declarării stării de urgență. Ca atare, pillar-ii de comunicare au trebuit regândiți complet pentru viitorul apropiat, pentru a menține pe cât posibil relația strânsă pe care o aveam cu comunitatea.

În ceea ce privește frecvența, aceasta a fost impactată în special în urma deciziilor de business luate la rece. În general, frecvența a scăzut considerabil și a dus, inevitabil, la rezultate mai slabe atât din punct de vedere al vizibilității, cât și din cel al engagement-ului. Chiar și așa, acestea au fost decizii de moment care au fost mai apoi revizuite pentru a reveni pe făgaș normal.

Legat de canalele pe val în 2020, Tik Tok rămâne în continuare pe buzele tuturor. După ascensiunea fantastică de anul trecut, părerea mea este că pandemia nu a făcut decât să stimuleze această creștere – mai mult, a stimulat și creativitatea tik toker-ilor, ce s-au regăsit izolați în case și însetați de a genera conținut care să fructifice acest timp.

Lucrurile neașteptate pe care le-am descoperit pe aceste rețele sociale? Cel mai important și surprinzător este că o singură situație care nu se află sub controlul tău poate lua cele mai negative turnuri, iar munca de a recâștiga încrederea și empatia comunității poate fi una titanică și de durată.

Buuun, o să-mi placă mult partea asta cu descrierea fiecărei rețele sociale în parte Enjoy!

Facebook: 

Insta: 

Tik Tok: 

YouTube:

Twitter: 

Snapchat:

 

Trenduri 2020

Este cu siguranță unul dintre cei mai tumultoși ani din istoria noastră recentă. Am observat că temele sociale sunt cele care adună oamenii cel mai bine unii lângă ceilalți – în jurul unei idei, al unei cauze sau al unei frustrări. Așa cum Primăvara Arabă a adunat milioane de oameni din Egipt și Yemen pe Twitter, Facebook sau YouTube, așa cum protestele din România anilor trecuți au mobilizat oamenii prin social media, tiparul continuă și în acest an cu protestele Black Lives Matter de peste ocean.

Cauzele sociale, care adună frustrare, nevoie de schimbare sau de înălțare a vocilor vor fi mereu factori catalitici ce duc la dezbateri și conversații în social media, tocmai pentru că stârnesc curiozitatea și nevoia de mai bine.

 

Tensiunile din online

După cum spuneam mai sus, 2020 este un an extrem de tensionat din atât de multe cauze. Frustrări generate de cauze sociale sau derivate din acțiuni de marketing neinspirate, toate sunt ca praful de pușcă ce așteaptă să fie aprins – iar de cele mai multe ori, asta se întâmplă în social media.

Pe lângă elefantul din cameră, ce mai poartă și numele de pandemie COVID-19, protestele Black Lives Matter reprezintă una dintre cele mai sensibile teme de conversație din acest an. Chiar dacă nu vizează neapărat și țara noastră, protestele combat unul dintre cele mai presante și prezente aspecte din viețile tuturor: rasismul.

Direcționat spre afro-americani sau minorități entice din întreaga lume, rasismul a fost și este cauza a numeroase proteste atât în Statele Unite, cât și în multe alte țări de pe glob. Unul dintre citatele mele preferate spune “The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing” – cred că încapsulează cel mai bine poziția pe care trebuie să o avem cu toții pe acest subiect.

O altă temă prezentă în acest an, care vizează strict România, este proiectul adoptat de Senat, ce interzice referirea la identitatea de gen în școli și universități. Este un subiect extrem de complex care, din punctul meu de vedere, are nevoie de multe dezbateri publice și de aportul ONG-urilor nișate pentru a ajunge la cea mai bună variantă pentru toate comunitățile vizate.

Brandurile deschise în a aborda aceste subiecte în social media sunt, din păcate, puține. De regulă, sunt multinaționale care replică pe România valorile și misiunea brandului-mamă, iar simplul fapt că sunt companii de calibru mare ar trebui să aprindă o scânteie de curaj printre brandurile autohtone.

Aș vrea să văd în anii următori branduri românești mai curajoase, care să-și asume poziția publică pe care o adoptă. Inevitabil, această poziție va duce la pierderea unei părți a comunității, însă este ceva ce branduri globale au depășit cu brio de-a lungul anilor.

 

Hateri

Așa cum ziceam, românii sunt extrem de critici în social media, în special în 2020. Nu o să merg până la geneza unui comportament care rezultă în hate speech sau în teorii ale conspirației, însă este lesne de înțeles că acest comportament va rămâne prezent multă vreme de acum încolo.

Nu vreau să pictez un scenariu neplăcut, însă doar educația și accesul la informație poate cel puțin atenua acest comportament nesănătos. Capacitatea de a lua decizii de unul singur, de a gândi de unul singur și de a analiza lucrurile independent sunt premisa unei generații mai empatice și mai incluzivă.

Companiile preferă, de regulă, să se delimiteze de hate speech tocmai din cauza repercusiunilor care se pot răsfrânge asupra lor. Din nou, sper ca în câțiva ani să putem vedea branduri mai curajoase, care nu se tem să-și exprime public setul de valori pozitive.

 

Noul limbaj

Categoric, limbajul de social media în 2020 este unul din ce în ce mai vizual, mai neașteptat. Trăim într-o lume plină de imagini, iar emoji-urile sau gif-urile reușesc de multe ori să exprime cel mai bine sentimentele pe care le trăim. Recunosc, la rândul meu, că am gif-uri sau, ultima mea pasiune, stickere de WhatsApp potrivite pentru aproape orice situație

Cred că unul dintre avantajele acestui tip de limbaj este stimularea creativității pentru fiecare dintre noi. Ne permite să ne exprimăm emoțiile într-un mod aparte, care stârnește amuzamentul și care provoacă emoții la rândul său. Mai mult, reușim și să economisim timp folosindu-le, nu-I așa?

În același timp, folosirea lor excesivă poate duce la o deteriorare a vocabularului personal. Este important, în special la vârste fragede, ca vocabularul să fie construit și îmbunătățit printr-o gramatică bună, prin skill-uri de comunicare potrivite. Cum ai putea face asta, totuși, prin emoji-uri?

 

Meme 2020

Aici nu o să las un gif din acest an, ci unul ceva mai vechi. Îmi place să cred că Maya Rudolph, în acest skit de la SNL, e de fapt anul 2020 care vorbește cu noi. Sau tipa aia din China care a mâncat supă cu liliac și ne-a anulat complet anul:

 

Ghid de supraviețuire al omului de social media

1. O cafea bună-bună. Pentru cei care mă cunosc asta o să fie cel puțin o recomandare-surpriză, pentru că nu beau cafea. Deloc. Chiar și așa, asta nu înseamnă nu știu gustul unei cafele bune. Un pachet cu magie de la Orygyns Specialty Coffee ar trebui să fie ideal;

2. O agendă de încredere. Știu, știu, suntem oameni de digital, dar am descoperit de multe ori că pot obține claritate doar scriind efectiv task-urile de peste zi, notițele dintr-un call sau ideile de bază dintr-un curs;

3. Un laptop performant. Fie că trebuie să conturezi copy-uri, să lucrezi puțin în Photoshop sau să editezi rapid un video, vrei ca toate să meargă șnur. Totul începe cu un device performant, care să-ți ușureze munca din fiecare zi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related